Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Harry Haffa

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

Metallare skrev: 16 dec 2023 11:41
loftux skrev: 15 dec 2023 14:01
Metallare skrev: 15 dec 2023 13:00

Lika värde betyda också lika betald för lika arbete. Inte att någon kan förhandlar sig mer bara för att hen är en duktigt förhandlare eller kompis med chefen.
Du har ju bara flyttat problemet, nu gäller det att vara kompis med den lokala fackpampen.
Kan du utveckla din tanke litegrann?

På andra sidan tycker jag också att man skulle ha lite mer respekt, för de fackligt aktiva.

Istället skriva man här alltid om "fackpampen" så att det är nedverdärande för de som jobbar aktivt.

Jag fick ett PN att mina post känns av några som påhoppad, medan jag tycker ni hoppa på varenda person som jobbar aktivt inom facket.

Någon undrade tidigare i tråden vilket intryck TESLA få genom Elons eskapader, medan alla verka glömma att ni här i forumet också skapa ett intryck om TESLA och just nu är den inte väldigt lysande kan jag säger.
Den röda tråden för de som förespråkar KA är att Sverige kommer att gå under om inte Tesla tecknar KA
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

pejvic skrev: 16 dec 2023 15:01
Kriper skrev: 16 dec 2023 14:39
https://sverigesradio.se/artikel/16-sto ... ektivavtal

– Tesla måste de förhålla sig till de regler och den kontexten där de är verksamma och inte ta med sig den amerikanska över till andra länder, säger Kiran Aziz på Norges största pensionsbolag KLP till Ekot.
Det var ju väldigt märkligt. Varför köpte de ens aktierna från början då.
Vad är skillnaden nu?

Är skillnaden nu att facket helt plötsligt utlyser strejk och därmed kom de på detta nu?
Investerar de endast i kollektivanslutna företag? Med undandag av Tesla då förstås?
Ha ha exakt!
Om det nu är jätteviktigt att inte investera i företag utan kollektivavtal så verkar det ju dumt att de har gjort just det. Varför tänkte de inte på det innan liksom?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Många fackförbund har listor på sina hemsidor över vilka företag de har tecknat kollektivavtal med.

IF Metall har ingen sådan lista på sin hemsida.

Det finns heller ingen central lista så man slipper leta på 57 olika hemsidor.
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare

Inlägg av Ekholm »

FredrikkorTesla skrev: 16 dec 2023 11:03
wannabee skrev: 16 dec 2023 10:56
FredrikkorTesla skrev: 16 dec 2023 10:50
JonasH skrev: 16 dec 2023 10:43
FredrikkorTesla skrev: 16 dec 2023 10:31

:lol: :lol: :lol:
Vilken liknelse!

men om man skall se allvaret i detta bör man i framtiden köpa vitvaror, bilar, värmepump, cyklar och allt sådant som behöver servas ibland eller repareras
enbart från företag med Kollektivavtal. Det blir väldigt omständligt.
Hur tar man ens reda på det? Vet någon?
Ja inte ens IF Metalls förbundsjurist visste ju om att de inte hade KA och att det pågick en tvist om detta så sent som i våras, så hur kan de kräva av resten av befolkningen att de ska ha koll.

Veli-Pekka lever i en bubbla från 1938...
Vilket företag hade inte Kollektivavtal?
Veli-Pekkas fru hade för nåt år sedan köpt en Tesla och jag har nån känsla av att Tesla saknar kollektivavtal..

Så han ville inte synas i bilen för tillfället. (Reservation för att jag inte läst varje inlägg i tråden)
Jaha. Hon har sin rätt att välja själv och detta har inget med konflikten att göra.
Slår vad om att detta står som nyhet i någon kvällsblaska :roll: :roll: :roll:
Det var han själv som ägde en Tesla. Idag kör hans fru en.

https://carup.se/if-metalls-jurist-har- ... -kort-den/
Senast redigerad av Ekholm, redigerad totalt 1 gånger.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

TiborBlomhall skrev: 16 dec 2023 15:24
Många fackförbund har listor på sina hemsidor över vilka företag de har tecknat kollektivavtal med.

IF Metall har ingen sådan lista på sin hemsida.

Det finns heller ingen central lista så man slipper leta på 57 olika hemsidor.
Det är korrekt och egentligen hade man kunnat förvänta sig att Svensk Näringsliv (arbetsgivarsidan) ägde detta initiativ. Det är ju deras medlemmar som för snöd vinnings skull kan frestas eller lockas att anlita t ex städbolag utan anständiga lönevillkor.

Som jag beskrivit det flera gånger - i byggsvängen (som är rätt hårt drabbad sedan ca ett decennium tillbaka) löses mycket genom att de seriösa Beställarna/byggherrarna ställer krav på sina entreprenörer och leverantörer inklusive leverantörskedjorna (som inte tillåts vara hur långa som helst).
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

roffe_s skrev: 16 dec 2023 15:35
Som jag beskrivit det flera gånger - i byggsvängen (som är rätt hårt drabbad sedan ca ett decennium tillbaka) löses mycket genom att de seriösa Beställarna/byggherrarna ställer krav på sina entreprenörer och leverantörer inklusive leverantörskedjorna (som inte tillåts vara hur långa som helst).
Det är en sak i företagsvärlden att man har superkoll på underleverantörer. Det är inget konstigt. Men handen på hjärtat - har du samma koll som privatperson? Jag har det iallafall inte och jag anser inte att detta är något som jag som privatperson ska behöva oroa mig för.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Men är det någon i tråden som tror att Tesla kommer att signa?

iF metall kommer troligen aldrig att ge sig och säkert inte sympatiförbunden heller?

Det blir väl lite som i Kina då i Sverige där de nu börjar så smått att förbjuda Iphones?

Kommer Tesla signa tror ni?
Det verkar ju uppenbarligen vara rätt många som tror det?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Om det kommer ut att det bara 12-13 som strejkar och att facket inte har personalen med sig. Så hoppas och tror jag att facket får ge sig.

Tesla kommer dra detta till Europa domstolen. Då kommer det bli slut på fackets svenska modell.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Toja skrev: 16 dec 2023 17:00
Om det kommer ut att det bara 12-13 som strejkar och att facket inte har personalen med sig. Så hoppas och tror jag att facket får ge sig.

Tesla kommer dra detta till Europa domstolen. Då kommer det bli slut på fackets svenska modell.
Ganska många i min bekantskapskrets har diskuterat strejken med mig sista tiden. Många börjar diskussionen i ändan att de stödjer facket men när man börjar lyfta de faktiska omständigheterna så är det inte någon som efter konversationen stöttat IF Metall.

Problemet är ju just att IF Metall i praktiken helt saknar stöd från de anställda. Jag hoppas också att Tesla driver detta till EU-domstolen om det så behövs. Jag tror aldrig de kommer ge sig, så det är väl läge för IF Metall att söka bygglov för sina tält - de lär ju bli kvar ett par år…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Toja skrev: 16 dec 2023 17:00

Exakt vad ska Europadomstolen lägga sig i?

De har redan avgjort att det inte innebär någon kränkning av föreningsfriheten att via strejk och sympatiåtgärder försöka få till ett KA eller ett hängavtal. Så, jag är nog ganska frågande till vad domstolen ska pröva.
Model Y LR.
Model S70D
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

agehall skrev: 16 dec 2023 16:26
Det är en sak i företagsvärlden att man har superkoll på underleverantörer. Det är inget konstigt. Men handen på hjärtat - har du samma koll som privatperson? Jag har det iallafall inte och jag anser inte att detta är något som jag som privatperson ska behöva oroa mig för.
Nej, det är nog många i denna tråd som anser det. Personligen - jag har hyfsad koll. När vi t ex renoverat lägenhet eller hus vet jag att varenda inblandad individ jobbat åt firmor med bra etisk kompass. När jag servar bilarna vet jag att de företagen har koll på siffror och avtal.

Å andra sidan känner jag också till att många med mycket starka privata finanser gjort det till en sport att leja hantverkare för ett par hundralappar i timmen - och skryter för varandra i dyra villakvarteren om hur de i slutändan vägrat betala för utfört arbete. Det är inte för oss.

Världen är inte vacker. Men vi har bara att försvara våra egna handlingar och beslut. Någon gång kan det säkert bli fel - men vi gör i alla fall så gott det går för att slippa bekymmer.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Metallare

Inlägg av Metallare »

Nicke Nyfiken skrev: 15 dec 2023 18:55

Att det jobbas på "ackord" och slarvas/fuskas i bilverkstäder råkar man ut för lite varstans. Det har ingenting med avsaknad av KA att göra, så den kopplingen finns inte.
Poängen är: om det finns KA och en aktiv verkstadsklubb så har de anställda möjlighet att påverka den ackord så att det är rimligt.

Men bara för att det finns KA betyder inte att allt blir frid och fröjd, det behövs likadant aktiva som driver sina frågor.

Och jag kan ur erfarenhet från mina konferenser säger att det är alltid bättre med en lokal klubb, än att man måste för varenda fråga kontakta avdelningen.

Det gäller såväl medlemmar som behöver hjälp, liksom arbetsgivare som vill förändra något.

Du kan fritt spekulerar kring hur detta är möjligt på verkstäder som har KA och därmed underbara anställningsvillkor.
Ännu en gång: bara för att det finns KA betyder det inte att allt är underbar.
KA lägger en jättebra grund för en aktiv klubb att skapa en bra arbetsmiljö och är de anställda driven att leverera en bra jobb blir det också bra för arbetsgivaren.

Skiter man i aktivt samarbete mellan AT och AG hjälper en KA inte något.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Metallare skrev: 16 dec 2023 17:29
Nicke Nyfiken skrev: 15 dec 2023 18:55

Att det jobbas på "ackord" och slarvas/fuskas i bilverkstäder råkar man ut för lite varstans. Det har ingenting med avsaknad av KA att göra, så den kopplingen finns inte.
Poängen är: om det finns KA och en aktiv verkstadsklubb så har de anställda möjlighet att påverka den ackord så att det är rimligt.

Men bara för att det finns KA betyder inte att allt blir frid och fröjd, det behövs likadant aktiva som driver sina frågor.

Och jag kan ur erfarenhet från mina konferenser säger att det är alltid bättre med en lokal klubb, än att man måste för varenda fråga kontakta avdelningen.

Det gäller såväl medlemmar som behöver hjälp, liksom arbetsgivare som vill förändra något.

Du kan fritt spekulerar kring hur detta är möjligt på verkstäder som har KA och därmed underbara anställningsvillkor.
Ännu en gång: bara för att det finns KA betyder det inte att allt är underbar.
KA lägger en jättebra grund för en aktiv klubb att skapa en bra arbetsmiljö och är de anställda driven att leverera en bra jobb blir det också bra för arbetsgivaren.

Skiter man i aktivt samarbete mellan AT och AG hjälper en KA inte något.
Då är det ju lika bra att IF Metall lägger ner på en gång. Det är ju fakta att det bara är en minoritet på Tesla som är intresserade? Lär ju inte bli någon aktivt samarbete menar jag.
Tesla Model S 90D
Metallare

Inlägg av Metallare »

wannabee skrev: 16 dec 2023 12:01

Lika värde betyda också lika betald för lika arbete. Inte att någon kan förhandlar sig mer bara för att hen är en duktigt förhandlare eller kompis med chefen.
Du har ju bara flyttat problemet, nu gäller det att vara kompis med den lokala fackpampen.

På andra sidan tycker jag också att man skulle ha lite mer respekt, för de fackligt aktiva.

Istället skriva man här alltid om "fackpampen" så att det är nedverdärande för de som jobbar aktivt.

Jag fick ett PN att mina post känns av några som påhoppad, medan jag tycker ni hoppa på varenda person som jobbar aktivt inom facket.

Någon undrade tidigare i tråden vilket intryck TESLA få genom Elons eskapader, medan alla verka glömma att ni här i forumet också skapa ett intryck om TESLA och just nu är den inte väldigt lysande kan jag säger.
Jag har bara erfarenhet från två personer som jobbade fackligt inom LO dels en som jobbade åt dem på golvet, till skillnad från dem så hade han alltid lite finare kläder på sig än dem på golvet och på ett möte där våran högste chef var med så läxade han upp denne för att denne kom fem till tio minuter sent till mötet.

Det var en annan från LO facks representant från en annan stad på ett möte på högsta nivån i företaget, denne tyckte jag skulle dricka alkohol då det serverades gratis av företaget. (Jag åkte bil till jobbet och tänkte ta den hem igen)

Jag tillhörde ett ingenjörsfack som inte var politiskt bundet till skillnad från LO/Metall och där var det poppis att dricka alkohol, men blev aldrig någon gång uppmanad av någon att dricka alkohol jag också (var gratis då med)

Jag har inte heller sett några tjänstemän slåss med nävarna sina emellan men det har jag sett arbetare göra på det företaget

Så tråkigt nog har LO:fackens representanter inte lyckats göra något större intryck av att vara hyvens personer på mig.
Tråkigt att läsa, men varför tror du att det gäller alla aktiva i alla fackförbund?

Hos oss är det endast vårt ordförande som ibland kommer med finare kläder, men då delta han nog i styrelsemöte, eller ska han sitter där i arbetskläder?

Sen tror jag nog inte att alkohol är det största problem, för det ena serveras det hos oss nog ingen alkohol på företaget och inte heller på fackliga sammankomster.
Metallare

Inlägg av Metallare »

loftux skrev: 16 dec 2023 12:23

Visst kan jag göra det!
Alla, eller åtminstone de flesta, människor utvecklar vänskapsrelationer, och används det fel så blir det vad som kan kallas nepotism. Dessa vänskapsband kan komma från skoltiden, idrottsklubben, med flera platser, eller att det faktiskt uppstår på jobbet. Självklart utvecklas dessa vänskapsband även bland de fackligt aktiva som åker på IF Metalls kurser och tar några stänkare ihop.

Det händer förstås inte alltid bland fackligt aktiva, säkert är de flesta väldigt noga med att rätt skall vara rätt, men lika stor andel chefer beter sig nog schysst, men underlag för att det skulle vara mer eller mindre i ena gruppen saknar vi nog. Så låt oss anta att det är lika mycket/lika litet förekommande av nepotism. Men att det skulle vara helt förskonat bland fackligt aktiva kan vi vara överens om att det inte är, och här kommer den lokala fackpampen in, låt vara ett nedvärderande ord, men det tycker jag gott man kan kalla en sådan person särbehandlar anställda/människor som inte är deras kompisar.

Är jag fördomsfull mot fackligt aktiva? Ja kanske, men jag reagerade mot din fördomsfulla skrivning mot att alla chefer särbehandlar sina kompisar, och att du anser att endast facket är en garant mot detta.
Tydligen går vårt uppfattning lite isär hur mycket inflytande facket har på den personliga lönesättning.

Så klart är vi eniga om att det finns bra chefer och dåliga fackliga, men det är ändå chefer som sätter lön inte de fackliga representanter.

Sen är det ju så att facket genom lönekartläggning har mycket större koll vad var och en tjänar på ett ställe, men jag är rätt övertygad att ingen fackligt representant kan gå till en chef och tvinga fram en lönehöjning/-sökning på individnivå. Medan man kan kräver en förklaring varför personen i frågan har fått som beslutat.
Metallare

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 16 dec 2023 13:14
FredrikkorTesla skrev: 16 dec 2023 13:11
wannabee skrev: 16 dec 2023 11:22
Darko Davidovic var det. Metalls jurist.

https://carup.se/if-metalls-jurist-har- ... e_vignette
Knäpp nyhet. Kvällsblaskorna lever på rötmånadssagor som många gärna läser.
Eller så reagerar de på det orimliga kravet från IF Metall att gemene man ska veta vilka bolag som har KA eller inte och givetvis inte göra affärer med de utan KA, när deras egen jurist inte ens vet själv.

Det där med att kasta sten i glashus...
Vart har du läst denna krav?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

roffe_s skrev: 16 dec 2023 17:27
Nej, det är nog många i denna tråd som anser det. Personligen - jag har hyfsad koll. När vi t ex renoverat lägenhet eller hus vet jag att varenda inblandad individ jobbat åt firmor med bra etisk kompass. När jag servar bilarna vet jag att de företagen har koll på siffror och avtal.

Å andra sidan känner jag också till att många med mycket starka privata finanser gjort det till en sport att leja hantverkare för ett par hundralappar i timmen - och skryter för varandra i dyra villakvarteren om hur de i slutändan vägrat betala för utfört arbete. Det är inte för oss.

Världen är inte vacker. Men vi har bara att försvara våra egna handlingar och beslut. Någon gång kan det säkert bli fel - men vi gör i alla fall så gott det går för att slippa bekymmer.
Och hur ser det ut med dina inköp där man normalt sett INTE tar in offerter från flera och har goda möjligheter att jämföra innan man slår till? Har kiosken dit Schenker och DHL levererar dina paket KA? Har den lokala handlaren på torget KA för sina anställda i ståndet?

Min poäng här är att privatpersoner gör mycket fler affärer och ofta mindre affärer med olika motparter än företag. Det är extremt svårt för oss att följa upp och säkerställa att alla vi handlar med har KA ens om vi ville det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Metallare

Inlägg av Metallare »

Harry Haffa skrev: 16 dec 2023 15:00
Metallare skrev: 16 dec 2023 11:35
McFace skrev: 15 dec 2023 13:29
Metallare skrev: 15 dec 2023 13:10
Jag var inte med, jag har inte sett utredningen, så till skillnad från de flesta här avstå jag från spekulationer varför utfallet blev som det blev.
Fint. Du förklarar din syn på saken, och jag förklarar varför det är möjligt att det kan framstå som att aktivister jobbar på myndigheten.

Ingen av överträdelserna låter speciellt allvarlig.
Så du har alltså sett rapporten så du kan dra den slutsatsen?
Ja läser man rapporten så är det mindre brister. Har sett betydligt större brister hos andra företag. Och gissa vad. Dessa företag har KA. Tänka sig hur det kan bli
Det är väldigt enkelt: det blir så hos personer som tror att ett KA är lösningen på allt, eller allt blir bra bara för att det finns ett KA.
Metallare

Inlägg av Metallare »

slugger75 skrev: 16 dec 2023 15:17
pejvic skrev: 16 dec 2023 15:01
Kriper skrev: 16 dec 2023 14:39
https://sverigesradio.se/artikel/16-sto ... ektivavtal

– Tesla måste de förhålla sig till de regler och den kontexten där de är verksamma och inte ta med sig den amerikanska över till andra länder, säger Kiran Aziz på Norges största pensionsbolag KLP till Ekot.
Det var ju väldigt märkligt. Varför köpte de ens aktierna från början då.
Vad är skillnaden nu?

Är skillnaden nu att facket helt plötsligt utlyser strejk och därmed kom de på detta nu?
Investerar de endast i kollektivanslutna företag? Med undandag av Tesla då förstås?
Ha ha exakt!
Om det nu är jätteviktigt att inte investera i företag utan kollektivavtal så verkar det ju dumt att de har gjort just det. Varför tänkte de inte på det innan liksom?
Jag tror nu mer på att det är viktigt att investera i företag som inte ligger i tvist med någon, som kan påverka deras investering.

I fallet Tesla är det nu den tvist med facket som påverkar. I ett annat fall kan det likväl vara en uppmärksammat rättstavat, eller kanske en patenttvist, eller vad som helst.

Ni skulle på sådana nyheter gå ett steg tillbaka och inte vara alltför fokuserat på det enskilde händelse som pågår.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

agehall skrev: 16 dec 2023 18:09
roffe_s skrev: 16 dec 2023 17:27

Och hur ser det ut med dina inköp där man normalt sett INTE tar in offerter från flera och har goda möjligheter att jämföra innan man slår till? Har kiosken dit Schenker och DHL levererar dina paket KA? Har den lokala handlaren på torget KA för sina anställda i ståndet?

Min poäng här är att privatpersoner gör mycket fler affärer och ofta mindre affärer med olika motparter än företag. Det är extremt svårt för oss att följa upp och säkerställa att alla vi handlar med har KA ens om vi ville det.
Ptjaa, handen på hjärtat handlar jag upp även lite större privata projekt på förtroende och mot budget. Egenföretagare är normalt inte aktuella för kollektivavtal vilket eliminerar en del, utlämningsställena och matbutikerna har jag koll på. Men visst kan det säkert bli fel även för oss, å andra sidan är det inte tjänster som vi är helt beroende av. Det kräver inte så mycket för att ha koll på dem.

Men som sagt - vi har alla fria val att göra. Ha en fortsatt fin helg, nu blir det julkonsert :)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 4 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Jag tycker att den som initierar en sympatiåtgärd borde stå för samtliga kostnader för de som oskyldigt drabbas.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

wannabee skrev: 16 dec 2023 12:01

Jag har bara erfarenhet från två personer som jobbade fackligt inom LO dels en som jobbade åt dem på golvet, till skillnad från dem så hade han alltid lite finare kläder på sig än dem på golvet och på ett möte där våran högste chef var med så läxade han upp denne för att denne kom fem till tio minuter sent till mötet.

Det var en annan från LO facks representant från en annan stad på ett möte på högsta nivån i företaget, denne tyckte jag skulle dricka alkohol då det serverades gratis av företaget. (Jag åkte bil till jobbet och tänkte ta den hem igen)

Jag tillhörde ett ingenjörsfack som inte var politiskt bundet till skillnad från LO/Metall och där var det poppis att dricka alkohol, men blev aldrig någon gång uppmanad av någon att dricka alkohol jag också (var gratis då med)

Jag har inte heller sett några tjänstemän slåss med nävarna sina emellan men det har jag sett arbetare göra på det företaget

Så tråkigt nog har LO:fackens representanter inte lyckats göra något större intryck av att vara hyvens personer på mig.
Jag hade en kollega som var representant för facket, han hade väl både bra och dåliga sidor men var väldigt ärlig hela tiden vilket jag gillade. Han medgav också att han hade bättre löneutveckling än andra pga han var duktig och att företaget ville hålla sig på god fot med honom. Detta var en arbetsplats som var väldigt politisk och det på gick mycket bakom stängda dörrar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Det finns KA på alla stora byggen.
Ändå är det stora problem med svart betald arbetskraft.
Är det inte bättre facket lägger krut där istället för att plåga Tesla. Som dessutom kommer äventyra svenska modellen.
Rätt korkat gjort. Kan inte vara annat än makt och publicitet.
Vänta bara tills det kommer ut att det bara är 12-13 som strejkar av 130 st.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Metallare skrev: 16 dec 2023 18:10
Harry Haffa skrev: 16 dec 2023 15:00
Metallare skrev: 16 dec 2023 11:35
McFace skrev: 15 dec 2023 13:29
Metallare skrev: 15 dec 2023 13:10
Jag var inte med, jag har inte sett utredningen, så till skillnad från de flesta här avstå jag från spekulationer varför utfallet blev som det blev.
Fint. Du förklarar din syn på saken, och jag förklarar varför det är möjligt att det kan framstå som att aktivister jobbar på myndigheten.

Ingen av överträdelserna låter speciellt allvarlig.
Så du har alltså sett rapporten så du kan dra den slutsatsen?
Ja läser man rapporten så är det mindre brister. Har sett betydligt större brister hos andra företag. Och gissa vad. Dessa företag har KA. Tänka sig hur det kan bli
Det är väldigt enkelt: det blir så hos personer som tror att ett KA är lösningen på allt, eller allt blir bra bara för att det finns ett KA.
Det är ju så det låter från fackförbunden. Så inget konstigt att folk har fått den uppfattningen.

När något litet har hänt på i det här fallet Tesla, så blir det krigsrubriker. Händer det något liknande på ett företag med KA, så sopas det under mattan.
Tesla Model S 90D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Toja skrev: 16 dec 2023 19:02
Det finns KA på alla stora byggen.
Ändå är det stora problem med svart betald arbetskraft.
Är det inte bättre facket lägger krut där istället för att plåga Tesla. Som dessutom kommer äventyra svenska modellen.
Rätt korkat gjort. Kan inte vara annat än makt och publicitet.
Vänta bara tills det kommer ut att det bara är 12-13 som strejkar av 130 st.
Det är ju hur många av metallanslutna som strejkar som är intressant. Om anslutna inte strejkar kan dom ju inte vara medlemmar längre och har metall inga medlemmar på ett företag är det ju inte rimligt med stridsåtgärder. Vad dom som inte är medlemmar i metall tycker behöver dom ju inte bry sig om.
Skriv svar