Hur mycket väger din Model S?
Moderator: Redaktion
Hur mycket väger din Model S?
Att vikten påverkar både prestanda och energiförbrukning är inget nytt. Men vilken konfiguration utgår Tesla ifrån när de uppger prestanda och energiförbrukning för respektive 70, 85 och 90? Enligt reg beviset väger min 85D med tillval 2211 kg (faktisk vikt). Totalvikten är 2640 kg.
Hur mycket väger era?
Hur mycket väger era?
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Hur mycket väger din Model S?
Min Model S 85 väger 2182 kg (totalvikt 2590 kg) enligt registreringsbeviset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Min 85D med tillval enligt signaturen nedan är reggad med tjänstevikt på 2229 kg och totalvikt på 2640.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
90D,
Tjänstevikt2212 kg
Totalvikt2640 kg
Tjänstevikt2212 kg
Totalvikt2640 kg
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Panotak och 7-sitsig blir så klart några extra kilo. Tyngsta tillvalet som jag har är nog dubbelladdaren eller så är det luftfjädringendanni skrev:Min 85D med tillval enligt signaturen nedan är reggad med tjänstevikt på 2229 kg och totalvikt på 2640.

P85 2183 tjänstevikt enligt bilregistret (men tycks minnas att den var lättare då jag vägde den) 2590 totalvikt
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Leo skrev:P85 2183 tjänstevikt enligt bilregistret (men tycks minnas att den var lättare då jag vägde den) 2590 totalvikt
Om du väger bilen utan förare så är den 75 kg lättare än tjänstevikten.
I tjänstevikten har det räknats in en förare på 75 kg.
Kalkylerade med tjänstevikten (75kg förare) men ville inte fråga om fruns "dagsform"
Så inte exakt men har för mig att den faktiska vikten med oss båda i bilen var väldigt nära det som uppges som tjänstevikt på papperet.
Har dessutom lite extra sladdar bak osv. Brydde mig inte om hur "full" tanken var heller
Ska väga exakt nästa gång vi passerar en våg. Kört husvagn flera år så är van att jämföra pappersvikten med vägd vikt osv. Det är en intressant värld med husvagnars vikter och olika körkortsklasser! "Don't mention the war"!!!!
(Jag har ABECEDE på mitt så det är ganska lugnt, men t o m många poliser och flera körskolelärare har svårt för det som inte jobbar med utbildning eller kontroll av det dagligen...)

Så inte exakt men har för mig att den faktiska vikten med oss båda i bilen var väldigt nära det som uppges som tjänstevikt på papperet.
Har dessutom lite extra sladdar bak osv. Brydde mig inte om hur "full" tanken var heller

Ska väga exakt nästa gång vi passerar en våg. Kört husvagn flera år så är van att jämföra pappersvikten med vägd vikt osv. Det är en intressant värld med husvagnars vikter och olika körkortsklasser! "Don't mention the war"!!!!
(Jag har ABECEDE på mitt så det är ganska lugnt, men t o m många poliser och flera körskolelärare har svårt för det som inte jobbar med utbildning eller kontroll av det dagligen...)
P90D
Tjänstevikt 2260 kg
Totalvikt 2670 kg
/Sony Z3 Dual
Tjänstevikt 2260 kg
Totalvikt 2670 kg
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Eftersom i princip alla tillval ökar vikten använder Tesla alltid grundmodellen utan några tillval när de anger prestanda och förbrukning. Det har jag läst på deras sida någonstans, och det har de även påtalat i diskussionen med danskarna som var missnöjda med accelerationen i sina P85D. De flesta P85D är väldigt välutrustade med många tillval, vilket inte gynnar accelerationstiderna.+46 skrev:Att vikten påverkar både prestanda och energiförbrukning är inget nytt. Men vilken konfiguration utgår Tesla ifrån när de uppger prestanda och energiförbrukning för respektive 70, 85 och 90?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Min första Model S 85 med HIFI, standard säten, teknikpaket, ljus paket, vinterpaket vägde 2185kg
Min nuvarande Model S P85 med lädersäten och teknikpaketet väger exakt 2200kg
Båda mina bilar hade VIN 5xxxx. Det sägs att dom blir lite lättare med åren, så får se vad nästa väger när det blir dags
Min nuvarande Model S P85 med lädersäten och teknikpaketet väger exakt 2200kg
Båda mina bilar hade VIN 5xxxx. Det sägs att dom blir lite lättare med åren, så får se vad nästa väger när det blir dags

Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Är det någon som faktiskt ställt sin Tesla på en våg och kollat om uppgifterna stämmer?
Många ICE-Bilar så stämmer inte regbeviset...
/Jocce
Många ICE-Bilar så stämmer inte regbeviset...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
2180 visar Vägverkets våg vid Viared utanför Borås när min 85:a står där fulltankad (
) och med mig (70 kg) i förarsätet.

Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Det blev tyvärr ett fel ordval när jag formulerade frågan. Min fundering var mer hur mkt vikten skiljer sig på respektive grundutförande. Det vill säga att en motor troligtvis väger mindre än två motorer, två motorer väger olika beroende på att Performance har en större motor på bakaxeln än vad en 70D och 85D har. Därutöver borde ett 70 kWh batteri väga mindre än vad ett 90 kWh batteri gör. Utifrån de grunduppgifterna är det sedan lättare att räkna fram vikten på extrautrustningenNicke Nyfiken skrev:Eftersom i princip alla tillval ökar vikten använder Tesla alltid grundmodellen utan några tillval när de anger prestanda och förbrukning. Det har jag läst på deras sida någonstans, och det har de även påtalat i diskussionen med danskarna som var missnöjda med accelerationen i sina P85D. De flesta P85D är väldigt välutrustade med många tillval, vilket inte gynnar accelerationstiderna.+46 skrev:Att vikten påverkar både prestanda och energiförbrukning är inget nytt. Men vilken konfiguration utgår Tesla ifrån när de uppger prestanda och energiförbrukning för respektive 70, 85 och 90?
Tjänstevikt 2113kg, Totalvikt 2590kg
S60
S60
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Hmm är min 85d tyngst av alla med tjänstevikten 2279 (totalvikt 2640)?
Den har allt utom: extra barnsäten, dubbelladdare och 21".
Vin 84* tillv. 2015-05
Den har allt utom: extra barnsäten, dubbelladdare och 21".
Vin 84* tillv. 2015-05
Vägde min P85 RWD häromdagen på Vägverkets? våg i Nyköpings södra infart. Pano, luft, 19", teknikpaket med elbaklucka o AP, spoiler, vanliga säten. Tog ur laddkablar, Chademoadapter, punkteringssats mm från skuffen. 2080kg tomvikt enligt vågen.
Lite lättare än vad regbeviset säger på min bil. 2183 angiven tjänstevikt inklusive förare.
Lite lättare än vad regbeviset säger på min bil. 2183 angiven tjänstevikt inklusive förare.
Vägde min igår och den vägde 2220kg på bilprovningen våg i Linköping.
RWD S85 Teknikpaket panorama mm och förare.
Tyckte det lät mycket verkar ju som vissa har bilar som är 200kg lättare med samma spec.
RWD S85 Teknikpaket panorama mm och förare.
Tyckte det lät mycket verkar ju som vissa har bilar som är 200kg lättare med samma spec.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Hysch, jag tror att du försade dig lite nu...jonas skrev:RWD S85 Teknikpaket panorama mm och förare.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jag har motionerat min med både långdistans och upprepade intervaller och ruscher. Borde vara avsevärt lättare nu!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,