Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Inlägg av lem »

Hej!

Akut: laddhandsken både medföljande 240 enfas och UMC vägrar låsa och lyser gult vid uttaget i bilen. Man kan dra ut uttaget ur bilen. Den verkar börja ladda men larmar.

Jag trodde att trefas UMC vägrade låsa men enfas är lite till och från. Tror det ev kommit in fukt eller är fel på ladduttaget. Hakarna verkar vara i läge för att skjuta på handtaget men det fungerar ändå inte,

Jag skall köra hem ena barnet och måste få detta att fungera! Bilen är flongny. Levererades i fredags. Några tips?
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 2 gång.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Problem med låsning av laddhandske 240 enfas & trefas

Inlägg av Freez »

Har du verkligen tryckt i laddkontakten i bilen ordentligt?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
molnet
Teslaägare

Inlägg av molnet »

Jag har en kabel som beter sig på liknande sätt, och som jag egentligen borde reklamera. Men på min kabel har jag märkt att ger jag ett lätt tryck underifrån med ena handen samtidigt som jag sätter i kabeln med den andra så går det bättre. Från att misslyckas och få gult fyra av fem gånger så går det bra nu runt fyra av fem i stället. Kanske kan vara värt att försöka olika "varianter" på att sätta i kabeln.
Model Y Performance Midnight Cherry Red
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Freez skrev: 24 dec 2023 21:32
Har du verkligen tryckt i laddkontakten i bilen ordentligt?
You bet!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

molnet skrev: 24 dec 2023 23:09
Jag har en kabel som beter sig på liknande sätt, och som jag egentligen borde reklamera. Men på min kabel har jag märkt att ger jag ett lätt tryck underifrån med ena handen samtidigt som jag sätter i kabeln med den andra så går det bättre. Från att misslyckas och få gult fyra av fem gånger så går det bra nu runt fyra av fem i stället. Kanske kan vara värt att försöka olika "varianter" på att sätta i kabeln.
Tack för bra tips! Man måste vrida lite och trycka kontakten åt lite olika håll.

Jag lyckades få till laddning men tror uttaget i bilen inte är riktigt friskt eller behöver kalibreras.

Lite prov:
UMC 1: Fungerar mot S k16A, alltid gul mot Y
UMC 2: -”-
UMC Y 240 V enfas 13A: Fungerar mot S o. Y
Wallbox: Fungerar mot S 12A, ibland gul mot Y, Max 10A Väljes högre slår den om till 6A!!
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Inlägg av jonasl »

Det låter som att din laddport behöver justeras. Lägg ett ärende i appen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Bild
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Bild

Det var kallt att stå ute i kylan men jag kan ladda med trefas 5A trots varning. Kontakten bottnar (flänsen tar emot i bilen).

Jag skall granska uttagen i laddhandskarna för att se om det skiljer. Det känns som bilen vill slå ut klackarna men lyckas ej.

Det var bra att få reda på att gammal UMC skall fungera mot Y samt att kontaktens vinkling vid anslutning kan påverka!

Jag skall utreda lite till. Är Upplands Väsby fullbelagd för lång tid eller finns servicetider?
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
JustGo
Teslaägare

Inlägg av JustGo »

Har samma problem (också testat hos Tesla med te olika laddare) med en LRY levererad 20 dec. läst på Facebook att många har samma problem. Har lagt ett ärende på problemet. Får se om de5 kommer en Ranger och justerar porten, tror det löser problemet.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Tack för info att det mer är ett generellt problem. Jag har gjort ett serviceärende.

Det visade sig att laddning fungerar bra trots kontakten ej är låst.
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag skärskådade uttagen i kontakten där låsklackarna greppar och inser att de är synbart mindre, kanske 0,5 mm på trefas-kabeln jfr med 240 enfas.

Jag putsade lite med en kniv och fasade av kanterna men det räckte inte. Fram med borrmaskin o dremel!

Det fungerar med laddning 16A men man riskerar skada kontakten om man bara rycker kabeln ur bilen pga gnistbildning. Bäst stoppa laddning först.
Hälsningar
Lars

Skriv svar