Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MumintrollTesla
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 dec 2023 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MumintrollTesla »

SosaTesla skrev: 19 dec 2023 15:48
MumintrollTesla skrev: 19 dec 2023 15:29
Tickade upp till 19-31 nu. Spännande!
Samma på min! Våra bilar måste vara syskon! :lol:
Uppdatering!

Fick mejl om ägarbyte precis samt SMS som frågade om jag är tillgänglig att hämta under månaden.
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

HerrNilsson skrev: 20 dec 2023 08:25
Teslarob skrev: 19 dec 2023 21:33
La en beställning på en lagerbil nu men i dokumentationen är inte vinterhjul med trots att jag la till det. Går den beställningen separat? Vill gärna ha vintersulor på när jag hämtar
Jag har också beställt en lagerbil precis. Om du loggar in på ditt Tesla-konto, och sedan den beställda bilen och klickar på att visa Beställningsavtal. Står vinterhjulen med där? Det gör det på min.

Det står också såhär när jag loggar in på kontot och sedan den beställda bilen:

Skärmavbild 2023-12-20 kl. 08.24.24.png

Är det inte så för dig bör du nog kolla med Tesla. Annars brukar ju en av deras sales-personer höra av sig ganska snabbt när man bokat en lagerbil.
Mina vinterdäck var inte med i beställningen. Åkte förbi Tesla i Huddinge. De la till dem manuellt. Frågade också angående leverans. Samtliga lagerbilar ska levereras innan årsskiftet. Om man inte kan ta emot bilen så tappar man den. Blir svårt för mig med tanke på helgdagar samt att man är bortrest i mellandagarna. De sa dock att leverans kan göras på nyårsafton. Låter sjukt
Användarvisningsbild
MumintrollTesla
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 dec 2023 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MumintrollTesla »

Leverans bokad!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Teslarob skrev: 20 dec 2023 11:52
HerrNilsson skrev: 20 dec 2023 08:25
Teslarob skrev: 19 dec 2023 21:33
La en beställning på en lagerbil nu men i dokumentationen är inte vinterhjul med trots att jag la till det. Går den beställningen separat? Vill gärna ha vintersulor på när jag hämtar
Jag har också beställt en lagerbil precis. Om du loggar in på ditt Tesla-konto, och sedan den beställda bilen och klickar på att visa Beställningsavtal. Står vinterhjulen med där? Det gör det på min.

Det står också såhär när jag loggar in på kontot och sedan den beställda bilen:

Skärmavbild 2023-12-20 kl. 08.24.24.png

Är det inte så för dig bör du nog kolla med Tesla. Annars brukar ju en av deras sales-personer höra av sig ganska snabbt när man bokat en lagerbil.
Mina vinterdäck var inte med i beställningen. Åkte förbi Tesla i Huddinge. De la till dem manuellt. Frågade också angående leverans. Samtliga lagerbilar ska levereras innan årsskiftet. Om man inte kan ta emot bilen så tappar man den. Blir svårt för mig med tanke på helgdagar samt att man är bortrest i mellandagarna. De sa dock att leverans kan göras på nyårsafton. Låter sjukt
Fick du någon klarhet i om du fått referralrabatt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

MumintrollTesla skrev: 20 dec 2023 11:56
Leverans bokad!
GRATTIS!!! Får hoppas att min också kommer. Var gör du din hämtning?
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

mikebike skrev: 20 dec 2023 12:51
Teslarob skrev: 20 dec 2023 11:52
HerrNilsson skrev: 20 dec 2023 08:25
Teslarob skrev: 19 dec 2023 21:33
La en beställning på en lagerbil nu men i dokumentationen är inte vinterhjul med trots att jag la till det. Går den beställningen separat? Vill gärna ha vintersulor på när jag hämtar
Jag har också beställt en lagerbil precis. Om du loggar in på ditt Tesla-konto, och sedan den beställda bilen och klickar på att visa Beställningsavtal. Står vinterhjulen med där? Det gör det på min.

Det står också såhär när jag loggar in på kontot och sedan den beställda bilen:

Skärmavbild 2023-12-20 kl. 08.24.24.png

Är det inte så för dig bör du nog kolla med Tesla. Annars brukar ju en av deras sales-personer höra av sig ganska snabbt när man bokat en lagerbil.
Mina vinterdäck var inte med i beställningen. Åkte förbi Tesla i Huddinge. De la till dem manuellt. Frågade också angående leverans. Samtliga lagerbilar ska levereras innan årsskiftet. Om man inte kan ta emot bilen så tappar man den. Blir svårt för mig med tanke på helgdagar samt att man är bortrest i mellandagarna. De sa dock att leverans kan göras på nyårsafton. Låter sjukt
Fick du någon klarhet i om du fått referralrabatt?
Nej ingen referral blev registrerad tyvärr och dom kunde inte lägga till det i efterhand. Jag lyckades verkligen ställa till det i bokningen. Vet inte vad jag gjorde för fel
Användarvisningsbild
MumintrollTesla
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 dec 2023 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MumintrollTesla »

SosaTesla skrev: 20 dec 2023 13:27
MumintrollTesla skrev: 20 dec 2023 11:56
Leverans bokad!
GRATTIS!!! Får hoppas att min också kommer. Var gör du din hämtning?
Göteborg, exportgatan. Fick höra att regnummer skickas hem till mig.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dodde »

Varningens finger med att Tesla säger att dom fixar reg.skylt. Jag har väntat några dagar och ringde nu transportstyrelsen. Tesla hade beställt plåtar till bilen innan ägarbytet var gjort vilket betyder att mina skyltar sitter fast hos posten. Nu får jag beställa nya och vänta 3-4 dagar. Ingen bil över jul om inte Tesla vill låna ut en bil till mig med reg.plåtar. Tröttsamt.
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

Dodde skrev: 20 dec 2023 14:02
Varningens finger med att Tesla säger att dom fixar reg.skylt. Jag har väntat några dagar och ringde nu transportstyrelsen. Tesla hade beställt plåtar till bilen innan ägarbytet var gjort vilket betyder att mina skyltar sitter fast hos posten. Nu får jag beställa nya och vänta 3-4 dagar. Ingen bil över jul om inte Tesla vill låna ut en bil till mig med reg.plåtar. Tröttsamt.
Fan vad synd men tack så mycket för tipset om det blir aktuellt. Kommer ringa transportstyrelsen och dubbelkolla när det blir aktuellt. Tack!
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

MumintrollTesla skrev: 20 dec 2023 13:49
SosaTesla skrev: 20 dec 2023 13:27
MumintrollTesla skrev: 20 dec 2023 11:56
Leverans bokad!
GRATTIS!!! Får hoppas att min också kommer. Var gör du din hämtning?
Göteborg, exportgatan. Fick höra att regnummer skickas hem till mig.
Aha! Jag är nere i Malmö.
Freedee
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 dec 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Freedee »

Hade bokat leveranstid imorgon 14.30. Idag kl 14.27 får jag sms om att de inte har skyltarna och måste skjuta fram leverans. Enda valbara tiderna är i mellandagarna då jag är bortrest, hyfsat tröttsamt, då de säger att jag måste ta denna tid annars tappar jag denna bil och får vänta till nästa kvartal.

Nån annan som är i liknande sits?
tobbe367
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 maj 2023 22:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobbe367 »

Hmm nu försvann förväntat leveransdatum i appen. Innan stod det 31dec-15jan. Nu står inget. Innebär det att man får vänta på nytt leveransdatum längre fram tro?
Användarvisningsbild
lillang
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 feb 2020 02:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lillang »

Freedee skrev: 20 dec 2023 17:33
Hade bokat leveranstid imorgon 14.30. Idag kl 14.27 får jag sms om att de inte har skyltarna och måste skjuta fram leverans. Enda valbara tiderna är i mellandagarna då jag är bortrest, hyfsat tröttsamt, då de säger att jag måste ta denna tid annars tappar jag denna bil och får vänta till nästa kvartal.

Nån annan som är i liknande sits?
Olycksbroder!

Jag ringde dessutom och dubbelkollade igår att bilen skulle vara redo för upphämtning i morgon, just för att det är en del meck med att (i mitt fall) hämta sommardäck på däckhotell, rekond etc. då min nuvarande bil behöver lämnas in i samma veva.

”Bilen är klar, det är bara att komma in ”… men fick alltså ett likadant SMS! 👎🏻

Strax efter det där SMS:et kom ett mail: ”På grund av en ny branschpolicy har din bil levererats med en laddning på max 50 %, vilket innebär att laddningsstatusen för din Model Y var lägre än vår vanliga standard vid din leverans.”

Well, bilen har ju som sagt var inte levererats!
MYP
E-tron
Model S
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 668
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HerrNilsson »

Fick reg-skyltarna till ombud idag, via PostNord. Uppskattar verkligen ironin i det... :D
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dodde »

HerrNilsson skrev: 21 dec 2023 16:34
Fick reg-skyltarna till ombud idag, via PostNord. Uppskattar verkligen ironin i det... :D
Grattis, hur länge fick du vänta på dina plåtar?
AndOst
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 dec 2023 10:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av AndOst »

Fick nu ett SMS att jag skulle gå in och boka upphämtningstid. Länken är aktiv i 4h sedan blir jag tilldelad tid står det.
Klickar jag på länken finns det inga tider att välja, var god att kolla kl 08:00 imorgon igen. Samtidgt står det att jag skall bli kontaktad av Tesla representant.

Total kaos.... :lol:
MYLR - 2024
Freedee
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 dec 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Freedee »

lillang skrev: 20 dec 2023 22:23
Freedee skrev: 20 dec 2023 17:33
Hade bokat leveranstid imorgon 14.30. Idag kl 14.27 får jag sms om att de inte har skyltarna och måste skjuta fram leverans. Enda valbara tiderna är i mellandagarna då jag är bortrest, hyfsat tröttsamt, då de säger att jag måste ta denna tid annars tappar jag denna bil och får vänta till nästa kvartal.

Nån annan som är i liknande sits?
Olycksbroder!

Jag ringde dessutom och dubbelkollade igår att bilen skulle vara redo för upphämtning i morgon, just för att det är en del meck med att (i mitt fall) hämta sommardäck på däckhotell, rekond etc. då min nuvarande bil behöver lämnas in i samma veva.

”Bilen är klar, det är bara att komma in ”… men fick alltså ett likadant SMS! 👎🏻

Strax efter det där SMS:et kom ett mail: ”På grund av en ny branschpolicy har din bil levererats med en laddning på max 50 %, vilket innebär att laddningsstatusen för din Model Y var lägre än vår vanliga standard vid din leverans.”

Well, bilen har ju som sagt var inte levererats!
Liknande situation för mig, har nuvarande leasingbil som jag köpte ut idag och den var det tänkt att svågern skulle låna över julen. Så det sket sig också. Fick samma sms som du senare igår, lite som ett hån… :) har bokat nytt leveransdatum i mellandagarna men känns ju tveksamt om skyltarna har kommit då. Inte superpepp på att köra 100 mil från julsemestern för att hämta bilen men vad gör man…
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Fullkomligt vräks ut Model Y:s på lager idag. Aldrig sett så många ute någonsin. Är det typ 50-70 st bara på hemsidan?

Och torsdagar brukar vara dagen de sänker priser. Och samtidigt är vi nästan i kvartalsslut. Kommer prissänkningar och mer ränterabatter? Hur spekas det härinne
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Sebbeh
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 mar 2022 11:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebbeh »

Jag hoppas dom ger någon ytterligare rabatt för då klickar vi nog hem en. Jag håller med om att det ligger många lagerbilar på hemsidan nu.
Tesla Model Y LR -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av iAkita »

teslaponken skrev: 21 dec 2023 19:23
Fullkomligt vräks ut Model Y:s på lager idag. Aldrig sett så många ute någonsin. Är det typ 50-70 st bara på hemsidan?

Och torsdagar brukar vara dagen de sänker priser. Och samtidigt är vi nästan i kvartalsslut. Kommer prissänkningar och mer ränterabatter? Hur spekas det härinne
603 kkr för en LR är sjukt prisvärt. Synd att jag inte gillar den, för mer elbil för pengarna kan man knappast få.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Sebbeh skrev: 21 dec 2023 19:27
Jag hoppas dom ger någon ytterligare rabatt för då klickar vi nog hem en. Jag håller med om att det ligger många lagerbilar på hemsidan nu.
Köper nog en till men önskar 5-10% rabatt på lagerbilar till och 0-3% ränta igen för att slå till.
Annars får de damma osålda på Tesla.com

Angående skribenten som tkr 603k är värt. Nja kanske i lågräntemiljö. Med dagens finansieringskostnader så ska det ner mer om de vill sälja. Eller erbjudas bättre räntevillkor + priserna ner lite till bara.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 668
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HerrNilsson »

Dodde skrev: 21 dec 2023 16:54
HerrNilsson skrev: 21 dec 2023 16:34
Fick reg-skyltarna till ombud idag, via PostNord. Uppskattar verkligen ironin i det... :D
Grattis, hur länge fick du vänta på dina plåtar?
Beställde en lagerbil 15 december, och plåtarna kom idag.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

teslaponken skrev: 21 dec 2023 19:29
Sebbeh skrev: 21 dec 2023 19:27
Jag hoppas dom ger någon ytterligare rabatt för då klickar vi nog hem en. Jag håller med om att det ligger många lagerbilar på hemsidan nu.
Köper nog en till men önskar 5-10% rabatt på lagerbilar till och 0-3% ränta igen för att slå till.
Annars får de damma osålda på Tesla.com

Angående skribenten som tkr 603k är värt. Nja kanske i lågräntemiljö. Med dagens finansieringskostnader så ska det ner mer om de vill sälja. Eller erbjudas bättre räntevillkor + priserna ner lite till bara.
Köper man kontant är det ett bra pris
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Teslarob skrev: 21 dec 2023 20:21
teslaponken skrev: 21 dec 2023 19:29
Sebbeh skrev: 21 dec 2023 19:27
Jag hoppas dom ger någon ytterligare rabatt för då klickar vi nog hem en. Jag håller med om att det ligger många lagerbilar på hemsidan nu.
Köper nog en till men önskar 5-10% rabatt på lagerbilar till och 0-3% ränta igen för att slå till.
Annars får de damma osålda på Tesla.com

Angående skribenten som tkr 603k är värt. Nja kanske i lågräntemiljö. Med dagens finansieringskostnader så ska det ner mer om de vill sälja. Eller erbjudas bättre räntevillkor + priserna ner lite till bara.
Köper man kontant är det ett bra pris
80% köper ny dyr bil på nån form av kredit. De flesta vanlig avbetalning eller företagsavbetalning (finansiell leasing).

Att casha en dyr bil är i regel dåligt. Alternativkostnaden på kapitalet är ofta enorm. Typ 5-6000kr i månaden om man ska casha en Y LR kontra indexfond?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lem »

Nu kommer besked!

Bilen levereras i morgon em hem till mig utan plåtar men är skriven på mig (inte Arval som det nog var tänkt). Då kan jag ta mina personliga plåtar.

Transportstyrelsens hemsida för att styra om personlig skylt till annan bil ger felmeddelande.

Samtliga SMS den senaste eftermiddagen har haft texten ”orkar inte mer strul nu, backar affären och skaffar en ID4”. Mattias/Martin uppträdde föredömligt på tesla och vände tillbaka allt så jag inte gick till VW!

Däcken tog jag privat och cashade smidigt. Hade räknat med att detta skulle strula också men däcken är monterade. De vart dyrare på 36 mån i hyra än vad däcken kostade. Jag byter gärna själv när snön kommer. Samtidigt kollar jag pads.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Skriv svar