Gör verkligen fälgsidorna (de skitfula till gemini fälgarna) påverkan förbrukning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Gör verkligen fälgsidorna (de skitfula till gemini fälgarna) påverkan förbrukning?

Inlägg av lem »

Hej!

Jag rev av de skitfula navkapslarna direkt och har väldigt lite erfarenhet om det påverkar förbrukningen märkbart?

Kan de påverka i hög grad? Och hur mycket?

Får väl lacka den ljusa ytan så de inte ser så EPA ut!!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Gör verkligen fälgsidorna (de skitfula till gemini fälgarna) påverkan förbrukning?

Inlägg av AAKEE »

Det har angetts värden på runt 4-5% i landsvägsfart. Kommer inte ihåg Teslas egen spec men det är nog därikring.
Det finns externa tester som visar på lägre skillnad (tex https://nextmove.de/aero-wheels-from-t ... e-percent/.

Kom ihåg att luftmotståndet är på kvadraten på farten så de tre procenten i länken ovan blir “kvadratroten ur” vid halva farten, dvs 1.7% vid 75 km/h.

I stadstrafik kommer du aldrig kunna uppleva ngn skillnad.
I ekonomiska termer är det oväsentligt även om du är en snål d****l ;) (Du kan alltså utan problem gå på design/utseendet enligt ditt tyckande)

Tänker du räckvidd när du ska på långresa är de bra att ha.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Gör verkligen fälgsidorna (de skitfula till gemini fälgarna) påverkan förbrukning?

Inlägg av Freez »

Ja det gör ett antal procent, hur många beror på vem du frågar. Men det finns snyggare navkapslar med bra aerodynamik tex från Yeaslak.
Yeslak.jpeg
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Marcus81
Teslaägare

Inlägg av Marcus81 »

Instämmer med Freez ovan, hjulsidorna ifrån Yeslak (finns förstås andra också) höjer utseendet. Sen om de gör bilen effektivare kan jag inte uttala mig om men mkt snällare emot ögonen, dvs du gör världen till en vackrare plats för dina medmänniskor.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ytterligare ett alt. kanske kan vara en aerodynamiskt effektiv riktig fälg. Finns väl dock inte så många.

Här är en:

https://www.thenewaero.com/
viewtopic.php?t=15026&start=275

Bild

Vet inte om det finns fler. Här är en tråd på forumet. Finns kanske en eller flera trådar på det amerikanska forumet också.

viewtopic.php?t=31426
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar