Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Maw skrev: 18 dec 2023 07:26
JonasH skrev: 18 dec 2023 06:43
Problemet med undersökningar är att de flesta utanför konflikten är övertygade om att det råder stora missförhållanden på Tesla med dåliga löner mm.

Självklart sympatiserar man då med strejken.

Media och IF Metall har ju drivit narrativet att de anställda förtjänar ”svenska” löneavtal (vad nu det är) istället för det de har nu.
Vad är ett löneavtal?
Exakt min reflektion. Har hört flera i media uttrycka sig så.

Då är det inte konstigt att opinionen ser ut som den gör vilket gör undersökningar likt den Novus gjort mer eller mindre värdelösa.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 18 dec 2023 08:38
Problemet med undersökningar är att de flesta utanför konflikten är övertygade om att det råder stora missförhållanden på Tesla med dåliga löner mm.

Media och IF Metall har ju drivit narrativet att de anställda förtjänar ”svenska” löneavtal (vad nu det är) istället för det de har nu.
Vad är ett löneavtal?

Då är det inte konstigt att opinionen ser ut som den gör vilket gör undersökningar likt den Novus gjort mer eller mindre värdelösa.
Med löneavtalet menar man oftast den överenskommelse mellan fack och arbetsgivare som sätter vilka löneökningar svensk industri klarar av utan att tappa konkurrenskraft. Man säger att industrin är lönegrundande. Det har ansetts vara viktigt med tanke på sveriges stora offentliga sektor.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbet ... riavtalet/
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vad är ett löneavtal?
En del i det centrala avtalet som omförhandlas vid en given tidpunkt. Länk till Unionen hoppas jag fungerar: https://www.unionen.se/rad-och-stod/cen ... ng-din-lon

Det är detta särtryck som brukar finnas i format A5 på skrivbord och i bokhyllor på arbetsplatserna. Det lokala lönevtalet som oftast finns på större arbetsplatser tar avstamp i det centrala.

JonasH - det går inte att avfärda befolkningens åsikt, uttryckt i t ex Novus undersökning, bara för att de skulle vara "felinformerade". Det är en farlig väg att vandra. Vi kan nog vara överens om att ett antal skribenter i denna tråd hemfaller åt "confirmation bias", d v s accepterar okritiskt indikationer som stöder deras tes och reser all världens invändningar (ofta ej möjliga att analysera) mot fakta som talar emot. Ny teknik har för övrigt en öppen artikel som kommenterar SVD:s och Novus undersökning: https://www.nyteknik.se/ekonomi/starkt- ... la/4221743

Jag brukar personligen med viss regelbundenhet ta del av och analysera en tämligen stor undersökning via ett annat opinionsinstitut. Personligen tvivlar jag inte på deras förmåga att formulera sina frågeställningar för att erhålla ett rimligt rättvisande resultat.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
FredrikkorTesla

Inlägg av FredrikkorTesla »

Något borde ha triggat igång detta. Undrar vad? Vet någon?

Det finns företag på marknaden som inte har kollektivatal och klarar sig utan konflikter långa tider.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

FredrikkorTesla skrev: 18 dec 2023 09:18

Något borde ha triggat igång detta. Undrar vad? Vet någon?

Det finns företag på marknaden som inte har kollektivatal och klarar sig utan konflikter långa tider.
Frågan är hur många av dessa som ”drabbas” av IF Metall. Min känsla är att tjänstemannafacken sköter det här bättre.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Folk älskar verkligen att hata Tesla också så...
FredrikkorTesla

Inlägg av FredrikkorTesla »

Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:24
Tesla klassas nog ofta som en lyxbil och det spär nog på.
Om det varit Fiat?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

FredrikkorTesla skrev: 18 dec 2023 09:37
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:24
Tesla klassas nog ofta som en lyxbil och det spär nog på.
Om det varit Fiat?
Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...

Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.

Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen. :lol:

Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.

De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

Om nu Novus undersökning räknas som relevant så bör denna vara precis lika relevant.

https://alltomelbil.se/enkat-50-procent ... plittring/

Skiljer endast 28 personer som svarat kontra Novus.

Då har 18 st sållats bort pga partiskhet i antingen IF Metall (eller sympatiserande förbund) eller Tesla.

Här är inte majoriteten för strejken vilket jag gissar beror på att Alltomelbils läsare är mer insatta i konflikten.

Om det är något som båda undersökningarna visar så är det att antalet svarande är för få för att på riktigt få fram pålitlig statistik.

Hade vart intressant att se en större undersökning.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Vad är ett löneavtal?

Jag vet att det är en del av kollektivavtalet men på det du skriver tycks du tro att det skulle begränsa hur höga lönerna kan vara. Det gör det inte, det sätter ett golv.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Collin87 skrev: 18 dec 2023 10:10
Om nu Novus undersökning räknas som relevant så bör denna vara precis lika relevant.

Då har 18 st sållats bort pga partiskhet i antingen IF Metall (eller sympatiserande förbund) eller Tesla.

Här är inte majoriteten för strejken vilket jag gissar beror på att Alltomelbils läsare är mer insatta i konflikten.

Om det är något som båda undersökningarna visar så är det att antalet svarande är för få för att på riktigt få fram pålitlig statistik.

Njae, de undersökningar som vi ser och beskriver politiska sympatier brukar baseras på ungefär samma urval. Skillnaden ligger i orden ”slumpmässigt urval”. Så Novus underlag är nog rimligt signifikant, däremot är en elbilssida sannolikt kraftigt influerad av de ”redan frälsta”.

Men visst - elbilsundersökningen är även den relevant i sammanhanget då den påvisar en stor skillnad gentemot befolkningen i stort. En möjlig slutsats skulle till exempel kunna vara att det förefaller finnas en väldigt stor lojalitet hos Tesla-förare.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Collin87 skrev: 18 dec 2023 10:10

Nu har jag inte läst hur Novus gjorde sin enkätstudie. Antal svarande är i detta fallet inte speciellt intressant. Allt om elbils enköät är helt omöjlig att använda då den tydligt anger:
"genom en självrekryterande webbenkät"

Sådan går överhuvudtaget inte alls att använda i tron att den säger något om vad en population anser i frågan. Den går bara att använda för att kunna redovisa vad de svarande anser, men går inte att generallisera.

Om Novus använt ett slumpvist urval säger den betydligt mer om vad en population anser.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Maw skrev: 18 dec 2023 10:13

Vad är ett löneavtal?

Jag vet att det är en del av kollektivavtalet men på det du skriver tycks du tro att det skulle begränsa hur höga lönerna kan vara. Det gör det inte, det sätter ett golv.
Tror du missförstår mig.

Min poäng är att det utåt (i media) så drivs narrativet att de anställda inte har ”svenska” löner vilket insinuerar att lönerna skulle vara dåliga. Svenska löner måste ju vara bäst…

Om nu det är den allmänna uppfattningen så kommer ju varje normal person stödja strejken.

Men när de flesta får veta att det är en minoritet som strejka så brukar de ändra åsikt. Problemet är att inte många vet att det är så att en minoritet strejkar.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev: 18 dec 2023 10:23

Nu har jag inte läst hur Novus gjorde sin enkätstudie. Antal svarande är i detta fallet inte speciellt intressant. Allt om elbils enköät är helt omöjlig att använda då den tydligt anger:
"genom en självrekryterande webbenkät"

Sådan går överhuvudtaget inte alls att använda i tron att den säger något om vad en population anser i frågan. Den går bara att använda för att kunna redovisa vad de svarande anser, men går inte att generallisera.

Om Novus använt ett slumpvist urval säger den betydligt mer om vad en population anser.
Däremot är nog Tesla mer intresserade av vad gruppen ”elbilsintresserade” och de egna kunderna tycker om strejken än vad allmänheten i stort tycker då de senare inte är de som i första hand kommer påverka försäljningen, och för det är nog enkäten på allt om elbil en bättre skattning.

Vi ser också att om man bortser från Teslaägare så är det ungefär samma stöd för strejken som hos Novus.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 10:31
Däremot är nog Tesla mer intresserade av vad gruppen ”elbilsintresserade” och de egna kunderna tycker om strejken än vad allmänheten i stort tycker då de senare inte är de som i första hand kommer påverka försäljningen
Jag tror tvärt om, det är ju de som inte har en elbil idag som är Teslas framtida kunder. Att en ansenlig del av deras framtida potentiella kunder drar öronen åt sig och antingen ogillar märket eller är oroliga över hur konflikten ska påverka deras framtida ägande och väljer ett annat bilmärke borde oroa Teslas ekonomer. Jag håller med om att kanske inte just nu, den här månaden, men i det långa loppet.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Utöver det kanske bilden att Tesla-ägare är en homogen grupp närmast religiöst övertygade Elon-dyrkare inte riktigt stämmer.
Däremot skulle jag gissa att, undantaget en och annan fackligt aktiv i omloppet i strejken, är Tesla-ägare de som mest satt sig in i den här konflikten och därmed är de mest informerade.
Givetvis är källkritik ett problem och det är klart att det här forumet ses med stor tendens men ju längre motparten inte bemöter (annan än i väldigt svävande kommentarer) informationen från Tesla att det är ca. 10% som strejkar desto mer känns det som att det faktiskt är sanningen (eller tillräckligt nära sanningen för att avvikelsen skall vara oviktig).
Just det har i alla fall fått mig att helt byta fot i frågan, från att innan och i början av konflikten vara positiv till KA tycker jag nu att det bör vara helt och hållet ett majoritetsbeslut på arbetsplatsen (dvs samtliga arbetstagare, inte enbart fackanslutna). Sympatistrejken (som förmodligen enbart krävs eftersom det är så lågt deltagande på Tesla ) är missriktad, uddlös och borde avbrytas eftersom den har så många negativa sekundäreffekter på arbetstagare som inte alls har med frågan att göra (Hydro, Werksta etc., (PostNord överlever nog)).

Jag kan absolut omvärdera detta, men då behöver jag faktiskt lite fakta på missförhållanden och någon form av bevis att det är en dålig arbetsplats som måste styras upp mha KA. Att det saknas tillstånd att köra truck i Göteborg är inte tillräckligt.

Elon har positiva sidor och negativa. Precis som de flesta. Kruxet är väl att ADHD i kombination med makt över ett stort antal miljarder dollar skapar en del märkliga vågeffekter åt alla möjliga håll. Det som han gjort för elbilsrevolutionen är otroligt positivt men Twitter/X-debaklet kommer nog inte få ett vackert slut liksom en mängd andra mindre knasigheter.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev: 18 dec 2023 11:02
Jag tror tvärt om, det är ju de som inte har en elbil idag som är Teslas framtida kunder. Att en ansenlig del av deras framtida potentiella kunder drar öronen åt sig och antingen ogillar märket eller är oroliga över hur konflikten ska påverka deras framtida ägande och väljer ett annat bilmärke borde oroa Teslas ekonomer. Jag håller med om att kanske inte just nu, den här månaden, men i det långa loppet.
Nu tror jag att Tesla bryr sig rätt mycket om att de som idag kör Tesla skall fortsätta med det, men jag skrev inte heller något som motsätter sig det du skriver. Jag tror bara att de som läser sidor som ”Allt om elbil” och kör annan bil än Tesla är närmare att bli en Teslakund än allmänheten i stort. Den stora massan köper inte helt bil till att börja med och elbilsintresset är nog lägre hos allmänheten än läsarna av ”Allt om elbild”.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

Det går att grovt urskilja fyra typer av personer i denna konflikt men vid undersökningar kan man tvinga denna siffra att ändras på nästan vilket sätt man än önskar. Speciellt med ledande frågor utan möjlighet till svar med villkor.

Att få fram dessa personer bör vara centralt i samtliga undersökningar och man bör utforma frågor så att felkategorisering inte kan ske. Detta betyder att alla frågor som kan leda till flera slutsatser bör ställas med tillräckliga villkor för att utesluta antaganden. Detta brukar dock inte vara så kul att svara på varför man förenklar sina frågor.

Att förenkla frågor som rör en komplicerad situation är per automatik att förenkla vad människor tycker i frågan. Därför har vi exempelvis politiker som representerar oss och försöker agera efter våra intressen. Det är inte rimligt att vi alla skall vara insatta på allt och kunna dra slutsatser om vilket beslut är det bästa ur varje perspektiv.

Med det sagt, Teslas anställda är de som bäst kan avgöra om man behöver hjälp. Och eftersom de flesta anställda inte verkar vara så positiva till strejken kan man dra slutsatsen att man inte skulle ha initierat något som negativt påverkat många fler än de man försökt hjälpa.
Metallare

Inlägg av Metallare »

DanneB skrev: 16 dec 2023 17:52
Metallare skrev: 16 dec 2023 17:29
Nicke Nyfiken skrev: 15 dec 2023 18:55

Att det jobbas på "ackord" och slarvas/fuskas i bilverkstäder råkar man ut för lite varstans. Det har ingenting med avsaknad av KA att göra, så den kopplingen finns inte.
Poängen är: om det finns KA och en aktiv verkstadsklubb så har de anställda möjlighet att påverka den ackord så att det är rimligt.

Men bara för att det finns KA betyder inte att allt blir frid och fröjd, det behövs likadant aktiva som driver sina frågor.

Och jag kan ur erfarenhet från mina konferenser säger att det är alltid bättre med en lokal klubb, än att man måste för varenda fråga kontakta avdelningen.

Det gäller såväl medlemmar som behöver hjälp, liksom arbetsgivare som vill förändra något.

Du kan fritt spekulerar kring hur detta är möjligt på verkstäder som har KA och därmed underbara anställningsvillkor.
Ännu en gång: bara för att det finns KA betyder det inte att allt är underbar.
KA lägger en jättebra grund för en aktiv klubb att skapa en bra arbetsmiljö och är de anställda driven att leverera en bra jobb blir det också bra för arbetsgivaren.

Skiter man i aktivt samarbete mellan AT och AG hjälper en KA inte något.
Då är det ju lika bra att IF Metall lägger ner på en gång. Det är ju fakta att det bara är en minoritet på Tesla som är intresserade? Lär ju inte bli någon aktivt samarbete menar jag.
Är det verkligen fakta?

Kan det inte vara så att personal i fråga är rädd att Tesla frånta aktier?

Det syftar ju många här som så underbart lönedetalj hos Tesla, men kanske därför väljer folk och stanna kvar där tills de har fått ut alla aktier.
Metallare

Inlägg av Metallare »

Legato skrev: 16 dec 2023 20:22
Metallare skrev: 16 dec 2023 18:16
slugger75 skrev: 16 dec 2023 15:17
pejvic skrev: 16 dec 2023 15:01
Kriper skrev: 16 dec 2023 14:39
https://sverigesradio.se/artikel/16-sto ... ektivavtal

– Tesla måste de förhålla sig till de regler och den kontexten där de är verksamma och inte ta med sig den amerikanska över till andra länder, säger Kiran Aziz på Norges största pensionsbolag KLP till Ekot.
Det var ju väldigt märkligt. Varför köpte de ens aktierna från början då.
Vad är skillnaden nu?

Är skillnaden nu att facket helt plötsligt utlyser strejk och därmed kom de på detta nu?
Investerar de endast i kollektivanslutna företag? Med undandag av Tesla då förstås?
Ha ha exakt!
Om det nu är jätteviktigt att inte investera i företag utan kollektivavtal så verkar det ju dumt att de har gjort just det. Varför tänkte de inte på det innan liksom?
Jag tror nu mer på att det är viktigt att investera i företag som inte ligger i tvist med någon, som kan påverka deras investering.

I fallet Tesla är det nu den tvist med facket som påverkar. I ett annat fall kan det likväl vara en uppmärksammat rättstavat, eller kanske en patenttvist, eller vad som helst.

Ni skulle på sådana nyheter gå ett steg tillbaka och inte vara alltför fokuserat på det enskilde händelse som pågår.
Underhållande om du tror att de är bättre än marknaden på att avgöra kursreaktioner med anledning av konflikt. Verkligheten är givetvis den eviga dubbelmoralen.
Vad tror du händer med aktiekursen om Tesla bestämmer sig för att lämna svenskt marknad?
Metallare

Inlägg av Metallare »

TiborBlomhall skrev: 17 dec 2023 11:23
FredrikkorTesla skrev: 17 dec 2023 11:01
Kan det vara så att de som inte strekar är rädda för att stöta sig?
Jag tror att det handlar om naturligt urval.
De som tycker KA är viktigt sökte inte jobb på Tesla, bara de som tyckte det spelar ingen roll.
De som ändå blev anställda och sedan besvikna på att KA saknas hade inga problem att byta jobb till någon annan arbetsgivare. Bilmekaniker med erfarenhet av elbilar är otroligt eftertraktade på arbetsmarknaden.
Ergo de som är kvar på Tesla är de som tycker "tack, det är bra".
Eller så har de bestämt sig att stanna kvar tills de utlovade aktier har blivit utdelat och byta först sen.

Verkar ju vara en ordentligt slant det handlar om, speciellt för industriarbetare.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

Metallare skrev: 18 dec 2023 12:19
DanneB skrev: 16 dec 2023 17:52
Då är det ju lika bra att IF Metall lägger ner på en gång. Det är ju fakta att det bara är en minoritet på Tesla som är intresserade? Lär ju inte bli någon aktivt samarbete menar jag.
Är det verkligen fakta?
Ja, det är bara en minoritet som strejkar.
Ja, på samma sätt som medlemmar är rädda att inte gå ut i strejk när IF Metall kräver det. Annars kan det bli konsekvenser. Finns rädsla från alla håll är det jag försöker säga. Det är därför superviktigt att ha stöd från majoriteten anställda innan man initierar något.
Det syftar ju många här som så underbart lönedetalj hos Tesla, men kanske därför väljer folk och stanna kvar där tills de har fått ut alla aktier.
Det är ett sätt att äga företaget samtidigt som man arbetar för sitt företag. Är ett fantastiskt sätt att belöna sina anställda. För de som arbetar där är det nog en uppskattad förmån.

Sedan kan man argumentera att om man väljer kollektivavtal så är man ändå investerad i företag. I vissa fall banker också. Men då är det Alecta, i detta fall, som bestämmer hur ens pension skall investeras.
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:23
Vad tror du händer med aktiekursen om Tesla bestämmer sig för att lämna svenskt marknad?
Inte alls mycket. Sverige är en liten marknad för Tesla.
Metallare

Inlägg av Metallare »

renes skrev: 17 dec 2023 11:53
JonasH skrev: 16 dec 2023 22:50
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Fel vinkel: det med Werksta hadde inte hänt om Tesla inte hadde försökt kringgå strejken.

De flesta här hävda ju att det är inte många som strejka hos Tesla, men ändå var det Tesla som tog till sig åtgärder som betraktas som strejkbryterie och först när det kom fram kom alla varsel om sympatieåtgärder.

Men istället för att titta på tidslinjen och funderar på varför har det hänt vad skyller alla bara på IF-metall och framställa Tesla som det oskyldiga offer.

Men det är de inte.

Hadde de respekterat strejkrätten hadde de lite inskränkningar på sina SC och slut, men det var ju så viktigt för de att deras kunder inte skulle märka att det är strejk så de har drivit fram blockad så i slutändan deras kunder är ännu värre drabbad än lite länge väntetid på serviceärenden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dom tilldelade aktierna kan inte "fråntas" den anställde, det är bara om man avslutar sin anställning innan perioden för tilldelning är slut som man kan "bli av med" en del av bonusen, RSU:erna omvandlas till aktier kvartalsvis under fyra år från anställning.
Leon skrev: 18 dec 2023 12:32
Det är ett sätt att äga företaget samtidigt som man arbetar för sitt företag. Är ett fantastiskt sätt att belöna sina anställda. För de som arbetar där är det nog en uppskattad förmån.
Precis, mycket sympatisk modell tycker jag, och utöver den inledande tilldelningen som alla får så kan man alltså få ytterligare tilldelning fortlöpande om man presterar bra, man har dessutom möjlighet att köpa ytterligare aktier till rabatterat pris (med förmånsbeskattning förstås).

Modellen påminner för övrigt väldigt mycket om motsvarande system hos Volvo, Tesla har dock högre belopp och "lika för alla", Volvo tilldelar efter vilken lön man har (jag ser dock inte så många som protesterar över Volvos mindre jämlika system? ;) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare

Inlägg av Sfbones »

Metallare skrev: 18 dec 2023 12:41
renes skrev: 17 dec 2023 11:53
JonasH skrev: 16 dec 2023 22:50
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Fel vinkel: det med Werksta hadde inte hänt om Tesla inte hadde försökt kringgå strejken.

De flesta här hävda ju att det är inte många som strejka hos Tesla, men ändå var det Tesla som tog till sig åtgärder som betraktas som strejkbryterie och först när det kom fram kom alla varsel om sympatieåtgärder.

Men istället för att titta på tidslinjen och funderar på varför har det hänt vad skyller alla bara på IF-metall och framställa Tesla som det oskyldiga offer.

Men det är de inte.

Hadde de respekterat strejkrätten hadde de lite inskränkningar på sina SC och slut, men det var ju så viktigt för de att deras kunder inte skulle märka att det är strejk så de har drivit fram blockad så i slutändan deras kunder är ännu värre drabbad än lite länge väntetid på serviceärenden.
Det på Werksta hade inte hänt om IF Metall inte hade startat konflikten från första början, den konflikten som inte har något stöd från majoriteten av Teslas anställda.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar