Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 22 dec 2023 09:39
Leon skrev: 22 dec 2023 01:56
Detta är lite OT så jag ber om ursäkt. Var intresserad på priserna ni pratade om. Ser att man bara kan köpa en V60 som laddhybrid på Volvos konfigurator. Pris från 635 000 kronor medan en S60 startar från 600 000 kronor. Men lagerbilarna är mycket riktigt billigare än så.
Jag vågar påstå att ingen någonsin har behövt betala listpris för en v60.
Kanske inte hittills, men Volvo skulle väl hoppa på tåget gällande agentmodell? =slut på prutpriser. Endast ramavtal osv som kommer få ner priser.
VW är redan där.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Metallare skrev: 22 dec 2023 06:03
TiborBlomhall skrev: 21 dec 2023 22:37
Metallare skrev: 21 dec 2023 20:25
Sfbones skrev: 21 dec 2023 17:14
Har du ens kollat upp priset för en ny Model 3? Knappast "lyxbil". Medelsvensson-bil snarare. Du kan kanske söka jobb på Tesla så kanske du har råd med en "lyxbil" sen.
Jaha drygt 400k är alltså nästan medelsvenson?
Snittpriset för en ny bil i Sverige är 635 921 kronor enligt Vi Bilägare (maj 2023).
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ittsbilen/
Fint och hur många medelsvensons tror du har råd att lägga 2 till 3 årslön efter skatt för att skaffa en ny bil?

Så jag tror nog mer att det är något högre än medelsvenson som köper nya bilar och därför ligger priset så högt.

Medelsvenson nöja sig nog med en begagnad bil ...
Verkligheten ser helt annorlunda ut än vad du tror. Många Teslaägare har inte alls god ekonomi.
Ett typiskt exempel från verkligheten är en Model Y som kostar drygt 500.000 dvs under snittpriset för en bil.
Tagen med ränta 2,99% i mars, som nu ligger på 3,49%.

Ränta varje månad runt 1200kr
Amortering 3500kr men det är ju ingen kostnad, utan kostnaden vet man först när värdeminskningen är klar.
Men hursomhelst så blir detta sannolikt mkt billigare än att ha motsvarande beg.bil köpt för 200.000kr
Teslaägaren betalar ingen service, ingen besiktning, sannolikt inget däckbyte ens innan han säljer bilen efter 1-2 år och köper en ny på räntekampanj, eller liknande.
Framförallt tankar han inte.
Grannen som köpt en beg för 200,000 med 8% ränta måste tanka, han måste serva bilen svindyrt osv.
(Teslaexemplet ovan är inte mitt men en släktings som är inne på tredje Teslan)
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6530
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

Postnord har ingen skyldighet att dela ut försändelser till Tesla. Svea Hovrätt avslår elbilsjättens överklagan av tingsrättens tidigare beslut.
Fredrik j
Inlägg: 11046
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Collin87 skrev: 22 dec 2023 09:49
Fredrik j skrev: 22 dec 2023 09:39
Leon skrev: 22 dec 2023 01:56
Detta är lite OT så jag ber om ursäkt. Var intresserad på priserna ni pratade om. Ser att man bara kan köpa en V60 som laddhybrid på Volvos konfigurator. Pris från 635 000 kronor medan en S60 startar från 600 000 kronor. Men lagerbilarna är mycket riktigt billigare än så.
Jag vågar påstå att ingen någonsin har behövt betala listpris för en v60.
Kanske inte hittills, men Volvo skulle väl hoppa på tåget gällande agentmodell? =slut på prutpriser. Endast ramavtal osv som kommer få ner priser.
VW är redan där.
Jag skrev ju v60 och har behövt.
Men några 635’ skulle ju utgöra en ganska redig prishöjning i så fall.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

spacecoin skrev: 22 dec 2023 09:56
Postnord har ingen skyldighet att dela ut försändelser till Tesla. Svea Hovrätt avslår elbilsjättens överklagan av tingsrättens tidigare beslut.
Det där ser felformulerat ut.

