Bagagelucka indikerar öppen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

erklars

Bagagelucka indikerar öppen

Inlägg av erklars »

Hej, inatt gick larmet på bilen och bagaget indikerade öppet. Den indikerar fortfarande öppen och det går inte låsa bilen utifrån. Motorn fungerar inte till bagageluckan. Har testat omstart och brutit strömmen med stäng av. Har ni några idéer?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Re: Bagagelucka indikerar öppen

Inlägg av DanneB »

erklars skrev:
Hej, inatt gick larmet på bilen och bagaget indikerade öppet. Den indikerar fortfarande öppen och det går inte låsa bilen utifrån. Motorn fungerar inte till bagageluckan. Har testat omstart och brutit strömmen med stäng av. Har ni några idéer?
Var med om att motorn inte fungerade att låsa bagageluckan på min. Men det gick att kalibrera den..

Vad man gör är att trycka fem gånger i följd på knappen/handtaget på utsidan av bagageluckan, så ska motorn surra till lite.
Det gjorde det för min del och billigare än att byta motorn till bagageluckan.
Tesla Model S 90D
erklars

Inlägg av erklars »

Hej, tack för svar. Låsmotorn låter och fungerar. Den motor som gör att den åker upp fungerar inte. Som ett mirakel fungerade allt som det skulle under 2-3h igår för att sedan återgå till samma problem. Superirriterande.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

erklars skrev:
Hej, tack för svar. Låsmotorn låter och fungerar. Den motor som gör att den åker upp fungerar inte. Som ett mirakel fungerade allt som det skulle under 2-3h igår för att sedan återgå till samma problem. Superirriterande.
Låter konstigt, för du sa att bilen inte låser sig? Om låsmotorn fungerar som den ska, borde du utan problem kunna ta ner luckan för hand och den låser. Då det är två olika motorer.
En för att lyfta och sänka luckan och en för att dra in den sista biten och låsa. Den som drar in den sista biten lät lite för mig, men låste inte.. tills den kalibrerades.

Du får väl göra ett service-ärende om du inte löser det.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Verkar som att jag har samma fel. Uppträdde i natt första gången. Parkerade i varmgarage för att bilen skulle tina upp för att förebygga isrelaterade fel i kylan. Blev tvärtom.

Bakluckan öppnar och stänger som den ska. Men indikerar öppet och således går bilen ej att låsa. Larmade i natt också, tydligen. Går öppet-sensorn att koppla bort? Kan det vara relaterat till att knappen på bakluckans undersida kärvar ibland med fukt/is?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Krouif
Teslaägare

Inlägg av Krouif »

Tja!

Jag har samma fel. Började natten till igår, billarmet utlöste och bilen och appen indikerar att bakluckan är öppen fast den är stängd. Klickar jag på stäng i appen så öppnar den luckan och klickar jag sen direkt på öppna så stänger den. Alltså fungerar motorerna för luckan. Har du hittat nån lösning? Tacksam för svar.
Tesla Model S Long Range -20
Användarvisningsbild
Krouif
Teslaägare

Inlägg av Krouif »

Och nu funkar inte motorerna för luckan. Imorse så funkade sista ”låsningen” men inte nu….
Tesla Model S Long Range -20
Skriv svar