renes skrev: ↑22 dec 2023 11:46
AAKEE skrev: ↑22 dec 2023 10:25
Vi har precis fått ett stort problem med att Tesla vägrat använda den patenterade lösningen för att avläsa aktuell hastighet. Ren snålhet.
Tesla läser av med kameran men tar datan från en databas istället. Datan är sämre än någonsin och EU-reglerna säger att bilen skall varna när man kör för fort. Så den gör det på tex motorväg med underlaget att det är 40 eller 70, som bilen tror pga deras undermåliga sniklösning. Nu ska halva europa åka runt och få okynnesvarningar pga det.
Jag tvivlar på att det (alltid?) är så. Igår passerade jag en 70-skylt som stått där minst 15 år, men nu var täckt med snö. Bilen fortsatte ange 50 efter skylten, vilket den aldrig gjort förut.
När jag köpte min 3 för 3 år sedan så upplevde jag det ungefär så.
Det var först relativt nyligen som jag (efter ett inlägg här på forumet) förstod varför bilen bevisligen läser av tex 90-skyltarna (det animeras ju så man ser ”90” vilket inte kan ske om den inte sett och förstått skylten) men fortsätter att visa fel fart.
Några exempel: man bygger en ny bro i Övertorneå och leds vid sidan på tillfällig väg.
När man kommer fram till vägarbetet är det 60km/h vilket bilen till synes plockar upp utan problem. Det
ser ut som att hastigheten tas från bilens kamerasystem.
Men när bron är färdig, 80 är återställt och jag kommer till samma plats (ingen hastighetsskylt finns) ändras tillåten fart i bilen till 60km/h.
Varför?
Mellan Luleå och Boden byggdes det om till mötesfritt för 2-3 år sedan. Många omledningar med 70 och 50km/h. Det såg ut som bilens kamera satte gällande hastighet.
Bygget var klart för ca 1 1/2 år sedan och nu är det överlag 100 km/h. Men på flera ställen bromsar bilen ned till 70 (eller 70 och sedan 50) trots att det är 100 km/h.
Vi ser att bilens kamerasystem detekterat korrekt fart enligt animeringen men tillåten hastighet på displayen fortsätter visa fel fart.
Anledningen är såklart att de bilar som först fick liknande system (Audi, BMW, mercedes, Volvo etc.) använder ett system som bygger på ett patent med kameraavläsning.
Ska Tesla läsa av och sätta gällande hastighet efter kameran måste de betala patentkostnad för detta. Så kameran används för att registrera rådande hastighet i en databas, och bilen tar hastigheten ur en databas, precis som min Audi med navigator(men utan skyltdetektering). Det borde gå att fungera, det saknas inte teknik ombord för det, men Teslas implementering är undermålig helt enkelt. Databasen suger.
Problemet uppstår när man vill använda Autopilot och den vill köra 40 där det är 80. Skitkass! (Ja, det går koppla ur AP, men det är ju inte det man betalde för).
Med det nya systemet som varnar för hastighetsöverträdelser blir det viktigt att bilen har koll på korrekt hastighet, för att slippa audiovarnibgar för hastighetsöverträdelse trots att man kör lagligt.