Fast man kan inte frivilligt byta jobb inom 6 månader utan sanktioner, om man till exempel inte trivs med villkoren eller önskar ett kollektivavtal. Detta har varit ett av huvudargumenten för många i tråden - är man inte nöjd med villkoren kan man alltid byta jobb. Då det finns anställda hios Tesla som är beroende av sammanhängande arbetstid för att få permanent uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap sätter det dem i en situation där de är helt i händerna på Teslas goda vilja (eller inte så goda vilja).
Vad det gäller tystnadsplikten är det att den är livslång som en del verkar reagera på. Menar du att det är standard? Sen förstår jag inte varför fokus läggs på just den delen. Det absolut märkligaste är att det tvingar anställda att frånsäga sig rätten till immateriella rättigheter. Inte bara inom med Teslas verksamhets närliggande områden, utan ALLA immateriella rättigheter. Helt i sin ordning och standardförfarande det också, eller?
Till sist blir det märkligt att du kommenterar hur lätt- eller svårlästa villkoren i Teslas anställningsavtal är utan att ha läst dem. Jag tror nog att de som faktiskt läst dem och uttalat sig om dem är bättre på att avgöra detta. Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Som tidigare nämnt av flera, en sådan sanktion/karens mot att ta anställning hos konkurrent kan inte påföras en arbetstagare utan att arbetsgivaren betalar ersättning under perioden oavsett vad som står i avtalet. Det är inte helt ovanligt med direktöversatta amerikanska avtal med den typen av formuleringar men det håller inte i en svensk domstol.
Angående utländska medborgare med hopp om permanent uppehållstillstånd så har det ingen relevans med kollektivavtal, har du fått arbetstillstånd i Sverige så gäller det endast samma samma arbetsgivare och tjänst de första 24 månaderna, villhöver du byta jobb under den perioden måste du ansöka om ett nytt arbetstillstånd för den nya arbetsgivaren/tjänsten.
Det stämmer att man måste ansöka om nytt arbetstillstånd. Problemet blir att varken en sådan ansökan eller en ansökan om förlängning av arbetstillståndet (men hos ny arbetsgivare) kan bifallas, i och med Teslas karenstid om 6 månader. Det blir alltså en fråga om att antingen jobbar man kvar hos Tesla under fyra år, eller också får man åka hem.
Jag har arbetat i en branch med korta anställningskontrakt och varit i kontakt med flera som hamnat i en oerhört stressad situation i sin jakt på permanent uppehållstillstånd. De har varit beredda på att acceptera i princip vilka villkor som helst för att deras barn födda/uppvuxna i Sverige ska kunna fortsätta ha sin skolgång och barndom här. Teslas villkor låser dem till att stanna kvar hos Tesla, oavsett vad de anser om dem som arbetsgivare.
Vad det gäller de immateriella rättigheterna så finns det naturligtvis situationer rimliga skäl att ha med detta i anställningsavtalet. Det finns även orimliga skäl. Det jag finner unikt är till exempel att Teslas anställda som har som hobby att på sin fritid fotografera, ställa ut och kanske till och med sälja någon bild, inom ramen för sin hobbyverksamhet, tvingas frånsäga sig immateriella rättigheter kopplade till detta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.
Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Detta borde inte vara så svårt att förstå.
IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?
I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.
Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Inte allt som haltar er ett liknande.
Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.
Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Jep och det betyder att båda agera med nackdel för kunderna. Att lägga allt ansvar bara på en är fel.
Det är Teslas vägran att förhandla som har lett till det hela.
Och jag tror om de hadde kunnat bevisa i de förhandlingar att allt är bra och att de vittnesuppgifter som facket har publicerat hadde varit så falska hadde metall inte tagit till stridsåtgärder.
Så det är den förhandlingsvägran som har satt igång allt.
Nu återstår att se om det blir någon rättstvist angående föreningsrätten, men då är jag nästan övertygat att om de blir så och Tesla döms blir det här I forumet bara samma sak att det är Tesla som ska bestämmer och det är fel från facket att driva den saken.
Vägran att förhandla? Jag trodde förhandligen var klar?
ungefär såhär om jag förstår det, eller är det någon som vet mer om hur den gick till?
- IF Metall vill att ni tecknar kollektivavtal, annars tar vi ut medlemmarna i strejk
Tesla:
- vi kan ej/får ej / vill ej skriva på det, så svaret är nej.
Jag har som sagt tillgång till anställningsavtal och det är förstås en hel del överdrifter och vinklingar i artikeln enligt ovan.
Det faktiska anställningsavtalet består av sju (7) sidor, där arbetsuppgifter, tider, villkor etc reglereras, här finns även konkurrensklausulen, som är tämligen standardmässigt formulerad.
Sen finns ett antal bilagor med diverse information, t.ex. ett par sidor mer detaljerad arbetsbeskrivning, ingående beskrivning av vinstdelningsprogrammet, "Benefits Summary" som beskriver övriga anställningsförmåner, några ytterligare sidor med detaljerade beskrivningar av policy för semesteruttag, övertid, OB etc.
Sen följer dom största bilagorna som handlar om etiskt affärsuppträdande, antikorruption etc, dom är dessutom bifogade både på svenska och engelska, och därför utgör bulken av dokumentet.
Jag antar att det är dessa som avses i artikeln när IF Metalls förbundsjurist skriver att han "som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger".
Det sista uttalandet får ses som en ren partsinlaga, jag hävdar att om man som förbundsjurist har svårt att läsa dessa dokument så bör man söka ett nytt jobb.
/fth
Detta gör det ju ännu löjligare att basunera ut att det är 70 sidigt avtal, låter som standardsaker helt enkelt. Som jag skrev tidigare är vårt kollektivavtal på över 150 sidor, till det kommer anställningsavtal mm, policydokument för uppförande/pengatvätt/korruption/GDPR/klagomålshantering med flera som skall skrivas under årligen och man skall slutföra onlinekurser inom alla områden på totalt runt 5 timmar varje år.
Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Måste verkligen Tesla tas i försvar attackeras till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Fast DN och de jurister som "attackerar" Tesla för dessa villkor ÄR insatta i sakförhållandena, till skillnad från du och andra som skriver om villkoren i tråden (bortsett från FTH då, vad det verkar).
Sen finner jag det märkligt att en del i tråden ser det som en "attack" när Teslas arbetsvillkor granskas, eller för den delen kallar det för en "häxjakt" när säkerhetsbrister inom Teslas verksamhet upptäcks och sanktioneras.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag har som sagt tillgång till anställningsavtal och det är förstås en hel del överdrifter och vinklingar i artikeln enligt ovan.
Det faktiska anställningsavtalet består av sju (7) sidor, där arbetsuppgifter, tider, villkor etc reglereras, här finns även konkurrensklausulen, som är tämligen standardmässigt formulerad.
Sen finns ett antal bilagor med diverse information, t.ex. ett par sidor mer detaljerad arbetsbeskrivning, ingående beskrivning av vinstdelningsprogrammet, "Benefits Summary" som beskriver övriga anställningsförmåner, några ytterligare sidor med detaljerade beskrivningar av policy för semesteruttag, övertid, OB etc.
Sen följer dom största bilagorna som handlar om etiskt affärsuppträdande, antikorruption etc, dom är dessutom bifogade både på svenska och engelska, och därför utgör bulken av dokumentet.
Jag antar att det är dessa som avses i artikeln när IF Metalls förbundsjurist skriver att han "som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger".
Det sista uttalandet får ses som en ren partsinlaga, jag hävdar att om man som förbundsjurist har svårt att läsa dessa dokument så bör man söka ett nytt jobb.
/fth
Detta gör det ju ännu löjligare att basunera ut att det är 70 sidigt avtal, låter som standardsaker helt enkelt. Som jag skrev tidigare är vårt kollektivavtal på över 150 sidor, till det kommer anställningsavtal mm, policydokument för uppförande/pengatvätt/korruption/GDPR/klagomålshantering med flera som skall skrivas under årligen och man skall slutföra onlinekurser inom alla områden på totalt runt 5 timmar varje år.
Jag antar att du jobbar som bilmekaniker då, eftersom att du jämför och tycker det är helt normalt.
Att jämföra ett anställningsavtal med ett KA i komplexitet för den anställde är ganska barockt och inte direkt kopplat till den stora skillnaden hur de tas fram.
Jag antar att du jobbar som bilmekaniker då, eftersom att du jämför och tycker det är helt normalt.
Att jämföra ett anställningsavtal med ett KA i komplexitet för den anställde är ganska barockt och inte direkt kopplat till den stora skillnaden hur de tas fram.
Tesla verkar helt enkelt inte tänka lika nedsättande om de anställda som är bilmekaniker som facket gör där de insinuerar att de är för dumma för att förstå ett avtal med delar som är vanligt förekommande på arbetsmarknaden och måste ha ett ”enklare” istället, har vänner som är bilmekaniker och det är inga idioter.
Klart du måste jämföra med ett KA, du förbinder dig till KA om du skriver under anställningsavtalet då det är en bilaga till avtalet. Alltså måste du läsa igenom och förstå båda två.
Fast DN och de jurister som "attackerar" Tesla för dessa villkor ÄR insatta i sakförhållandena, till skillnad från du och andra som skriver om villkoren i tråden (bortsett från FTH då, vad det verkar).
Det faktum att Tesla i princip aldrig uttalar sig i media är ju ett problem ibland, här är det ju t.ex. uppenbart att den "ena sidan" får vinkla rapporteringen rätt kraftigt, dom enda jurister som uttalar sig är ju fackets, som inte med bästa vilja i världen kan anses vara neutrala, jag tycker absolut att det är en korrekt beskrivning att säga att dom "attackerar" Tesla.
Det är ju heller inga egentliga konstigheter med det mesta i avtalet eller bilagorna, paragrafen om immaterialrättigheter håller jag dock med om är extremt brett och tveksamt formulerad, den skulle sannolikt inte heller hålla i svensk domstol om den mot förmodan skulle prövas där.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast man kan inte frivilligt byta jobb inom 6 månader utan sanktioner, om man till exempel inte trivs med villkoren eller önskar ett kollektivavtal. Detta har varit ett av huvudargumenten för många i tråden - är man inte nöjd med villkoren kan man alltid byta jobb. Då det finns anställda hios Tesla som är beroende av sammanhängande arbetstid för att få permanent uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap sätter det dem i en situation där de är helt i händerna på Teslas goda vilja (eller inte så goda vilja).
Vad det gäller tystnadsplikten är det att den är livslång som en del verkar reagera på. Menar du att det är standard? Sen förstår jag inte varför fokus läggs på just den delen. Det absolut märkligaste är att det tvingar anställda att frånsäga sig rätten till immateriella rättigheter. Inte bara inom med Teslas verksamhets närliggande områden, utan ALLA immateriella rättigheter. Helt i sin ordning och standardförfarande det också, eller?
Till sist blir det märkligt att du kommenterar hur lätt- eller svårlästa villkoren i Teslas anställningsavtal är utan att ha läst dem. Jag tror nog att de som faktiskt läst dem och uttalat sig om dem är bättre på att avgöra detta. Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Som tidigare nämnt av flera, en sådan sanktion/karens mot att ta anställning hos konkurrent kan inte påföras en arbetstagare utan att arbetsgivaren betalar ersättning under perioden oavsett vad som står i avtalet. Det är inte helt ovanligt med direktöversatta amerikanska avtal med den typen av formuleringar men det håller inte i en svensk domstol.
Angående utländska medborgare med hopp om permanent uppehållstillstånd så har det ingen relevans med kollektivavtal, har du fått arbetstillstånd i Sverige så gäller det endast samma samma arbetsgivare och tjänst de första 24 månaderna, villhöver du byta jobb under den perioden måste du ansöka om ett nytt arbetstillstånd för den nya arbetsgivaren/tjänsten.
Det stämmer att man måste ansöka om nytt arbetstillstånd. Problemet blir att varken en sådan ansökan eller en ansökan om förlängning av arbetstillståndet (men hos ny arbetsgivare) kan bifallas, i och med Teslas karenstid om 6 månader. Det blir alltså en fråga om att antingen jobbar man kvar hos Tesla under fyra år, eller också får man åka hem.
Jag har arbetat i en branch med korta anställningskontrakt och varit i kontakt med flera som hamnat i en oerhört stressad situation i sin jakt på permanent uppehållstillstånd. De har varit beredda på att acceptera i princip vilka villkor som helst för att deras barn födda/uppvuxna i Sverige ska kunna fortsätta ha sin skolgång och barndom här. Teslas villkor låser dem till att stanna kvar hos Tesla, oavsett vad de anser om dem som arbetsgivare.
Vad det gäller de immateriella rättigheterna så finns det naturligtvis situationer rimliga skäl att ha med detta i anställningsavtalet. Det finns även orimliga skäl. Det jag finner unikt är till exempel att Teslas anställda som har som hobby att på sin fritid fotografera, ställa ut och kanske till och med sälja någon bild, inom ramen för sin hobbyverksamhet, tvingas frånsäga sig immateriella rättigheter kopplade till detta.
Hur menar du? Antingen så betalar tesla personen under karensperioden och då betraktas arbetstagaren som fortfarande anställd av tesla och ansöker efter att karensen passerat, om karensen bara är en artefakt ifrån ett direktöversatt amerikanskt kontrakt utan ersättning under karensperioden så står det arbetstagaren fritt att ta en ny anställning och ansöka om tillstånd för den nya tjänsten direkt eller ser migrationsverket annorlunda på det? Jag vet att det inte får uppstå en oavlönad lucka på sex månader men behöver det ju inte heller göra då arbetstagaren antingen är anställd med ersättning eller så finns det en begränsning som aldrig skulle kunna vinna laga kraft i Sverige. Men som sagt, just det här fallet vågar jag inte uttala mig om huruvida migrationsverket ser på det på ett annat sätt än en arbetsdomstol.
Men det är ju fortfarande så att den här typen av begränsningar finns i avtal hos arbetsgivare med kollektivavtal också.
Det är inte unikt med immaterialrätterna, man skriver så för att helgardera inför framtida verksamhet och inte behöva räkna upp varje enskilt fall, rätt eller fel får man ju ta ställning till när man skriver på och har man en såpass uppstyrd hobby att man ställer ut och säljer bilder så får man set till att få ett tillägg i avtalet som godkänner det och ev frånsäga sig rätten att sälja bilreklambilder om motparten kräver det alternativt avstå anställning där.
En app där man enkelt kan kolla om ett företag har tecknat kollektivavtal eller inte. Typ ange företagets namn, organisationsnummer eller webbaddress så får man upp vilka organisationer företaget är med i och vilka förbund de tecknat kollektivavtal med.
En app där man enkelt kan kolla om ett företag har tecknat kollektivavtal eller inte. Typ ange företagets namn, organisationsnummer eller webbaddress så får man upp vilka organisationer företaget är med i och vilka förbund de tecknat kollektivavtal med.
Hoppas du dubbelkollat eventuellt anställningskontrakt så inte ovan idé nu tillhör din eventuella arbetsgivare.
Det är inte unikt med immaterialrätterna, man skriver så för att helgardera inför framtida verksamhet och inte behöva räkna upp varje enskilt fall, rätt eller fel får man ju ta ställning till när man skriver på och har man en såpass uppstyrd hobby att man ställer ut och säljer bilder så får man set till att få ett tillägg i avtalet som godkänner det och ev frånsäga sig rätten att sälja bilreklambilder om motparten kräver det alternativt avstå anställning där.
Formuleringen i detta avtal är dock extremt bred och omfattande.
Arbetstagaren skriver över alla immaterialrättigheter till Tesla, utan kompensation, för allt arbete, oavsett natur, som utförs av arbetstagaren, ensamt eller tillsammans med andra, under anställningen, även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen.
Detta är förstås helt orimligt och skulle aldrig hålla vid en prövning, väldigt märkligt faktiskt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.
Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Det är inte unikt med immaterialrätterna, man skriver så för att helgardera inför framtida verksamhet och inte behöva räkna upp varje enskilt fall, rätt eller fel får man ju ta ställning till när man skriver på och har man en såpass uppstyrd hobby att man ställer ut och säljer bilder så får man set till att få ett tillägg i avtalet som godkänner det och ev frånsäga sig rätten att sälja bilreklambilder om motparten kräver det alternativt avstå anställning där.
Formuleringen i detta avtal är dock extremt bred och omfattande.
Arbetstagaren skriver över alla immaterialrättigheter till Tesla, utan kompensation, för allt arbete, oavsett natur, som utförs av arbetstagaren, ensamt eller tillsammans med andra, under anställningen, även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen.
Detta är förstås helt orimligt och skulle aldrig hålla vid en prövning, väldigt märkligt faktiskt.
/fth
Ja, det skulle jag säga är extremt för Sverige men också som du säger, skulle aldrig hålla vid prövning. Det är väl ytterligare en antydan till att man bara översatt det amerikanska kontraktet.
Det är inte unikt med immaterialrätterna, man skriver så för att helgardera inför framtida verksamhet och inte behöva räkna upp varje enskilt fall, rätt eller fel får man ju ta ställning till när man skriver på och har man en såpass uppstyrd hobby att man ställer ut och säljer bilder så får man set till att få ett tillägg i avtalet som godkänner det och ev frånsäga sig rätten att sälja bilreklambilder om motparten kräver det alternativt avstå anställning där.
Formuleringen i detta avtal är dock extremt bred och omfattande.
Arbetstagaren skriver över alla immaterialrättigheter till Tesla, utan kompensation, för allt arbete, oavsett natur, som utförs av arbetstagaren, ensamt eller tillsammans med andra, under anställningen, även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen.
Detta är förstås helt orimligt och skulle aldrig hålla vid en prövning, väldigt märkligt faktiskt.
/fth
Har haft sådan skrivelse på flera arbetsplatser (alla med KA), tog själv upp det med ”Head of Legal” på ett ställe som höll med med om att skrivelsen var galen och skulle inte hålla vid en tvist. HR brydde sig inte för de hade väl hittat något standardavtal någonstans så fick skriva under med ett skriftligt löfte om att bara sådant som berörde arbetet skulle omfattas.
Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.
Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Fenomenet med nytillkomna medlemmar som bara är intresserade av strejken har diskuterats flera gånger i tråden ovan, men den är ju lång och följer man den inte slaviskt så är det förstås lätt att missa detta.
Jag kan dock meddela att känslan du fått i din spaning inte är riktigt korrekt, jag för statistik över dessa medlemmar (som jag kallar "one trick ponies") och det väger ganska jämnt mellan dom som är för Tesla och dom som är för IF Metall i konflikten, för närvarande faktiskt något övervikt för "Tesla-klacken".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.
Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Har även noterat att de väldigt sällan verka vara online samtidigt. Verkar köra ett antal timmar frenetiskt och sedan sätter nästa igång. Skiftarbete?
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.
Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Har även noterat att de väldigt sällan verka vara online samtidigt. Verkar köra ett antal timmar frenetiskt och sedan sätter nästa igång. Skiftarbete?
det finns några som aldrig är online samtidigt och därmed hjälper varandra i diskussionen.
Noterat det också, märkligt och efter ett tag blir det uppenbart. Vad säger tex @legato om det som är bra på statistik?
det finns några som aldrig är online samtidigt och därmed hjälper varandra i diskussionen.
Noterat det också, märkligt och efter ett tag blir det uppenbart. Vad säger tex @legato om det som är bra på statistik?
Det låter väl iofs inte så osannolikt att det iaf delvis handlar om strejkvakter?
Dom bör väl vara tämligen engagerade i konflikten, och har väl kanske inte så mycket annat att pyssla med under passen, det skulle också kunna förklara varför dom inte är aktiva samtidigt (om detta stämmer, inget jag själv har lagt märke till specifikt).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vänligen sluta spekulera i andra medlemmars yrken, sysselsättning, motivation och liknande.
Alla på forumet medverkar på lika villkor och följer man inte forumets regler åker man ut. Vi stoppar inte folk i olika fack( ) här.
Vem vet? Kanske några av dem läser lite i andra trådar också och blir sugna på en elbil?
Finns ju ingen i Sverige som inte ved vad en Tesla är efter denna fight med facket och troligtvis tjänar man lite på publiciteten ändå Tråkig årstid att vara strejkvakt
Är lite som ett religionskrig detta , förstår inte att man orkar…
Jag antar att du jobbar som bilmekaniker då, eftersom att du jämför och tycker det är helt normalt.
Att jämföra ett anställningsavtal med ett KA i komplexitet för den anställde är ganska barockt och inte direkt kopplat till den stora skillnaden hur de tas fram.
Tesla verkar helt enkelt inte tänka lika nedsättande om de anställda som är bilmekaniker som facket gör där de insinuerar att de är för dumma för att förstå ett avtal med delar som är vanligt förekommande på arbetsmarknaden och måste ha ett ”enklare” istället, har vänner som är bilmekaniker och det är inga idioter.
Klart du måste jämföra med ett KA, du förbinder dig till KA om du skriver under anställningsavtalet då det är en bilaga till avtalet. Alltså måste du läsa igenom och förstå båda två.
Nedsättande eller dumma får nog stå för dig. Vi har alla olika intressen och förmågor i livet. Väldigt få medarbetare skulle orka sätta sig in i 70sidor avtalstext och det har inget med dumhet att göra. Men du kanske har en annan syn på det?
Det finns en avgörande skillnad mellan ett KA och ett anställningsavtal, ett AA har, vanligen, ensidigt tagits fram av en part, AG, och där kan finnas en hel del tveksamma saker, vilket t.ex. visat sig i den lilla granskningen som skett nu. En AT som utsätts för ett sådant AA ska dels förstå och uppfatta att dessa tveksamheter finns, sedan kunna och orka driva ett ärende om det. Det är ganska stora krav på en AT. För det är två helt olika saker, att ha rätt och att få rätt.
Ett KA är granskat av både AG och ATO och i ett sådant lär det inte finnas något tveksamma delar rent juridiskt. Ett KA är också en kompromiss mellan två likvärdiga parter, vilket ett AA knappast är.
Finns ju ingen i Sverige som inte ved vad en Tesla är efter denna fight med facket och troligtvis tjänar man lite på publiciteten ändå Tråkig årstid att vara strejkvakt
Är lite som ett religionskrig detta , förstår inte att man orkar…
Undrar om Tesla kan dra upp problemet med att tesla följer svensk lag och ändå blir illa behandlad av myndigheter post etc.
Verkar finnas partiska tjänstemän trots dom ska vara opolitiska.
Inte konstigt att det är rätt få som strejkar på Tesla. De är skraja på riktigt.
Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
Detta har avhandlats utförligt ovan och det finns absolut en del tveksama klausuler i avtalen, totalt sett är avtalen dock varken särskilt anmärkningsvärda eller särskilt omfattande.
Det är också en bra idé att inte bara läsa uttalanden från ena sidan i konflikten, LO:s avtalssekreterare är part i målet, och att detta skulle vara "vidriga avtal" finns det förstås inget som helst stöd för.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options