Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Konkurrenskraftiga? En strippad 52kwh med plåtfälgar kostar mer än jag gav för min 82kwh 1st edition... då fick jag dessutom bonus så den är egentligen 70000 dyrare!
Helt sinnessjuka priser IMO.
Ja puren är absolut dyr.
Tror inte den kommer sälja speciellt heller.
Typiskt en bil som bara ska göra att dom kan visa ett "lågt" frånpris.
Men 600k för awd är ju inte alls för dyrt jämfört med konkurrenterna.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med motsvarande Tiguan. Det skiljde 3000kr efter bonus.
Idag får du ge 150 000kr mer för motsvarande ID4. Tiguanen kostar forfarande lika mycket/lite(trots helt ny Model).
Elbilar borde bli billigare relativt avgasbilar, inte tvärtom.
Ja priserna har varit uppe pga stor efterfrågan.
Nu då billiga och bättre elbilar nu kommer minskar priset igen.
Det kommer fortsätta sjunka då flera BRA och billiga elbilar kommer, så bara avvakta med köp.
En elbil med så få rörliga delar borde kunna bli billigare än en fossilbil
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Konkurrenskraftiga? En strippad 52kwh med plåtfälgar kostar mer än jag gav för min 82kwh 1st edition... då fick jag dessutom bonus så den är egentligen 70000 dyrare!
Helt sinnessjuka priser IMO.
Ja puren är absolut dyr.
Tror inte den kommer sälja speciellt heller.
Typiskt en bil som bara ska göra att dom kan visa ett "lågt" frånpris.
Men 600k för awd är ju inte alls för dyrt jämfört med konkurrenterna.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med motsvarande Tiguan. Det skiljde 3000kr efter bonus.
Idag får du ge 150 000kr mer för motsvarande ID4. Tiguanen kostar forfarande lika mycket/lite(trots helt ny Model).
Elbilar borde bli billigare relativt avgasbilar, inte tvärtom.
Ja priserna har varit uppe pga stor efterfrågan.
Nu då billiga och bättre elbilar nu kommer minskar priset igen.
Det kommer fortsätta sjunka då flera BRA och billiga elbilar kommer, så bara avvakta med köp.
En elbil med så få rörliga delar borde kunna bli billigare än en fossilbil
Ja jag tänker definitivt inte betala något överpris för en tråkig VW.
Om/när de återigen kostar motsvarande Tiguan kan det kanske vara intressant.
Ändå säljer ju ID4 ganska bra i Sverige.
Just nu leder den över model Y både i december, Q4 och Sveriges vanligaste elbil.
Dock är det ju med liten marginal och hos vw har man nog tagit helg nu med en vecka kvar på året. Tesla brukar ju spurta in på nyårsafton men hur som helst kan man nog säga att bägge säljer bra.
Ändå säljer ju ID4 ganska bra i Sverige.
Just nu leder den över model Y både i december, Q4 och Sveriges vanligaste elbil.
Dock är det ju med liten marginal och hos vw har man nog tagit helg nu med en vecka kvar på året. Tesla brukar ju spurta in på nyårsafton men hur som helst kan man nog säga att bägge säljer bra.
Antar att det är typ 100% till juridisk person.
Tidigare var det ju rätt många som köpte privat.
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Konkurrenskraftiga? En strippad 52kwh med plåtfälgar kostar mer än jag gav för min 82kwh 1st edition... då fick jag dessutom bonus så den är egentligen 70000 dyrare!
Helt sinnessjuka priser IMO.
Ja puren är absolut dyr.
Tror inte den kommer sälja speciellt heller.
Typiskt en bil som bara ska göra att dom kan visa ett "lågt" frånpris.
Men 600k för awd är ju inte alls för dyrt jämfört med konkurrenterna.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med motsvarande Tiguan. Det skiljde 3000kr efter bonus.
Idag får du ge 150 000kr mer för motsvarande ID4. Tiguanen kostar forfarande lika mycket/lite(trots helt ny Model).
Elbilar borde bli billigare relativt avgasbilar, inte tvärtom.
Absolut, jag håller med.
Har ju också en 1st som kosta precis som din.
Men om vi ska jämföra hur priserna varit på VWs elbilar kontra nu och därtill lägga till konkurrenterna så ligger dom nu snarare rätt lika istället för totalt överprisat.
Tycker helt klart dom kunde ner till dom priserna som var vid lansering också.
Men kronan är ännu svag.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Blir dock inte riktigt klok på specifikationerna för de olika modellerna.
PRO har bakhjulsdrift och 210kW
PRO 4M har AWD och 210kW
GTX har AWD och 250kW.
Rent krasst måste ju det betyda att PRO 4M har någon form av strypning på bakre motorn, för även prestanda är likvärdiga med den bakhjulsdrivna.
Ja, känns nästan som det är någon strypning Ja.
Borde ju givetvis skilja mellan 2wd och awd.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Tycker helt klart dom kunde ner till dom priserna som var vid lansering också.
Men kronan är ännu svag.
Om nu kronan var förklaringen, hur kommer det sig då att avgasbilarnas priser inte ökat?
Kostnaderna för att bygga/sälja elbilar har inte ökat mer. Tvärtom är tillgången på tex battericeller mkt bättre nu.
Vi ser det ju också i tex Kina där motsvarande ID-bil bokstavligen kostar hälften av vad den gör här. En ID7 som här kostar närmare 700k kostar i Kina 300k.
Ändå säljer ju ID4 ganska bra i Sverige.
Just nu leder den över model Y både i december, Q4 och Sveriges vanligaste elbil.
Dock är det ju med liten marginal och hos vw har man nog tagit helg nu med en vecka kvar på året. Tesla brukar ju spurta in på nyårsafton men hur som helst kan man nog säga att bägge säljer bra.
Antar att det är typ 100% till juridisk person.
Tidigare var det ju rätt många som köpte privat.
Mesta är ju leasing. Färre privatpersoner än model Y.
Men ändå. Bakom varje såld bil finns det ju oftast en brukare.
Ändå säljer ju ID4 ganska bra i Sverige.
Just nu leder den över model Y både i december, Q4 och Sveriges vanligaste elbil.
Dock är det ju med liten marginal och hos vw har man nog tagit helg nu med en vecka kvar på året. Tesla brukar ju spurta in på nyårsafton men hur som helst kan man nog säga att bägge säljer bra.
Antar att det är typ 100% till juridisk person.
Tidigare var det ju rätt många som köpte privat.
Mesta är ju leasing. Färre privatpersoner än model Y.
Men ändå. Bakom varje såld bil finns det ju oftast en brukare.
IMG_0424.png
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
Ändå säljer ju ID4 ganska bra i Sverige.
Just nu leder den över model Y både i december, Q4 och Sveriges vanligaste elbil.
Dock är det ju med liten marginal och hos vw har man nog tagit helg nu med en vecka kvar på året. Tesla brukar ju spurta in på nyårsafton men hur som helst kan man nog säga att bägge säljer bra.
Antar att det är typ 100% till juridisk person.
Tidigare var det ju rätt många som köpte privat.
Mesta är ju leasing. Färre privatpersoner än model Y.
Men ändå. Bakom varje såld bil finns det ju oftast en brukare.
IMG_0424.png
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
I kategorin leasing finns väl rimligtvis en hel del privata? Enligt bilden är 22% MY nyregistrerade på företag mot 20% id4. Kul att du ändå tvärsäkert drar slutsatsen att det istället är id4 som är mest såld till företag
Det är inte ovanligt att man kan välja Tesla som tjänstebil, min egen erfarenhet från ett väldigt stort svenskt aktiebolag är att det går att välja tesla, vw, skoda, kia, bmw, volvo och polestar
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ändå säljer ju ID4 ganska bra i Sverige.
Just nu leder den över model Y både i december, Q4 och Sveriges vanligaste elbil.
Dock är det ju med liten marginal och hos vw har man nog tagit helg nu med en vecka kvar på året. Tesla brukar ju spurta in på nyårsafton men hur som helst kan man nog säga att bägge säljer bra.
Antar att det är typ 100% till juridisk person.
Tidigare var det ju rätt många som köpte privat.
Mesta är ju leasing. Färre privatpersoner än model Y.
Men ändå. Bakom varje såld bil finns det ju oftast en brukare.
IMG_0424.png
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Ändå säljer ju ID4 ganska bra i Sverige.
Just nu leder den över model Y både i december, Q4 och Sveriges vanligaste elbil.
Dock är det ju med liten marginal och hos vw har man nog tagit helg nu med en vecka kvar på året. Tesla brukar ju spurta in på nyårsafton men hur som helst kan man nog säga att bägge säljer bra.
Antar att det är typ 100% till juridisk person.
Tidigare var det ju rätt många som köpte privat.
Mesta är ju leasing. Färre privatpersoner än model Y.
Men ändå. Bakom varje såld bil finns det ju oftast en brukare.
IMG_0424.png
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Antar att det är typ 100% till juridisk person.
Tidigare var det ju rätt många som köpte privat.
Mesta är ju leasing. Färre privatpersoner än model Y.
Men ändå. Bakom varje såld bil finns det ju oftast en brukare.
IMG_0424.png
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Mesta är ju leasing. Färre privatpersoner än model Y.
Men ändå. Bakom varje såld bil finns det ju oftast en brukare.
IMG_0424.png
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Definitivt. Finns iaf lite känsla i Y. Den har prestanda och är relativt kul att svänga med. Riktigt bra stereo, infotainment etc etc.
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Definitivt. Finns iaf lite känsla i Y. Den har prestanda och är relativt kul att svänga med. Riktigt bra stereo, infotainment etc etc.
Har läst att Y har svängradie som
finlandsfärja. Stämmer det? Om det stämmer så är det verkligen relativt kul att svänga med
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Definitivt. Finns iaf lite känsla i Y. Den har prestanda och är relativt kul att svänga med. Riktigt bra stereo, infotainment etc etc.
Har läst att Y har svängradie som
finlandsfärja. Stämmer det? Om det stämmer så är det verkligen relativt kul att svänga med
Ja svängradien är katastrofalt dåligt på Y dock blir usvängarna både roliga och tajta med Trackmode
Dock inte lika kul att baxa in färjan på en tajt parkering men ibland får man ta det onda med det goda...
Inte ens 10% privat alltså.
Som väntat. Majoriteten går nog till företag där tjänstebilsutbudet är begränsat.
I många fall har de väl också krav på att de skall vara elbilar så det ser bra ut image-mässigt.
Inte mkt annat att välja då än en tråkig, dyr, ID4.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Definitivt. Finns iaf lite känsla i Y. Den har prestanda och är relativt kul att svänga med. Riktigt bra stereo, infotainment etc etc.
Jag menar att många helt bilointresserade beställer model y för att så många andra gör det.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Definitivt. Finns iaf lite känsla i Y. Den har prestanda och är relativt kul att svänga med. Riktigt bra stereo, infotainment etc etc.
Jag menar att många helt bilointresserade beställer model y för att så många andra gör det.
Det är väl naturligt att folk strävar efter det bästa.
Jag tycker du är pessimistisk. Känner ett par stycken som är nöjda med sina ID4, bland dom min svåger.
Model Y vill han inte ha (som han kunde valt istället) och jag tror inte han är ensam om att tycka ID4 är det som mest liknar den Passat han tidigare hade som tjänstebil.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Definitivt. Finns iaf lite känsla i Y. Den har prestanda och är relativt kul att svänga med. Riktigt bra stereo, infotainment etc etc.
Har läst att Y har svängradie som
finlandsfärja. Stämmer det? Om det stämmer så är det verkligen relativt kul att svänga med
Svängradien tenderar faktiskt att vara större ju snabbare/roligare bil.
En Formel 1 bil har väl typ 30m tex.
Jo, det är ju många som är/var nöjda med sina Passater också.
Ibland tänker jag att jag kunde ha en GTE som laståsna etc. Men ju mer jag tänker på det ju mer kväljningar får jag... den är typ som eNiro. Bilar för "NPC"s.
Är dom mer NPC än dom som väljer Model Y menar du?
Definitivt. Finns iaf lite känsla i Y. Den har prestanda och är relativt kul att svänga med. Riktigt bra stereo, infotainment etc etc.
Jag menar att många helt bilointresserade beställer model y för att så många andra gör det.
Det är väl naturligt att folk strävar efter det bästa.
Ja, och tror man sig inte kunna avgöra det själv kan man göra som många andra. Det är väl det som menas med NPC?