Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Moderator: Redaktion
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Avtalat, leasingsubventioner, supergrön bonus och bilskatteavdrag är inte längre tillgängliga, vilket påverkar de totala besparingarna med att äga en elbil.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Jag tänker som så att allt är inte kronor och ören. Även om ekonomi är viktigt är inte det allt i livet.
Model Y LR.
Model S70D
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Nu har jag ingen elbil ännu, men för mig handlar det om:
- enkelhet att förvärma/kyla bilen innan avfärd (har idag en av tre bilar med dieselvärmare och det är bra på allvar!)
- kunna vila/sova i bilen med klimatorn på = kan spara in på hotellkostnad på semestern då jag ensam nördar runt i EU och besöker historiska platser/museum/gamla byggnader (dieselvärmaren funkar om man står stilla men låter så man kan inte sova)
- enkel beprövad teknik = få fel och litet behov av service
- regen, SKITBRA. Ni som har elbil fattar hur super "one-pedal-driving" är.
- alltid fullt på morgonen
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Model Y LR.
Model S70D
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Jag har åkt på många långresor med min Model 3. Från sommaren 2021 har det blivit sex resor utomlands och jag åker just på nördiga resor med syfte att historiska platser/museum/gamla byggnader. Visserligen bor jag alltid på hotell, men annars bilar jag (och min son som har samma intresse) runt och besöker olika intressanta platser av just det slaget. Dessa resor företar vi på den delen av året då det är lite varmare. Det fungerar alldeles utmärkt med laddning, om man har lite koll på vad som krävs. Skälet till att jag valde just en Model 3 Long Range är för att den klarar många mil på motorväg mellan laddstoppen och för att den väldigt snabbt laddar ombord många nya km räckvidd.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nu har jag ingen elbil ännu, men för mig handlar det om:
- kunna vila/sova i bilen med klimatorn på = kan spara in på hotellkostnad på semestern då jag ensam nördar runt i EU och besöker historiska platser/museum/gamla byggnader (dieselvärmaren funkar om man står stilla men låter så man kan inte sova)
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.
Jämför man samma storlek av bilar av samma generation blir det lite annorlunda. När jag jämför samma storlek av samma finish och kvalitet är inköps- och försäkringskostnaderna jämförbara, drivmedels- och underhållskostnaden klart till elbilens fördel.
Sedan har vi övriga egenskaper. Elbilen är klart mycket piggare och roligare på allmän väg, vid långkörning får man ta fler och längre raster. Men så komplicerat är det inte, det är inte så många gånger per år man behöver snabbladda.
Summa summarum handlar det om hur mycket ny bil man vill eller kan investera i. När man beslutat det kan man börja jämföra kostnader mellan olika plattformar.
Jämför man samma storlek av bilar av samma generation blir det lite annorlunda. När jag jämför samma storlek av samma finish och kvalitet är inköps- och försäkringskostnaderna jämförbara, drivmedels- och underhållskostnaden klart till elbilens fördel.
Sedan har vi övriga egenskaper. Elbilen är klart mycket piggare och roligare på allmän väg, vid långkörning får man ta fler och längre raster. Men så komplicerat är det inte, det är inte så många gånger per år man behöver snabbladda.
Summa summarum handlar det om hur mycket ny bil man vill eller kan investera i. När man beslutat det kan man börja jämföra kostnader mellan olika plattformar.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 3 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Exakt. Man skall jämföra nya elbilar med nya fossilbilar, eller beg. elbilar med beg. fossilbilar. Allt annat blir galet fel.roffe_s skrev: ↑25 dec 2023 19:25Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Men då är det ju något som inte är med i kalkylen eller? Inte för att vara allt för mycket besserwisser men bara el, däck och övrigt borde ju vara 10 kr/mil och att bilen bara skulle förlorat 170 tkr på 17000+ mil känns konstigt.NiklasTesla skrev: ↑24 dec 2023 21:55+17000mil körde med Model 3 LR AWD-19 och ligger hittills på en milkostnad på under 20sek/mil totalt alla kostnader så detta är billigaste bilen jag ägt per mil.Zlatje skrev: ↑24 dec 2023 10:01Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.
Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.
Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.
Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!
Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil?
God jul! <3
MVH
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Kan hålla med om att väldigt många laddplatser är tråkiga men Tesla har ju några undantag som är trevliga men jag tror att typ alla nyare är på tråkiga platser.frippe skrev: ↑25 dec 2023 17:52Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Sedan kan man ju ta sig långt och snabbt om man vill med rätt elbil också, jag lovar
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Men du har ju fått ett nytt problem nu, hur ska du någonsin kunna köpa en bil med färre hästar än 1000 hk?
Bara det är ju en enorm kostnad
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
E
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
En model3 Lr med +17000 mil ligger på 280-300k om man säljer själv privat så bara värdeminskning bör vara 15-18kr/milPontus skrev: ↑25 dec 2023 20:03Men då är det ju något som inte är med i kalkylen eller? Inte för att vara allt för mycket besserwisser men bara el, däck och övrigt borde ju vara 10 kr/mil och att bilen bara skulle förlorat 170 tkr på 17000+ mil känns konstigt.NiklasTesla skrev: ↑24 dec 2023 21:55+17000mil körde med Model 3 LR AWD-19 och ligger hittills på en milkostnad på under 20sek/mil totalt alla kostnader så detta är billigaste bilen jag ägt per mil.Zlatje skrev: ↑24 dec 2023 10:01Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.
Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.
Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.
Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!
Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil?
God jul! <3
MVH
Så nej detta är en glädjekalkyl
Men kanske 25kr/mil är inte helt orimligt med kapitalkostnader och allt under förutsättning att man äger bilen länge och kör betydligt längre än medel.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Förstår inte varför man inte skulle kunna gå tillbaka till fossilt efter elbil, efter min Model 3 körde jag Passat kombi ett halvår. Var inga problem alls, jättefinbil gick 130 mil på en tank. Vissa saker var mycket bättre än Teslan, drivlinan var väl kanske en av dom sakerna men då kostade Passaten 200k och gjorde samma sak flr mig som Teslan för 693k.
Tycker absolut man ska köra el men priserna ska ner och räckvidden ska upp.
Tycker absolut man ska köra el men priserna ska ner och räckvidden ska upp.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.frippe skrev: ↑25 dec 2023 17:52Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 517
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Klart man kan det, men tror många av oss här är både förare, ägare och entusiaster.current skrev: ↑25 dec 2023 20:56Förstår inte varför man inte skulle kunna gå tillbaka till fossilt efter elbil, efter min Model 3 körde jag Passat kombi ett halvår. Var inga problem alls, jättefinbil gick 130 mil på en tank. Vissa saker var mycket bättre än Teslan, drivlinan var väl kanske en av dom sakerna men då kostade Passaten 200k och gjorde samma sak flr mig som Teslan för 693k.
Tycker absolut man ska köra el men priserna ska ner och räckvidden ska upp.
Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till fossilt, dels för att det på riktigt känns som att gå tillbaka till gammal teknik.
Jag vill inte ha vibrationerna från förbränningsmotorn tillbaka.
Jag vill inte ha ljudet av förbränningsmotor tillbaka.
Jag vill inte ha lukten av förbränning tillbaka.
Jag vill inte behöva tänka på att jag måste stanna å tanka under vanliga jobbpendlingar.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Klart det finns undantag, men de är få i förhållande till det totala antalet platser.Pontus skrev: ↑25 dec 2023 20:09Kan hålla med om att väldigt många laddplatser är tråkiga men Tesla har ju några undantag som är trevliga men jag tror att typ alla nyare är på tråkiga platser.frippe skrev: ↑25 dec 2023 17:52Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Sedan kan man ju ta sig långt och snabbt om man vill med rätt elbil också, jag lovar
Å andra sidan börjar laddtiderna bli så låga så knappt man hinner beställa en korv på macken innan bilen är klar för fortsatt resa.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Så är det, en omställning vi måste göra.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 21:50Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.frippe skrev: ↑25 dec 2023 17:52Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.frippe skrev: ↑25 dec 2023 22:14Så är det, en omställning vi måste göra.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 21:50Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.frippe skrev: ↑25 dec 2023 17:52Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Jo, men problemet är att begagnatmarknaden för elbilar är så mycket skralare än för fossilbilar. Där får man en bil i vilken storlek som helst med vilka finesser som helst för nästan vilken budget som helst. Har man inte råd är det bara välja en äldre årsmodell eller en bil med fler mil på mätaren. Men när det gäller begagnade elbilar går inte det, för de började tillverkas alldeles nyss. Detta gör att man i praktiken, hur orättvist det än är, tvingas jämföra nya elbilar med begagnade fossilbilar.martinot skrev: ↑25 dec 2023 19:55Exakt. Man skall jämföra nya elbilar med nya fossilbilar, eller beg. elbilar med beg. fossilbilar. Allt annat blir galet fel.roffe_s skrev: ↑25 dec 2023 19:25Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längreChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 22:20Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.frippe skrev: ↑25 dec 2023 22:14Så är det, en omställning vi måste göra.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 21:50Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.frippe skrev: ↑25 dec 2023 17:52Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 dec 2023 17:46Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.niklas12 skrev: ↑25 dec 2023 22:58Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längreChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 22:20Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.frippe skrev: ↑25 dec 2023 22:14Så är det, en omställning vi måste göra.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 21:50Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Ta dig samman.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 23:07Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.niklas12 skrev: ↑25 dec 2023 22:58Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längreChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 22:20Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.frippe skrev: ↑25 dec 2023 22:14Så är det, en omställning vi måste göra.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 21:50
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Tycker också det bör förbjudas. Bör inte vara svårare än att man börjar i städerna och utökar förbudszonen år för år, för att till sist spänna hela landet.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 23:07Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.niklas12 skrev: ↑25 dec 2023 22:58Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längreChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 22:20Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.frippe skrev: ↑25 dec 2023 22:14Så är det, en omställning vi måste göra.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 21:50
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Då är det tydligt vad som gäller och folk har tid att anpassa sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Väldigt smart. Det skickar tydliga signaler att alla måste ställa upp på det, vi gör det för en god sak: FRAMTIDEN! Det kan vara trevligt att bo på landsbygden men det kan aldrig vara en rättighet när vårt jordklot brinner upp!taliz skrev: ↑25 dec 2023 23:36Tycker också det bör förbjudas. Bör inte vara svårare än att man börjar i städerna och utökar förbudszonen år för år, för att till sist spänna hela landet.ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 23:07Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.niklas12 skrev: ↑25 dec 2023 22:58
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Då är det tydligt vad som gäller och folk har tid att anpassa sig.
Politiker måste vakna! Det är skrämmande att inte mer görs.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Du inser att ett förbud som du föreslår skulle sänka hela den svenska ekonomin va ?
Absolut fossila bränslen från transporter är dåligt men att fasa ut dessa behöver göras på ett kontrollerat sätt, och det finns mängder med människor som är beroende av bil och inte har råd att köpa dyra elbilar tyvärr så är verkligheten.
Det finns betydligt fler andra lägre hängande frukter att plocka för att minska co2 utsläppen.
En enkel sak att börja med hade ju varit att sluta flyga för nöjes skull t.ex
Absolut fossila bränslen från transporter är dåligt men att fasa ut dessa behöver göras på ett kontrollerat sätt, och det finns mängder med människor som är beroende av bil och inte har råd att köpa dyra elbilar tyvärr så är verkligheten.
Det finns betydligt fler andra lägre hängande frukter att plocka för att minska co2 utsläppen.
En enkel sak att börja med hade ju varit att sluta flyga för nöjes skull t.ex
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk