https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... fikanterna
Har ni själva laddat med ett 10-pack eller en hel IKEA-påse?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
martinot skrev: ↑22 dec 2023 18:48SVTs indirekta budskap: Viktigt med värmeljus i elbilar som en förberedelse för problem i jultrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... fikanterna
Har ni själva laddat med ett 10-pack eller en hel IKEA-påse?![]()
Indirekt.slugger75 skrev: ↑22 dec 2023 18:51martinot skrev: ↑22 dec 2023 18:48SVTs indirekta budskap: Viktigt med värmeljus i elbilar som en förberedelse för problem i jultrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... fikanterna
Har ni själva laddat med ett 10-pack eller en hel IKEA-påse?![]()
Nja, jag håller inte med dig om att det är SVTs budskap direkt.
Helt riktigt.
Verkar som inte bara media, men även vanliga allmänheten (iaf. som SVT intervjuar i reportaget) har en lite lätt felaktig bild av att man måste stänga av värmen i en elbil så fort man hamnar i ett längre trafikstopp.xms67 skrev: ↑22 dec 2023 21:13Värmeljus är ju bra oavsett vilken bil man har. Varför ska elbilar nämnas särskilt?
Kanske normalt sätt har kortare räckvidd och därmed rent matematiskt oftare skulle drabbas av tomt batter jämfört med tom tank? Men löjligt att peka ut elbilar när rådet är vettigt för alla.
Verkligen. I trafikköer är det ju bättre med elbil då man kan ha värmen på utan tomgångskörning som i en ICE-bil. Sedan är det ju toppen med Teslas navigation om du har premiumuppkopling då du i realtid ser köer på rutten framför dig (så kan man använda annan väg). Enda att tänka på är att ha lite extra batterimarginal vid ankomst på nästa laddstop vintertid jämfört med sommartid.martinot skrev: ↑22 dec 2023 21:34Verkar som inte bara media, men även vanliga allmänheten (iaf. som SVT intervjuar i reportaget) har en lite lätt felaktig bild av att man måste stänga av värmen i en elbil så fort man hamnar i ett längre trafikstopp.xms67 skrev: ↑22 dec 2023 21:13Värmeljus är ju bra oavsett vilken bil man har. Varför ska elbilar nämnas särskilt?
Kanske normalt sätt har kortare räckvidd och därmed rent matematiskt oftare skulle drabbas av tomt batter jämfört med tom tank? Men löjligt att peka ut elbilar när rådet är vettigt för alla.
Kul att relatera effekt med andra energikällor än batteri/el. Kul uträkning utifrån energiinnehåll i paraffin.Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Tack för uträkningen. Jag hade nog inte tänkt på hur många värmeljus man behöver. Känns ju inte helt smidigt och säkert att ha 6 värmeljus igång inne i en bil. När jag gjorde lumpen hade vi en överlevnadsexpert som talade sig varm(!) för värmeljus i olika situationer. Någon frågade om säkerheten och då svarade han typ, ni ska ändå dö..Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Fast ”datorn” i bilen drar väl dessutom typ +300W bara av att inte gå i sömn?Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Ja bilen håller 7-10 grader över yttertemperaturen om sentry är på (S2018)ONSatan skrev: ↑23 dec 2023 22:37Fast ”datorn” i bilen drar väl dessutom typ +300W bara av att inte gå i sömn?Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Ja, datorn är på, och bilen i P. Då är de tunga beräkningarna inte igång. Ingen sentry, ingen filhållare, ingen bildingenkänning etc pågår. Då drar inte datorn lika mycket ström. Kör man Nexflix på full volym så ökar förbrukningen något igen.Gustafsson skrev: ↑24 dec 2023 00:54Ja bilen håller 7-10 grader över yttertemperaturen om sentry är på (S2018)ONSatan skrev: ↑23 dec 2023 22:37Fast ”datorn” i bilen drar väl dessutom typ +300W bara av att inte gå i sömn?Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Jo, det var därför jag tycker det är så intressant när även journalister, som här på SVT, endast ställer denna direkta frågan om problem med att ha elbil och hamna i kö.NiklasTesla skrev: ↑23 dec 2023 00:59Verkligen. I trafikköer är det ju bättre med elbil då man kan ha värmen på utan tomgångskörning som i en ICE-bil. Sedan är det ju toppen med Teslas navigation om du har premiumuppkopling då du i realtid ser köer på rutten framför dig (så kan man använda annan väg). Enda att tänka på är att ha lite extra batterimarginal vid ankomst på nästa laddstop vintertid jämfört med sommartid.martinot skrev: ↑22 dec 2023 21:34Verkar som inte bara media, men även vanliga allmänheten (iaf. som SVT intervjuar i reportaget) har en lite lätt felaktig bild av att man måste stänga av värmen i en elbil så fort man hamnar i ett längre trafikstopp.xms67 skrev: ↑22 dec 2023 21:13Värmeljus är ju bra oavsett vilken bil man har. Varför ska elbilar nämnas särskilt?
Kanske normalt sätt har kortare räckvidd och därmed rent matematiskt oftare skulle drabbas av tomt batter jämfört med tom tank? Men löjligt att peka ut elbilar när rådet är vettigt för alla.
MVH och njut av underbart bilåkande vintertid med elbil.
PS sedan kan man ju också värma bilen innan man hoppar in i den med Teslas app.
Åker man en elbil behöver man ju inte ta med fika. Det blir det ju gott om vid laddning.
Instämmer, jag får väl fylla på med värmeljus i bilen då för när vi ska till fjällen med full bil + takbox + bakbox (på dragkroken) så rullar vi helst in på SuC med betydligt lägre än 25 %.Bjelke skrev: ↑29 dec 2023 06:43Förutom allt som sagts redan så kan man väl säga att en elbil har en liten
nackdel jämfört med fossilare och det är möjligheten att fylla på bränsle
på plats.
Minns tex det gigantiska stoppet på E4 vid Iggesund för några vintrar sedan
då ett ganska stort antal bilar blev ståendes väldigt länge (typ ett halvt dygn och
t.o.m. värre för ett antal), då kom dom dit med reservdunkar och fyllde på (plus
lite annat som toapapper och vätska mm).
Elbilar hade fått problem där tex, speciellt om dom siktar på att komma fram
till laddaren med typ en promille kvar batteriet (är ju en sport för vissa) och hade
det varit idag så hade man haft mindre än 2 mil kvar till laddare i Hudik…