Importera tesla inom EU

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Sladdaren

Importera tesla inom EU

Inlägg av Sladdaren »

Hej alla tesla-älskare.

Jag har precis fått erbjudande att köpa en Tesla model3 long range mars/2021. Rullar strax under 8000mil.

Priset är 260 000kr.

Är det någon som vet vad det kostar att importera en tesla från Belgien?

Är detta ett bra pris ?

Kan man räkna med att andrahandsvärdet sjunker i samband med import ? (Hur mycket mellan tummen och pekfingret)

Tack för hjälpen. 😊
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Importera tesla inom EU

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sladdaren skrev: 20 dec 2023 07:19
Hej alla tesla-älskare.

Jag har precis fått erbjudande att köpa en Tesla model3 long range mars/2021. Rullar strax under 8000mil.

Priset är 260 000kr.

Är det någon som vet vad det kostar att importera en tesla från Belgien?

Är detta ett bra pris ?

Kan man räkna med att andrahandsvärdet sjunker i samband med import ? (Hur mycket mellan tummen och pekfingret)

Tack för hjälpen. 😊
Andrahandsvärdet är lägre på privatimporterade bilar. Framförallt så är de flesta bilfirmor väldigt restriktiva med att byta in eller köpa importerade bilar vilket då återspeglas i priserna även vid privatförsäljning.

Hur mycket lägre är svårt att säga. När jag försökte sälja min importerade Model S för knappt 1,5 år sedan (när det var värsta draget efter begangnade Teslor) så ville ändå inga bilhandlare ha bilen, utom en som gav ett skambud på ca 120.000:- under marknadsvärdet. Blev erbjuden 317.000:- och sålde den privat för 440.000:-. På Tesla blev jag erbjuden ännu mindre i inbyte.

Så en del av det du eventuellt "tjänar" nu, förlorar du när du säljer bilen. Därmed inte sagt att det är en dålig affär med en importbil. Men man ska vara medveten om att det inte är helt lätt att sälja den vidare för en vettig peng.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

hej!

Först måste bilen hit från Belgien, bästa är ju att du åker dit och kör hem den bara. Så priset för den grejen är ju vad det kostar. kanske 10.000 totalt inkl allt? Att regga den i Sverige kostar bara ett par tusenlappar. Ta med regbevis i original till bilprovningen. Transpotsstyrelsen har rätt mkt info. Men är det ett EU-land så är det inga dyra kostnader.
På frågan om värdet mot en svensk så skulle jag säga att en import är värd kanske runt 50.000 mindre.

Tänk också på att du inte kan eftermontera dragkrok på en import, så jämför inte heller med en liknande svensk med dragkrok och vinterhjul tex.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Varför kan man inte eftermontera dragkrok på en import?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

bylund skrev: 20 dec 2023 13:40
Varför kan man inte eftermontera dragkrok på en import?
Man kan inte eftermontera dragkrog på någon pre-Highland Model 3.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar