Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill passa på att önska alla i den här tråden en riktigt God Jul!

Själv hoppas jag slippa tillbringa min julafton med att ta bort inlägg som bryter mot våra ganska enkla och grundläggande forumregler.
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

Metallare skrev: 24 dec 2023 11:50
Nect skrev: 23 dec 2023 21:55
iAkita skrev: 23 dec 2023 21:51
agehall skrev: 23 dec 2023 21:39
iAkita skrev: 23 dec 2023 21:26
Minst fyra strejkande i Malmö då alltså. Gå bak några sidor i tråden så var många tvärsäkra på att siffrorna Tibor fått fram med hjälp av medlemmarna var trovärdiga, och sågade oss som påpekade att de stod i bjärt kontrast mot Metalls uttalanden.
Ja? Vid den tidpunkten de siffrorna togs fram var dessa de bästa siffror som fanns att tillgå med någon som helst tillförlitlighet. De kan ha ändrats och det kan vara vilket antal som helst som strejkar på vilken ort som helst. Innan IF Metall, som rimligen är den part som sitter på de faktiska siffror eftersom de vet hur många de betalar ut ersättning till, delger siffrorna, så är jag lätt skeptisk till alla som påstår att de siffror som medlemmar här fått fram är fel.
Eller också kan man välja den enkla förklaringen, nämligen att de uppgifter som medlemmarna fått till sig inte är korrekta. Sen kan man börja fundera på varför. Var siffrorna gravt felaktiga i Malmö så måste det finnas en anledning att de på plats som medlemmarna pratade med valde att uppge felaktiga uppgifter. Kanske är det unikt för Malmö, eller finns det anledning att tro att de kan vara felaktiga även från andra håll? Med tanke på att det kommit fram att Tesla håller koll på vad en anställds fru skriver på X så verkar det vara en ganska solid tystnadskultur som gäller.

Vad anser du förresten om detta:

"När de gamla cheferna hade slutat förändrades saker och ting fort, enligt de strejkande medarbetarna. Bord och stolar plockades bort från verkstaden under förevändningen att det inte fanns plats. En display som mäter teknikernas effektivitet monterades upp i verkstaden för allas beskådning.

– Displayen är på dag och natt. Den är kopplad till Teslas bokningssystem och visar hur fort vi jobbar. Det är jobbigt. För de som har det svårare i verkstaden kan det inte kännas bra att se att produktiviteten inte är tillräcklig, säger Ali."

Helt i sin ordning och inget som skulle bli bättre med ett kollektivavtal?
Inte för att jag gillar att man gjort så på Tesla.

Men vi hade en likadan när jag arbetade som säljare.
Varje anställd fanns på skärmen med antal utförda säljmöten och avslut. Efter varje dag/månad korades en vinnare och förlorare. Företaget i fråga hade KA.
Så egentligen inget konstigt, men ett sätt för att försöka öka produktiviteten.

Kanske även ska nämna att den som kom sist inte gjorde det månaden efter…
Eller ett bra sätt att skrämmer bort folk.

Eftersom mäta antal säljmöten och avslut verkar som bra siffra, frågan är då hur du räknar när du har ett säljmöte med en kund som vet exakt vad hen vill från det programm du säljer och så knapprar du bara en säljorder och är i nästa möte efter 10 minuter (var ju en enkel kund) och så har du en annan som har ett möte med en mer tveksam kund som har lite mindre koll, men efter ett timme har du ändå lyckats kamma hem en order.

Så den säljare med de mer besvärliga kunder som lyckats ändå hamna sist i en sådan listan och pga. att framstå som förlorare välja den sluta.

Din top säljare enligt din utvärdering har däremot inte det förmåga att övertyga en sådan besvärlig kund, men den andra säljare har du ju skrämt bort.

Öka du verkligen produktion, när du endast kan sälja till kunder som vet redan att de vill ha just din produkt?
Du används väldigt mycket av dig… Vem har sagt att det var MINA kriterier? Det var min arbetsgivare.

Det kanske var samma typ av produkt som såldes?

Säljare är enormt tävlingsinriktade så just det här upplägget skulle jag säga gynnar produktiviteten.

Och som påtalas är det vanligt med ackord på verkstäder. Även på dina kära som har KA.
Så enligt ditt tycke så kanske ni ska börja med att städa upp hos er själva innan ni klagar på andra…


Jag var positiv till KA och facken generellt tidigare.
Men efter den här soppan så har IF-Metall kört ner förtroendet i botten för mig och måååånga fler.

Istället för att stärka/värna för den svenska modellen har ni nu lyckats med att sänka den totalt. Bara en tidsfråga innan en utredning tillsätts för minska på fackens makt. Grattis!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Metallare skrev: 24 dec 2023 12:06
agehall skrev: 24 dec 2023 08:35
iAkita skrev: 23 dec 2023 21:51
Vad anser du förresten om detta:
När de gamla cheferna hade slutat förändrades saker och ting fort, enligt de strejkande medarbetarna. Bord och stolar plockades bort från verkstaden under förevändningen att det inte fanns plats. En display som mäter teknikernas effektivitet monterades upp i verkstaden för allas beskådning.

– Displayen är på dag och natt. Den är kopplad till Teslas bokningssystem och visar hur fort vi jobbar. Det är jobbigt. För de som har det svårare i verkstaden kan det inte kännas bra att se att produktiviteten inte är tillräcklig, säger Ali.
Helt i sin ordning och inget som skulle bli bättre med ett kollektivavtal?
McD var bara ett exempel. Supporttekniker mäts ofta på individbasis och det jämförs. Ofta inser man även att de som ligger sämst till i statistiken är de mest kompetenta och de ligger i botten på antalet hanterade case eftersom varje case de tar är extremt komplicerat.
Det låter som de hade fikahörnan ute i verkstaden tidigare. Det hade jag aldrig gått med på varken som anställd eller som chef. Men låt oss bortse från detta för att inte komma in på sidospår.

Anställda ska enligt mig ha tillgång till ändamålsriktiga och väl tilltagna viloutrymmen (kommer inte på något bättre ord, men typ kök, fikarum etc). Dessa bör inte vara i direkt anslutning till där man utför sina sysslor så att man får någon form av miljöombyte när man tar rast. Det framgår inte av citatet om denna typ av utrymmen finns eller om det var det som togs bort helt. Om de fortfarande har tillgång till vettiga viloutrymmen, så ser jag inga problem med det. Om det däremot var den enda form av viloutrymmen som fanns, så är det inte OK.

Vad gäller displayen som visar hur effektiv man är så är det inga som helst konstigheter med det - har du aldrig ätit på McD? Där körs det stenhård benchmarking mellan alla restauranger. Om du kör i drivethru och sneglar in, så kan man ofta se vilken ranking de som jobbar just nu ligger på jämfört med hela Sverige! Detta hade inte påverkats alls av ett KA.
Det är säkert riktigt, men ser de hur vartenda medarbetare prestera eller bara teamet som jobbar nu?

Det är den delen jag är väldigt kritiskt till att man jämföra på individnivå men som det verkar utan hänsyn till evtl problematik.

Det är ju det bekymmer när det gäller felsökning: kan räcker med 5 minuter eller behöver flera timmar.
Det enda som är viktigt är att du gör felsökning systematisk.

Så tänk dig du ska jobbar där, söka fel och det dröjer för att det är inget enkel sak, sen vet du att alla på din team kommer se det att du har behövt längre än den utsatt tid.
Och härnäst tillkommer lite otur och du få en hel vecka bara sådant ....
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

Metallare skrev: 24 dec 2023 11:37
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:39
Collin87 skrev: 23 dec 2023 21:24
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:12
Sfbones skrev: 23 dec 2023 21:03
Tomma hot från metall. Man kan vara med i a-kassa utan att vara fackmedlem numera.
Spelar ingen roll hur mycket tomma hot det är, ett hot är ett hot.

Andra gången jag ser någon försvarar detta.
Det är oacceptabelt.

Skrivs det något om att Tesla skulle ha hotat så blir det ett jäkla liv från några här, men är det tvärtom så skall det bortförklaras.
Jag försvarar det inte. Försöker bara sprida att det är tomt hot så nästa som får höra det vet att man kan gå ur metall men fortfarande vara med i a-kassan.
Tydligen är det ju inte allmänt känt att medlemsskap i facket och a-kassa är två olika medlemsskap.
Jag tycker det är fult att metall gör så.
Få jag be dig att inte skriva bara "facket" eller "metall"?

Jag upplyser alla som börjar hos oss nytt om de olika saker gällande a-kassa, varför det och facket och varför det.

Så det är orimligt att uttrycka sig så pauschalt som du (och några andra här) gör.

Och innan någon annan påpeka: Tesla är något annat eftersom den är topstyrt och inte som facket medlemsstyrt med olika avdelningar som bete sig olika.
Tesla är en av de minst toppstyrda arbetsplatserna, förändringar i bilarna sker kontinuerligt (inte som på andra bilfabriker) vem som helst kan se nån möjlig förbättring och behöver inte gå till närmaste chef utan kan gå till den som närmast berörs av det och sedan sätta ihop en grupp som genomför förändringen.

Jaha det är medlemmarna som bestämt att en medlem i SD inte duger som förtroendevald ens som skyddsombud trots att SD är lika stora som S bland de som metallerna röstar på i valet? Jag trodde närmast att det var de förtroendevalda inom facket som bestämde det :roll:

Jag tycker nog fortfarande att facket är de som mest påminner om en maffia organisation, som lyckats få sin verksamhet laglig pga stort inflytande på S genom pengabidrag och åtskilliga politiker som kommit från facket, tex Löfven (metall) och ett flertal andra, Karl-Petter Thorwaldsson Från LO, Tobias Baudin är partisekreterare i S och kommer från Kommunal (LO)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Jag tycker denna bilden säger det mesta.
KA är frivilligt :lol: :lol:
05EA6059-538B-437B-B512-B0C8AEC27343.jpeg
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Ekholm »

niklas12 skrev: 24 dec 2023 16:31
Jag tycker denna bilden säger det mesta.
KA är frivilligt :lol: :lol:
05EA6059-538B-437B-B512-B0C8AEC27343.jpeg
Har du länk till källan?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Metallare skrev: 24 dec 2023 11:58
Pontus skrev: 24 dec 2023 02:47
Metallare skrev: 23 dec 2023 21:29
Pontus skrev: 23 dec 2023 15:46
Metallare skrev: 22 dec 2023 18:08


ATO och AG, omfattas branschen av det som man kalla på tyska "Tarifvertrag" så gäller det för alla företag inom den branschen, medans de avtal reglerar mindre än i Sverige och är egentligen bara lite mer än ett löneavtal, medans allt annat regleras via lag.
Det kan göra det ganska krångligt speciellt för lite mindre företag att leva upp till allt detta.

T.ex. finns det lag som reglerar transparensen av lönerna där i slutändan var och en (mest kvinnor) kan gå till domstol och kräver en lönekartlägning.
Detta gjordes för att minska Gender Pay Gap, är väldigt krångligt för alla deltagare och är här i Sverige reglerat via KA och fackklubben gör den lönekartläggning.
Har facket tillgång till allas löner även icke medlemmar om man har ett KA?
Det vet jag inte, kalla man tystnadsplikt för de som håller på med sådant.

Och bara för att fackligt aktiva har tillgång till sensitiva informationer betyder det inte per automatik att hela förbund har tillgång till de, även om du vill antyder det.
Nu blir jag nyfiken. Hur läste du min fråga om du får det till att jag antydde något???
Din fråga var "har facket tillgång ..." så du fråga efter hela förbundet och det är problematiskt.

Det jag inte vet när det gäller lönekartläggning är om det öht. görs på avdelningsnivå eller om det endast görs av klubb nivå.

Men oavsett har facket I helhet bara tillgång till statistik som kan tas fram från de lönekartläggningar som görs.
Då är ju nästa fråga hur dessa kartläggningar sker? Frågar dom de anställda vill du tala om hur mycket du har i lön eller har dom enligt KA rätt att få dessa uppgifter direkt ifrån löneavdelningen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Pontus skrev: 24 dec 2023 19:28
Metallare skrev: 24 dec 2023 11:58
Pontus skrev: 24 dec 2023 02:47
Metallare skrev: 23 dec 2023 21:29
Pontus skrev: 23 dec 2023 15:46

Har facket tillgång till allas löner även icke medlemmar om man har ett KA?
Det vet jag inte, kalla man tystnadsplikt för de som håller på med sådant.

Och bara för att fackligt aktiva har tillgång till sensitiva informationer betyder det inte per automatik att hela förbund har tillgång till de, även om du vill antyder det.
Nu blir jag nyfiken. Hur läste du min fråga om du får det till att jag antydde något???
Din fråga var "har facket tillgång ..." så du fråga efter hela förbundet och det är problematiskt.

Det jag inte vet när det gäller lönekartläggning är om det öht. görs på avdelningsnivå eller om det endast görs av klubb nivå.

Men oavsett har facket I helhet bara tillgång till statistik som kan tas fram från de lönekartläggningar som görs.
Då är ju nästa fråga hur dessa kartläggningar sker? Frågar dom de anställda vill du tala om hur mycket du har i lön eller har dom enligt KA rätt att få dessa uppgifter direkt ifrån löneavdelningen?
Det åligger arbetsgivaren att upprätta och årligen revidera en lönekartläggning enligt lag och krav från DO. En enkel googling ger ett tydligt svar.

God fortsättning på julhelgen till Er, hoppas att i alla fall något snällt barn i tråden uppmärksammades av jultomten :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elix747 »

roffe_s skrev: 25 dec 2023 11:21
Pontus skrev: 24 dec 2023 19:28
Metallare skrev: 24 dec 2023 11:58
Pontus skrev: 24 dec 2023 02:47
Metallare skrev: 23 dec 2023 21:29


Det vet jag inte, kalla man tystnadsplikt för de som håller på med sådant.

Och bara för att fackligt aktiva har tillgång till sensitiva informationer betyder det inte per automatik att hela förbund har tillgång till de, även om du vill antyder det.
Nu blir jag nyfiken. Hur läste du min fråga om du får det till att jag antydde något???
Din fråga var "har facket tillgång ..." så du fråga efter hela förbundet och det är problematiskt.

Det jag inte vet när det gäller lönekartläggning är om det öht. görs på avdelningsnivå eller om det endast görs av klubb nivå.

Men oavsett har facket I helhet bara tillgång till statistik som kan tas fram från de lönekartläggningar som görs.
Då är ju nästa fråga hur dessa kartläggningar sker? Frågar dom de anställda vill du tala om hur mycket du har i lön eller har dom enligt KA rätt att få dessa uppgifter direkt ifrån löneavdelningen?
Det åligger arbetsgivaren att upprätta och årligen revidera en lönekartläggning enligt lag och krav från DO. En enkel googling ger ett tydligt svar.

God fortsättning på julhelgen till Er, hoppas att i alla fall något snällt barn i tråden uppmärksammades av jultomten :)
En del fack (alla?) gör ju löneenheter varje år för lönestatistik. Med påminnelse för de som inte svarar.
Känns tveksamt om alla företag delar med sig av alla detaljer allas löner till facket.
lönesttistiken komme väl från de som skickar på fackets enkät?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BrooklynS »

Arbetsgivaren skall göra detta, tror faktiskt att det är varannat år. Bl.a. för att se om det finns osakliga löneskillnader.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elix747 »

BrooklynS skrev: 25 dec 2023 12:10
Arbetsgivaren skall göra detta, tror faktiskt att det är varannat år. Bl.a. för att se om det finns osakliga löneskillnader.
Jo, men delar AG alla detaljer till facket? Möjligtvis delar de Statistik på könsskillnader, åldersskillnader etc, eller?
Varför iså fall gör facket enkäter.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Elix747 skrev: 25 dec 2023 12:13
BrooklynS skrev: 25 dec 2023 12:10
Arbetsgivaren skall göra detta, tror faktiskt att det är varannat år. Bl.a. för att se om det finns osakliga löneskillnader.
Jo, men delar AG alla detaljer till facket? Möjligtvis delar de Statistik på könsskillnader, åldersskillnader etc, eller?
Varför iså fall gör facket enkäter.
Fackförbundet samlar in nationell statistik inklusive t ex förmåner och ersättning för övertid direkt från sina medlemmar som underlag för lönerörelsen och särskilda satsningar. Det ger också möjlighet för medlemmar och lokala klubbar att ta del av statistik som t ex är relaterade till kön, ålder, utbildning och befattning i statlig, kommunal och privat sektor. Ergo - fackförbundets statistik ger dem möjlighet att samla in mer detaljerad statistik och lägga till egna parametrar.

Företagets lönekartläggningen gäller per definition endast för den aktuella organisationen och fördras för styrelse samt finns tillgänglig för medarbetarna = fackliga organisationen (se p10 -12 i länken nedan).

BrooklynS har nog inte riktigt rätt denna gången, den ska uppdateras varje år enligt https://lonekartlaggning.se/vad-sager-l ... tlaggning/
Länken säger ”alla arbetsgivare”, möjligen glesare för kommun och stat? Annars kanske jag skulle ha googlat bättre… ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Liljan
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2018 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Liljan »

wannabee skrev: 24 dec 2023 14:27
Metallare skrev: 24 dec 2023 11:37
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:39
Collin87 skrev: 23 dec 2023 21:24
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:12


Tomma hot från metall. Man kan vara med i a-kassa utan att vara fackmedlem numera.
Spelar ingen roll hur mycket tomma hot det är, ett hot är ett hot.

Andra gången jag ser någon försvarar detta.
Det är oacceptabelt.

Skrivs det något om att Tesla skulle ha hotat så blir det ett jäkla liv från några här, men är det tvärtom så skall det bortförklaras.
Jag försvarar det inte. Försöker bara sprida att det är tomt hot så nästa som får höra det vet att man kan gå ur metall men fortfarande vara med i a-kassan.
Tydligen är det ju inte allmänt känt att medlemsskap i facket och a-kassa är två olika medlemsskap.
Jag tycker det är fult att metall gör så.
Få jag be dig att inte skriva bara "facket" eller "metall"?

Jag upplyser alla som börjar hos oss nytt om de olika saker gällande a-kassa, varför det och facket och varför det.

Så det är orimligt att uttrycka sig så pauschalt som du (och några andra här) gör.

Och innan någon annan påpeka: Tesla är något annat eftersom den är topstyrt och inte som facket medlemsstyrt med olika avdelningar som bete sig olika.
Tesla är en av de minst toppstyrda arbetsplatserna, förändringar i bilarna sker kontinuerligt (inte som på andra bilfabriker) vem som helst kan se nån möjlig förbättring och behöver inte gå till närmaste chef utan kan gå till den som närmast berörs av det och sedan sätta ihop en grupp som genomför förändringen.
Vilket svammel!

I Japan har bilindustrin, Toyota mfl, jobbat med ständiga förbättringar, i alla led, sedan 60-talet! Är inte något som Tesla uppfunnit!

Du får allt bakläxa och läsa på om Kaizen!

Varsågod och läs:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kaizen
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

roffe_s skrev: 25 dec 2023 12:43
Elix747 skrev: 25 dec 2023 12:13
BrooklynS skrev: 25 dec 2023 12:10
Arbetsgivaren skall göra detta, tror faktiskt att det är varannat år. Bl.a. för att se om det finns osakliga löneskillnader.
Jo, men delar AG alla detaljer till facket? Möjligtvis delar de Statistik på könsskillnader, åldersskillnader etc, eller?
Varför iså fall gör facket enkäter.
Fackförbundet samlar in nationell statistik inklusive t ex förmåner och ersättning för övertid direkt från sina medlemmar som underlag för lönerörelsen och särskilda satsningar. Det ger också möjlighet för medlemmar och lokala klubbar att ta del av statistik som t ex är relaterade till kön, ålder, utbildning och befattning i statlig, kommunal och privat sektor. Ergo - fackförbundets statistik ger dem möjlighet att samla in mer detaljerad statistik och lägga till egna parametrar.

Företagets lönekartläggningen gäller per definition endast för den aktuella organisationen och fördras för styrelse samt finns tillgänglig för medarbetarna = fackliga organisationen (se p10 -12 i länken nedan).

BrooklynS har nog inte riktigt rätt denna gången, den ska uppdateras varje år enligt https://lonekartlaggning.se/vad-sager-l ... tlaggning/
Länken säger ”alla arbetsgivare”, möjligen glesare för kommun och stat? Annars kanske jag skulle ha googlat bättre… ;)
Lite intressant att det står att det inte ska vara någon diskriminering med hänseende ålder. Hur fungerar det i praktiken? Ofta innebär ju högre ålder mer erfarenhet men det behöver ju inte göra det per automatik så det känns som en väldigt svår parameter att ta hänsyn till.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Pontus skrev: 25 dec 2023 20:45
roffe_s skrev: 25 dec 2023 12:43
Elix747 skrev: 25 dec 2023 12:13
BrooklynS skrev: 25 dec 2023 12:10
Arbetsgivaren skall göra detta, tror faktiskt att det är varannat år. Bl.a. för att se om det finns osakliga löneskillnader.
Jo, men delar AG alla detaljer till facket? Möjligtvis delar de Statistik på könsskillnader, åldersskillnader etc, eller?
Varför iså fall gör facket enkäter.
Fackförbundet samlar in nationell statistik inklusive t ex förmåner och ersättning för övertid direkt från sina medlemmar som underlag för lönerörelsen och särskilda satsningar. Det ger också möjlighet för medlemmar och lokala klubbar att ta del av statistik som t ex är relaterade till kön, ålder, utbildning och befattning i statlig, kommunal och privat sektor. Ergo - fackförbundets statistik ger dem möjlighet att samla in mer detaljerad statistik och lägga till egna parametrar.

Företagets lönekartläggningen gäller per definition endast för den aktuella organisationen och fördras för styrelse samt finns tillgänglig för medarbetarna = fackliga organisationen (se p10 -12 i länken nedan).

BrooklynS har nog inte riktigt rätt denna gången, den ska uppdateras varje år enligt https://lonekartlaggning.se/vad-sager-l ... tlaggning/
Länken säger ”alla arbetsgivare”, möjligen glesare för kommun och stat? Annars kanske jag skulle ha googlat bättre… ;)
Lite intressant att det står att det inte ska vara någon diskriminering med hänseende ålder. Hur fungerar det i praktiken? Ofta innebär ju högre ålder mer erfarenhet men det behöver ju inte göra det per automatik så det känns som en väldigt svår parameter att ta hänsyn till.
Ptjaa, statisktiskt sett (baserat från min minnesbild från statistik från Sveriges Ingenjörer och Unionen) peakar lönenivåerna vid 45-55 år för att sedan sjunka något. Detta gäller inte bara födelseår (utan hänsyn till befattning) utan även om man jämför inom samma befattningsgrad. Precis som det finns branschkoder så finns också hyfsade befattningsbeskrivningar när Ni svarar på en sådan enkät.

Peaken vid 45-55 är kanske inte så oväntad, efter femtio blir det kanske inte så många fler hopp i karriärsstegen utan man tenderar att bli kvar i såväl firma som befattning och förfina sin kompetens till dess det är dags för pension.

Statistiken av detta slag används av företag med mer än 25 medarbetare (se länken) som underlag för handlings- och åtgärdsplan.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

roffe_s skrev: 25 dec 2023 21:00
Pontus skrev: 25 dec 2023 20:45
roffe_s skrev: 25 dec 2023 12:43
Elix747 skrev: 25 dec 2023 12:13
BrooklynS skrev: 25 dec 2023 12:10
Arbetsgivaren skall göra detta, tror faktiskt att det är varannat år. Bl.a. för att se om det finns osakliga löneskillnader.
Jo, men delar AG alla detaljer till facket? Möjligtvis delar de Statistik på könsskillnader, åldersskillnader etc, eller?
Varför iså fall gör facket enkäter.
Fackförbundet samlar in nationell statistik inklusive t ex förmåner och ersättning för övertid direkt från sina medlemmar som underlag för lönerörelsen och särskilda satsningar. Det ger också möjlighet för medlemmar och lokala klubbar att ta del av statistik som t ex är relaterade till kön, ålder, utbildning och befattning i statlig, kommunal och privat sektor. Ergo - fackförbundets statistik ger dem möjlighet att samla in mer detaljerad statistik och lägga till egna parametrar.

Företagets lönekartläggningen gäller per definition endast för den aktuella organisationen och fördras för styrelse samt finns tillgänglig för medarbetarna = fackliga organisationen (se p10 -12 i länken nedan).

BrooklynS har nog inte riktigt rätt denna gången, den ska uppdateras varje år enligt https://lonekartlaggning.se/vad-sager-l ... tlaggning/
Länken säger ”alla arbetsgivare”, möjligen glesare för kommun och stat? Annars kanske jag skulle ha googlat bättre… ;)
Lite intressant att det står att det inte ska vara någon diskriminering med hänseende ålder. Hur fungerar det i praktiken? Ofta innebär ju högre ålder mer erfarenhet men det behöver ju inte göra det per automatik så det känns som en väldigt svår parameter att ta hänsyn till.
Ptjaa, statisktiskt sett (baserat från min minnesbild från statistik från Sveriges Ingenjörer och Unionen) peakar lönenivåerna vid 45-55 år för att sedan sjunka något. Detta gäller inte bara födelseår (utan hänsyn till befattning) utan även om man jämför inom samma befattningsgrad. Precis som det finns branschkoder så finns också hyfsade befattningsbeskrivningar när Ni svarar på en sådan enkät.

Peaken vid 45-55 är kanske inte så oväntad, efter femtio blir det kanske inte så många fler hopp i karriärsstegen utan man tenderar att bli kvar i såväl firma som befattning och förfina sin kompetens till dess det är dags för pension.

Statistiken av detta slag används av företag med mer än 25 medarbetare (se länken) som underlag för handlings- och åtgärdsplan.
Ofta är det ju självvalt. Sista stegen på karriärstegen tar mycket energi och inte sällan är dom som klättrar beroende av professionella som stannar på samma position sista 10 åren.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

Liljan skrev: 25 dec 2023 20:42
wannabee skrev: 24 dec 2023 14:27
Metallare skrev: 24 dec 2023 11:37
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:39
Collin87 skrev: 23 dec 2023 21:24


Spelar ingen roll hur mycket tomma hot det är, ett hot är ett hot.

Andra gången jag ser någon försvarar detta.
Det är oacceptabelt.

Skrivs det något om att Tesla skulle ha hotat så blir det ett jäkla liv från några här, men är det tvärtom så skall det bortförklaras.
Jag försvarar det inte. Försöker bara sprida att det är tomt hot så nästa som får höra det vet att man kan gå ur metall men fortfarande vara med i a-kassan.
Tydligen är det ju inte allmänt känt att medlemsskap i facket och a-kassa är två olika medlemsskap.
Jag tycker det är fult att metall gör så.
Få jag be dig att inte skriva bara "facket" eller "metall"?

Jag upplyser alla som börjar hos oss nytt om de olika saker gällande a-kassa, varför det och facket och varför det.

Så det är orimligt att uttrycka sig så pauschalt som du (och några andra här) gör.

Och innan någon annan påpeka: Tesla är något annat eftersom den är topstyrt och inte som facket medlemsstyrt med olika avdelningar som bete sig olika.
Tesla är en av de minst toppstyrda arbetsplatserna, förändringar i bilarna sker kontinuerligt (inte som på andra bilfabriker) vem som helst kan se nån möjlig förbättring och behöver inte gå till närmaste chef utan kan gå till den som närmast berörs av det och sedan sätta ihop en grupp som genomför förändringen.
Vilket svammel!

I Japan har bilindustrin, Toyota mfl, jobbat med ständiga förbättringar, i alla led, sedan 60-talet! Är inte något som Tesla uppfunnit!

Du får allt bakläxa och läsa på om Kaizen!

Varsågod och läs:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kaizen

Bra, då har väl Toyota fixat till att deras första elbil inte längre tappar hjulen, skönt att höra!
Just in Time har väl också kommit från Japan, det funkade ju jättebra under pandemin.
Tesla hade ytterst lite problem med sådant.

Kan du hänvisa till någon bilindustri (förutom Tesla) där man inför förändringar kontinuerligt under hela året och inte vid vissa uppehåll i produktionen vid ett par tillfällen under året? Det verkar vara det vanliga sättet.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Bra saker med strejken 1.
Facket har motat Olle i grind.
Medlemmar som jobbat på elbilsjättens Teslas verkstäder under strejken utesluts ur facket.
Det är obegripligt att de ens var med i Facket när de var emot strejken. Hur tänkte de?
Jättebra agerat att utesluta dem.


Rädda.
Många av Teslamekarna tycker att kollektivavtal är bra och något man vill ha eftersom de gick med i facket. Men man är helt enkelt för rädd för att själv strejka.
Detta är typiskt modern svenskt anser jag. Att sitta och titta på och hoppas på att andra gör grovjobbet.

Det kan bli knepigt för dem i framtiden om något händer för de tappar rätten till sin sjukförsäkring, även tryggheten vid inkomstbortfall, men det går att teckna privat försäkring som täcker en del.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Bra saker med strejken 2.
Ingen är ens egna herre i Sverige. (Undantag Kungen och vissa diplomater)

I Sverige har vi yttrandefrihet som står över utländska anställningskontrakt
Man kan inte övertrumfa en grundlag.

Om ens fru Twittrar om att maken inte fått överdtidsersättning från sin arbersgivare så är det helt ok.

I Sverige har vi yttrandefrihet och villkoren på en arbetsplats kan aldrig vara sekretess.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 13:15
Bra saker med strejken 2.
Ingen är ens egna herre i Sverige. (Undantag Kungen och vissa diplomater)

I Sverige har vi yttrandefrihet som står över utländska anställningskontrakt
Man kan inte övertrumfa en grundlag.

Om ens fru Twittrar om att maken inte fått överdtidsersättning från sin arbersgivare så är det helt ok.

I Sverige har vi yttrandefrihet och villkoren på en arbetsplats kan aldrig vara sekretess.
Vilket trams.

Fråga Ebba Busch om man får kalla en spade för en spade i det här landet!
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

dstr skrev: 26 dec 2023 13:17
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 13:15
Bra saker med strejken 2.
Ingen är ens egna herre i Sverige. (Undantag Kungen och vissa diplomater)

I Sverige har vi yttrandefrihet som står över utländska anställningskontrakt
Man kan inte övertrumfa en grundlag.

Om ens fru Twittrar om att maken inte fått överdtidsersättning från sin arbersgivare så är det helt ok.

I Sverige har vi yttrandefrihet och villkoren på en arbetsplats kan aldrig vara sekretess.
Vilket trams.

Fråga Ebba Busch om man får kalla en spade för en spade i det här landet!
?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 13:19
dstr skrev: 26 dec 2023 13:17
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 13:15
Bra saker med strejken 2.
Ingen är ens egna herre i Sverige. (Undantag Kungen och vissa diplomater)

I Sverige har vi yttrandefrihet som står över utländska anställningskontrakt
Man kan inte övertrumfa en grundlag.

Om ens fru Twittrar om att maken inte fått överdtidsersättning från sin arbersgivare så är det helt ok.

I Sverige har vi yttrandefrihet och villkoren på en arbetsplats kan aldrig vara sekretess.
Vilket trams.

Fråga Ebba Busch om man får kalla en spade för en spade i det här landet!
?
Du har ingen koll på YGL, så sluta sprida FUD.

Du får googla att kalla en spade för en spade.
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 13:15
Bra saker med strejken 2.
Ingen är ens egna herre i Sverige. (Undantag Kungen och vissa diplomater)

I Sverige har vi yttrandefrihet som står över utländska anställningskontrakt
Man kan inte övertrumfa en grundlag.

Om ens fru Twittrar om att maken inte fått överdtidsersättning från sin arbersgivare så är det helt ok.

I Sverige har vi yttrandefrihet och villkoren på en arbetsplats kan aldrig vara sekretess.
Många företag är extremt noga med sitt anseende. Jobbar du på en bank ex. kommer chefen att prata med dig om ditt privatliv blandas ihop med banken.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 12:57
Det kan bli knepigt för dem i framtiden om något händer för de tappar rätten till sin sjukförsäkring, även tryggheten vid inkomstbortfall, men det går att teckna privat försäkring som täcker en del.
Mer trams. "täcker en del"... sluta trolla.

Det går att teckna privata alternativ som vida överskrider det som facket kan erbjuda, både sjukförsäkring, sjukvårdsförsäkring och inkomstförsäkring.

143 av 157 tycker att fackets produkt är undermålig och säger Tack, det är bra. Svälj förlusten och gå vidare.
Skriv svar