BMW i4 eDrive40 vs M50

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51
Legato skrev: 04 dec 2023 17:03
macky skrev: 04 dec 2023 14:30


Kul med en till som snart kör GT på forumet. Är generellt rätt dåligt med info om den bilen på nätet och Taycaninfo funkar ju bara delvis.
Aha, du kör GT? "Vanlig" eller RS? Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

HelectriC skrev: 05 dec 2023 16:09
macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51
Legato skrev: 04 dec 2023 17:03


Aha, du kör GT? "Vanlig" eller RS? Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.
Har du kört med sommardäck?

Med dubbfria vinterdäck är nästan alla bilar tysta.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

Verdi_ skrev: 05 dec 2023 17:31
HelectriC skrev: 05 dec 2023 16:09
macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51


Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.
Har du kört med sommardäck?

Med dubbfria vinterdäck är nästan alla bilar tysta.
Det är sant, men jag är ändå förvånad med så breda däck.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av macky »

HelectriC skrev: 05 dec 2023 16:09
macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51
Legato skrev: 04 dec 2023 17:03


Aha, du kör GT? "Vanlig" eller RS? Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.
Jag kommer från en e-tron 55 så kanske är lite petig. Men har hört andra testare som tyckt taycan är tystare men skulle tro att det är samma och i grunden fälg och däckrelaterat. Nu går den desto tystare på europeiska friktionsdäck. Intressant för övrigt som audinörd att lokalisera vad som inte är audi-anpassat. Finns en hel del synliga delar och knappar som är från porsche.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
johanh
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av johanh »

Har någon koll på vilket tillval som behövs för att bilen skall hålla sig innanför linjerna? Motsvarande Pilot Assist hos Polestar.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
Lurkern
Inlägg: 1026
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Lurkern »

De Audis jag haft på senare år har haft Conti Sport Contact. Sjukt bullriga däck i mina ögon.

Kanske GT har Conti och Porsche nåt annat?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

johanh skrev: 17 dec 2023 10:29
Har någon koll på vilket tillval som behövs för att bilen skall hålla sig innanför linjerna? Motsvarande Pilot Assist hos Polestar.
Driving assistant professional. Jag tror att det går att köpa som funktion on demand om det inte finns på bilen från början.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
johanh
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av johanh »

iAkita skrev: 17 dec 2023 10:40
johanh skrev: 17 dec 2023 10:29
Har någon koll på vilket tillval som behövs för att bilen skall hålla sig innanför linjerna? Motsvarande Pilot Assist hos Polestar.
Driving assistant professional. Jag tror att det går att köpa som funktion on demand om det inte finns på bilen från början.
Tack, det låter ju smidigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av macky »

taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10708
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av macky »

Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10708
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

macky skrev: 17 dec 2023 14:35
Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32


Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀
Ja vi får nog lösa det.... Bilen är superfin. Men värmen är död! Tur man inte hämtade när det var -10! :shock:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av macky »

Legato skrev: 17 dec 2023 15:56
macky skrev: 17 dec 2023 14:35
Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53


GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀
Ja vi får nog lösa det.... Bilen är superfin. Men värmen är död! Tur man inte hämtade när det var -10! :shock:
Ajdå, har läst att det är ett problem på tidiga Taycan och GT fram till sommaren -22 att värmen kan dö. Ngn ventil som pajar.
Umebayashi
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 nov 2023 09:43

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Umebayashi »

Det slutade med en beställning på en i4 M50 som får ersätta nuvarande ID.4. Ser fram mot att köra BMW igen efter några års frånvaro.
Ser nu fram mot våren lite extra mycket.
VW ID.4 -21
BMW i4 M50 -Beställd
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Umebayashi skrev: 21 dec 2023 10:44
Det slutade med en beställning på en i4 M50 som får ersätta nuvarande ID.4. Ser fram mot att köra BMW igen efter några års frånvaro.
Ser nu fram mot våren lite extra mycket.
Grattis, hoppas du blir lika nöjd som jag är!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Umebayashi
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 nov 2023 09:43

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Umebayashi »

iAkita skrev: 21 dec 2023 10:58
Umebayashi skrev: 21 dec 2023 10:44
Det slutade med en beställning på en i4 M50 som får ersätta nuvarande ID.4. Ser fram mot att köra BMW igen efter några års frånvaro.
Ser nu fram mot våren lite extra mycket.
Grattis, hoppas du blir lika nöjd som jag är!
Tack! Det blir ett lyft även om jag inte på något sätt är direkt missnöjd med VWn. Både körkänsla och kvalité är några snäpp upp vilket gjorde beslutet relativt enkelt.
VW ID.4 -21
BMW i4 M50 -Beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

Kör dom några kampanjer på i5 än?
Skulle nog sikta på den istället idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev: 17 dec 2023 15:56
macky skrev: 17 dec 2023 14:35
Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53


GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀
Ja vi får nog lösa det.... Bilen är superfin. Men värmen är död! Tur man inte hämtade när det var -10! :shock:
Va pruttigt :( sälj den svinbilligt till mig då hehe (fast om ett tag då)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av jonasl »

Nån av er I4-ägare som har lastbalansering på sin laddning?

En av våra BRF-medlemmar har en I4 M50 och vår gemensamma laddanläggning lastbalanserar, tidvis nu på vintern ganska aggressivt för att hålla ner effektavgiften. Vi delar i nuläget på 3x32A (säkringen är större men varje extra kW i peakeffekt kostar 100 kr och vi är bara fyra-fem bilar som laddar så det blir mycket pengar att slå ut på oss) Inga problem generellt sett, kan ta lite längre tid att ladda men för alla andra fungerar det.

Hans bil ger däremot upp rätt fort och vissa nätter när många vill ladda så hinner han inte ens få i 10kWh innan det tar stopp. Alla andra bilar (Mercedes, VW, Tesla) tragglar på och accepterar en paus då och då utan problem. Det enda som hjälper är att gå ut och dra ur kabeln och stoppa i igen, starta om laddboxen eller försöka forcera igång från appen funkar inte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ObscureEconomist
Inlägg: 399
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av ObscureEconomist »

Låter skumt, vi har lastbalansering i vårat parkeringsgarage. Den laddar och elektrikern bröt strömmen i garaget hos oss för ett tag sen och den började ladda igen efteråt när han slog på strömmen igen.
BMW i4 M50 -22
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

ObscureEconomist skrev: 23 dec 2023 17:04
Låter skumt, vi har lastbalansering i vårat parkeringsgarage. Den laddar och elektrikern bröt strömmen i garaget hos oss för ett tag sen och den började ladda igen efteråt när han slog på strömmen igen.
Enligt din signatur verkar ju du ha en -22a. Det kanske skiljer beroende på årsmodell?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av jonasl »

Det är en 23:a. Men det funkar några gånger eller en halv natt ibland, kanske en hel när det inte sker så ofta. Varje gång det växlas mellan enfas och trefas eller enfas flyttas mellan faserna bli det en paus.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar