Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Eldsig skrev: 02 jan 2024 13:38
roffe_s skrev: 02 jan 2024 11:41
Vasaru skrev: 02 jan 2024 08:15
Gott nytt år Zeekr-vänner!

Såg att man nu kan beställa med solskydd och plastmattor.

Screenshot 2024-01-02 081417.png
Bra där! Jag lär väl i alla fall prova mina mattor innan jag beställer.

På fredag hämtar jag i alla fall min bil, blir både kul och spännande! Sedan får vi hoppas att vädret är rimligt, i dag visar kvicksilvret -26 utanför dörren…
Äntligen!

Vi ser fram emot dina intryck! Framförallt förbrukningssiffror i detta klimat (även om -26 inte är helt representativt... :shock: ). Ja och svaret hur det gick med 20"...eller hur du löste hemresan.

Appen är ju också lite okänd än så länge.
Mmm, bifogar en liten referens från vår PS2 igår, 17 mil längs E4 i -23 grader och 3.26 kWh/mil. Kom hem med hela 3% kvar. Så jag förväntar mig inga rekordsiffror på hemvägen… ;)
IMG_9232.jpeg
Edit: Bifogar även en purfärsk bild med de dubbade vinterdäcken monterade på bilen. Så nu är allt komplett och klart. Fick även en video och de rullar fritt :)
IMG_0631.jpeg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

Är det Volvoverkstäder som skall serva och reparera dessa bilar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

mikebike skrev: 05 jan 2024 11:20
Är det Volvoverkstäder som skall serva och reparera dessa bilar?
Zeekr har tecknat avtal med Meko (Mekonomen) https://www.motormagasinet.se/article/v ... r_med_meko

Jag pratade med min lokala Mekonomen som hade fått information om det i början av december.
Senast redigerad av Vasaru, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

roffe_s skrev: 02 jan 2024 15:29
Eldsig skrev: 02 jan 2024 13:38
roffe_s skrev: 02 jan 2024 11:41
Vasaru skrev: 02 jan 2024 08:15
Gott nytt år Zeekr-vänner!

Såg att man nu kan beställa med solskydd och plastmattor.

Screenshot 2024-01-02 081417.png
Bra där! Jag lär väl i alla fall prova mina mattor innan jag beställer.

På fredag hämtar jag i alla fall min bil, blir både kul och spännande! Sedan får vi hoppas att vädret är rimligt, i dag visar kvicksilvret -26 utanför dörren…
Äntligen!

Vi ser fram emot dina intryck! Framförallt förbrukningssiffror i detta klimat (även om -26 inte är helt representativt... :shock: ). Ja och svaret hur det gick med 20"...eller hur du löste hemresan.

Appen är ju också lite okänd än så länge.
Mmm, bifogar en liten referens från vår PS2 igår, 17 mil längs E4 i -23 grader och 3.26 kWh/mil. Kom hem med hela 3% kvar. Så jag förväntar mig inga rekordsiffror på hemvägen… ;)

IMG_9232.jpeg

Edit: Bifogar även en purfärsk bild med de dubbade vinterdäcken monterade på bilen. Så nu är allt komplett och klart. Fick även en video och de rullar fritt :)

IMG_0631.jpeg
Fler bilder! Gärna hela bilen i profil.
Åsså lite recensioner från första dygnet! :P
lawe
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av lawe »

Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev: 05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.

Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.

Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.

Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.

Jag tycker bilen verkar snål för sin storlek, ca 2.8 kWh/mil, när vi åkte var det -7, nu -22 utanför fönstren.

Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung :)
IMG_9251.jpeg
IMG_9248.jpeg
IMG_9255.jpeg
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 05 jan 2024 17:02
lawe skrev: 05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.

Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.

Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.

Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.

Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung :)

IMG_9251.jpegIMG_9248.jpegIMG_9255.jpeg
Stort grattis! Ser fram emot mer intryck :)
Kör försiktigt
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 05 jan 2024 17:02
lawe skrev: 05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.

Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.

Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.

Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.

Jag tycker bilen verkar snål för sin storlek, ca 2.8 kWh/mil, när vi åkte var det -7, nu -22 utanför fönstren.

Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung :)

IMG_9251.jpegIMG_9248.jpegIMG_9255.jpeg
Lite frågor nu, hoppas du inte har något emot att svara på dom :)

Upplevde du några större skillnader mot bilen du provkörde?
Har dom fixat blinkersljudet?
Hur funkade ADAS systemen?
Funkar mobilnyckeln?
Har den automatiskt avbländbara backspeglar?
Hur mycket hade dom laddat bilen när du hämtade ut den?
Testade du att ladda på Tesla Supercharger? Sett lite videos där vissa kinesiska bilar haft problem att ladda på SuC.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

roffe_s skrev: 05 jan 2024 17:02
lawe skrev: 05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.

Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.

Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.

Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.

Jag tycker bilen verkar snål för sin storlek, ca 2.8 kWh/mil, när vi åkte var det -7, nu -22 utanför fönstren.

Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung :)

IMG_9251.jpegIMG_9248.jpegIMG_9255.jpeg
Grattis!
Snygg helt klart.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 06 jan 2024 11:12
roffe_s skrev: 05 jan 2024 17:02
lawe skrev: 05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.

Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.

Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.

Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.

Jag tycker bilen verkar snål för sin storlek, ca 2.8 kWh/mil, när vi åkte var det -7, nu -22 utanför fönstren.

Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung :)

IMG_9251.jpegIMG_9248.jpegIMG_9255.jpeg
Lite frågor nu, hoppas du inte har något emot att svara på dom :)

Upplevde du några större skillnader mot bilen du provkörde?
Har dom fixat blinkersljudet?
Hur funkade ADAS systemen?
Funkar mobilnyckeln?
Har den automatiskt avbländbara backspeglar?
Hur mycket hade dom laddat bilen när du hämtade ut den?
Testade du att ladda på Tesla Supercharger? Sett lite videos där vissa kinesiska bilar haft problem att ladda på SuC.
Hej, kan svara utförligare senare men här är några snabba:
1 - En stor skillnad är att de automatiska körhjälpssystemet är aktivt. Jag refererar till PS2 och kan ge en mer utförlig jämförelse sedan. Systemet är ett bra första försök, men behöver viss utveckling.
2- Lägre men tonen är fortfarande ”speciell”. Det funkar :)
3 - Se 1, relativt bra men lite ryckigt när det sänker farten i kurvor. Men jag har saknat detta i min Polestar, nu behöver den reagera lite mjukare. Jag är inte orolig, lär fixas via datainsamling, utveckling och OTA.
4 - Återkommer, har inte testat.
5 - Ja.
6 - 100% på min begäran. Min kontakt ringde och frågade hur jag ville ha det.
7 - Ja, Tesla i Söderhamn och Härnösand. Funkade bra. Laddningen i Umeå blev väl mest representativ. då förvärmningen funkade (mitt fel tidigare). Ionity, -23 grader, såg 120 kW som mest och en riktigt bra laddkurva med 110kW upp till 60%, 90kW upp till 80% då den kuggade ned till 75%.

Bilen är jättefin, återkommer mer utförligt:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 06 jan 2024 13:47
Vasaru skrev: 06 jan 2024 11:12
roffe_s skrev: 05 jan 2024 17:02
lawe skrev: 05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.

Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.

Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.

Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.

Jag tycker bilen verkar snål för sin storlek, ca 2.8 kWh/mil, när vi åkte var det -7, nu -22 utanför fönstren.

Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung :)

IMG_9251.jpegIMG_9248.jpegIMG_9255.jpeg
Lite frågor nu, hoppas du inte har något emot att svara på dom :)

Upplevde du några större skillnader mot bilen du provkörde?
Har dom fixat blinkersljudet?
Hur funkade ADAS systemen?
Funkar mobilnyckeln?
Har den automatiskt avbländbara backspeglar?
Hur mycket hade dom laddat bilen när du hämtade ut den?
Testade du att ladda på Tesla Supercharger? Sett lite videos där vissa kinesiska bilar haft problem att ladda på SuC.
Hej, kan svara utförligare senare men här är några snabba:
1 - En stor skillnad är att de automatiska körhjälpssystemet är aktivt. Jag refererar till PS2 och kan ge en mer utförlig jämförelse sedan. Systemet är ett bra första försök, men behöver viss utveckling.
2- Lägre men tonen är fortfarande ”speciell”. Det funkar :)
3 - Se 1, relativt bra men lite ryckigt när det sänker farten i kurvor. Men jag har saknat detta i min Polestar, nu behöver den reagera lite mjukare. Jag är inte orolig, lär fixas via datainsamling, utveckling och OTA.
4 - Återkommer, har inte testat.
5 - Ja.
6 - 100% på min begäran. Min kontakt ringde och frågade hur jag ville ha det.
7 - Ja, Tesla i Söderhamn och Härnösand. Funkade bra. Laddningen i Umeå blev väl mest representativ. då förvärmningen funkade (mitt fel tidigare). Ionity, -23 grader, såg 120 kW som mest och en riktigt bra laddkurva med 110kW upp till 60%, 90kW upp till 80% då den kuggade ned till 75%.

Bilen är jättefin, återkommer mer utförligt:)
Kollade på Elbilsmagasinets "första intryck video" https://www.youtube.com/watch?v=1NOMSjJ40GI Blir ju lite orolig när man hör det han råkar ut för med ADAS-systemet. Märkte du av samma saker som i videon?
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 07 jan 2024 09:39
roffe_s skrev: 06 jan 2024 13:47
Vasaru skrev: 06 jan 2024 11:12
roffe_s skrev: 05 jan 2024 17:02
lawe skrev: 05 jan 2024 14:46
Intressant temperatur att premiärköra norrut i... -36 i Umeå i morse. Berätta gärna hur 001:an skötte sig!
Mmm, -37 på väg till Luleå i går kväll i vår PS2.

Vi har tagit första laddningen i Söderhamn och tar nästa 15-minutersskvätt i Sundsvall. Nu är det -19 utanför bilen och vi räknar med en riktig köldtest norrut.

Bilen är kanon, finns några små glitchar i mjukvaran men inget som inte några OTA ska kunna lösa. Röstassistenten bryr vi oss inte om att prova, den behöver lite språkträning. Helljuset är inte riktigt i klass med PS2, den skär grövre ”tårtbitar” och är inte lika ljus. Men det är fortfarande av mycket hög klass och verkar inte blända mötande.

Komfort, interiör och byggfinish däremot i toppklass, grabben är väldigt imponerad av baksätet.

Jag tycker bilen verkar snål för sin storlek, ca 2.8 kWh/mil, när vi åkte var det -7, nu -22 utanför fönstren.

Bifogar ett par bilder, fler kommer senare. Natten är ung :)

IMG_9251.jpegIMG_9248.jpegIMG_9255.jpeg
Lite frågor nu, hoppas du inte har något emot att svara på dom :)

Upplevde du några större skillnader mot bilen du provkörde?
Har dom fixat blinkersljudet?
Hur funkade ADAS systemen?
Funkar mobilnyckeln?
Har den automatiskt avbländbara backspeglar?
Hur mycket hade dom laddat bilen när du hämtade ut den?
Testade du att ladda på Tesla Supercharger? Sett lite videos där vissa kinesiska bilar haft problem att ladda på SuC.
Hej, kan svara utförligare senare men här är några snabba:
1 - En stor skillnad är att de automatiska körhjälpssystemet är aktivt. Jag refererar till PS2 och kan ge en mer utförlig jämförelse sedan. Systemet är ett bra första försök, men behöver viss utveckling.
2- Lägre men tonen är fortfarande ”speciell”. Det funkar :)
3 - Se 1, relativt bra men lite ryckigt när det sänker farten i kurvor. Men jag har saknat detta i min Polestar, nu behöver den reagera lite mjukare. Jag är inte orolig, lär fixas via datainsamling, utveckling och OTA.
4 - Återkommer, har inte testat.
5 - Ja.
6 - 100% på min begäran. Min kontakt ringde och frågade hur jag ville ha det.
7 - Ja, Tesla i Söderhamn och Härnösand. Funkade bra. Laddningen i Umeå blev väl mest representativ. då förvärmningen funkade (mitt fel tidigare). Ionity, -23 grader, såg 120 kW som mest och en riktigt bra laddkurva med 110kW upp till 60%, 90kW upp till 80% då den kuggade ned till 75%.

Bilen är jättefin, återkommer mer utförligt:)
Kollade på Elbilsmagasinets "första intryck video" https://www.youtube.com/watch?v=1NOMSjJ40GI Blir ju lite orolig när man hör det han råkar ut för med ADAS-systemet. Märkte du av samma saker som i videon?
I princip har han rätt men han har en tendens att överdriva superlativen - åt båda hållen :)

I en tråd på FB gav jag följande kommentar till videon:

”Linjeassistenten är inte bra nog i svenskt vinterklimat, den slog vi av rätt tidigt. Däremot var det endast bakre kameran som larmade för oss, trots hyggligt med snö kring Gävle störde det inte. Däremot vill den regelbundet berätta att IR-sensorerna är täckta, något som enligt min erfarenheter räcker om det kommer vid lågfartsmanöver eller en gång efter ett stopp.

Bra att han nämner kravet att välja dynamisk räckviddsberäkning, det tog oss ett antal mil innan vi hittade den funktionen. Den fungerar däremot bra i dynamiskt läge.

En snabbknapp för att slå av den lagstadgade hastighetsövervakningen och (tills vidare) linjeassistenten vore bra som en quick fix.

Däremot en sak som borde ha nämnts är att den har ett system för att själv läsa hastighetsskyltarna och följa dem. Den stund vi provat det läget fungerade det jättebra och är bekvämt för föraren.

Jag saknar också möjligheten att den stannar när gasen släpps, just nu vill den rulla framåt (typ automatlåda) när bromsen släpps. Det borde inte vara svårt att låta föraren själv välja önskat beteende.

Navigatorn är lite speciell, kartor och POI förefaller att vara ett par tre år gamla. Till exempel saknas alla Tesla och Ionity norr om Gävle vilket inte är okey. Du kan själv välja laddare (vilket är ett måste för förvärmningen) och vi valde helt enkelt en näraliggande station när Tesla eller Ionity saknades.

Däremot förefaller Navigatorn ändå hitta bra, den har fixat några knepiga adresser jag har och där även t ex Google kämpar.

Det finns en del andra glitschar i appar men det är typiska buggfixar. Jag tänker skicka skriftlig feedback till min säljkontakt, de två hos Zeekr jag haft att göra med har fungerat jättebra.

När det gäller hårdvaran - bilen - är jag enig, det är en svår nöt att knäcka för konkurrenterna när det gäller upplevd kvalitet och finish, komfort, ljudnivå i förhållande till priset.”

Upptäckt idag - Den är fortfarande inte helt överens med smartladdning, när Tibber pausar laddningen vill den inte starta om. Detta går tyvärr inte att korrigera via appen, så buggen finns förmodligen i bilen. Det verkar som att något ”hänger sig”.

Jag är ju lite luttrad i sammanhanget - plockade ut vår PS2 i september 2020 och har följt utvecklingen till ett i mångt och mycket branschledande UI under tre års tid. Appen i Zeekr är bättre än förväntat och det är bara mjukvaran jag anser behöver utvecklas i Zeekr. När det gäller hårdvaran är min uppfattning att den är ett tydlig steg uppåt i f t t ex PS2, MY och M3, samt betydligt större än den sistnämnda.

I min värld är detta en MS-utmanare, då värderar jag komfort, materialkvalitet och ljudnivå. Baksätet är limoklass enligt min grabb/codriver 🙂
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 07 jan 2024 09:39
Kollade på Elbilsmagasinets "första intryck video" https://www.youtube.com/watch?v=1NOMSjJ40GI Blir ju lite orolig när man hör det han råkar ut för med ADAS-systemet. Märkte du av samma saker som i videon?
Ajdå, detta var inte bra ..
Zeekr 001 2023
lawe
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av lawe »

Verkar vara en fin bil men med en mjukvara som har mycket långt kvar innan den fungerar. Vår P2 var mycket mer färdig i mjukvaran när vi plockade ut vår i aug 2020 (mycket tidig bil alltså) än vad denna verkar vara. Men det är ju "bara" programkod. Hoppas de löser det. Lite oroande med frontkameran dock...

För mig som kör mycket vinterväglag och vägar som knappt har linjer på sommaren så är bra stödsystem sådana som går att stänga av permanent 😊
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6511
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

lawe skrev: 07 jan 2024 16:57
Verkar vara en fin bil men med en mjukvara som har mycket långt kvar innan den fungerar. Vår P2 var mycket mer färdig i mjukvaran när vi plockade ut vår i aug 2020 (mycket tidig bil alltså) än vad denna verkar vara. Men det är ju "bara" programkod. Hoppas de löser det. Lite oroande med frontkameran dock...

För mig som kör mycket vinterväglag och vägar som knappt har linjer på sommaren så är bra stödsystem sådana som går att stänga av permanent 😊
Det är väl ny EU-bestämmelse så du får nog svårt att hitta det på en ny bil.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev: 07 jan 2024 16:57
Verkar vara en fin bil men med en mjukvara som har mycket långt kvar innan den fungerarb. Vår P2 var mycket mer färdig i mjukvaran när vi plockade ut vår i aug 2020 (mycket tidig bil alltså) än vad denna verkar vara. Men det är ju "bara" programkod. Hoppas de löser det. Lite oroande med frontkameran dock...

För mig som kör mycket vinterväglag och vägar som knappt har linjer på sommaren så är bra stödsystem sådana som går att stänga av permanent 😊
Njae, i verkligheten är det filassistenten som ”plingar mest”, och ger anledning till ”Click-bait”-rubriken.

Snabbknappar för att ”justera stödsystemen” ligger vad jag förstår på att göra-listan.

Vi hämtade vår PS2 september 2020 och jag tror de mest fundamentala funktionerna för att köra och inte bli stående finns på plats, vi har inte sett tecken på något annat. Inga reset av UI, inga oförklarliga incidenter eller behov att kontakta supporten. Som också sägs i testen - en mycket välbyggd bil som slår mot betydligt dyrare konkurrenter.

Bara att appen är på plats redan när de första tiotalet bilarna levererats är för mig en väsentlig skillnad, fungerar kommunikationsmodulerna som de ska är mycket vunnet. En annan sak - i min bil verkar det finnas en nyare programvara än den i videon? Jag ska komma ihåg att kolla när jag kör hem (hälsar just nu på svärföräldrarna)…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev:
lawe skrev: 07 jan 2024 16:57
Verkar vara en fin bil men med en mjukvara som har mycket långt kvar innan den fungerarb. Vår P2 var mycket mer färdig i mjukvaran när vi plockade ut vår i aug 2020 (mycket tidig bil alltså) än vad denna verkar vara. Men det är ju "bara" programkod. Hoppas de löser det. Lite oroande med frontkameran dock...

För mig som kör mycket vinterväglag och vägar som knappt har linjer på sommaren så är bra stödsystem sådana som går att stänga av permanent Bild
Njae, i verkligheten är det filassistenten som ”plingar mest”, och ger anledning till ”Click-bait”-rubriken.

Snabbknappar för att ”justera stödsystemen” ligger vad jag förstår på att göra-listan.

Vi hämtade vår PS2 september 2020 och jag tror de mest fundamentala funktionerna för att köra och inte bli stående finns på plats, vi har inte sett tecken på något annat. Inga reset av UI, inga oförklarliga incidenter eller behov att kontakta supporten. Som också sägs i testen - en mycket välbyggd bil som slår mot betydligt dyrare konkurrenter.

Bara att appen är på plats redan när de första tiotalet bilarna levererats är för mig en väsentlig skillnad, fungerar kommunikationsmodulerna som de ska är mycket vunnet. En annan sak - i min bil verkar det finnas en nyare programvara än den i videon? Jag ska komma ihåg att kolla när jag kör hem (hälsar just nu på svärföräldrarna)…
Va någon på facebook som visade att dom hade v 1.02. i jämförelse med v0 9 som dom visar i videon
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 07 jan 2024 19:34
roffe_s skrev:
lawe skrev: 07 jan 2024 16:57
Verkar vara en fin bil men med en mjukvara som har mycket långt kvar innan den fungerarb. Vår P2 var mycket mer färdig i mjukvaran när vi plockade ut vår i aug 2020 (mycket tidig bil alltså) än vad denna verkar vara. Men det är ju "bara" programkod. Hoppas de löser det. Lite oroande med frontkameran dock...

För mig som kör mycket vinterväglag och vägar som knappt har linjer på sommaren så är bra stödsystem sådana som går att stänga av permanent Bild
Njae, i verkligheten är det filassistenten som ”plingar mest”, och ger anledning till ”Click-bait”-rubriken.

Snabbknappar för att ”justera stödsystemen” ligger vad jag förstår på att göra-listan.

Vi hämtade vår PS2 september 2020 och jag tror de mest fundamentala funktionerna för att köra och inte bli stående finns på plats, vi har inte sett tecken på något annat. Inga reset av UI, inga oförklarliga incidenter eller behov att kontakta supporten. Som också sägs i testen - en mycket välbyggd bil som slår mot betydligt dyrare konkurrenter.

Bara att appen är på plats redan när de första tiotalet bilarna levererats är för mig en väsentlig skillnad, fungerar kommunikationsmodulerna som de ska är mycket vunnet. En annan sak - i min bil verkar det finnas en nyare programvara än den i videon? Jag ska komma ihåg att kolla när jag kör hem (hälsar just nu på svärföräldrarna)…
Va någon på facebook som visade att dom hade v 1.02. i jämförelse med v0 9 som dom visar i videon
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)
IMG_9268.png
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
cgullin
elbilist
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av cgullin »

roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Det var intressant, för du hämtade ut din bil i fredags? Vi hämtade bilen i videon i torsdags och då sa man att bilen hade den senaste uppdateringen som fanns tillgänglig. När vi kollade på "Uppdateringar" i bilen så fanns heller inget där.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

cgullin skrev: 07 jan 2024 20:47
roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Det var intressant, för du hämtade ut din bil i fredags? Vi hämtade bilen i videon i torsdags och då sa man att bilen hade den senaste uppdateringen som fanns tillgänglig. När vi kollade på "Uppdateringar" i bilen så fanns heller inget där.
Det kan vara därför, nu har jag ställt in bilen på att uppdatera automatiskt och när jag kom ut till bilen lördag morgon fick jag faktiskt logga in igen. Samtidigt brukar ju företagen berätta när programvaror uppdaterats OTA, så kanske är detta uppdateringar som än så länge endast skjuts in via servicedator?

Nåja, nu ska jag skriva ett mail till Zeekr så att i alla fall jag känner att jag gett kundfeedback och min personliga priolista över mjukvaruförbättringar. Jag misstänker att filassistenten kräver lite mer handpåläggning men det finns en del enklare åtgärder som skulle förbättra upplevelsen.

Dagens körning gjorde vi med automatisk hastighetsavläsning, den funktionen funkar väldigt smidigt. Om man slår av plingandet… ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
cgullin
elbilist
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av cgullin »

roffe_s skrev: 07 jan 2024 21:19
cgullin skrev: 07 jan 2024 20:47
roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Det var intressant, för du hämtade ut din bil i fredags? Vi hämtade bilen i videon i torsdags och då sa man att bilen hade den senaste uppdateringen som fanns tillgänglig. När vi kollade på "Uppdateringar" i bilen så fanns heller inget där.
Det kan vara därför, nu har jag ställt in bilen på att uppdatera automatiskt och när jag kom ut till bilen lördag morgon fick jag faktiskt logga in igen. Samtidigt brukar ju företagen berätta när programvaror uppdaterats OTA, så kanske är detta uppdateringar som än så länge endast skjuts in via servicedator?

Nåja, nu ska jag skriva ett mail till Zeekr så att i alla fall jag känner att jag gett kundfeedback och min personliga priolista över mjukvaruförbättringar. Jag misstänker att filassistenten kräver lite mer handpåläggning men det finns en del enklare åtgärder som skulle förbättra upplevelsen.

Dagens körning gjorde vi med automatisk hastighetsavläsning, den funktionen funkar väldigt smidigt. Om man slår av plingandet… ;)
Det är bra, ju mer feedback dom får, desto snabbare kan dom lösa buggar och trasiga funktioner. Tror också att ju fler bilar som kommer ut och ju mer data dom får in kommer göra mycket. Vi får väl se när jag får chansen att köra en 001 igen men då förväntar jag mig att vissa grejer har blivit bättre. På det hela är det ju en galet bra bil för pengarna, jag tycker det kom bort lite i videon men det blir lätt så när det är första gången man upplever något. Jag försökte vara tydlig med att det inte är en recension utan just första intryck men inte alla som bryr sig om det.
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

roffe_s skrev: 07 jan 2024 13:04
Jag saknar också möjligheten att den stannar när gasen släpps, just nu vill den rulla framåt (typ automatlåda) när bromsen släpps. Det borde inte vara svårt att låta föraren själv välja önskat beteende.
Är du säker på att detta inte bara är en inställning? Dvs om du menar "auto hold". Den bil jag provkörde i mellandagarna stannade helt. Vet att jag pratade med hon som var med i bilen om det för att det är en funktion jag uppskattar.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

cgullin skrev: 07 jan 2024 21:24
roffe_s skrev: 07 jan 2024 21:19
cgullin skrev: 07 jan 2024 20:47
roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Det var intressant, för du hämtade ut din bil i fredags? Vi hämtade bilen i videon i torsdags och då sa man att bilen hade den senaste uppdateringen som fanns tillgänglig. När vi kollade på "Uppdateringar" i bilen så fanns heller inget där.
Det kan vara därför, nu har jag ställt in bilen på att uppdatera automatiskt och när jag kom ut till bilen lördag morgon fick jag faktiskt logga in igen. Samtidigt brukar ju företagen berätta när programvaror uppdaterats OTA, så kanske är detta uppdateringar som än så länge endast skjuts in via servicedator?

Nåja, nu ska jag skriva ett mail till Zeekr så att i alla fall jag känner att jag gett kundfeedback och min personliga priolista över mjukvaruförbättringar. Jag misstänker att filassistenten kräver lite mer handpåläggning men det finns en del enklare åtgärder som skulle förbättra upplevelsen.

Dagens körning gjorde vi med automatisk hastighetsavläsning, den funktionen funkar väldigt smidigt. Om man slår av plingandet… ;)
Det är bra, ju mer feedback dom får, desto snabbare kan dom lösa buggar och trasiga funktioner. Tror också att ju fler bilar som kommer ut och ju mer data dom får in kommer göra mycket. Vi får väl se när jag får chansen att köra en 001 igen men då förväntar jag mig att vissa grejer har blivit bättre. På det hela är det ju en galet bra bil för pengarna, jag tycker det kom bort lite i videon men det blir lätt så när det är första gången man upplever något. Jag försökte vara tydlig med att det inte är en recension utan just första intryck men inte alla som bryr sig om det.
Mmm, jag upplevde i vart fall att Du var tillräckligt tydlig ikring den reservationen. Vi har säkert något annorlunda upplevelse då vår hemresa skedde i riktigt råkallt väder (ned till -29) vilket i viss mån verkligen sätter produkten på prov.

Jag har i varje fall precis skickat min feedback, för vad det kan vara värt. Min kontakt tyckte i vart fall att det var välkommet så jag hoppas att det kommer någon till hjälp. Visst blir det både högt och lågt, å andra sidan är ju lågt hängande frukt som bekant enkel att plocka :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Eldsig skrev: 07 jan 2024 23:50
roffe_s skrev: 07 jan 2024 13:04
Jag saknar också möjligheten att den stannar när gasen släpps, just nu vill den rulla framåt (typ automatlåda) när bromsen släpps. Det borde inte vara svårt att låta föraren själv välja önskat beteende.
Är du säker på att detta inte bara är en inställning? Dvs om du menar "auto hold". Den bil jag provkörde i mellandagarna stannade helt. Vet att jag pratade med hon som var med i bilen om det för att det är en funktion jag uppskattar.
Jag har försökt aktivera Auto-Hold men inte lyckats, å andra sidan kanske jag skulle ha låtit inställningen vara aktiv ännu lite längre än bara aktivera, släppa upp bromsen och notera att den fortfarande kröp.

Låt mig återkomma, jag får göra ett nytt försök i morgon. Jag föredrar också att bilen står still till dess jag trycker på pedalen :)

För övrigt tycker jag att bilen är förvånansvärt snål! Vi har äntligen lite mildare väder och dagens tio mil rullade i temperaturer mellan -17 och -10 grader. Ca 2.5kW/mil tycker jag är helt okey i de förhållandena måste jag säga.

Edit - nu har jag RTFM och Autohold är inte riktigt vad jag avser, det är mer som gamla tiders ”Hill hold”, d v s Du förväntas bromsa till stopp och hålla pedalen intryckt någon sekund och då står bilen still.

Vad jag tänker är ett läge som t ex Polestar har där Du kan släppa accpedalen och bilen då stannar. Hur snabbt beror på hur mycket regenerering vi valt. D v s jag kan reglera en hastighetsreduktion ned till noll enbart via accpedalen. Nuvarande inställning är att bilen rullar sakta ”på tomgång” till dess bromspedalen aktiveras. I Polestar kan man välja mellan dessa två lägen och de flesta väljer det förra läget, d v s reduktion till stopp då det är mer logiskt i samband med enpedalskörning. Så även jag.

Det känns som en relativt enkel sak att lägga till som valmöjlighet bland många andra inställningsmöjligheter.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s

Fick du med dig sommardäcken i bilen hem eller hämtar du dem senare?

mvh
Zeekr 001 2023
Skriv svar