Rost?
Moderator: Redaktion
Rost?
Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
Re: Rost?
De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Rost?
Vad ledde det till för problem?Herr X skrev:De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Rost?
Jag vill minnas att Model S-ägare diskuterat detta med Tesla och fått besked om att det skulle upphäva bilens garanti..(?). Sök på forumet - det har skrivits om det här.kenhag skrev:Jag tänkte nog smeta på en ordentlig rostskyddsbehandling med en gång.
Under bilen sitter bilens batteri, och det lyfts ut rakt nedåt. På batteriet finns en skydds-sköld monterad för att inte bråte på vägen ska penetrera batteriet. En effektiv rostskyddsbehandling borde göras under batteriet, på batteriet och på skölden. Osäker på om någon rostskyddsfirma alls vill ge sig på ett sådant projekt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Rost?
Höger framlampa började fladdra, luftfjädringen sänktes på ena sidan, men inte andra, homelink slutade funka så att jag inte kunde öppna garageporten, och en hel varité av felmeddelanden dök upp på skärmen. Men bilen funkade och jag kunde köra den för egen maskin till Tesla. Verkstadskillen såg omedelbart vilket fel bilen hade - gissar att de haft ett par sådanaolarsson skrev:Vad ledde det till för problem?Herr X skrev:De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Rost?
Tack. Har ngt liknande. När främre passagerrdörren öppnas plingar det glatt i hela bilen, dörrhandtagen åker ut och in och skärmen fylls av allehanda meddelanden och fönster. Men när dörren stängs igen är allt som vanligt...Herr X skrev:Höger framlampa började fladdra, luftfjädringen sänktes på ena sidan, men inte andra, homelink slutade funka så att jag inte kunde öppna garageporten, och en hel varité av felmeddelanden dök upp på skärmen. Men bilen funkade och jag kunde köra den för egen maskin till Tesla. Verkstadskillen såg omedelbart vilket fel bilen hade - gissar att de haft ett par sådanaolarsson skrev:Vad ledde det till för problem?Herr X skrev:De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Rost?
Ja jag hoppas verkligen de satsar pengar på o skydda dem från rost, jag har försökt twittra fram en fråga till Elon om just detta men inget svar än, han har nog förmodligen inte sett den.
Den lilla andel stål o plåt de haft på tidigare modeller ger dem ju inte mycket o gå på heller. Vore ju otroligt tråkigt om de skulle rosta sönder som en gammal opel efter några år :/ Skulle ge Tesla ett riktigt dåligt rykte här uppe iaf.
Som ni säger så finns de ju mycket hålrum under batteriet för salt o krypa in utan att man kommer åt det eller ser att de börjat rosta.
Den lilla andel stål o plåt de haft på tidigare modeller ger dem ju inte mycket o gå på heller. Vore ju otroligt tråkigt om de skulle rosta sönder som en gammal opel efter några år :/ Skulle ge Tesla ett riktigt dåligt rykte här uppe iaf.
Som ni säger så finns de ju mycket hålrum under batteriet för salt o krypa in utan att man kommer åt det eller ser att de börjat rosta.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Rost?
Kolla så att det inte beror på att pasageraren som öppnat den dörren och ska kliva in inte har märkesjackor från tex BMW eller VW osvolarsson skrev:Tack. Har ngt liknande. När främre passagerrdörren öppnas plingar det glatt i hela bilen, dörrhandtagen åker ut och in och skärmen fylls av allehanda meddelanden och fönster. Men när dörren stängs igen är allt som vanligt...Herr X skrev:Höger framlampa började fladdra, luftfjädringen sänktes på ena sidan, men inte andra, homelink slutade funka så att jag inte kunde öppna garageporten, och en hel varité av felmeddelanden dök upp på skärmen. Men bilen funkade och jag kunde köra den för egen maskin till Tesla. Verkstadskillen såg omedelbart vilket fel bilen hade - gissar att de haft ett par sådanaolarsson skrev:Vad ledde det till för problem?Herr X skrev:De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Rost?
Tycker samma som du och hoppas också att dom satsar på ett bra rostskydd. Speciellt om man inte får komplettera med ett eget rostskydd.Eximos skrev:Ja jag hoppas verkligen de satsar pengar på o skydda dem från rost, jag har försökt twittra fram en fråga till Elon om just detta men inget svar än, han har nog förmodligen inte sett den.
Den lilla andel stål o plåt de haft på tidigare modeller ger dem ju inte mycket o gå på heller. Vore ju otroligt tråkigt om de skulle rosta sönder som en gammal opel efter några år :/ Skulle ge Tesla ett riktigt dåligt rykte här uppe iaf.
Som ni säger så finns de ju mycket hålrum under batteriet för salt o krypa in utan att man kommer åt det eller ser att de börjat rosta.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Rost?
Såhär ser mina fälgar ut efter en vintersäsong
och helt omöjligt att putsa bort och 2 av fälgarna se likadana ut övriga 2 lite bättre men samma typ av ytfel på alla fälgarna.
Ser ut som om bearbetningen av fälgen eller målningen är problemet.
Har ännu inte fått svar av Tesla men återkommer.

Ser ut som om bearbetningen av fälgen eller målningen är problemet.
Har ännu inte fått svar av Tesla men återkommer.
Re: Rost?
Det där är inte ok, det får dom byta på garantin annars blir jag förvånad.leiflodde skrev:Såhär ser mina fälgar ut efter en vintersäsongoch helt omöjligt att putsa bort och 2 av fälgarna se likadana ut övriga 2 lite bättre men samma typ av ytfel på alla fälgarna.
Ser ut som om bearbetningen av fälgen eller målningen är problemet.
Har ännu inte fått svar av Tesla men återkommer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Rost?
Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mm
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)
Men, garantin kvarstår fortfarande på tex en högtalare om du har gjort en lackbehandling. Det gäller enbart det som har/kan blivit påverkat av en modifiering och vi kan hänvisa till att det har med den att göra. Samma sak gäller tex. icke original fälgar eller däck.
Hoppas jag har kunnat hjälpa dig med ett svar.
Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen"
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)
Men, garantin kvarstår fortfarande på tex en högtalare om du har gjort en lackbehandling. Det gäller enbart det som har/kan blivit påverkat av en modifiering och vi kan hänvisa till att det har med den att göra. Samma sak gäller tex. icke original fälgar eller däck.
Hoppas jag har kunnat hjälpa dig med ett svar.
Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen"
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Rost?
Ser ut som asfalt tycker jag, prova med Biltema kallavfettning.leiflodde skrev:Såhär ser mina fälgar ut efter en vintersäsongoch helt omöjligt att putsa bort och 2 av fälgarna se likadana ut övriga 2 lite bättre men samma typ av ytfel på alla fälgarna.
Ser ut som om bearbetningen av fälgen eller målningen är problemet.
Har ännu inte fått svar av Tesla men återkommer.
Model 3 Performance 2022
Re: Rost?
Bilen blir sisådär efter ganska kort tid om du inte gör nåt med lacken. Vanliga lackbehandlingar har jag aldrig hört nån få problem med map garanti.Breeze skrev:Jag har ju funderat på DITECs lackskydds behandling direkt när jag skulle få min M3.
Men kanske bäst och avstå då med andra ord...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Rost?
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Re: Rost?
Ok, då blir det en sån behandling direkt isf.HelectriC skrev:Bilen blir sisådär efter ganska kort tid om du inte gör nåt med lacken. Vanliga lackbehandlingar har jag aldrig hört nån få problem med map garanti.Breeze skrev:Jag har ju funderat på DITECs lackskydds behandling direkt när jag skulle få min M3.
Men kanske bäst och avstå då med andra ord...

Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Re: Rost?
Försvinner garantin om man behöver byta till nya däck som ej är deras egna "original" ? Behöver jag alltså ta mig till en Tesla-verkstad för att byta däck.. Och andra fälgar om originalen blir fula går alltså icke heller... Hmm+46 skrev:Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mm
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)
Men, garantin kvarstår fortfarande på tex en högtalare om du har gjort en lackbehandling. Det gäller enbart det som har/kan blivit påverkat av en modifiering och vi kan hänvisa till att det har med den att göra. Samma sak gäller tex. icke original fälgar eller däck.
Hoppas jag har kunnat hjälpa dig med ett svar.
Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen"
Re: Rost?
Nej, du kan byta däck någon annanstans, men det ska vara rätt sorts däck.Dannei skrev:Försvinner garantin om man behöver byta till nya däck som ej är deras egna "original" ? Behöver jag alltså ta mig till en Tesla-verkstad för att byta däck.. Och andra fälgar om originalen blir fula går alltså icke heller... Hmm
Och som sagt gäller att de ska visa att det är din modifikation som det beror på. Har du för breda däck och får däck som tar i vid fullt rattutslag kommer de nog inte att anse att det går på garanti att åtgärda det. Antagligen inte ens om det är samma dimension, men tredjepartsfälgar. Däremot kommer du knappast få problem med garanti om bagageluckans elöppning går sönder och har helt fel hjul.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Rost?
Önskar att vi använde mindre salt på vägarna. Går hur bra som helst att köra på snöiga vägar. Blankis är en annan sak så klart.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A