Model 3 med 10 000 mil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sven_Bornemark
Teslaägare

Model 3 med 10 000 mil

Inlägg av Sven_Bornemark »

Hallå hallå!

Detta är mitt första inlägg här. Vilket fint forum ni har! :-)

Jag funderar på att köpa en Model 3 som gått nästan 10 000 mil. Den tickar alla boxar med long range och drag och snygg blå färg.

Vad kan man förvänta sej för fel på en bil som gått så här långt? Nu och dom närmaste fyra åren? Jag är säker på att det finns ägare med sådana erfarenheter här.

Det gäller den här bilen: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 3-16533667

/Sven Bornemark
SwedishAdvocate

Re: Model 3 med 10 000 mil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sven_Bornemark skrev: 17 feb 2023 07:44
...] Vad kan man förvänta sej för fel på en bil som gått så här långt? Nu och dom närmaste fyra åren? Jag är säker på att det finns ägare med sådana erfarenheter här.

Det gäller den här bilen: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 3-16533667

[...
Hej!

Är långt ifrån någon expert, men om du inte känner till det sen tidigare så... Har skrivit om det här:

viewtopic.php?p=694950#p694950

Bilen du länkar till har ju inga stänkskydd monterade... Är dock svårt att se skicket på de karossdelar som eventuellt skulle kunna vara berörda utifrån bilderna i annonsen...

Utöver det ovanstående (dvs det som finns skrivet om i länken), så vet jag att det förekommit fukt i baklyktorna på Model 3. Vad dessa skulle kosta att byta utanför garanti vet jag dock inte. Är det fyra års garanti på den här bilen? I så fall kanske det, om det skulle vara aktuellt, skulle kunna falla inom garantin fortfarande beroende på när bilens såldes. Men det får du dubbelkolla.

Och som sagt: Jag är ingen expert, och inte tillräckligt insatt ifall det finns mer grejer som är bra att känna till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
bevakad

Inlägg av bevakad »

SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2023 08:38
...] Vad kan man förvänta sej för fel på en bil som gått så här långt? Nu och dom närmaste fyra åren? Jag är säker på att det finns ägare med sådana erfarenheter här.

[...
Hej!

Är långt ifrån någon expert, men om du inte känner till det sen tidigare så... Har skrivit om det här:

viewtopic.php?p=694950#p694950

Bilen du länkar till har ju inga stänkskydd monterade... Är dock svårt att se skicket på de karossdelar som eventuellt skulle kunna vara berörda utifrån bilderna i annonsen...

Utöver det ovanstående (dvs det som finns skrivet om i länken), så vet jag att det förekommit fukt i baklyktorna på Model 3. Vad dessa skulle kosta att byta utanför garanti vet jag dock inte. Är det fyra års garanti på den här bilen? I så fall kanske det, om det skulle vara aktuellt, skulle kunna falla inom garantin fortfarande beroende på när bilens såldes. Men det får du dubbelkolla.

Och som sagt: Jag är ingen expert, och inte tillräckligt insatt ifall det finns mer grejer som är bra att känna till...
Finns bakljus för ~2500sek styck på bildatabasen.

Instämmer om stänkskydd, dock har jag sett exemplar av LR/P-bilar utan stänkskydd som gått 10k utan att ha sönderblästrad lack också även om det är vanligt. Kan ju alltid be om detaljbilder av front samt sidokjolar för att verifiera skicket om det är en bit att åka för att se bilen.
SwedishAdvocate

bevakad skrev: 17 feb 2023 08:55
...] dock har jag sett exemplar av LR/P-bilar utan stänkskydd som gått 10k utan att ha sönderblästrad lack också även om det är vanligt. [...
Eller så kanske de (eller några av de) exemplaren har blivit omlackerade...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sven_Bornemark
Teslaägare

Hallå igen!

Tack för fina svar! Jag hade inte en tanke på att frånvaron av stänkskydd skulle kunna medföra blästrade karossdelar, men det verkar ju logiskt.

Kolla baklyktor: Check!

Bilen står 65 mill norr om Malmö och jag hade tänkt utnyttja deras erbjudande om fri leverans. Dom levererar visserligen bara 50 mil bort, men man kan ju alltid mötas i Ljungby eller nåt.

Tack för hjälpen så här långt! :-)

/Sven
Model 3 LR 2019
SwedishAdvocate

...] Vad kan man förvänta sej för fel på en bil som gått så här långt? Nu och dom närmaste fyra åren? Jag är säker på att det finns ägare med sådana erfarenheter här. [...
Skulle gissa att det även finns en del skrivet om det här i andra äldre trådar. Om jag vore dig skulle jag nog testa att söka lite (om du inte redan gjort det dvs...).

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model 3" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model Y, S och X. Men som sagt, det kände du säkert till... :)

Kanske har forumets egen sökfunktion blivit bättre i och med serverflytten (eller vad det nu var för ngt) för två månader sen, men det har jag inte testat...

