Lär sig bilen ökad förbrukning?
Moderator: Redaktion
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Lär sig bilen ökad förbrukning?
Tycker att den beräknar ankomstenergi kvar väldigt bra generellt. Funderar dock på hur den gör om man kör en längre sträcka med ökad förbrukning, läs takbox eller släp. Använder bilen den senaste förbrukningen för att beräkna energi kvar vid ankomst?
Model Y LR -22
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: Lär sig bilen ökad förbrukning?
Ja. Kör ofta med takbox eller cykelställ och den lär sig snabbt, skulle säga efter någon mil eller två bara. Samma sak om du kört med släp och kopplar loss, dä tar det en bit innan räckvidden blir normal. Ökade förbrukningen med takbox är rejält märkbar först i högre hastigheter så man måste upp i fart innan räckvidden räknas ner.
Kanske någon här som har mer exakta tal på hur fort omkalibrering sker?
Och givetvis pratar jag om räckvidden som visas på räckviddsgrafen, inte den där siffran vid batterisymbolen.
Kanske någon här som har mer exakta tal på hur fort omkalibrering sker?
Och givetvis pratar jag om räckvidden som visas på räckviddsgrafen, inte den där siffran vid batterisymbolen.
Re: Lär sig bilen ökad förbrukning?
Räckvidden som visas i energigrafen är direkt. Den baseras inte på inlärning utan dividerar ombordvarande energi med snittförbrukningen de senaste 10/25/50 kilometrarna.Skyltspurtaren skrev: ↑29 dec 2023 09:20Ja. Kör ofta med takbox eller cykelställ och den lär sig snabbt, skulle säga efter någon mil eller två bara. Samma sak om du kört med släp och kopplar loss, dä tar det en bit innan räckvidden blir normal. Ökade förbrukningen med takbox är rejält märkbar först i högre hastigheter så man måste upp i fart innan räckvidden räknas ner.
Kanske någon här som har mer exakta tal på hur fort omkalibrering sker?
Och givetvis pratar jag om räckvidden som visas på räckviddsgrafen, inte den där siffran vid batterisymbolen.
Om man ökar förbrukningen med tex en takbox kommer bilen omedelbart börja visa skillnad, men det tar såklart 10 km innan snittet i ”10 km” visas baserat på takbox (och 50 km innan ”50 km”).
Navigeringsfunktionen behöver dock lite tid på sig. Den räknar med samlade data för bilen/förarens normala körmönster. Frågan man får efter att ha lyft bilen i vinterdäckstider om man har bytt till vinterdäck är för att bilen snabbare skall ställa om beräkningen för förbrukning. Det går sannolikt trigga en snabbare justering av beräkningen genom att ”byta däck” i menyn.
För släp har i vart fall min bil en egen förbrukningsprofil som aktiveras när man kopplar på ett släp. I mitt fall har jag kört med ett öppet lätt släp några ggr och bilen har räknat med betydligt högre förbrukning i början men det har justerats ned efterhand för att stämma gsnsks bra efter 15 mil eller så.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Lär sig bilen ökad förbrukning?
Ok då kan man räkna med att hamna ganska bra i estimeringen då man navigerar till suc även med takbox el släp. Då förutsatt att man kört några mil.
Kanske bra att köra med lite ytterligare marginal tills man lärt sig räckvidd för den ökade förbrukningen. Tack för all info.
Kanske bra att köra med lite ytterligare marginal tills man lärt sig räckvidd för den ökade förbrukningen. Tack för all info.
Model Y LR -22