Varken bättre eller billigare än Bolt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Varken bättre eller billigare än Bolt

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Lika l retweeta så kanske vi får svar:

Kolla in @FilipBjurlings tweet:
Done! Jag har också frågat honom. Kan inte tänka mig nåt annat än att fler redan har frågat men han har valt att inte säga nåt. Antar att svaret är längre än bara JA eller NEJ.
Joker

Inlägg av Joker »

apkungen skrev:
Joker skrev:
apkungen skrev:
"All model 3 will come with supercharging standard". det tycker jag är mycket konstigt om man inte menar att det är gratis. Tesla model s 60 kom inte med supercharger standard utan man var tvungen att aktivera det efteråt. Möjligtvis att de skulle ta betalt för laddningen på stationerna men det tror jag kostar mer än det smakar. Mest krångligt och dyrt att få till. Men absoult, jag kunde ha lagt in en brasklapp för att det kanske inte är gratis...

De skrev och sa på eventet "Supercharger capability"... inte standard. Men de har kanske sagt något annat efter eventet? Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag citerade det som musk sa på eventet.
Jag förstod det och därför postade jag lite högre upp svaret som du kanske har missat; Elon sa "standard", men det står "Supercharging capability", så frågan är hur man ska tolka det. Den som lever får se :)

Och precis som andra postat här, det finns nog en anledning till varför Musk inte svarat på Superchargerfrågor... det finns nog fler alternativ mellan "JA" och "NEJ". Min gissning är att de sparar lite till nästa event :)
Aktieägare sen 2013, Teslafantast (eventuellt den som motvilligt numera låter bli att prata om Tesla för att bli socialt accepterad). Följer Elons alla projekt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

@Jerker Tack :). Ja du har nog rätt

@Joker - Såg det nu. Skriver samtidigt som jag jobbar. Lite dålig uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vad det gäller SuC så är den standard men det är inte uttalat om laddning ska vara gratis eller kosta de har helt wnkelt inte bestämt sig ännu (enligt redit och teslarati)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare

Inlägg av hakan_k »

Enligt Teslamotors tweet så är nu förbokningarna uppe i 325.000. Ganska bra siffra på en vecka.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag fick ett till, rätt bra svar ändå. Även om jag inte håller med honom.
"
Tack för flera klargöranden och du har helt rätt i en del av din kritik. Ett grundproblem för en oberoende granskning av produkterna - anser jag - är att Musk satt i system att prata om sin vision väldigt tidigt i processen. När han gör det i ett teknikskifte så får han med sig en stor skara fans som älskar visionen och drivs av samma önskan. Fansen driver sen på och kan iof kontrollera fakta och komma med kritik under tiden men när alla så gärna vill att det ska vara fantastiskt så är det få som klarar av att spräcka ballongen.

I nästa steg levererar Musk produkten först till de redan frälsta - de som köpt visionen och lagt stora pengar på produkten. De blir hans fanbärare under lång tid.

När sen produkten väl finns där för granskning så finns det redan en etablerad uppfattning och en åsikt som de redan frälsta skapat som en sanning. Jag har kört Model S i olika skepnader och jag tycker inte att det är världens bästa bil och den är absolut inte värd pengarna om vi ser till köregenskaper och kvalitet. Svaret på det från Teslas fans är då att vissa saker får man stå ut med för visionens skull. Men det är inte så jag tycker att en produkt ska bedömas. Vi kan prata om visionen och bedöma den för sig och produkten för sig.

Det är långt ifrån säkert att elbilar ens är det mest miljövänliga om vi beaktar hela kedjan - eller, det finns i alla fall några bra debattämnen att avhandla om vi ska prata om visionen.

Självklart förstår jag att det finns starka krafter som vill styra teknikskiftet både i riktning och tempo. Men jag hoppas att det framgått att jag och andra debatterar det också. Jag har skrivit många kritiska artiklar mot bilbranschens sätt att teknikutveckla, att kräva subventioner och hur de hanterar sina kunder.

Du har säkert rätt i att hela hanteringen av Tesla blir rörig och felaktig på många sätt men jag tror det bottnar i att all kritik mot produkten ses som ett slag mot visionen. Det är det inte.