Och om du är bra på engelska så finns det även ett amerikanskt forum. Det är rätt mycket större än det här svenska. Det heter Tesla Motors Club (TMC). Tror även det finns fler engelskspråkiga forum. Jag har dock i princip bara läst på TMC utöver det här svenska...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det är iaf ganska många här på forumet som har stenkoll på priser, så du
kommer garanterat få svar om den ligger bra i pris :)
Rätt bra ränta också om man nu kör på deras :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är väl några som haft problem med länkarmar också.
Men överlag är det väl rätt få typfel på Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Apropå det här med stänkskydd...

På den här blå bilen som du (Sven) länkar till så är det inte Teslas originalfälgar. Ska man vara riktigt noga så kanske man även ska dubbelkolla de fälgarna och däckens dimensioner samt fälgarnas ET, så att hjul/däck inte suttit längre ut i hjulhuset än vad en originalfälg från Tesla hade gjort (med korrekt däckdimension)...
Användarvisningsbild
Sven_Bornemark
Teslaägare

Hoppla!

Jo, jag vet att man ska kolla runt i forum innan man ställer frågor som besvarats flera gånger innan. Jag visste inte riktigt vilka sökord jag skulle välja, helt enkelt. Däremot var det lätt att få svaret på om drag kan eftermonteras på Model 3; det kan det tydligen INTE.

Att fälgarna inte är original hade jag ingen aning om. Det blir att fråga försäljaren. (Snygga är dom i alla fall).

Tack igen! :-)

/Sven
Model 3 LR 2019
SwedishAdvocate

Sven_Bornemark skrev: 17 feb 2023 10:10
...] Jo, jag vet att man ska kolla runt i forum innan man ställer frågor som besvarats flera gånger innan. Jag visste inte riktigt vilka sökord jag skulle välja, helt enkelt. [...
Tja... Eller så är det kanske som taliz skriver ovan att de vanligaste grejerna 'redan' kommit med i tråden...

Som vanligt är väl en ordentlig provkörning i olika hastigheter, samt även på lite grövre asfalt eller kullersten att rekommendera för att se om det finns några missljud i inredningen. Men sånt kan väl förkomma på de flesta bilar antar jag...

Jag skulle nog även vilja få bilen upplyft på lift så jag kunde kolla undertill för att se ifall man kan se ifall bilen tagit i något, eller om det syns någon annan sorts skada. Om det t.ex. skulle vara något rejält märke på undersidan av batteripaketet så gissar jag att det känns bättre att veta det innan man betalt för bilen...
SwedishAdvocate

forts.

Nu verkar annonsen vara borttagen, så kan inte se vad det var för pris...

Gissar att det ändå handlade om ca 400K... Vet inte om man kan få någon vettig info när det gäller elbilar från sådana där köp & sälj-tester som besiktningsfirmorna utför... Men då får man ju i alla fall bilen upplyft så man kan kika runt undertill (om nu inte bilfirman har ngn lift så det går att ordna den vägen).

Det går ju även att mäta lackdjup för att på sätt få en indikation på ifall bilen varit omlackerad. Men vad det kostar och var man skulle kunna få det utfört vet jag inte. Men det kanske är 'att ta i lite'...
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2023 11:30
forts.

Gissar att det ändå handlade om ca 400K... Vet inte om man kan få någon vettig info när det gäller elbilar från sådana där köp & sälj-tester som besiktningsfirmorna utför... Men då får man ju i alla fall bilen upplyft så man kan kika runt undertill (om nu inte bilfirman har ngn lift så det går att ordna den vägen).

Det går ju även att mäta lackdjup för att på sätt få en indikation på ifall bilen varit omlackerad. Men vad det kostar och var man skulle kunna få det utfört vet jag inte. Men det kanske är 'att ta i lite'...
379' var den ute för när jag såg annonsen.

Lackdjup är nog lite overkill på en bruksbil, men man borde helt klart ha en sådan portabel mätare när man kollar på bilar.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

jag tror det var ett bra köp. Var det du som köpte den? Den hade ju också en schysst lackbehandling som inte stod med i annonsen.
Ett tecken på att någon brytt sig om den.

Å andra sidan kanske också ett tecken på att man själv inte är en hejare på att putsa - men jag skulle se det som positivt att den har det.
Och då putsar jag helst själv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Arctic Drifter skrev: 17 feb 2023 11:50
SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2023 11:30
forts.

379' var den ute för när jag såg annonsen.

Lackdjup är nog lite overkill på en bruksbil, men man borde helt klart ha en sådan portabel mätare när man kollar på bilar.
Bollnäs bilvård (som numera heter bilvårdsbutiken tror jag) sålde åtminstone för nåt år sedan
ganska prisvärda mätare för lackdjup :) typ en lite plupp som via bluetooth till en app i mobilen mäter djup.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

pejvic skrev: 17 feb 2023 14:04
jag tror det var ett bra köp. Var det du som köpte den? Den hade ju också en schysst lackbehandling som inte stod med i annonsen.
Ett tecken på att någon brytt sig om den.

Å andra sidan kanske också ett tecken på att man själv inte är en hejare på att putsa - men jag skulle se det som positivt att den har det.
Och då putsar jag helst själv.
Baserat på annonserad prisbild på marknaden så kändes detta vettigt. Men den har legat ute 127 dagar, prissänkts åtta gånger från initiala 519' innan den blev såld:
2023-02-17 ANE31N.jpg
Med vettig lackskyddsbehandling så står sig lacken väldigt bra även med eftersatt underhåll därefter, så jag värderar det alltid högt om den varit in på något sådant.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Den var jag nära att slå till på, det är nog ett bra köp. Köpte en av privatperson igår istället, liknande prisbild(-19/20, lrawd, röd, drag, 5700mil, 390k) Hoppas vi prickat prisbotten haha. Han som jag köpte av hade blivit bjuden 348 av tesla så de värderar dom nog ungefär lika om dom vill lägga på 40-50k.
SwedishAdvocate

Sven_Bornemark skrev: 17 feb 2023 10:10
Hoppla!

Jo, jag vet att man ska kolla runt i forum innan man ställer frågor som besvarats flera gånger innan. Jag visste inte riktigt vilka sökord jag skulle välja, helt enkelt. Däremot var det lätt att få svaret på om drag kan eftermonteras på Model 3; det kan det tydligen INTE.

Att fälgarna inte är original hade jag ingen aning om. Det blir att fråga försäljaren. (Snygga är dom i alla fall).

Tack igen! :-)

/Sven
Skulle väl ha skrivit ngt igår... Men, men...

Ibland är det kanske lite 'knepigt' när man uttrycker sig i text... Avsikten med mitt 'söktips'-inlägg ovan var inte att komma med någon slags pik om 'forumetikett'... Istället var avsikten att du skulle få tillgång till info så snabbt som möjligt. Det är väl alltid en avvägning... Ibland fullkomligt flödar det in inlägg med tillräcklig info i sådana här trådar (såvitt jag kan bedöma dvs). Men vid andra tillfällen gör det inte det... I det här fallet rörde det ju sig vidare om ett specifikt objekt, så det kändes som att du skulle kunna ha nytta av att snabbt känna att du fått 'koll på läget'...

Mvh, :)
Användarvisningsbild
Sebbeh
Teslaägare

Inlägg av Sebbeh »

Jag lånar tråden lite om det är okej.

Jag är också spekulant på en begagnad Model 3. Jag har siktat in mig på en som gått mindre än 6000mil för att ha lite garanti kvar. Sen kollar jag på att inte köpa en 2019, för att undvika dom absolut första. Det jag också känner att vi behöver är 4-hjulsdrift. Då bör man landa på någonstans på 400k-450k. Vilket är cirka 200k under nybilspris. Det känns väl rimligt. Känns som att det ligger ute flera för 450k så antingen pruta på en sån eller haffa en snäppet billigare när dom kommer ut är rätt väg att gå?
Tesla Model Y LR -24
SwedishAdvocate

Sebbeh skrev: 19 feb 2023 09:26
...] Jag är också spekulant på en begagnad Model 3. Jag har siktat in mig på en som gått mindre än 6000mil för att ha lite garanti kvar. Sen kollar jag på att inte köpa en 2019, för att undvika dom absolut första. Det jag också känner att vi behöver är 4-hjulsdrift. Då bör man landa på någonstans på 400k-450k. Vilket är cirka 200k under nybilspris. Det känns väl rimligt. [...
Senaste inlägget i den här tråden nedan är från 4 dec... Annars verkar ju det ha varit en bra 'master thread'...

Andrahandsvärde Long Range
viewtopic.php?t=30147
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

Om funderar på en beg. Tesla kanske man ska kolla in Grufmans mekande först, herregud...
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Fast nu är det ju så att Grufman själv kör Tesla och tycker att de är välbyggda bilar.
Han tycker att vi skall undvika 2013-2014 bilarna...
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Tesla model 3 och Y är nu så vanliga att de är garanterade att det alltid kommer finnas reparationsmetoder och reservdelar för alla fel, på samma sätt som en Ford Model T eller VW bubbla. Kvantitet är en kvalitet i sig
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

pejvic skrev: 19 feb 2023 10:49
Fast nu är det ju så att Grufman själv kör Tesla och tycker att de är välbyggda bilar.
Han tycker att vi skall undvika 2013-2014 bilarna...
Ok...
https://www.nyteknik.se/tesla/teslas-ad ... ing/399884
Skriv svar