Varken bättre eller billigare än Bolt
Moderator: Redaktion
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Jo antalet order talar inte sitt tydliga soråk? Säljer verkligen den blaskan tidningar fortfarande? Jag trodde att tom den äldre generationen slutat köpa dessa?
de har inte råd att hyra in journalister längre. Sluta ge tidningar presstöd och ett massa annat junk...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag vill ge en tumme upp till Chevrolet (och Opel) för att de i alla fall har tagit fram en elbil som förhoppningsvis kan köras i 30 mil. Sedan att den har ett litet bagage och att man bara kan åka 4 personer i den och att det inte finns något Superchargernätverk till den och att den o-snygg och att max-hastigheten bara är 145 km/h, det är synd, men det beror nog på att de valt att inte titta på Tesla, utan bara på konkurrenterna (Leaf, i3, e-Golf) plus att de har använt sin enorma 100-åriga (typ) erfarenhet av att bygga fossilbilar. De vet helt enkelt vad kunderna vill ha! Bolt har i alla fall en bättre bagagelucka!
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Har kollat genom några artiklar av denne man och han kan inte beskyllas för att underbygga så mycket av det han skriver med fakta, bra fantasi har han också.
- kanylbullen
- Teslaägare
Förutom möjligen tidigare leverans och att det är en halvkombi, vilket egentligen inte går att jämföra med Model 3 som av allt att döma är en mellanklasssedan, har Bolt några som helst fördelar?
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Tesla fick fler reservationer på ett dygn än Expressens dagsupplaga (ca 160K 2014, inkl. GP och KP, efter det hoppade de av TS-mätningarna, helt säkert *mycket* lägre idag).
Jan-Erik Berggren är knappast Expressens räddare...
Jan-Erik Berggren är knappast Expressens räddare...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Det är inte lönt att maila honom. Han är för stolt för att ta till sig.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Inget svar och ingen ändring av artikeln. Jag skrev även till korrigerings adressen, alexander.olwan@expressen.se. Ska vi gissa på att man "glömmer" bort detta..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Expressen/Aftonbladet jobbar ju exakt så. I det så sköter han sitt jobb bra.Spyder skrev:Har kollat genom några artiklar av denne man och han kan inte beskyllas för att underbygga så mycket av det han skriver med fakta, bra fantasi har han också.
Jag har helt slutat att läsa de tidningarna/klicka på länkar till dom.
Mailade och frågade hur han tänkte när han drog slutsatsen att Elon ska sälja Tesla eftersom han kon i tid...
Förväntar mig inget svar...
Tyvärr glömde jag fråga hur han kan anse att Volvos eventuellt kommande elbil som ingen vet storlek, utformning eller prestanda på kan vara en konkurrent till just Model 3.

Förväntar mig inget svar...
Tyvärr glömde jag fråga hur han kan anse att Volvos eventuellt kommande elbil som ingen vet storlek, utformning eller prestanda på kan vara en konkurrent till just Model 3.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Va, M3 är ju optimerad för platta paket! Bolts bagage passar bättre för tre matkassar.apkungen skrev:Ja det är faktiskt sant. Trodde bolt var bättre. För resor med mycket packning blir model 3 klart bättre men att köra hem grejer din ikea blir ändå lättare med bolt.
Model 3 Performance 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ett IKEApaket med en Billy-bokhylla är ju ganska lik en 7' surfbräda i form och storlek.Reddy skrev:Va, M3 är ju optimerad för platta paket! Bolts bagage passar bättre för tre matkassar.apkungen skrev:Ja det är faktiskt sant. Trodde bolt var bättre. För resor med mycket packning blir model 3 klart bättre men att köra hem grejer din ikea blir ändå lättare med bolt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Han har skrivit ett svar till oss:
http://www.expressen.se/motor/svar-till ... la-vanner/
Och jag skrev ett låångt mail till svar haha. Läs om ni orkar.
Hej!
Först och främst: Vad kul med ett utförligt svar.
Fortsättningsvis kommer då så klart ett svar på svaret. Jag hoppas verkligen att du läser detta för jag har läst väldigt mycket om båda bilarna och lägger mycket tid på detta mail:).
1 Priset: 35000 usd är inklusive snabbladdning (120kW laddhastighet), på bolt är den tillval (troligen bara 50kW snabbladdning)som kanske kostar 10-20k till. Och om man ska jämföra äpplen och äpplen så bör man jämföra utgånspriserna av de båda bilarna. Jag planerar att betala 450ksek för min model 3 och då kommer den verkligen inte att vara jämförbar med en Bolt längre (Om den nu var jämförbar innan. Du skulle ju inte jämfört en volvo s60 med en vwgolf). Bilen som jag planerar ge 450ksek för kommer nog ha specifikationer liknande 45mil EPA-räckvidd, 0-100 på 5s och fyrhjulsdrift. Men Elon sa under presentationen att man kommer få väldigt mycket bil för 35k usd (vi får väl se om han håller det han lovar den här gången
). Kommer bolt bli billigare när den väl kommer till Sverige som Opel Ampera-e, ja så kan det nog bli, betydligt billigare tror jag inte att det blir dock. Model 3 kommer dock ha gratis snabbladdning hela bilens livslängd, snabbare laddning än vad Bolt kommer kunna mäkta med.
2 Räckvidden: Räckvidd brukar mätas enligt två körcykler. NEDC och EPA, den europeiska och den amerikanska körcykeln. EPA är betydligt bättre (mindre optimistisk räckvidd) och ligger närmre verkligheten. Bolts räckvidd kommer bli minst 200 miles och model 3 blir minst 215 miles. Man kan anta att bolt kommer att dra mindre el i stan eftersom den är mindre och kommer därför troligen väga mindre än model 3. Det är viktigt när man kör långsamt och med mycket start och stopp. Model 3 kommer istället troligen ha längre räckvidd när man kör snabbt, dvs. på långresor eftersom den är lägre med mindre luftmotståndsarea plus att bolt har hela 50% högre luftmotståndstal vilket gör att model 3 blir klart "halare" för luften. När man åker fort så är luftmotståndet den högst bidragande faktorn till energianvändningen. Och då är frågan: När tycker du att det är viktigast med lång räckvidd, när du kör runt i 35mil inne i stan (vilket man aldrig gör eftersom det skulle ta typ 10h) eller när du ska åka långt till t.ex. Göteborg och vill stanna o ladda så få gånger som möjligt.
3. Tesla går ingen "egen väg" vid räckviddstester. Det är EPA de använder och de har också en räckviddsberäknare på sin hemsida där man kan fylla i utetemperatur och hastighet m.m. vilket är en bra ytterligare hjälp (Har du någonsin sätt något liknande hos nån annan tillverkare där man kan räkna ut förbrukning i deras bilar?), men i grunden använder de EPA som alla andra i USA.
4. Consumer Reports
Det finns en organisation som heter just det i USA. Den organisationen gör, förutom att ta in åsikter, även fakta om bilarna som körs. De har i korthet kommit fram till att Tesla är en sjukt underbar bil som tyvärr går sönder ganska ofta. Det kan du klaga på. Tesla ligger sämre än t.ex. Toyota som ligger bäst till men ungefär on par med Mercedes som faktiskt går sönder rätt ofta.
5. Varför framstår Volvos batterilösning och autopilot som bättre? Så kan det säkert vara men om du ska tycka något så kan du väl motivera det och förklara varför?
6. Elon Musk är hälften fantastisk, hälften mytoman. Men den där hälften som är fantastisk levererar faktiskt. Elon har i många år pratat om model 3 med 200miles + i EPA-räckvidd och för 35kusd. Ingen annan tillverkare har sagt något specifikt om pris, förutom då Bolt. Tesla går plus för varje såld bil, det framgår i årsrapporter som utbildade analytiker analyserat. De går mycket plus också, de har marginaler i klass med porsche på varje såld bil. Så är det. Det är inget som du inte tycker eller som Elon Musk har slängt ur sig. Något som också är sant är att de går minus hela tiden trots denna marginal, för att de investerar så mycket. Hur ska det gå för tesla när de ger sig in i ett mycket mer konkurrensutsatt segment? Om de inte passar sig kommer de konka, så är det, det kan du gärna skriva om men att de inte skulle gå plus på varje bil de säljer, det är rent fel.
7. Tesla är lite som Apple, de är så populära så de kan göra som de vill. De "jagar" inte journalister som andra gör. Åk ut till MoS och prata med dem där och kör en model s 70 och en P90DL om du inte gjort det. It'll blow your mind.
8. Ett designtrick på model 3 är väl ändå glasrutan som går från fram till bak. i övrigt har du helt rätt på denna punkt! De måste bli mer som de stora på många punkter. Scania höll på o konka 2008 när de gick runt o skröt om sina fulla orderböcker, sen kom krisen o så drog sig alla ur och de fick avskeda massor med folk o tom. ledningen gick ned till 80%. Scania kör på Just-in-time, lean production. Något som Tesla skulle behöva implementera i en större utsträckning. Nu är iof sig Tesla helt ny teknik och inte ens tillräckligt med batterier finns att köpa och Scania har inte det problemet, men iaf. Tesla måste växa på sig.
Tack för att du tog dig tid.
Mvh Filip Bjurling
Hej!
Fortsättningsvis kommer då så klart ett svar på svaret. Jag hoppas verkligen att du läser detta för jag har läst väldigt mycket om båda bilarna och lägger mycket tid på detta mail:).
1 Priset: 35000 usd är inklusive snabbladdning (120kW laddhastighet), på bolt är den tillval (troligen bara 50kW snabbladdning)som kanske kostar 10-20k till. Och om man ska jämföra äpplen och äpplen så bör man jämföra utgånspriserna av de båda bilarna. Jag planerar att betala 450ksek för min model 3 och då kommer den verkligen inte att vara jämförbar med en Bolt längre (Om den nu var jämförbar innan. Du skulle ju inte jämfört en volvo s60 med en vwgolf). Bilen som jag planerar ge 450ksek för kommer nog ha specifikationer liknande 45mil EPA-räckvidd, 0-100 på 5s och fyrhjulsdrift. Men Elon sa under presentationen att man kommer få väldigt mycket bil för 35k usd (vi får väl se om han håller det han lovar den här gången

2 Räckvidden: Räckvidd brukar mätas enligt två körcykler. NEDC och EPA, den europeiska och den amerikanska körcykeln. EPA är betydligt bättre (mindre optimistisk räckvidd) och ligger närmre verkligheten. Bolts räckvidd kommer bli minst 200 miles och model 3 blir minst 215 miles. Man kan anta att bolt kommer att dra mindre el i stan eftersom den är mindre och kommer därför troligen väga mindre än model 3. Det är viktigt när man kör långsamt och med mycket start och stopp. Model 3 kommer istället troligen ha längre räckvidd när man kör snabbt, dvs. på långresor eftersom den är lägre med mindre luftmotståndsarea plus att bolt har hela 50% högre luftmotståndstal vilket gör att model 3 blir klart "halare" för luften. När man åker fort så är luftmotståndet den högst bidragande faktorn till energianvändningen. Och då är frågan: När tycker du att det är viktigast med lång räckvidd, när du kör runt i 35mil inne i stan (vilket man aldrig gör eftersom det skulle ta typ 10h) eller när du ska åka långt till t.ex. Göteborg och vill stanna o ladda så få gånger som möjligt.
3. Tesla går ingen "egen väg" vid räckviddstester. Det är EPA de använder och de har också en räckviddsberäknare på sin hemsida där man kan fylla i utetemperatur och hastighet m.m. vilket är en bra ytterligare hjälp (Har du någonsin sätt något liknande hos nån annan tillverkare där man kan räkna ut förbrukning i deras bilar?), men i grunden använder de EPA som alla andra i USA.
4. Consumer Reports
Det finns en organisation som heter just det i USA. Den organisationen gör, förutom att ta in åsikter, även fakta om bilarna som körs. De har i korthet kommit fram till att Tesla är en sjukt underbar bil som tyvärr går sönder ganska ofta. Det kan du klaga på. Tesla ligger sämre än t.ex. Toyota som ligger bäst till men ungefär on par med Mercedes som faktiskt går sönder rätt ofta.
5. Varför framstår Volvos batterilösning och autopilot som bättre? Så kan det säkert vara men om du ska tycka något så kan du väl motivera det och förklara varför?
6. Elon Musk är hälften fantastisk, hälften mytoman. Men den där hälften som är fantastisk levererar faktiskt. Elon har i många år pratat om model 3 med 200miles + i EPA-räckvidd och för 35kusd. Ingen annan tillverkare har sagt något specifikt om pris, förutom då Bolt. Tesla går plus för varje såld bil, det framgår i årsrapporter som utbildade analytiker analyserat. De går mycket plus också, de har marginaler i klass med porsche på varje såld bil. Så är det. Det är inget som du inte tycker eller som Elon Musk har slängt ur sig. Något som också är sant är att de går minus hela tiden trots denna marginal, för att de investerar så mycket. Hur ska det gå för tesla när de ger sig in i ett mycket mer konkurrensutsatt segment? Om de inte passar sig kommer de konka, så är det, det kan du gärna skriva om men att de inte skulle gå plus på varje bil de säljer, det är rent fel.
7. Tesla är lite som Apple, de är så populära så de kan göra som de vill. De "jagar" inte journalister som andra gör. Åk ut till MoS och prata med dem där och kör en model s 70 och en P90DL om du inte gjort det. It'll blow your mind.
8. Ett designtrick på model 3 är väl ändå glasrutan som går från fram till bak. i övrigt har du helt rätt på denna punkt! De måste bli mer som de stora på många punkter. Scania höll på o konka 2008 när de gick runt o skröt om sina fulla orderböcker, sen kom krisen o så drog sig alla ur och de fick avskeda massor med folk o tom. ledningen gick ned till 80%. Scania kör på Just-in-time, lean production. Något som Tesla skulle behöva implementera i en större utsträckning. Nu är iof sig Tesla helt ny teknik och inte ens tillräckligt med batterier finns att köpa och Scania har inte det problemet, men iaf. Tesla måste växa på sig.
Tack för att du tog dig tid.
Mvh Filip Bjurling
Har också mailat med honom. Och fått svar. Han verkar lite frustrerad över att han inte får information på samma sätt som han e van med. Tesla gör ju inte som andra med information heller, istället för att få förhandsinformation och provkörningar innan allmänheten så är det event med få detaljer och sen läcker det sakta ut på Twitter. Och motorjournalisterna har därmed inget informationsövertag längre.
Jag kan på sätt och vis förstå att han är irriterad, men jag förstår inte att de tror att de bara ska kunna skriva vad som helst och komma undan med det. Nu sänker de sitt eget namns trovärdighet i botten hos en växande skara människor. De har ju egentligen guldläge. Att rapportera sakligt från en hype som denna skulle kunna ge många klick och sälja fler tidningar, men då måste de ju ändra arbetssätt i takt med att omvärlden gör det.
Jag kan på sätt och vis förstå att han är irriterad, men jag förstår inte att de tror att de bara ska kunna skriva vad som helst och komma undan med det. Nu sänker de sitt eget namns trovärdighet i botten hos en växande skara människor. De har ju egentligen guldläge. Att rapportera sakligt från en hype som denna skulle kunna ge många klick och sälja fler tidningar, men då måste de ju ändra arbetssätt i takt med att omvärlden gör det.
Det där bygger på att den stora allmänheten är lika "galna" som de personer som rör sig på dessa forum. Så är inte falletN H skrev:Har också mailat med honom. Och fått svar. Han verkar lite frustrerad över att han inte får information på samma sätt som han e van med. Tesla gör ju inte som andra med information heller, istället för att få förhandsinformation och provkörningar innan allmänheten så är det event med få detaljer och sen läcker det sakta ut på Twitter. Och motorjournalisterna har därmed inget informationsövertag längre.

Ha en person på plats , ex på Model 3 eventet. Åk med bilen, om det inte går, kontakta någon på ex teslaclubsweden som fick provåka, sammanfatta all information från forum, Elon's twitter osv. Detta kommer att vara ny information för 99% av befolkningen, dessutom korrekt. Så korrekt nu preliminär information kan vara i alla fall

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jisses, han får väl gå över och prata med sina kollegor som täcker techbranschen. De får ingen förhandsinformation men lyckas skriva artiklar som är korrekta....
[quote="apkungen"]Han har skrivit ett svar till oss:
Hej!
). Kommer bolt bli billigare när den väl kommer till Sverige som Opel Ampera-e, ja så kan det nog bli, betydligt billigare tror jag inte att det blir dock. Model 3 kommer dock ha gratis snabbladdning hela bilens livslängd, snabbare laddning än vad Bolt kommer kunna mäkta med.
Riktigt bra att någon faktiskt tar sig tid till att svara
Det jag vill dock påpeka är att det är väl inte spikat att det kommer vara gratis snabbladdning på Supercharger-nätverket? De var tydliga med "Supercharger capability", men har de gått ut med mer info kring det efter Model 3 reveal-eventet? För mig låter det som att antingen har de inte bestämt om det kommer vara gratis, eller så vill de överraska med att det faktiskt är gratis längre fram, eller så kommer de ta betalt i någon form. Jag tror det kan vara farligt att om vi nu ska "rätta" journalister att vi inte gör samma misstag :/
Och! Om det nu finns info kring att det kommer vara gratis, posta gärna det!
Hej!

Det jag vill dock påpeka är att det är väl inte spikat att det kommer vara gratis snabbladdning på Supercharger-nätverket? De var tydliga med "Supercharger capability", men har de gått ut med mer info kring det efter Model 3 reveal-eventet? För mig låter det som att antingen har de inte bestämt om det kommer vara gratis, eller så vill de överraska med att det faktiskt är gratis längre fram, eller så kommer de ta betalt i någon form. Jag tror det kan vara farligt att om vi nu ska "rätta" journalister att vi inte gör samma misstag :/

Aktieägare sen 2013, Teslafantast (eventuellt den som motvilligt numera låter bli att prata om Tesla för att bli socialt accepterad). Följer Elons alla projekt.
"All model 3 will come with supercharging standard". det tycker jag är mycket konstigt om man inte menar att det är gratis. Tesla model s 60 kom inte med supercharger standard utan man var tvungen att aktivera det efteråt. Möjligtvis att de skulle ta betalt för laddningen på stationerna men det tror jag kostar mer än det smakar. Mest krångligt och dyrt att få till. Men absoult, jag kunde ha lagt in en brasklapp för att det kanske inte är gratis...
apkungen skrev:"All model 3 will come with supercharging standard". det tycker jag är mycket konstigt om man inte menar att det är gratis. Tesla model s 60 kom inte med supercharger standard utan man var tvungen att aktivera det efteråt. Möjligtvis att de skulle ta betalt för laddningen på stationerna men det tror jag kostar mer än det smakar. Mest krångligt och dyrt att få till. Men absoult, jag kunde ha lagt in en brasklapp för att det kanske inte är gratis...
De skrev och sa på eventet "Supercharger capability"... inte standard. Men de har kanske sagt något annat efter eventet? Rätta mig gärna om jag har fel.
Aktieägare sen 2013, Teslafantast (eventuellt den som motvilligt numera låter bli att prata om Tesla för att bli socialt accepterad). Följer Elons alla projekt.
Joker skrev:apkungen skrev:Han har skrivit ett svar till oss:
Hej!
1 Priset: 35000 usd är inklusive snabbladdning (120kW laddhastighet), på bolt är den tillval (troligen bara 50kW snabbladdning)som kanske kostar 10-20k till. Och om man ska jämföra äpplen och äpplen så bör man jämföra utgånspriserna av de båda bilarna. Jag planerar att betala 450ksek för min model 3 och då kommer den verkligen inte att vara jämförbar med en Bolt längre (Om den nu var jämförbar innan. Du skulle ju inte jämfört en volvo s60 med en vwgolf). Bilen som jag planerar ge 450ksek för kommer nog ha specifikationer liknande 45mil EPA-räckvidd, 0-100 på 5s och fyrhjulsdrift. Men Elon sa under presentationen att man kommer få väldigt mycket bil för 35k usd (vi får väl se om han håller det han lovar den här gången). Kommer bolt bli billigare när den väl kommer till Sverige som Opel Ampera-e, ja så kan det nog bli, betydligt billigare tror jag inte att det blir dock. Model 3 kommer dock ha gratis snabbladdning hela bilens livslängd, snabbare laddning än vad Bolt kommer kunna mäkta med.
120kW snabbladdning sitter ju monterat på model 3! Bolt kommer utan ladduttag. Det skiljer åter igen i hårdvara. Tesla, betala och vips funkar det med OTA mjukvara. Bolt, du kan inte uppgradera senare även om du vill. Se tex på Leafägare som vill ha 6.6kW laddaren, går inte.
Vad säger förövrigt att om man köper till DC-kontakten till Bolt att det finns gratis 50kW till den? Det vi vet helt hundraprocentigt är att det kostar 5kr/kWh(Clever) att åka Stockholm till Malmö. Några alternativ finns inte.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Alltså, jag är fortfarande inte helt övertygad om att supercharging ingår i baspriset. Om man tittar på Teslas hemsida på specarna på de olika modellerna så står det på S "Kostnadsfria långdistansresor med Teslas Supercharger-nätverk", på X "Gratis långresor med Teslas växande Supercharger-nätverk" och på 3 "Supercharging-klar".
Jag tolkar iaf det som att basmodellen inte kommer att ha gratis SuC inkluderad i priset.
Jag tolkar iaf det som att basmodellen inte kommer att ha gratis SuC inkluderad i priset.
Elon sade "As for Supercharging, all Model 3's will come with Supercharging, standard." under den sliden, se ca 13 min in i videonJoker skrev:apkungen skrev:"All model 3 will come with supercharging standard". det tycker jag är mycket konstigt om man inte menar att det är gratis. Tesla model s 60 kom inte med supercharger standard utan man var tvungen att aktivera det efteråt. Möjligtvis att de skulle ta betalt för laddningen på stationerna men det tror jag kostar mer än det smakar. Mest krångligt och dyrt att få till. Men absoult, jag kunde ha lagt in en brasklapp för att det kanske inte är gratis...
De skrev och sa på eventet "Supercharger capability"... inte standard. Men de har kanske sagt något annat efter eventet? Rätta mig gärna om jag har fel.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Tack för att du påpekade det. Det står bakom "Supercharger capability", men Elon säger att det kommer som standard. Så frågan är vad man ska tolka utifrån den infon ja.MaLund13 skrev:Elon sade "As for Supercharging, all Model 3's will come with Supercharging, standard." under den sliden, se ca 13 min in i videonJoker skrev:apkungen skrev:"All model 3 will come with supercharging standard". det tycker jag är mycket konstigt om man inte menar att det är gratis. Tesla model s 60 kom inte med supercharger standard utan man var tvungen att aktivera det efteråt. Möjligtvis att de skulle ta betalt för laddningen på stationerna men det tror jag kostar mer än det smakar. Mest krångligt och dyrt att få till. Men absoult, jag kunde ha lagt in en brasklapp för att det kanske inte är gratis...

Jag citerade det som musk sa på eventet.Joker skrev:apkungen skrev:"All model 3 will come with supercharging standard". det tycker jag är mycket konstigt om man inte menar att det är gratis. Tesla model s 60 kom inte med supercharger standard utan man var tvungen att aktivera det efteråt. Möjligtvis att de skulle ta betalt för laddningen på stationerna men det tror jag kostar mer än det smakar. Mest krångligt och dyrt att få till. Men absoult, jag kunde ha lagt in en brasklapp för att det kanske inte är gratis...
Lika l retweeta så kanske vi får svar:
Kolla in @FilipBjurlings tweet:
Kolla in @FilipBjurlings tweet:
Med tanke på att de hade en del problem med folk som "missbrukade" supercharging (om man nu kan göra det när det är uttalat fritt) med model s så skulle jag tro på minst nån form av reglering. Att det blir max x kWh per år inkluderat eller ett tak i ett tillvalspaket, inte fritt för all tid.