Det var väl interimsbeslutet som tesla överklagade?

Nu är vi väl tillbaka på ruta ett att själva ärendet ska prövas i tingsrätten?
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 22 dec 2023 10:31
Collin87 skrev: 22 dec 2023 09:49
Fredrik j skrev: 22 dec 2023 09:39
Leon skrev: 22 dec 2023 01:56
Detta är lite OT så jag ber om ursäkt. Var intresserad på priserna ni pratade om. Ser att man bara kan köpa en V60 som laddhybrid på Volvos konfigurator. Pris från 635 000 kronor medan en S60 startar från 600 000 kronor. Men lagerbilarna är mycket riktigt billigare än så.
Jag vågar påstå att ingen någonsin har behövt betala listpris för en v60.
Kanske inte hittills, men Volvo skulle väl hoppa på tåget gällande agentmodell? =slut på prutpriser. Endast ramavtal osv som kommer få ner priser.
VW är redan där.
Jag skrev ju v60 och har behövt.
Men några 635’ skulle ju utgöra en ganska redig prishöjning i så fall.
Ja, det vet jag.
Jag skrev väl inte att du hade fel?

Jag hänvisade endast till att listpriser är det som kommer gälla på Volvo framöver.
Om dom ändrar listpriserna återstår väl att se.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

Honkan skrev: 22 dec 2023 06:43
Jag tror på att mycket med den svenska modellen hade en ädel vision från början när den startade och var till för arbetaren
Svenska modellen är för arbetaren specifikt, den är för arbetsmarknaden. Idén är att istället för att ha politikerna skriva lagar om saker som minimilön eller arbetstid så förhandlar facken och arbetsgivarorganisationerna fram det sinsemellan.

Det har flera fördelar som att.
1) Reglerna skrivs branchspecifikt av de som verkar inom den branschen.
2) Reglerna kan ändras på ett mer flexibelt sätt iom att förutsättningarna ändras.
3) Man slipper populistisk lönepolitik från partierna.

Det funkar dock bara om alla är med. En lösning om man vill behålla den svenska modellen men inte vill ha de här sympatistrejkerna vore att Riksdagen skrev lag på att branchavtalen gäller alla företagen i branchen oavsett om de är medlemmar i arbetsgivarorganisationen eller inte.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Sparrow skrev: 22 dec 2023 12:41
Honkan skrev: 22 dec 2023 06:43
Jag tror på att mycket med den svenska modellen hade en ädel vision från början när den startade och var till för arbetaren
Svenska modellen är för arbetaren specifikt, den är för arbetsmarknaden. Idén är att istället för att ha politikerna skriva lagar om saker som minimilön eller arbetstid så förhandlar facken och arbetsgivarorganisationerna fram det sinsemellan.

Det har flera fördelar som att.
1) Reglerna skrivs branchspecifikt av de som verkar inom den branschen.
2) Reglerna kan ändras på ett mer flexibelt sätt iom att förutsättningarna ändras.
3) Man slipper populistisk lönepolitik från partierna.

Det funkar dock bara om alla är med. En lösning om man vill behålla den svenska modellen men inte vill ha de här sympatistrejkerna vore att Riksdagen skrev lag på att branchavtalen gäller alla företagen i branchen oavsett om de är medlemmar i arbetsgivarorganisationen eller inte.
Känns ytterst tveksamt att lagstifta om att företag automatiskt ”skriver på” avtal med en icke statlig part utan möjlighet att påverka.

Då är ju helt plötsligt i princip fackförbunden lagstiftande vilket känns tveksamt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 11046
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 22 dec 2023 12:51
Sparrow skrev: 22 dec 2023 12:41
Honkan skrev: 22 dec 2023 06:43
Jag tror på att mycket med den svenska modellen hade en ädel vision från början när den startade och var till för arbetaren
Svenska modellen är för arbetaren specifikt, den är för arbetsmarknaden. Idén är att istället för att ha politikerna skriva lagar om saker som minimilön eller arbetstid så förhandlar facken och arbetsgivarorganisationerna fram det sinsemellan.

Det har flera fördelar som att.
1) Reglerna skrivs branchspecifikt av de som verkar inom den branschen.
2) Reglerna kan ändras på ett mer flexibelt sätt iom att förutsättningarna ändras.
3) Man slipper populistisk lönepolitik från partierna.

Det funkar dock bara om alla är med. En lösning om man vill behålla den svenska modellen men inte vill ha de här sympatistrejkerna vore att Riksdagen skrev lag på att branchavtalen gäller alla företagen i branchen oavsett om de är medlemmar i arbetsgivarorganisationen eller inte.
Känns ytterst tveksamt att lagstifta om att företag automatiskt ”skriver på” avtal med en icke statlig part utan möjlighet att påverka.

Då är ju helt plötsligt i princip fackförbunden lagstiftande vilket känns tveksamt.
Dom blir väl lika lagstiftande som arbetsgivarorganisationerna skulle bli?
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

Metallare skrev: 22 dec 2023 09:24
Leon skrev: 22 dec 2023 01:56
mans71 skrev: 21 dec 2023 22:17
Metallare skrev: 21 dec 2023 17:24
fth skrev: 20 dec 2023 14:56

Jag har alltså tillgång till Teslas avtal och kan bedöma vad som ingår och inte. Av dom 71 sidorna i avtalet så är t.ex. >40 sidor uppförandekod, anti-korruptionsdokument etc. på två språk, svenska och engelska, som förstås är lokala dokument som reglereras utanför KA, för Volvo AB motsvarar detta t.ex. 46 sidor (Volvokoncernens uppförandekod/Volvo Group Code of Conduct).

Den totala mängden sidor som reglerar anställningsvillkoren och övriga villkor för en anställd i ett kollektivanslutet företag är betydligt större än dom för Tesla, jag gjorde en snabb sammanställning för en mekaniker i Volvo AB, och kommer fram till >150 sidor i en rättvis jämförelse.

Antalet sidor som artikeln lyfter fram är alltså fullkomligt irrelevant, vilket dom fackjurister som uttalar sig förstås är fullt medvetna om.

Ett par av klausulerna i Teslas avtal är som sagt tveksamma, de som berör konkurrerande verksamhet och immaterialrätt, i övrigt är artikeln en ren partsinlaga från facket.

/fth
Jag undrar lite om du skulle våga göra den offentligt.

Eftersom uttalanden vi har just nu är ju olika namngivna Jurister med kopplingen till facket, Journalister även de namngivna, och dina, där man inte vet vem du är och kan kolla din bakgrund.

Så varför skulle någon här har stort förtroende i dina uttalanden om man har endast forumspost bakom en nickname att luta sig emot?
Varför skulle han? För oss som har varit på detta forum ett tag... nicknamet fth står för genomtänkta inlägg utan att vara färgad åt något håll. Sen har vi ditt nickname, du som gick med på detta forum bara för att kriga i denna tråd med en väldigt tydlig agenda. När fth säger att han har en kopia på anställningsavtalet så förstår alla som har hängt här under en längre tid att det är så.
Jag håller fullständigt med, fth är extremt saklig och har tillfört mycket värde. Detsamma gäller givetvis många andra medlemmar. Mycket uppskattat.
Jag hadde inte som avsikt att uttrycka osaklighet i hans inlägg. Det jag försöker uttrycka är den form källkritik och där jämföra jag namngivna journalister och jurister med en anonymt uttalande i en forum.

Det ni få inte glömma är att ni känner fth redan längre tid, det gäller inte för någon som har hittat hit nyligen vi sökmotor.
Det är självklart helt okej att vara källkritisk. Det får och måste man vara. Men att antyda att han kanske skall offentliggöra eller lämna mer privat information för att på något verifiera sig på ett öppet forum är att kräva för mycket. Det är inte direkt några extrema påståenden heller det rör sig om. Han beskriver bara det han har framför sig på ett sakligt sätt.
Metallare skrev: 22 dec 2023 09:24
Alla större bilar en en form av lyxbil när de är ny för vanilga industriarbetare. Ni kolla efter priset för nya bilar men glömmer helt bort att jämföra med inkommst.

Privatanställda arbetare hadde 2022 en medianlön från drygt 30k/ mån före skatt. Att spara ihop (eller finansiera) då en bil som kostar drygt 400k som nybil är för de flesta inom den gruppen ingen realistisk option.
Jag hoppas du förstår att jag diskuterat i all välmening och med en önskan att du får bättre villkor och ekonomi. Jag tycker facket och vår modell har ett stort ansvar för detta och att det finns förbättringsutrymme är klart. Missförstå mig inte, säger inte att vi har det dåligt och att modellen tjänat oss dåligt.

Om facket inför extrema stridsåtgärder som drabbar våra industriarbetare som är helt maktlösa i konflikten, påverkar således vår industri, tvingar företag i blockad och utsätter både enskilda företagare och privatpersoner för konsekvenser samtidigt som Teslas egna anställda säger "Tack, det är bra" skapar vi inte bättre köpförmåga och förutsättningar för någon. Det är det som är poängen med denna debatt.

Om man menar att kollektivavtal är något som alla måste skriva på vare sig man vill eller inte så hoppas jag att man kan garantera att industriarbetare får det bättre i sådana fall. För det låter som att en industriarbetare som du själv borde ha bättre förutsättningar. Troligtvis har jag fel någonstans i min tankegång.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Leon skrev: 22 dec 2023 13:55
Om man menar att kollektivavtal är något som alla måste skriva på vare sig man vill eller inte så hoppas jag att man kan garantera att industriarbetare får det bättre i sådana fall. För det låter som att en industriarbetare som du själv borde ha bättre förutsättningar. Troligtvis har jag fel någonstans i min tankegång.
Tycker det är en intressant diskussion, hur definierar vi ”få det bättre”? Talar vi enbart om lön, övertidsersättning och pensionsvillkor, eller kan det finnas annat som innebär bättre?

Som jag ser det innehåller ett kollektivavtal flera delar som är svåröverskådliga vid en snabb avsyn. Kan vara t.ex. sjukersättningsnivåer, ersättning vid arbetsskada, omställningsförsäkringar men även områden som innebär förbättringar men på ett längre plan, t.ex. bra samarbete om arbetsmiljöarbetet mellan AG och ATO som minskar risken för arbetsskador.

Här inne verkar det bara vara de direkta sakerna lön i plånboken varje månad samt pensionsavsättningar som det fokuseras på, vilket enligt mig gör det ganska enkelspårigt.
Model Y LR.
Model S70D
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

pejvic skrev: 22 dec 2023 09:55
Metallare skrev: 22 dec 2023 06:03
TiborBlomhall skrev: 21 dec 2023 22:37
Metallare skrev: 21 dec 2023 20:25
Sfbones skrev: 21 dec 2023 17:14
Har du ens kollat upp priset för en ny Model 3? Knappast "lyxbil". Medelsvensson-bil snarare. Du kan kanske söka jobb på Tesla så kanske du har råd med en "lyxbil" sen.
Jaha drygt 400k är alltså nästan medelsvenson?
Snittpriset för en ny bil i Sverige är 635 921 kronor enligt Vi Bilägare (maj 2023).
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ittsbilen/
Fint och hur många medelsvensons tror du har råd att lägga 2 till 3 årslön efter skatt för att skaffa en ny bil?

Så jag tror nog mer att det är något högre än medelsvenson som köper nya bilar och därför ligger priset så högt.

Medelsvenson nöja sig nog med en begagnad bil ...
Verkligheten ser helt annorlunda ut än vad du tror. Många Teslaägare har inte alls god ekonomi.
Ett typiskt exempel från verkligheten är en Model Y som kostar drygt 500.000 dvs under snittpriset för en bil.
Tagen med ränta 2,99% i mars, som nu ligger på 3,49%.

Ränta varje månad runt 1200kr
Amortering 3500kr men det är ju ingen kostnad, utan kostnaden vet man först när värdeminskningen är klar.
Men hursomhelst så blir detta sannolikt mkt billigare än att ha motsvarande beg.bil köpt för 200.000kr
Teslaägaren betalar ingen service, ingen besiktning, sannolikt inget däckbyte ens innan han säljer bilen efter 1-2 år och köper en ny på räntekampanj, eller liknande.
Framförallt tankar han inte.
Grannen som köpt en beg för 200,000 med 8% ränta måste tanka, han måste serva bilen svindyrt osv.
(Teslaexemplet ovan är inte mitt men en släktings som är inne på tredje Teslan)
Jå.men äga man då sin bil?

Eller är det inte mer än långtidslånemodell, som aldrig slutar kosta?

När jag har finansierat färdig min lilla El Bil är den min, då har jag inte mer än skatt, försäkring och El att betala.

Sen är det ju, att det inte behöver byggas en ny bil efter två år för mig, vilket reducera ressursförbrukning. I din modell där.du aldrig äga bilen blir det hela tiden nya resurser som behövs så att du är fortsatt mobil.

Så de flesta jag känner äga sin bil.

Men det tänket har ju oavsett Tesla minskat avsevärd, och man kalla det välfärdstillväxt att bankerna äga mer och mer av det man har tidigare kallat sin egendom.

Men det är en helt annan diskussion.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 22 dec 2023 12:51
Sparrow skrev: 22 dec 2023 12:41
Honkan skrev: 22 dec 2023 06:43
Jag tror på att mycket med den svenska modellen hade en ädel vision från början när den startade och var till för arbetaren
Svenska modellen är för arbetaren specifikt, den är för arbetsmarknaden. Idén är att istället för att ha politikerna skriva lagar om saker som minimilön eller arbetstid så förhandlar facken och arbetsgivarorganisationerna fram det sinsemellan.

Det har flera fördelar som att.
1) Reglerna skrivs branchspecifikt av de som verkar inom den branschen.
2) Reglerna kan ändras på ett mer flexibelt sätt iom att förutsättningarna ändras.
3) Man slipper populistisk lönepolitik från partierna.

Det funkar dock bara om alla är med. En lösning om man vill behålla den svenska modellen men inte vill ha de här sympatistrejkerna vore att Riksdagen skrev lag på att branchavtalen gäller alla företagen i branchen oavsett om de är medlemmar i arbetsgivarorganisationen eller inte.
Känns ytterst tveksamt att lagstifta om att företag automatiskt ”skriver på” avtal med en icke statlig part utan möjlighet att påverka.

Då är ju helt plötsligt i princip fackförbunden lagstiftande vilket känns tveksamt.
Det är den vägen Tyskland har valt för att torka ut inflytande av facket.
Man har skrivit ett lag att allt som förhandlas fram gäller per automatik för alla anställda i den branschen oavsett organisering varken facket eller AG.

Resultatet är att det blir mindre och mindre som är med i facket, eftersom de få ju sina höjningar ändå.

Säkert ert dröm, eftersom facket i Tyskland förlorar mer och mer medlemmar och inflytande.
Fredrik j
Inlägg: 11046
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Metallare skrev: 22 dec 2023 15:08
JonasH skrev: 22 dec 2023 12:51
Sparrow skrev: 22 dec 2023 12:41
Honkan skrev: 22 dec 2023 06:43
Jag tror på att mycket med den svenska modellen hade en ädel vision från början när den startade och var till för arbetaren
Svenska modellen är för arbetaren specifikt, den är för arbetsmarknaden. Idén är att istället för att ha politikerna skriva lagar om saker som minimilön eller arbetstid så förhandlar facken och arbetsgivarorganisationerna fram det sinsemellan.

Det har flera fördelar som att.
1) Reglerna skrivs branchspecifikt av de som verkar inom den branschen.
2) Reglerna kan ändras på ett mer flexibelt sätt iom att förutsättningarna ändras.
3) Man slipper populistisk lönepolitik från partierna.

Det funkar dock bara om alla är med. En lösning om man vill behålla den svenska modellen men inte vill ha de här sympatistrejkerna vore att Riksdagen skrev lag på att branchavtalen gäller alla företagen i branchen oavsett om de är medlemmar i arbetsgivarorganisationen eller inte.
Känns ytterst tveksamt att lagstifta om att företag automatiskt ”skriver på” avtal med en icke statlig part utan möjlighet att påverka.

Då är ju helt plötsligt i princip fackförbunden lagstiftande vilket känns tveksamt.
Det är den vägen Tyskland har valt för att torka ut inflytande av facket.
Man har skrivit ett lag att allt som förhandlas fram gäller per automatik för alla anställda i den branschen oavsett organisering varken facket eller AG.

Resultatet är att det blir mindre och mindre som är med i facket, eftersom de få ju sina höjningar ändå.

Säkert ert dröm, eftersom facket i Tyskland förlorar mer och mer medlemmar och inflytande.
Hur förhandlas det och mellan vilka?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Free speech, samma som på X!

https://da.se/2023/12/teslas-avtal-om-m ... delningen/

Det här är inte okej. Teslas avtal om munkavle har redan drabbat anställd – inkallad till HR-avdelningen efter att frun skrivit om företaget på plattformen X. IF Metall är kritiska: ”Tesla tar inte hänsyn till svensk grundlag.”
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
Referralkod: ts.la/stefan266987

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av StefanFalun »

Vad fan håller transportstyrelsen på med?? Ska de inte vara neutrala i konflikten?

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-rundar- ... 0307700b5f
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

StefanFalun skrev: 22 dec 2023 15:31
Vad fan håller transportstyrelsen på med?? Ska de inte vara neutrala i konflikten?

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-rundar- ... 0307700b5f
Det är inte den nya ägaren som beställer, utan Tesla sköter detta.
Om någon regel ändras så inte längre Tesla kan göra det, så kommer det fortfarande rulla på fast med nya ägaren som beställer istället för Tesla. Fy faan vilket trams. 100% myndighetsaktivism.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Vet inte om denna delats ännu men jag såg den idag. Bild
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Fredrik j skrev: 22 dec 2023 13:05
JonasH skrev: 22 dec 2023 12:51
Sparrow skrev: 22 dec 2023 12:41
Honkan skrev: 22 dec 2023 06:43
Jag tror på att mycket med den svenska modellen hade en ädel vision från början när den startade och var till för arbetaren
Svenska modellen är för arbetaren specifikt, den är för arbetsmarknaden. Idén är att istället för att ha politikerna skriva lagar om saker som minimilön eller arbetstid så förhandlar facken och arbetsgivarorganisationerna fram det sinsemellan.

Det har flera fördelar som att.
1) Reglerna skrivs branchspecifikt av de som verkar inom den branschen.
2) Reglerna kan ändras på ett mer flexibelt sätt iom att förutsättningarna ändras.
3) Man slipper populistisk lönepolitik från partierna.

Det funkar dock bara om alla är med. En lösning om man vill behålla den svenska modellen men inte vill ha de här sympatistrejkerna vore att Riksdagen skrev lag på att branchavtalen gäller alla företagen i branchen oavsett om de är medlemmar i arbetsgivarorganisationen eller inte.
Känns ytterst tveksamt att lagstifta om att företag automatiskt ”skriver på” avtal med en icke statlig part utan möjlighet att påverka.

Då är ju helt plötsligt i princip fackförbunden lagstiftande vilket känns tveksamt.
Dom blir väl lika lagstiftande som arbetsgivarorganisationerna skulle bli?
Ja det är lika illa det.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Sfbones skrev: 22 dec 2023 15:38
StefanFalun skrev: 22 dec 2023 15:31
Vad fan håller transportstyrelsen på med?? Ska de inte vara neutrala i konflikten?

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-rundar- ... 0307700b5f
Det är inte den nya ägaren som beställer, utan Tesla sköter detta.
Om någon regel ändras så inte längre Tesla kan göra det, så kommer det fortfarande rulla på fast med nya ägaren som beställer istället för Tesla. Fy faan vilket trams. 100% myndighetsaktivism.
Nej det är ingen myndighetsaktivism. Om någon missbrukar en servicefunktion som inrättas är det myndighetens skyldighet att se över sin verksamhet. Inget konstigt alls utan sker återkommande hela tiden inom myndighetsvärlden, oavsett pågående konflikt.

En myndighet som inte gör det uppfyller inte sina åliggande.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

frippe skrev: 22 dec 2023 16:07
Sfbones skrev: 22 dec 2023 15:38
StefanFalun skrev: 22 dec 2023 15:31
Vad fan håller transportstyrelsen på med?? Ska de inte vara neutrala i konflikten?

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-rundar- ... 0307700b5f
Det är inte den nya ägaren som beställer, utan Tesla sköter detta.
Om någon regel ändras så inte längre Tesla kan göra det, så kommer det fortfarande rulla på fast med nya ägaren som beställer istället för Tesla. Fy faan vilket trams. 100% myndighetsaktivism.
Nej det är ingen myndighetsaktivism. Om någon missbrukar en servicefunktion som inrättas är det myndighetens skyldighet att se över sin verksamhet. Inget konstigt alls utan sker återkommande hela tiden inom myndighetsvärlden, oavsett pågående konflikt.

En myndighet som inte gör det uppfyller inte sina åliggande.
Om skyltarna är förlorade så är det korrekt att beställa ersättning. Det är inget missbruk av funktionen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Sfbones skrev: 22 dec 2023 16:09
frippe skrev: 22 dec 2023 16:07
Sfbones skrev: 22 dec 2023 15:38
StefanFalun skrev: 22 dec 2023 15:31
Vad fan håller transportstyrelsen på med?? Ska de inte vara neutrala i konflikten?

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-rundar- ... 0307700b5f
Det är inte den nya ägaren som beställer, utan Tesla sköter detta.
Om någon regel ändras så inte längre Tesla kan göra det, så kommer det fortfarande rulla på fast med nya ägaren som beställer istället för Tesla. Fy faan vilket trams. 100% myndighetsaktivism.
Nej det är ingen myndighetsaktivism. Om någon missbrukar en servicefunktion som inrättas är det myndighetens skyldighet att se över sin verksamhet. Inget konstigt alls utan sker återkommande hela tiden inom myndighetsvärlden, oavsett pågående konflikt.

En myndighet som inte gör det uppfyller inte sina åliggande.
Om skyltarna är förlorade så är det korrekt att beställa ersättning. Det är inget missbruk av funktionen.
Fast de är inte förlorade, det är snarare en tolkningsfråga där det går att komma fram till olika svar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

frippe skrev: 22 dec 2023 16:11
Sfbones skrev: 22 dec 2023 16:09
frippe skrev: 22 dec 2023 16:07
Sfbones skrev: 22 dec 2023 15:38
StefanFalun skrev: 22 dec 2023 15:31
Vad fan håller transportstyrelsen på med?? Ska de inte vara neutrala i konflikten?

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-rundar- ... 0307700b5f
Det är inte den nya ägaren som beställer, utan Tesla sköter detta.
Om någon regel ändras så inte längre Tesla kan göra det, så kommer det fortfarande rulla på fast med nya ägaren som beställer istället för Tesla. Fy faan vilket trams. 100% myndighetsaktivism.
Nej det är ingen myndighetsaktivism. Om någon missbrukar en servicefunktion som inrättas är det myndighetens skyldighet att se över sin verksamhet. Inget konstigt alls utan sker återkommande hela tiden inom myndighetsvärlden, oavsett pågående konflikt.

En myndighet som inte gör det uppfyller inte sina åliggande.
Om skyltarna är förlorade så är det korrekt att beställa ersättning. Det är inget missbruk av funktionen.
Fast de är inte förlorade, det är snarare en tolkningsfråga där det går att komma fram till olika svar.
Så det är fritt fram för Tesla att åka och hämta dom hos Posten nu då?
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Melon Must »

Samlar posten fortfarande in skyltar?
Skriv svar