Vasaru skrev: ↑07 jan 2024 09:39
roffe_s skrev: ↑06 jan 2024 13:47
Vasaru skrev: ↑06 jan 2024 11:12
roffe_s skrev: ↑05 jan 2024 17:02
lawe skrev: ↑05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.
Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.
Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.
Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.
Jag tycker bilen verkar snål för sin storlek, ca 2.8 kWh/mil, när vi åkte var det -7, nu -22 utanför fönstren.
Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung
IMG_9251.jpegIMG_9248.jpegIMG_9255.jpeg
Lite frågor nu, hoppas du inte har något emot att svara på dom
Upplevde du några större skillnader mot bilen du provkörde?
Har dom fixat blinkersljudet?
Hur funkade ADAS systemen?
Funkar mobilnyckeln?
Har den automatiskt avbländbara backspeglar?
Hur mycket hade dom laddat bilen när du hämtade ut den?
Testade du att ladda på Tesla Supercharger? Sett lite videos där vissa kinesiska bilar haft problem att ladda på SuC.
Hej, kan svara utförligare senare men här är några snabba:
1 - En stor skillnad är att de automatiska körhjälpssystemet är aktivt. Jag refererar till PS2 och kan ge en mer utförlig jämförelse sedan. Systemet är ett bra första försök, men behöver viss utveckling.
2- Lägre men tonen är fortfarande ”speciell”. Det funkar
3 - Se 1, relativt bra men lite ryckigt när det sänker farten i kurvor. Men jag har saknat detta i min Polestar, nu behöver den reagera lite mjukare. Jag är inte orolig, lär fixas via datainsamling, utveckling och OTA.
4 - Återkommer, har inte testat.
5 - Ja.
6 - 100% på min begäran. Min kontakt ringde och frågade hur jag ville ha det.
7 - Ja, Tesla i Söderhamn och Härnösand. Funkade bra. Laddningen i Umeå blev väl mest representativ. då förvärmningen funkade (mitt fel tidigare). Ionity, -23 grader, såg 120 kW som mest och en riktigt bra laddkurva med 110kW upp till 60%, 90kW upp till 80% då den kuggade ned till 75%.
Bilen är jättefin, återkommer mer utförligt:)
Kollade på Elbilsmagasinets "första intryck video"
https://www.youtube.com/watch?v=1NOMSjJ40GI Blir ju lite orolig när man hör det han råkar ut för med ADAS-systemet. Märkte du av samma saker som i videon?
I princip har han rätt men han har en tendens att överdriva superlativen - åt båda hållen
I en tråd på FB gav jag följande kommentar till videon:
”Linjeassistenten är inte bra nog i svenskt vinterklimat, den slog vi av rätt tidigt. Däremot var det endast bakre kameran som larmade för oss, trots hyggligt med snö kring Gävle störde det inte. Däremot vill den regelbundet berätta att IR-sensorerna är täckta, något som enligt min erfarenheter räcker om det kommer vid lågfartsmanöver eller en gång efter ett stopp.
Bra att han nämner kravet att välja dynamisk räckviddsberäkning, det tog oss ett antal mil innan vi hittade den funktionen. Den fungerar däremot bra i dynamiskt läge.
En snabbknapp för att slå av den lagstadgade hastighetsövervakningen och (tills vidare) linjeassistenten vore bra som en quick fix.
Däremot en sak som borde ha nämnts är att den har ett system för att själv läsa hastighetsskyltarna och följa dem. Den stund vi provat det läget fungerade det jättebra och är bekvämt för föraren.
Jag saknar också möjligheten att den stannar när gasen släpps, just nu vill den rulla framåt (typ automatlåda) när bromsen släpps. Det borde inte vara svårt att låta föraren själv välja önskat beteende.
Navigatorn är lite speciell, kartor och POI förefaller att vara ett par tre år gamla. Till exempel saknas alla Tesla och Ionity norr om Gävle vilket inte är okey. Du kan själv välja laddare (vilket är ett måste för förvärmningen) och vi valde helt enkelt en näraliggande station när Tesla eller Ionity saknades.
Däremot förefaller Navigatorn ändå hitta bra, den har fixat några knepiga adresser jag har och där även t ex Google kämpar.
Det finns en del andra glitschar i appar men det är typiska buggfixar. Jag tänker skicka skriftlig feedback till min säljkontakt, de två hos Zeekr jag haft att göra med har fungerat jättebra.
När det gäller hårdvaran - bilen - är jag enig, det är en svår nöt att knäcka för konkurrenterna när det gäller upplevd kvalitet och finish, komfort, ljudnivå i förhållande till priset.”
Upptäckt idag - Den är fortfarande inte helt överens med smartladdning, när Tibber pausar laddningen vill den inte starta om. Detta går tyvärr inte att korrigera via appen, så buggen finns förmodligen i bilen. Det verkar som att något ”hänger sig”.
Jag är ju lite luttrad i sammanhanget - plockade ut vår PS2 i september 2020 och har följt utvecklingen till ett i mångt och mycket branschledande UI under tre års tid. Appen i Zeekr är bättre än förväntat och det är bara mjukvaran jag anser behöver utvecklas i Zeekr. När det gäller hårdvaran är min uppfattning att den är ett tydlig steg uppåt i f t t ex PS2, MY och M3, samt betydligt större än den sistnämnda.
I min värld är detta en MS-utmanare, då värderar jag komfort, materialkvalitet och ljudnivå. Baksätet är limoklass enligt min grabb/codriver