Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MumintrollTesla
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 dec 2023 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MumintrollTesla »

I väntan på transportstyrelsen och med delivery imorgon försökte jag få provisorisk skylt från polisen men icke. Vägrade lösa detta även om transportstyrelsen via telefon godkänt. Total idioti.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dodde »

Verkar vara helt upp till personerna man pratar med. Fick godkänt i Malmö men mina riktiga dök upp. Många som fått provisoriska där.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Sp00nkeen skrev: 28 dec 2023 18:44
Har Sverige gått över till att bara leverera HW4 och Matrix än eller är det rysk roulette på nya / lagerbilar?
Det är väl varken eller?

Matrix sägs ska komma till Model 3 Highland "snart", men det lär väl ta några år innan det fungerar hyfsat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sp00nkeen »

mikebike skrev: 28 dec 2023 19:22
Sp00nkeen skrev: 28 dec 2023 18:44
Har Sverige gått över till att bara leverera HW4 och Matrix än eller är det rysk roulette på nya / lagerbilar?
Det är väl varken eller?

Matrix sägs ska komma till Model 3 Highland "snart", men det lär väl ta några år innan det fungerar hyfsat.
Ja men även om funktionen inte finns där än mjukvarumässigt undrar jag om lysen är av ”nya modellen”?

Samt om kamerorna nu mera är 4MP?
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av neriksson »

MumintrollTesla skrev: 28 dec 2023 18:54
I väntan på transportstyrelsen och med delivery imorgon försökte jag få provisorisk skylt från polisen men icke. Vägrade lösa detta även om transportstyrelsen via telefon godkänt. Total idioti.
Fast va? Vad menade dom på att dom motsatte sig emot?
Jag fick temporära skyltar utan problem.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
MumintrollTesla
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 dec 2023 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MumintrollTesla »

neriksson skrev: 28 dec 2023 20:13
MumintrollTesla skrev: 28 dec 2023 18:54
I väntan på transportstyrelsen och med delivery imorgon försökte jag få provisorisk skylt från polisen men icke. Vägrade lösa detta även om transportstyrelsen via telefon godkänt. Total idioti.
Fast va? Vad menade dom på att dom motsatte sig emot?
Jag fick temporära skyltar utan problem.
Tanten hos polisen var väldigt specifik med att man endast fick provisorisk skylt om ens egen var stulen och man upprättade en polisanmälan samtidigt. Så jävla tröttsamt.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dodde »

MumintrollTesla skrev: 28 dec 2023 20:14
neriksson skrev: 28 dec 2023 20:13
MumintrollTesla skrev: 28 dec 2023 18:54
I väntan på transportstyrelsen och med delivery imorgon försökte jag få provisorisk skylt från polisen men icke. Vägrade lösa detta även om transportstyrelsen via telefon godkänt. Total idioti.
Fast va? Vad menade dom på att dom motsatte sig emot?
Jag fick temporära skyltar utan problem.
Tanten hos polisen var väldigt specifik med att man endast fick provisorisk skylt om ens egen var stulen och man upprättade en polisanmälan samtidigt. Så jävla tröttsamt.
Jag fick frågan om jag behövde göra en anmälan men jag förklarade att mina skyltar hade försvunnit i postgången, fullt acceptabelt enligt polisen, blev aldrig att jag hämtade ut några då mina kom från Transportstyrelsen några dagar senare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Sp00nkeen skrev: 28 dec 2023 19:26
mikebike skrev: 28 dec 2023 19:22
Sp00nkeen skrev: 28 dec 2023 18:44
Har Sverige gått över till att bara leverera HW4 och Matrix än eller är det rysk roulette på nya / lagerbilar?
Det är väl varken eller?

Matrix sägs ska komma till Model 3 Highland "snart", men det lär väl ta några år innan det fungerar hyfsat.
Ja men även om funktionen inte finns där än mjukvarumässigt undrar jag om lysen är av ”nya modellen”?

Samt om kamerorna nu mera är 4MP?
Den nyaste strålkastarmodellen sitter på Highland, vad jag vet har alla MY samma strålkastare. De sägs vara förberedda för Matrix, men de har betydligt sämre upplösning än strålkastare i bilar som har Matrix.

Kamerorna är också samma vad jag vet.

Det lär nog inte hända något innan Jupiteruppdateringen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Swalle
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 dec 2023 21:22
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Swalle »

Äntligen ringde Tesla och berättade att min bil finns redo att hämtas imorgon, med regskyltar

Kommer sova som ett barn innan julafton ikväll *haha*
Tesla Model Y RWD - Vit - 19” 2024
VW Tiguan 2.0TDI 4Motion - Vit - 20” 2018
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nicklasandersson »

Jag får inte ut min innan årsskiftet, lite besviken nu...

Först hade jag en för upphämtning i Norrköping med VIN och allt. Betalning klart. Inga konstigheter. Sedan hann inte den levereras, men det finns en likadan i Stockholm, kan du hämta där? Ok inga provlemt, jag tar med vinterdäcken upp. De erbjuder sig att byta på plats. Fick välja tid inför imorgon.

Idag på en så ploppar det upp hemleverans, perfekt tyckte jag Efter två timmar ringer en tjej och säger att det inte går, bilen har ju sommardäck

Det har de förstås vetat om. Men dilemmat är att de inte har några plåtar, de har inte heller skrivit över bilen på mig så de har inte beställt hem till mig heller.

All cred till Filip som sedan ringde och erbjöd mig den sista MYP med nummerplåtar (annan färg och inredning) men just där och då tackade jag nej. Ångrar mig lite nu

Jaja, nu har jag fått ur mig lite. Grattis till er som fått hämta eller skall hämta imorgon!

Sent from my Pixel 8 Pro using Tapatalk

MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

nicklasandersson skrev: 28 dec 2023 21:58
Jag får inte ut min innan årsskiftet, lite besviken nu...

Först hade jag en för upphämtning i Norrköping med VIN och allt. Betalning klart. Inga konstigheter. Sedan hann inte den levereras, men det finns en likadan i Stockholm, kan du hämta där? Ok inga provlemt, jag tar med vinterdäcken upp. De erbjuder sig att byta på plats. Fick välja tid inför imorgon.

Idag på en så ploppar det upp hemleverans, perfekt tyckte jag Bild Efter två timmar ringer en tjej och säger att det inte går, bilen har ju sommardäck Bild

Det har de förstås vetat om. Men dilemmat är att de inte har några plåtar, de har inte heller skrivit över bilen på mig så de har inte beställt hem till mig heller.

All cred till Filip som sedan ringde och erbjöd mig den sista MYP med nummerplåtar (annan färg och inredning) men just där och då tackade jag nej. Ångrar mig lite nu Bild

Jaja, nu har jag fått ur mig lite. Grattis till er som fått hämta eller skall hämta imorgon!

Sent from my Pixel 8 Pro using Tapatalk
Tråkigt! Vad händer nu? Till mig sa dom om bilen inte kunde levereras innan årsskiftet så fick jag inte en lagerbil till rabbaterat pris. Min ska leveras hem till mig på lördag är det sagt.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Kirre »

Enligt app, mail och tidigare sms ska vi hämta upp vår MY på Tesla i Malmö i morgon förmiddag. För ca 30 min sedan fick vi ett nytt sms från Tesla att vi ska hämta upp bilen på Strandridaregatan i Trelleborg i morgon istället... I appen står det dock fortfarande Boplatsgatan, Malmö som leveransadress.
Någon här som varit med om att hämta sin Tesla i Trelleborg och få besked med sådant kort varsel?
Känns spontant lite konstigt...?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

Verkar vara totalt kaos av det jag läser. Jag kan förstå att det är stressigt och extra jobbigt i och med att de befinner sig i konflikt med facket. Jag har fullt förståelse för det men kommunikationen med kunderna verkar ha brakat samman. Jag tog idag för 9:e gången kontakt med Tesla men denna gång med en tjej som hjälpte mig beställa bilen. Hon är den enda som har tagit kontakt med Malmö och förmedlat mina tankar. Missuppfatta inte, jag vill inte tränga mig förre i kön eller annat. Vill ha information. Speciellt när bilen vi är kopplade till fick ett eget regnr för 12 dagar sedan.

Hursomhelst efter att hon hade kontaktat dem så förväntade jag mig ett samtal eller åtminstone ett sms om hur det går. Fick jag något? Nope! Hoppas de gör det imorgon även om jag har slutat hoppas att jag kommer få bilen i år.
Användarvisningsbild
Swalle
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 dec 2023 21:22
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Swalle »

Bilen hämtad, super smidig leverans i Huddinge

Så nöjd än så länge, bilen fullladdad och uppvärmd
IMG_0832.jpeg
Tesla Model Y RWD - Vit - 19” 2024
VW Tiguan 2.0TDI 4Motion - Vit - 20” 2018
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

Äntligen!!

De ringde och sa att bilen skulle levereras hem till mig och de skulle beställa hem regskylt.

Tyvärr utan vinterdäck på som jag har beställt men men. Man kan inte få allt! :D
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nicklasandersson »

Teslarob skrev:
nicklasandersson skrev: 28 dec 2023 21:58
Jag får inte ut min innan årsskiftet, lite besviken nu...

Först hade jag en för upphämtning i Norrköping med VIN och allt. Betalning klart. Inga konstigheter. Sedan hann inte den levereras, men det finns en likadan i Stockholm, kan du hämta där? Ok inga provlemt, jag tar med vinterdäcken upp. De erbjuder sig att byta på plats. Fick välja tid inför imorgon.

Idag på en så ploppar det upp hemleverans, perfekt tyckte jag Bild Efter två timmar ringer en tjej och säger att det inte går, bilen har ju sommardäck Bild

Det har de förstås vetat om. Men dilemmat är att de inte har några plåtar, de har inte heller skrivit över bilen på mig så de har inte beställt hem till mig heller.

All cred till Filip som sedan ringde och erbjöd mig den sista MYP med nummerplåtar (annan färg och inredning) men just där och då tackade jag nej. Ångrar mig lite nu Bild

Jaja, nu har jag fått ur mig lite. Grattis till er som fått hämta eller skall hämta imorgon!

Sent from my Pixel 8 Pro using Tapatalk
Tråkigt! Vad händer nu? Till mig sa dom om bilen inte kunde levereras innan årsskiftet så fick jag inte en lagerbil till rabbaterat pris. Min ska leveras hem till mig på lördag är det sagt.
Det löste sig till slut. De ringde imorse och kunde frakta första bilen som beställdes till Norrköping. Men utan plåtar så den skulle få stå några dagar.

Men jag slog till på en annan bil med plåtar och rejäl rabatt. Så efter en tur till Huddinge och en strulig eftermiddag så står ny min nya MYP på uppfarten, bra skick och laddad till 70%.

Gott nytt år members! Bild

Sent from my Pixel 8 Pro using Tapatalk

MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

En dum fråga kanske.

Fick min bil igår men idag kom jag på att jag fick inte överlämnad den blåa och gula registreringsbeviset. Görs det inte längre eller har de glömt det?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

De överlämnas väl inte, utan nya skickas ut från Transportstyrelsen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

Fick min MYP levererad hem idag. Inga plåtar. 73% batteri plus att jag fick 150km fri supercharger. Känns bra
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

Teslarob skrev: 30 dec 2023 12:56
Fick min MYP levererad hem idag. Inga plåtar. 73% batteri plus att jag fick 150km fri supercharger. Känns bra
Såg nu att jag fortfarande inte står som ägare till bilen när jag loggar in på transportstyrelsen. Hoppas att de är sega med att uppdatera?
Användarvisningsbild
steele76
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 aug 2023 10:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av steele76 »

Teslarob skrev:
Teslarob skrev: 30 dec 2023 12:56
Fick min MYP levererad hem idag. Inga plåtar. 73% batteri plus att jag fick 150km fri supercharger. Känns bra
Såg nu att jag fortfarande inte står som ägare till bilen när jag loggar in på transportstyrelsen. Hoppas att de är sega med att uppdatera?
Har för mig att det uppdateras 19:30. Sen om det görs på helgen också vet jag inte.
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

steele76 skrev: 30 dec 2023 15:03
Teslarob skrev:
Teslarob skrev: 30 dec 2023 12:56
Fick min MYP levererad hem idag. Inga plåtar. 73% batteri plus att jag fick 150km fri supercharger. Känns bra
Såg nu att jag fortfarande inte står som ägare till bilen när jag loggar in på transportstyrelsen. Hoppas att de är sega med att uppdatera?
Har för mig att det uppdateras 19:30. Sen om det görs på helgen också vet jag inte.

Tack! Då slipper jag oroa mig
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nicklasandersson »

Du bör få ett mail från bilvision som visar att bilen bytt ägare och är försäkrad i trygg-hansa. Mitt mail kom 4 timmar efter att jag hämtade bilen.

Kolla skräpkorgen efter mail. Det skickas till samma mail som du har på ditt tesla-konto.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

nicklasandersson skrev: 30 dec 2023 16:51
Du bör få ett mail från bilvision som visar att bilen bytt ägare och är försäkrad i trygg-hansa. Mitt mail kom 4 timmar efter att jag hämtade bilen.

Kolla skräpkorgen efter mail. Det skickas till samma mail som du har på ditt tesla-konto.
Har inte fått något Mail och är fortfarande inte registrerad som ägare på transportstyrelsen hemsida. Får hoppas på att det är pga helg men känns ju som det finns risk för att det är en miss med tanke på omständigheterna
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

Teslarob skrev: 30 dec 2023 20:19
nicklasandersson skrev: 30 dec 2023 16:51
Du bör få ett mail från bilvision som visar att bilen bytt ägare och är försäkrad i trygg-hansa. Mitt mail kom 4 timmar efter att jag hämtade bilen.

Kolla skräpkorgen efter mail. Det skickas till samma mail som du har på ditt tesla-konto.
Har inte fått något Mail och är fortfarande inte registrerad som ägare på transportstyrelsen hemsida. Får hoppas på att det är pga helg men känns ju som det finns risk för att det är en miss med tanke på omständigheterna

Jag fick bilen igår vid 18 tiden. Imorse loggade jag in på transportstyrelsen och där stod jag som ägare. Kolla om Tesla har gjort rätt med rutinerna.
Skriv svar