Jag tycker också att Musks taktik att undanhålla en tidig oberoende granskning är synd för jag tror och hoppas att en bra konsumentjournalistik i längden gynnar bra produkter. Men på vägen måste man då tåla kritik.

Jag har via Tibor på Tesla Club Sweden fått veta att det i princip är omöjligt att testa en Model X. De 2600 bilar som byggts är levererade till kunder i USA. Men jag ger inte upp - på något sätt ska det väl gå att få köra bilen.

Till sist skulle jag önska att många Tesla-vänner gav andra samma tilltro och chans som de ger Elon Musk. Tesla och Model 3 är inte det enda bra elbilsalternativet eller ens det enda tekniska språnget mot en fossilfri transportsektor. Sen är det en annan sak att Elon Musk inte verkar drivas av att tjäna pengar och DET är han väldigt ensam om i bilvärlden (alltså i positiv mening).

mvh

/jeb

Vänliga hälsningar,
Jan-Erik Berggren
Redaktör Expressen/GT/Kvp ALLT OM BILAR
Expressen Magasin
"
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skrev ett sista svar:
Hej igen!

Bra svar. Håller helt med dig om mycket. När tesla model 3 väl kommer så kommer det nog finnas många som tycker att bmw 3-serie är klart bättre i kvalité, känsla m.m. Jag tycker dock inte det. Jag tycker att elbilsmotorn ger så fantastisk körglädje att jag gillar renault zoe bättre än pappas bmw 5-series. Jag gillar elbilar så pass mycket att jag accepterade zoens räckvidd på 76km i motvind ö motorvägen... Ja jag är lite skadad, för det ska jag villigt erkänna, jag tycker att det är obehagligt att sätta sig i en fossilbil. Jag cyklar inne i stan varje dag och står bredvid bilarna och andas in deras ångor och blir skrämd av deras ljud när de brummar iväg. En fossilmotor som är ineffektiv, släpper ut mängder med farliga ämnen, låter mycket, vibrerar och kräver att jag ska slabba med farliga ämnen varje gång jag ska tanka. Då spelar det ingen roll att bmws bil kanske är bättre på många punkter, jag skulle aldrig köpa den. Så visst handlar det mycket om vision och image men jämförelsen med chevrolet bolt och tesla model 3 haltar ändå. Bolt skulle aldrig ha fått 325k bokningar på en vecka är jag i princip säker på, inte ens i närheten, och det kan man inte förklara med att folk är tesla-entusiaster. Så många godtrogna entusiaster finns dej nog inte. Människor är egoister. Tesla gör helt enkelt attraktiva bilar på väldigt många olika plan och det verkar ingen annan tillverkare kunna matcha idag.

Jag tror att, när vi väl vant oss vid elbilar så kommer vi att se tillbaka på fossilbilarna med ett helt annat öga och jag hoppas att även du då tittar tillbaka och tänker "Ja, model s var nog värda sina pengar ändå, trots att den var hutlöst dyr". Läs denna arktikel om du inte redan gjort det:

http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/

P. S. Lycka till med provkörningen av model x. Skulle vara fantastiskt kul att läsa!

Mvh Filip
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Skrev ett sista svar:
Hej igen!

Bra svar. Håller helt med dig om mycket. När tesla model 3 väl kommer så kommer det nog finnas många som tycker att bmw 3-serie är klart bättre i kvalité, känsla m.m. Jag tycker dock inte det. Jag tycker att elbilsmotorn ger så fantastisk körglädje att jag gillar renault zoe bättre än pappas bmw 5-series. Jag gillar elbilar så pass mycket att jag accepterade zoens räckvidd på 76km i motvind ö motorvägen... Ja jag är lite skadad, för det ska jag villigt erkänna, jag tycker att det är obehagligt att sätta sig i en fossilbil. Jag cyklar inne i stan varje dag och står bredvid bilarna och andas in deras ångor och blir skrämd av deras ljud när de brummar iväg. En fossilmotor som är ineffektiv, släpper ut mängder med farliga ämnen, låter mycket, vibrerar och kräver att jag ska slabba med farliga ämnen varje gång jag ska tanka. Då spelar det ingen roll att bmws bil kanske är bättre på många punkter, jag skulle aldrig köpa den. Så visst handlar det mycket om vision och image men jämförelsen med chevrolet bolt och tesla model 3 haltar ändå. Bolt skulle aldrig ha fått 325k bokningar på en vecka är jag i princip säker på, inte ens i närheten, och det kan man inte förklara med att folk är tesla-entusiaster. Så många godtrogna entusiaster finns dej nog inte. Människor är egoister. Tesla gör helt enkelt attraktiva bilar på väldigt många olika plan och det verkar ingen annan tillverkare kunna matcha idag.

Jag tror att, när vi väl vant oss vid elbilar så kommer vi att se tillbaka på fossilbilarna med ett helt annat öga och jag hoppas att även du då tittar tillbaka och tänker "Ja, model s var nog värda sina pengar ändå, trots att den var hutlöst dyr". Läs denna arktikel om du inte redan gjort det:

http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/

P. S. Lycka till med provkörningen av model x. Skulle vara fantastiskt kul att läsa!

Mvh Filip
Bra svar! Och skönt att du verkar ha nått fram till honom, för hans brev var både nyanserat och visade på en hel del insikt.

Jag har bara en kommentar till den där brasklappen han slänger in om att elbilar inte nödvändigtvis är det mest miljövänliga alternativet. Det enda alternativet kan väl bara vara att låta bli att tillverka bilar alls och återgå till häst och vagn. Att han skulle kunna presentera en annan biltyp som kan jämföras i pris, prestanda, användbarhet, infrastruktur, miljömässighet osv. med elbilen tror jag inte på. Vet inte om han tänker på bränslecellsbilar?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Han tänker nog på att tillverkningen är mer krävande än en fossilbil och om man kör på kolkraft så blir det smutsigt ändå etc etc. Det gamla vanliga du vet.

Och jag håller med på ett sätt. Det "enda" elbilar verkligen gör idag är att de får bort gift från städerna och kommer rädda otroligt många liv men egentligen tycker jag att det är ännu viktigare att få ut förnyelsebart som energiproduktion. Vind, vatten och solkraft tillsammans med smarta nät. Något likt förslag om Co2-skatt world wide är det vi skulle behöva!

P. S. Ja det känns faktiskt som att ja nådde fram (ganska långt iaf). Känns bra :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Skrev ett svar idag:
Hej

Finns en hel del fel där också, det största är nog jämförelsen i sig.

http://electrek.co/2016/04/07/tesla-model-3-chevy-bolt/

“GM is making a $37,500 car that would sell for $20,000 if it wasn’t electric, while Tesla is making a $35,000 car that would sell for $35,000 if it wasn’t electric.”

Bolt är en Golf klass bil, Golf kostar från 170 000 i Sverige. Model 3 är en Audi A4 klass bil, den kostar från 300 000 (då med mycket sämre prestanda än Model 3).

Vad tycker du om ovanstående ? Hade du jämfört Model 3 med Bolt om det satt en förbränningsmotor i båda bilarna ?

/Björn
Fick svar nästan direkt:
När man pekar ut konkurrenter handlar det i första hand att hitta bilar som kunderna väljer emellan. Därmed är Bolt en tydlig konkurrent för elbilskunderna till Model 3.
Kontentan blir då att eftersom båda är elbilar och har ungefär samma räckvidd så ska dessa jämföras direkt. Prestanda, storlek på bilen, design, bagageutrymme, snabbladdning osv är inget som potentiella köpare kommer att bry sig om.

Jag skickade ett svar till, men jag gissar på att han inte kommer att ge med sig. Alternativt prata om Tesla-sekterister och hur omöjliga vi är att ha att göra med :)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Väg ska man jämföra model 3 med då? Den kommer vara så bäst att det inte kommer finnas nåt att jämföra med men alla, även vi, vill ha nått att jämföra med. Så även vi har trådar där vi jämför bolt och model 3. Tycker att han kom med ett rätt bra svar. Jämförelsen i sig är väl ok men att model 3 "vinner" kan nog knappt en tesla hatare neka.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Väg ska man jämföra model 3 med då? Den kommer vara så bäst att det inte kommer finnas nåt att jämföra med men alla, även vi, vill ha nått att jämföra med. Så även vi har trådar där vi jämför bolt och model 3. Tycker att han kom med ett rätt bra svar. Jämförelsen i sig är väl ok men att model 3 "vinner" kan nog knappt en tesla hatare neka.
Även vi har trådar som jämför Bolt med Model 3, det stämmer. Och det är relevant att göra den jämförelsen, om man verkligen jämför bilarna. Det kan väl ingen direkt påstå att han har gjort ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Skrev ett svar idag:
Hej

Finns en hel del fel där också, det största är nog jämförelsen i sig.

http://electrek.co/2016/04/07/tesla-model-3-chevy-bolt/

“GM is making a $37,500 car that would sell for $20,000 if it wasn’t electric, while Tesla is making a $35,000 car that would sell for $35,000 if it wasn’t electric.”

Bolt är en Golf klass bil, Golf kostar från 170 000 i Sverige. Model 3 är en Audi A4 klass bil, den kostar från 300 000 (då med mycket sämre prestanda än Model 3).

Vad tycker du om ovanstående ? Hade du jämfört Model 3 med Bolt om det satt en förbränningsmotor i båda bilarna ?

/Björn

Fick svar nästan direkt:
När man pekar ut konkurrenter handlar det i första hand att hitta bilar som kunderna väljer emellan. Därmed är Bolt en tydlig konkurrent för elbilskunderna till Model 3.
Kontentan blir då att eftersom båda är elbilar och har ungefär samma räckvidd så ska dessa jämföras direkt. Prestanda, storlek på bilen, design, bagageutrymme, snabbladdning osv är inget som potentiella köpare kommer att bry sig om.

Jag skickade ett svar till, men jag gissar på att han inte kommer att ge med sig. Alternativt prata om Tesla-sekterister och hur omöjliga vi är att ha att göra med :)
I så fall kunde han lika gärna jämföra en Tesla X med en Renault Zoe, för jag hade hellre köpt en X om jag bara hade haft råd, men nu blev det en Zoe. Därför konkurrerar alltså Zoe med X! :lol:
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

apkungen skrev:
Jag fick ett till, rätt bra svar ändå. Även om jag inte håller med
" Jag har kört Model S i olika skepnader och jag tycker inte att det är världens bästa bil....
mvh

/jeb

Vänliga hälsningar,
Jan-Erik Berggren
Expressen Magasin
"
Vilken är då "Världens bästa bil"?
Det vore intressant att få reda på av en som i alla fall vet vilken som inte är bäst!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Foluke skrev:
apkungen skrev:
Jag fick ett till, rätt bra svar ändå. Även om jag inte håller med
" Jag har kört Model S i olika skepnader och jag tycker inte att det är världens bästa bil....
mvh

/jeb

Vänliga hälsningar,
Jan-Erik Berggren
Expressen Magasin
"
Det vore intressant att få reda på av en som i alla fall vet vilken som inte är bäst!
Konstigt nog är det alltid biltillverkaren som bjussar på godaste hummersåsen, som också har årets bästa bil. :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
18650

Inlägg av 18650 »

Nicke Nyfiken skrev:
Konstigt nog är det alltid biltillverkaren som bjussar på godaste hummersåsen, som också har årets bästa bil. :roll:[/quote]

Jag funderade i de banorna när BMW vann årets motor med sin V10. Den drar ju hiskeliga mängder bensin och dessutom enorma mängder olja. Gratinerad hummer var nog namnet där.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Konstigt nog är det alltid biltillverkaren som bjussar på godaste hummersåsen, som också har årets bästa bil. :roll:
Märkt att en del sidor börjat publicera förmånerna, exempel från Green Car Reports:
Green Car Reports skrev:
[Chevrolet provided airfare, lodging, and meals to enable High Gear Media to bring you this first-person report.]
http://www.greencarreports.com/news/110 ... vy-bolt-ev
Green Car Reports skrev:
[Volvo provided airfare, lodging, and meals to enable High Gear Media to bring you this first-person report.]
http://www.greencarreports.com/news/109 ... ive/page-2
Green Car Reports skrev:
Toyota provided airfare, lodging, and meals to enable High Gear Media to bring you this first-person report.
http://www.greencarreports.com/news/109 ... thly-lease
Green Car Reports skrev:
[Tesla Motors provided airfare, lodging, and meals to enable High Gear Media to bring you this first-person report.]
http://www.greencarreports.com/news/106 ... -5-seconds

