Utan att veta mer är jag enig med Dig - skriftligt tillstånd saknades och utbildningsläget är okänt. Att utbildningen inte nämns i sanktionen kan tyda på att problemet inte låg där.niklas12 skrev: ↑16 dec 2023 09:32Anmärkningen från AMV lyderroffe_s skrev: ↑15 dec 2023 23:28Jag har inte heller sett någon mer detaljerad beskrivning än så. I paragraf 18 - 20 beskrivs krav på kvalifikationer/utbildning och tillstånd i den AFS Du nämner och sannolikt är det i något av de kraven som Tesla brustit. Observera gärna att det ena inte fritar från det andra, föraren ska ha både utbildning/erfarenhet och arbetsgivarens skriftliga tillstånd. Jag länkade till AFS:en i ett tidigare inlägg.niklas12 skrev: ↑15 dec 2023 22:07För teslas del så gällde anmärkningen tillstånd för truckkörning alltså inte utbildning för att köra truck det kan vara världens bäst utbildade truckförare som kört det vet vi inte.
Det vi vet är att personen saknade skriftligt tillstånd att köra truck.
Från AV nedan
Tillståndet ska inte förväxlas med truckkortet, som är ett utbildningsbevis. Tillståndet kan dras in, till exempel vid överträdelse av regler.
Om den som kör truck inte har arbetsgivarens eller inhyrarens skriftliga tillstånd kan en sanktionsavgift utgå.
AFS 2006:5
https://www.av.se/produktion-industri-o ... med-truck/
Genom att ni vid ovan angivet inspektionstillfälle låtit era arbetstagare använda truck utan att ni dessförinnan utfärdat erforderliga skriftliga tillstånd för sådan användning har ni brutit mot 19 § AFS 2006:5. Ni ska därför betala en sanktionsavgift
Det säger ingenting om personen i fråga har fått eller haft utbildning för att köra truck, men om man ska spekulera så är det mer troligt att personen hade erforderlig utbildning för truckkörning då AMV ej anmärkt på utbildning/erfarenhet
Det finns inga specifika krav på hur detta skriftliga tillstånd ska se ut i princip skulle man kunna skriva 2 meningar på baksidan av en servett och skriva under
Om jag också tillåts spekulera lite upplever jag det oväntat att ta till med en sanktion omgående. Vad jag vet är att AMV förväntar sig att förändringar baserade på iakttagelser på ett arbetsställe ska implementeras på samtliga företagets anläggningar. Så min spekulation kan vara att Tesla i samband med någon tidigare inspektion fått en liknande iakttagelse, hanterat den och släckt anmärkningen hos AMV. Upptäcker man då att samma brist finns på en helt annan anläggning brukar avgiften utfärdas direkt. Men det är som sagt bara en egen spekulation, jag vet inte hur pass mycket de skärpt upp rutinerna de senaste åren.
Läste DN nu på morgonen, hissolyckan och dödsfallen vid Northvolt får regeringen att vilja öka antalet inspektioner och se över direktivet för AMVs uppdrag. Fokus lär alltså inte minska på detta med säkerhet och arbetsgivarens ansvar.
Det är riktigt att formkrav saknas för ett tillstånd, det är arbetsgivaren som ansvarar för utformandet i sina rutiner och instruktioner. Formellt gäller väl endast att ett tillstånd för en uppgift till en individ dateras och signeras av en för arbetsgivarens räkning bemyndigad företrädare. Det gäller förresten vad jag vet de flesta fullmakter.