Nya uppdateringen. Good and bad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 22 dec 2023 11:09

Alla nyblivna Teslaägare har inte heller hängt på forum eller i Teslagrupper på Facebook innan köpet.
Det finns dessutom ett problem med forum, eller mest uttalat i Facebookgrupper:

Det finns ett stort antal fanatiker som inte vill se Teslas funktioner för vad de är. ”Min bil gör inte det” ”Aldrig! Det har aldrig hänt” osv.

Till råga på det så raderas en del inlägg i en del grupper, inte för att de bryter mot reglerna utan för att de helt sonika inte är tillräckligt positiva.

Det blir inte lätt för en förstagångsköpare att läsa på när verkligheten är friserad och de som är lite missnöjda eller ens fungerar på ngt får överdrypande fanatiska svar på frågorna.

Det här forumet har överlag blivit mycket mer nyanserat under de tre åren jag hängt här. Det finns plats både för fanatikerna och kritikerna. Bra!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fiskk skrev: 22 dec 2023 11:18
AAKEE skrev: 22 dec 2023 11:14
Fiskk skrev: 22 dec 2023 10:43

Gissningsvis kände du till allt det här innan du köpte din Plaid? :) kan man inte se lite mellan fingrarna när man trycker plattan i golvet? Jag hade hellre kört en Plaid med lite halvsne dörr och taskiga vindrutetorkare, än valfri asiatisk budgetbil med fantastisk 360 kamera!
Det gjorde jag ju. Jag visste också om att USS inte fanns. Det handlar ju inte riktigt om det.

Spelar ingen roll hur mycket man visste om det, det blir inte bättre för det. Min Plaid har radar och sköter avstånd mot framförvarande bra. Torkarna har hittills aldrig okynnestorkat pga motljus eller annat. Men det är ju uppenbart när man kollar i Facebookgrupper att många haft det problemet. Med juluppdateringen kom möjligheten för dem att slå av autoläget på torkarna.

Men alla Teslor sedan regnsensorn togs bort har problem med att automatiken inte fungerar, den ser inte regnet helt enkelt.
Det är undermålig teknik och ett dåligt beslut.

Att man tog bort USS innan man har en fungerande etsättning är även det totalt underkänt. Det går ALDRIG lita på systemet i dagsläget då den ofta varnar för tidigt men ungefär lika ofta för sent. Oanvöndbart, är vad det är.

Jag har inte testat själv efter senaste uppdateringen men många har uppenbara problem med plingande pga de ”kör för fort” enligt bilens felaktiga uppfattning om rådande hastighet. Det är ett lagkrav i EU från årsmodel 2024 som jag förstått det.
Ett sånt lagkrav blir ibte kompatibelt med en bil som nästan alltid har fel om rådande hastighet. Just den biten har blivit mycket sämre de sista åren. För tre år sedan var det oftast rätt, när är det ungefär lika ofta del som rätt.
Gällande uss/radar som många nämner, jag köper det om man har hårdvaran i bilen och sen blir ifråntagen funktionen, det är bull. men många klagar trots avsaknad av hårdvaran och med kännedom om problemen innan inköpet. Därmed tycker jag att man bör göra viss efterforskning innan man köper dyr bil, och sedan överväga om man kan acceptera det eller inte. Sluta böla lixom. :P
Det är förvånande hur lite folk efterforskar innan de köper sin första elbil. Hur och var man laddar och hur mycket det kostar känns ju självklart att man kollar upp innan t.ex.
När det gäller assistanssystemen tror jag de flesta tar för givet att deras nya "jätteavancerade" Tesla skall vara minst lika bra som deras tidigare (äldre och billigare) bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 22 dec 2023 11:23
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:09

Alla nyblivna Teslaägare har inte heller hängt på forum eller i Teslagrupper på Facebook innan köpet.
Det finns dessutom ett problem med forum, eller mest uttalat i Facebookgrupper:

Det finns ett stort antal fanatiker som inte vill se Teslas funktioner för vad de är. ”Min bil gör inte det” ”Aldrig! Det har aldrig hänt” osv.

Till råga på det så raderas en del inlägg i en del grupper, inte för att de bryter mot reglerna utan för att de helt sonika inte är tillräckligt positiva.

Det blir inte lätt för en förstagångsköpare att läsa på när verkligheten är friserad och de som är lite missnöjda eller ens fungerar på ngt får överdrypande fanatiska svar på frågorna.

Det här forumet har överlag blivit mycket mer nyanserat under de tre åren jag hängt här. Det finns plats både för fanatikerna och kritikerna. Bra!
Ja, det var inte speciellt mycket kritik när jag gick med för drygt tre år sedan, fanatikerna var i klar majoritet då.

Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/marcus687780

Inlägg av Fiskk »

mikebike skrev: 22 dec 2023 11:26
AAKEE skrev: 22 dec 2023 11:14
Fiskk skrev: 22 dec 2023 10:43

Gissningsvis kände du till allt det här innan du köpte din Plaid? :) kan man inte se lite mellan fingrarna när man trycker plattan i golvet? Jag hade hellre kört en Plaid med lite halvsne dörr och taskiga vindrutetorkare, än valfri asiatisk budgetbil med fantastisk 360 kamera!
Det gjorde jag ju. Jag visste också om att USS inte fanns. Det handlar ju inte riktigt om det.

Spelar ingen roll hur mycket man visste om det, det blir inte bättre för det. Min Plaid har radar och sköter avstånd mot framförvarande bra. Torkarna har hittills aldrig okynnestorkat pga motljus eller annat. Men det är ju uppenbart när man kollar i Facebookgrupper att många haft det problemet. Med juluppdateringen kom möjligheten för dem att slå av autoläget på torkarna.

Men alla Teslor sedan regnsensorn togs bort har problem med att automatiken inte fungerar, den ser inte regnet helt enkelt.
Det är undermålig teknik och ett dåligt beslut.

Att man tog bort USS innan man har en fungerande etsättning är även det totalt underkänt. Det går ALDRIG lita på systemet i dagsläget då den ofta varnar för tidigt men ungefär lika ofta för sent. Oanvöndbart, är vad det är.

Jag har inte testat själv efter senaste uppdateringen men många har uppenbara problem med plingande pga de ”kör för fort” enligt bilens felaktiga uppfattning om rådande hastighet. Det är ett lagkrav i EU från årsmodel 2024 som jag förstått det.
Ett sånt lagkrav blir ibte kompatibelt med en bil som nästan alltid har fel om rådande hastighet. Just den biten har blivit mycket sämre de sista åren. För tre år sedan var det oftast rätt, när är det ungefär lika ofta del som rätt.
Gällande uss/radar som många nämner, jag köper det om man har hårdvaran i bilen och sen blir ifråntagen funktionen, det är bull. men många klagar trots avsaknad av hårdvaran och med kännedom om problemen innan inköpet. Därmed tycker jag att man bör göra viss efterforskning innan man köper dyr bil, och sedan överväga om man kan acceptera det eller inte. Sluta böla lixom. :P
Det är förvånande hur lite folk efterforskar innan de köper sin första elbil. Hur och var man laddar och hur mycket det kostar känns ju självklart att man kollar upp innan t.ex.
När det gäller assistanssystemen tror jag de flesta tar för givet att deras nya "jätteavancerade" Tesla skall vara minst lika bra som deras tidigare (äldre och billigare) bil.
Då får "dom" faktiskt skylla sig själva :) Man kan inte bara springa runt i livet och anta en massa saker, oerhört korkat!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Därmed tycker jag att man bör göra viss efterforskning innan man köper dyr bil, och sedan överväga om man kan acceptera det eller inte. Sluta böla lixom. :P
Här skiljer våra uppfattningar sig fundamentalt.

Så en kvinna som gifter sig, och som har gjort all möjlig efterforskning före och det visar sig vara en hustrumisshandlare ska acceptera det och hålla käft? Ingen polisanmälan?

För det första klagar jag inte i huvudsak på en art min nuvarande bil. Den har tex aldrig haft problemet med att torkarna vansinnestorkade på torr ruta.
Den har radar.

En av anledningarna att det till slut blev bilbyte var att min förra (M3P ’21) fick radarn urkopplad och efter det vart allt skit.
Bilen panikbromsade efter möte av lastbil buss på landsvägar (riktigt farligt om man har någon nära bakom).
Den körde ofta 6-36km/h i AP mode om det var mötkt eller den såg dåligt.
Den körde alldeles för nära framförvarande, speciellt i mörker (~1s).
Torkarna gick väldigt ofta i AP på 100% torr/ren ruta.

De här funktionerna är inte okey och man måste få ha sin åsikt om Teslas valda väg.

Den nya bilen har Tesla skriftligen lovat att de ska utveckla vision så det blir minst lika bra som USS.
Jag har all rätt i världen att klaga på att den programvara de skickar ut är så dålig att bilen skulle skadas varje dag om jag ens litade på det lite. En sund biltillverkare skickar inte ut skit utan väntar och ute klar det till en anständig nivå innan de börjar låta vanliga kunder få det.

Jag gick en kurs i utprovning av procedurer med nya flygmaskiner som hölls av några snubbar som hade > 100 års erfarenhet av flygutprovning. Deras syn på det hela var ”If the baby is uggly, call the baby uggly”.
Det är vanligt att nya flygmaskiner är upphosade som fantastiska och det kan vara lätt att himla med ögonen och inte vilja se bristerna.

Det gäller ju för Teslor också. Fastnar man i att himla med ögonen ser man inte problemen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 22 dec 2023 10:25
Vi har precis fått ett stort problem med att Tesla vägrat använda den patenterade lösningen för att avläsa aktuell hastighet. Ren snålhet.
Tesla läser av med kameran men tar datan från en databas istället. Datan är sämre än någonsin och EU-reglerna säger att bilen skall varna när man kör för fort. Så den gör det på tex motorväg med underlaget att det är 40 eller 70, som bilen tror pga deras undermåliga sniklösning. Nu ska halva europa åka runt och få okynnesvarningar pga det.
Jag tvivlar på att det (alltid?) är så. Igår passerade jag en 70-skylt som stått där minst 15 år, men nu var täckt med snö. Bilen fortsatte ange 50 efter skylten, vilket den aldrig gjort förut.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

AAKEE skrev: 22 dec 2023 10:30

Det är lite tråkigt att tex alla problem vi pratar om fungerar tillfredställande i budgetbilar från Asien och var de nu kommer ifrån, men i en Tesla för 0.5-1.5M är den funktionaliteten förstörd.

Det är dessutom inte pruttkuddar, bilspel på skärmen eller ljusshower som fungerar dåligt utan funktioner man behöver till vardags.
Fast det är ju Teslan som är budget :) Deras storsäljare Y och 3 är ju snorbilliga och ofta mycket billigare än de asiatiska konkurrenterna, som förvisso är mycket bättre. Så man får ju vad man betalar för.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 22 dec 2023 11:55

Det är lite tråkigt att tex alla problem vi pratar om fungerar tillfredställande i budgetbilar från Asien och var de nu kommer ifrån, men i en Tesla för 0.5-1.5M är den funktionaliteten förstörd.

Det är dessutom inte pruttkuddar, bilspel på skärmen eller ljusshower som fungerar dåligt utan funktioner man behöver till vardags.
Fast det är ju Teslan som är budget :) Deras storsäljare Y och 3 är ju snorbilliga och ofta mycket billigare än de asiatiska konkurrenterna, som förvisso är mycket bättre. Så man får ju vad man betalar för.
Jag tycker nog inte Y och 3 är så billiga i jämförelse längre. Många konkurrenter har också sänkt priserna och erbjuder ofta mer utrustning.

Det blir spännande att se om Tesla fortsätter sänka priset nu när konkurrenterna är ifatt. Jag förväntar mig att det kommer nya sänkningar snart. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 22 dec 2023 11:46
AAKEE skrev: 22 dec 2023 10:25
Vi har precis fått ett stort problem med att Tesla vägrat använda den patenterade lösningen för att avläsa aktuell hastighet. Ren snålhet.
Tesla läser av med kameran men tar datan från en databas istället. Datan är sämre än någonsin och EU-reglerna säger att bilen skall varna när man kör för fort. Så den gör det på tex motorväg med underlaget att det är 40 eller 70, som bilen tror pga deras undermåliga sniklösning. Nu ska halva europa åka runt och få okynnesvarningar pga det.
Jag tvivlar på att det (alltid?) är så. Igår passerade jag en 70-skylt som stått där minst 15 år, men nu var täckt med snö. Bilen fortsatte ange 50 efter skylten, vilket den aldrig gjort förut.
När jag köpte min 3 för 3 år sedan så upplevde jag det ungefär så.

Det var först relativt nyligen som jag (efter ett inlägg här på forumet) förstod varför bilen bevisligen läser av tex 90-skyltarna (det animeras ju så man ser ”90” vilket inte kan ske om den inte sett och förstått skylten) men fortsätter att visa fel fart.

Några exempel: man bygger en ny bro i Övertorneå och leds vid sidan på tillfällig väg.
När man kommer fram till vägarbetet är det 60km/h vilket bilen till synes plockar upp utan problem. Det ser ut som att hastigheten tas från bilens kamerasystem.
Men när bron är färdig, 80 är återställt och jag kommer till samma plats (ingen hastighetsskylt finns) ändras tillåten fart i bilen till 60km/h.
Varför?

Mellan Luleå och Boden byggdes det om till mötesfritt för 2-3 år sedan. Många omledningar med 70 och 50km/h. Det såg ut som bilens kamera satte gällande hastighet.
Bygget var klart för ca 1 1/2 år sedan och nu är det överlag 100 km/h. Men på flera ställen bromsar bilen ned till 70 (eller 70 och sedan 50) trots att det är 100 km/h.

Vi ser att bilens kamerasystem detekterat korrekt fart enligt animeringen men tillåten hastighet på displayen fortsätter visa fel fart.

Anledningen är såklart att de bilar som först fick liknande system (Audi, BMW, mercedes, Volvo etc.) använder ett system som bygger på ett patent med kameraavläsning.
Ska Tesla läsa av och sätta gällande hastighet efter kameran måste de betala patentkostnad för detta. Så kameran används för att registrera rådande hastighet i en databas, och bilen tar hastigheten ur en databas, precis som min Audi med navigator(men utan skyltdetektering). Det borde gå att fungera, det saknas inte teknik ombord för det, men Teslas implementering är undermålig helt enkelt. Databasen suger.

Problemet uppstår när man vill använda Autopilot och den vill köra 40 där det är 80. Skitkass! (Ja, det går koppla ur AP, men det är ju inte det man betalde för).

Med det nya systemet som varnar för hastighetsöverträdelser blir det viktigt att bilen har koll på korrekt hastighet, för att slippa audiovarnibgar för hastighetsöverträdelse trots att man kör lagligt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Fast en Tesla är inte billigare än en Kia Ceed eller Suzuki någonting. Det är väldigt billiga bilar och alla hjälpsystemen (där Tesla suger) fungerar bra.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 22 dec 2023 12:04

Jag tycker nog inte Y och 3 är så billiga i jämförelse längre. Många konkurrenter har också sänkt priserna och erbjuder ofta mer utrustning.

Det blir spännande att se om Tesla fortsätter sänka priset nu när konkurrenterna är ifatt. Jag förväntar mig att det kommer nya sänkningar snart. :)
Finns inga konkurrenter som är i kapp om vi pratar prisklassen 500-700 ksek.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Info om patentet för detektering av vägskyltar:
https://data.epo.org/publication-server ... &iFormat=2

Även om det inte riktigt har pratats om det i forum såvitt jag sett så är det sannolikt det ovanstående som Tesla rundar för att spara kostnader.

Problemet är att vi får en dålig lösning som inte fungerar, mot att bilens pris blir några hundringar billigare.
(Frågar man mig: Hellre betala lite mer för sådant som fungerar än betala lite mindre för skräp, liksom. Fast det är nog inte Teslas scope här, utan man betalar samma pris för icke fungerande system och Teslas vinst ökar. Tesla får såklart tjäna hur mycket de vill men det ska inte gå ut över funktionen på de produkter jag köper).
IMG_6532.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 22 dec 2023 12:25

Jodå, det finns det definitivt. Det finns gott om elbilar i den prisklassen och många av dem kan ses som bättre än Teslas beroende på vilka egenskaper man vördesätter mest
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nu går jag själv lätt OT, men känns som vi kommit långt ifrån ämnet kring julmjukvaran och uppdateringen specifikt! :D

För att dra mitt strå till stacken; tycker att denna uppdateringen, 44.30.2 än så länge varit mycket bra, men skall testköra lite mer under julhelgen och återkomma.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

AAKEE skrev: 22 dec 2023 12:18
Fast en Tesla är inte billigare än en Kia Ceed eller Suzuki någonting. Det är väldigt billiga bilar och alla hjälpsystemen (där Tesla suger) fungerar bra.
Fast är ju inte elbilar, klart fossila bilar är billigare. :shock:
Tesla gör billiga elbilar av duglig kvalitet, det är deras nisch och har alltid varit deras endgame.
Model 2 kommer vara ännu billigare och avskalad.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Piggelin skrev: 22 dec 2023 12:38
AAKEE skrev: 22 dec 2023 12:18
Fast är ju inte elbilar, klart fossila bilar är billigare. :shock:
Tesla gör billiga elbilar av duglig kvalitet, det är deras nisch och har alltid varit deras endgame.
Model 2 kommer vara ännu billigare och avskalad.
I min värld är det inte acceptabelt med att hjälpmedel man vill ha inte fungerar. Vi verkar skilja oss åt en del där.

Jag kommer ju sannolikt inte köpa någon mer Tesla om de fortsätter skala av fungerande funktioner till obrukbarhet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 22 dec 2023 13:14
Jag kommer ju sannolikt inte köpa någon mer Tesla om de fortsätter skala av fungerande funktioner till obrukbarhet.
Samma. Min åsikt är att det är de måste göra skillnaden mycket större mellan S/X och 3/Y för att kunna få högre andel nöjda kunder i den första kategorin.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

mikebike skrev: 22 dec 2023 10:57
TiborBlomhall skrev: 22 dec 2023 10:38
PXL_20231219_155902831~2.jpg

Nya parkeringsassistensen är helt underbar. Jag har kört ett antal bilar med 360 kamera och vågar påstå att den är fullt jämförbar med dem. Är särskilt imponerad hur bra jobb den gör även med smutsiga kameror.

Även vindrutetorkarna har blivit bättre. Dock behöver man "hjälpa till" i början, trycka på torkar knappen på toppen av vänster spak i Model Y två tre gånger innan den fattar att jag som människa behöver mer sikt än bilens kamera. Efter det börjar den torka som man förväntar sig.
Vad visar bilden egentligen?
Stora och små heffaklumpar, skall det föreställa bilar och fotgängare?

Sedan försvann tydligen avståndsangivelsen samtidigt?
Som jämförelse bilder från Polestars 360 kamera.
Screenshot_20231222-142218.png
Screenshot_20231222-142816.png
2021-Polestar-2-34-640x853.jpg
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

360 på Rivian:
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 22 dec 2023 14:31

Nya parkeringsassistensen är helt underbar. Jag har kört ett antal bilar med 360 kamera och vågar påstå att den är fullt jämförbar med dem. Är särskilt imponerad hur bra jobb den gör även med smutsiga kameror.

Även vindrutetorkarna har blivit bättre. Dock behöver man "hjälpa till" i början, trycka på torkar knappen på toppen av vänster spak i Model Y två tre gånger innan den fattar att jag som människa behöver mer sikt än bilens kamera. Efter det börjar den torka som man förväntar sig.

Är plupparna i Teslas "rendering" pelare alltså?

De andra exemplen var ju bättre, men det känns inte som en funktion man måste ha.

Nu är det bara att vänta på att Tesla kopplar ur mina uss och tvingar på mig det där istället. :roll:

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 22 dec 2023 12:35

Jodå, det finns det definitivt. Det finns gott om elbilar i den prisklassen och många av dem kan ses som bättre än Teslas beroende på vilka egenskaper man vördesätter mest
Nämn en!

ID4, EV6, Enyaq, Polestar2, XC40 har provat alla, bra bilar men ingen av dem slår en MY. Alla bilar har så klart sina för och nackdelar och smaken är som baken men det är inte för inte MY är Sveriges mest sålda elbil. Mest pang för pengar helt enkelt!
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 22 dec 2023 15:59
Maw skrev: 22 dec 2023 12:35

Nämn en!

ID4, EV6, Enyaq, Polestar2, XC40 har provat alla, bra bilar men ingen av dem slår en MY. Alla bilar har så klart sina för och nackdelar och smaken är som baken men det är inte för inte MY är Sveriges mest sålda elbil. Mest pang för pengar helt enkelt!
Ett par som jag spontant kommer på i prisklassen är

VW id4, id5, id7
Skoda Enyaq
Polestar 2 och snart 4
Volvo xc40 o c40, ev ex30
Kia ev6
Fisker Ocean
Zeekr 001 o X
Hyundai Ioniq 5 o 6
Ett gäng kineser
Renault Megane o Scenic
Mercedes eqb
Bmw ix3
Ford mustang mach-e

Det finns säkert fler om man funderar en stund
VW ID.7 GTX Tourer -25
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

TiborBlomhall skrev: 22 dec 2023 14:31

Jag bidrar med en bild från Kia EV6 3D/birds-eye view. Jag fattar inte varför Tesla lägger så mycket energi på att det får det att funka på ett helt annat sätt när det skulle vara så mycket enklare att bara sätta dit en kamera till. Musk brukar ju gilla enkla och effektiva lösningar, så varför gå över ån efter vatten för just det här? Men Polestars såg inte heller någon vidare ut måste jag säga :? Förvånande med tanke på hur mycket beröm de får för sitt infotainment.
20231222_191959-COLLAGE.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

360 kamera bilder brukar se fina ut när det inte står några bilar bredvid där man ska parkera, bara platt asfalt. Men inte i verkliga livet.

Teslas system är bland de första jag sett som ger användbar information även när det finns bilar, stolpar, människor runt bilen när man parkerar.
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare

Inlägg av zata »

Vill gärna hålla med om vindrutetorkarna, men i min MYP hjälper det inte att dutta ett par gånger. Min Tesla verkar inte vilja förstå att jag behöver få igång torkarna. Körde Uppsala-ARN ToR igår kväll, regn/snö. Torkarna gick inte igång en enda gång. Väntade några gånger tills det blev rent trafikfarligt.
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Skriv svar