OBS, Tesla Motors verkar endast ha bjudit High Gear Media denna enda gång 2011 och ingen gång därefter...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Fortsättning:

Hej igen
Igen - jag försöker hitta de bilar köparna väljer emellan. Och visst kan valet stå mellan en A4 och en Model 3. Vi kan tes jämföra tekniska specar, mått osv mellan bilar i samma storlek men när i alla fall jag pratar om konkurrenter så handlar det i första hand om valet som bilköparna gör. Och där kan valet komma att stå mellan Bolt och Model 3 med liknande pris, prestanda och teknik.
Elbilen är ännu inne i ett tidigt skede så visst kan valet för vissa handla om Bolt eller Model 3. Problemet är väl att de inte har liknande prestanda, teknik, design, storlek osv.
Många nämner snabbladdarna men tills det finns ett relevant antal laddare för svenska kunder så vet jag inte hur stor hänsyn vi ska ta till det. Skulle vara intressant att få veta hur mycket snabbladdarna används i Sverige.
I dagsläget ser det ut så här i Sverige, Europa:

(supercharger kartan - nuvarande)

Du kan alltså köra till Norge, genom i princip hela Europa om du vill. Det är svårt att säga att detta inte är relevant. Dessutom så kommer nätet att fördubblas innan en enda Model 3 har nått marknaden.
Till slutet av 2016 ska nätet även täcka Norra Sverige:

(supercharger kartan - 2016)

Hur mycket de används har jag ingen aning om, men försäljningen av Model S har tagit fart en hel del i Sverige bara senaste året:

http://electrek.co/2015/09/22/tesla-mod ... in-sweden/

Och laddarna byggs efter kundunderlag. Att norra Sverige saknas (jag bor i Luleå) beror på att det finns 1 Model S här, har jag för mig. Men det kommer som sagt till slutet av året.
Du får också gärna hjälpa mig med fler faktauppgifter. En vecka efter visningen av Model 3 har jag inte sett en enda uppgift om vikt.
Det stämmer. Men varför är detta relevant ?

Vi vet prestanda (0-100 under 6s), räckvidd (minst 35 mil enligt EPA), utseende, folk har fått provåka, testat utrymme i baksätet. Är verkligen vikten något som gemene person bryr sig om när hen köper en bil ?
Sen är jag personligen intresserad av vikten av ett flertal skäl, vikt kontra mängden stål vs aluminium eftersom mängden stål sägs ska öka jämfört med Model S. Hur effektiv bilen blir energimässigt kontra vikt och storlek på batteri osv.

Uppgifter som är intressanta för en som är intresserad av teknik och Tesla, men hur många av de 325 000 som reserverat sina bilar tror du bryr sig om vikten ? Jag skulle gissat på väldigt få.

/Björn

Svar:
äh - vikten var väl bara ett exempel på att det saknas mycket av den grundfakta som andra tillverkare presenterar. Och det är en känslig uppgift för alla elbilar eftersom batterierna väger och hög vikt ger högre förbrukning. Det är också ett mått på hur väl Tesla har byggt chassit och karossen. Viktbesparing är en stor del av andra tillverkares utvecklingskostnader. Varje gram räknas men såklart viktigare för en fossilbil som behöver komma ner i Co2 och nox. För elbilar handlar det om en balans mellan räckvidd och laddtider.

Vi får leta vidare efter uppgifter om hur ofta Tesla-ägare verkligen snabbladdar.
Svar:

Du nämner räckvidd och laddtider. Varför tar du då inte upp det vi faktiskt vet om det när det gäller Bolt och Model 3 ?

Vi vet att Bolt klarar max 50 kW, vi vet också att detta inte ingår som standard. Kostnad för detta är ännu okänt och kan förstås ändras till den släpps men vi måste alltid utgå ifrån vad som är sagt i dagsläget. Vilket förstås också omfattar priset och Bolt är alltså 2500$ dyrare än Model 3, och har som jag nämnde nyss inte snabbladdning i grundutförandet.

Vi vet att Tesla har snabbladdningsstationer, att dessa kan ge upp till 135 kW. Vi vet var dessa finns i dagsläget och hur deras nät ska byggas ut fram till slutet av 2016, samt att den totala mängden snabbladdare globalt sett ska fördubblas till 2017. Mängden destinationsladdare ska fyrdubblas till 2017 ska också tilläggas, detta är laddare vid hotell, parkeringsplatser och dylikt, laddare med lägre kapacitet.

Bolt måste ladda via publika laddstationer , max 50 kW. Publika laddstationer består i dagsläget oftast av en snabbladdare/station. Inte sällan fungerar inte stationen, läs berättelser om detta på olika elbilsforum. Det finns de som har klagat på ex Fortums laddstationer som inte fungerar och frågat när de kommer att fixas, och fått svaret att det vet man inte. Har för mig att den då inte hade fungerat på 2-3 månader.

Det här är extremt viktigt när vi pratar om framtiden för elbilen, dvs, att den ska kunna användas precis som den bil med förbränningsmotor de flesta kör med i dagsläget.

/Björn
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Har försökt hitta vikt på Hyundais vätgasbilar, t.ex. i35 men det är hopplöst att finna för till och med levererade bilar. Anledningen till detta tror jag beror på att vätgasbilar generellt sett väger mer än motsvarande batterielbil.

Hyundai använder sig av Jan-Eriks citat "ATT KÖRA VÄTGASDRIVEN BIL ÄR DET MEST MILJÖVÄNLIGA AV ALLT JUST NU" på sin officiella hemsida...
http://www.hyundai.se/bilar/ix35-fuel-cell
http://www.expressen.se/motor/hyundai-i ... or-miljon/

Många kanske blir lurade av att bränslet bara väger 5 kg men för att lagra dessa 5 kg krävs stora trycktankar som gör att det inte finns en endaste vätgaspersonbil med 5 säten. Lägg sedan bränslecellen, slangar och ventiler så börjar du närma dig batteribilar. Dock så har alla bränslecellsbilar även batterier om än inte i lika stor omfattning som i Tesla eller många andra elbilar men detta gör att vätgasbilar väger mer än motsvarande ren elbil. Batterierna krävs dels för att få upp räckvidden utan att bli av med ytterligare en sittplats och dels för att effektivt kunna köra vätgasbilen.

Att vätgasbilar är det mest miljövänligaste av allt just nu är ren och skär lögn alternativt total frånvaro av kunskap.

EDIT:
Hittade annan artikel om samma test:
Jan-Erik Berggren skrev:
– I grunden en ix35 förstås - lite tyngre och lite stelare bara. Sen var den som alla elbilar pigg och rapp och rolig att köra i stan.
http://www.expressen.se/motor/hyundai-i ... intrycken/

Hyundai verkar inte ha koll på det där med enheter heller... Liter eller kg, vad spelar det för roll?
Hyundai i35 Range.png
144 liter/0,9512 liter/100 km blir mer än 1510 mil! Att de där 144 liter med vätgas väger 6 kg och att måttet skall vara 0,9512 kg/100 km vilket ger bilen en räckvidd på knappt 64 mil ifall man kan tanka fullt (vilket man inte kan om man inte vill vänta otroligt länge vid tankningen om man mot förmodan skulle finna en vätgasstation som kan ge 700 bar) bryr sig inte Hyundai om. Än mindre vill man visa några riktiga interiörbilder på baksätet av någon anledning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

På tal om hummersås :D

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

chpaulin skrev:

LOL! Min fru älskar den reklamen. Hon citerade den senast när jag flyttade mitt kontor i förra veckan :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
chpaulin skrev:
LOL! Min fru älskar den reklamen. Hon citerade den senast när jag flyttade mitt kontor i förra veckan :D
:D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
Ytterligare ett bevis hur idiotiskt det är med bränslecell:

*Väger i princip som en Model S (Batterielbilens viktnedgång kommer antagligen gå snabbare än bränslecellsbilar)
*Kostar som en Model S (Prisnedgången och kommande Model 3 kommer göra att bränslecellsbilar hamnar än mer på efterkälken)
*Har 4+1 sittplatser att jämföra med 5+2 för Tesla (Teoretiskt omöjligt att få särskilt mycket bättre utrymme, 5-6 kg vätgas tar mycket plats till och med när det är flytande)
*Drivmedelskostnaden är högre än Model S (500:-/600 km dvs drygt 8:- milen jämfört med 2:- milen för Model S)
*Har mycket sämre bagageutrymme
*Har mycket sämre prestanda än Model S
*Har bara lite längre räckvidd än Model S på papperet (594 km jämfört med 550 km enligt fusktestet NEDC). Förutsättningen för bränslecellsbilen är dock att den går att tanka och kan tankas full för att få hela räckvidden. I realiteten kommer man nästan alltid ha kortare räckvidd med bränslecellsbilen. Fulltankad går ju bara få vid vätgasstationen och troligen startar man aldrig från vätgasstationen utan hemmet, jobbet, hotellet osv.
*Låter mer än Model S (Bränslecellsbilar kommer alltid låta mer än en elbil utan bränslecell)
*Om tankstationen fungerar, har vätgas, har trycket uppe, är av senaste version med 700 bar tryck så kanske det går snabbare med full tank jämfört med full laddning för Model S men då måste du också köra till tankstationen istället för att ladda där du befinner dig. Vätgasstationer för personbilar är inte något som det finns många av i världen, än färre av dem har 700 bars tryck.

Finns det någon riktig fördel med bränslecellsbilar och varför skriver journalister upp dessa (vars citat sedan hamnar på biltillverkarens hemsida...)?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
12man skrev:
Ytterligare ett bevis hur idiotiskt det är med bränslecell:

*Väger i princip som en Model S (Batterielbilens viktnedgång kommer antagligen gå snabbare än bränslecellsbilar)
*Kostar som en Model S (Prisnedgången och kommande Model 3 kommer göra att bränslecellsbilar hamnar än mer på efterkälken)
*Har 4+1 sittplatser att jämföra med 5+2 för Tesla (Teoretiskt omöjligt att få särskilt mycket bättre utrymme, 5-6 kg vätgas tar mycket plats till och med när det är flytande)
*Drivmedelskostnaden är högre än Model S (500:-/600 km dvs drygt 8:- milen jämfört med 2:- milen för Model S)
*Har mycket sämre bagageutrymme
*Har mycket sämre prestanda än Model S
*Har bara lite längre räckvidd än Model S på papperet (594 km jämfört med 550 km enligt fusktestet NEDC). Förutsättningen för bränslecellsbilen är dock att den går att tanka och kan tankas full för att få hela räckvidden. I realiteten kommer man nästan alltid ha kortare räckvidd med bränslecellsbilen. Fulltankad går ju bara få vid vätgasstationen och troligen startar man aldrig från vätgasstationen utan hemmet, jobbet, hotellet osv.
*Låter mer än Model S (Bränslecellsbilar kommer alltid låta mer än en elbil utan bränslecell)
*Om tankstationen fungerar, har vätgas, har trycket uppe, är av senaste version med 700 bar tryck så kanske det går snabbare med full tank jämfört med full laddning för Model S men då måste du också köra till tankstationen istället för att ladda där du befinner dig. Vätgasstationer för personbilar är inte något som det finns många av i världen, än färre av dem har 700 bars tryck.

Finns det någon riktig fördel med bränslecellsbilar och varför skriver journalister upp dessa (vars citat sedan hamnar på biltillverkarens hemsida...)?
Det är de etablerade biltillverkarna som håller på med bränslecellsbilar = hummersås och allt där med förknippat, för motorjournalister.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar