MY LR bränner el som bara den
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
MY LR bränner el som bara den
Nån mer MY LR som slukar el? Till och från jobbet idag. Förvärmning ca 7-10 min innan avresa vid båda tillfällena. Bränt av från 59% till 15% på 96 körda km. Långsam fart på E4 pga köer. Ca 1h enkelväg. 26kWh förbrukat.
Måste ladda bilen varje dag.
-14 imorse och -9 grader nu.
Hur står sig detta mot era siffror?
Måste ladda bilen varje dag.
-14 imorse och -9 grader nu.
Hur står sig detta mot era siffror?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
Blev visst värre än tänkt
Framme med 9%. Så -50% på 108 körda km idag
Framme med 9%. Så -50% på 108 körda km idag
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: MY LR bränner el som bara den
Har en Model S som brukade ligga på 170-230 Wh/km. Har senaste veckorna kommit upp i över 500 Wh/km.
Beror på att jag bara kört korta sträckor och förvärmt varje gång jag ska iväg. Gillar inte att sätta mig i kalla bilar.
Beror på att jag bara kört korta sträckor och förvärmt varje gång jag ska iväg. Gillar inte att sätta mig i kalla bilar.
Tesla Model S 90D
Re: MY LR bränner el som bara den
Moderna Teslor vill ha varmt batteri.teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 17:31Nån mer MY LR som slukar el? Till och från jobbet idag.
Förvärmning ca 7-10 min innan avresa vid båda tillfällena. Bränt av från 59% till 15% på 96 körda km. Långsam fart på E4 pga köer. Ca 1h enkelväg. 26kWh förbrukat.
Måste ladda bilen varje dag.
-14 imorse och -9 grader nu.
Hur står sig detta mot era siffror?
När det är omkring -10C och kallare kommer värmepumpen inte ha ngt att ta värme ifrån om batteriet är kallt. Förvärmning värmer ioffsg inte batteriet tillräckligt för det men tillräckligt för att regen ska fungera.
Kan man inte få upp temperaturen på batteriet i stark kyla kommer bilen dra betydligt mer ström.
Läs denna tråd: viewtopic.php?p=773025#p773025
7-10 minuter kan vara lite lite om batteriet stått och svalnat under hela dagen, beroende på hur kallt det är. Planerad avresa är bättre, då kan bilen börja värma batteriet tidigare och bara värma kupen på slutet. Bilen diktar på att vara varm & klar 15 min tidigare, för att ha marginal.
Har du möjlighet att ladda sent på morgonkvisten så att laddningen precis är klar före avresa? Helst med 16A trefas(11kW).
Det skulle dra ned förbrukningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 18:30Moderna Teslor vill ha varmt batteri.teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 17:31Nån mer MY LR som slukar el? Till och från jobbet idag.
Förvärmning ca 7-10 min innan avresa vid båda tillfällena. Bränt av från 59% till 15% på 96 körda km. Långsam fart på E4 pga köer. Ca 1h enkelväg. 26kWh förbrukat.
Måste ladda bilen varje dag.
-14 imorse och -9 grader nu.
Hur står sig detta mot era siffror?
När det är omkring -10C och kallare kommer värmepumpen inte ha ngt att ta värme ifrån om batteriet är kallt. Förvärmning värmer ioffsg inte batteriet tillräckligt för det men tillräckligt för att regen ska fungera.
Kan man inte få upp temperaturen på batteriet i stark kyla kommer bilen dra betydligt mer ström.
Läs denna tråd: viewtopic.php?p=773025#p773025
7-10 minuter kan vara lite lite om batteriet stått och svalnat under hela dagen, beroende på hur kallt det är. Planerad avresa är bättre, då kan bilen börja värma batteriet tidigare och bara värma kupen på slutet. Bilen diktar på att vara varm & klar 15 min tidigare, för att ha marginal.
Har du möjlighet att ladda sent på morgonkvisten så att laddningen precis är klar före avresa? Helst med 16A trefas(11kW).
Det skulle dra ned förbrukningen.
Försöker ladda enligt din rek. Gjorde senast inatt. 5 min innan avfärd höll den frtf på att ladda på 8kW och hade 59% batteri. Förvärmde under pågående laddning. Regen var aktivt vid avfärd trots -14C.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: MY LR bränner el som bara den
Låter ju bra!teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 18:35
Försöker ladda enligt din rek. Gjorde senast inatt. 5 min innan avfärd höll den frtf på att ladda på 8kW och hade 59% batteri. Förvärmde under pågående laddning. Regen var aktivt vid avfärd trots -14C.
Oftast går det inte hålla hög batteritemp tex hem från jobbet om bilen står ute, inte inkopplad.
När jag dagspendlade ~5 mil enkel väg hade jag ofta 180-185Wh/km till jobbet och kanske 250-260Wh/km hem när det var grisigt kallt (trots komplett schemalagd avresa).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY LR bränner el som bara den
En tesla som drar lika mycket som många andra elbilar? Intressant!
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: MY LR bränner el som bara den
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: MY LR bränner el som bara den
När man gör kortkörningar <1 mil, måste bilens batteri värmas? Kan man välja att bara värma kupé? Är ju ganska många kilon batteri som ska värmas upp. Värms hela batteriet eller kan det värmas i moduler?
Har hört, via jobbet, att vissa batteritillverkare bara tillåter uttag av effekt när batteriet är över en viss temp, som iaf är en bra bit över vanliga vintertemperaturer. Men de tillämpningar dessa batteri sitter i hanterar större effekter än de i en bil. Kan vara därför. Så… kan man köra en Tesla (eller annan valfri elbil) med kallt batteri utan att batterivärmning/konditionering startar? Nästa fråga blir då förstås hur bra batteriet mår av sådan körning?
Har hört, via jobbet, att vissa batteritillverkare bara tillåter uttag av effekt när batteriet är över en viss temp, som iaf är en bra bit över vanliga vintertemperaturer. Men de tillämpningar dessa batteri sitter i hanterar större effekter än de i en bil. Kan vara därför. Så… kan man köra en Tesla (eller annan valfri elbil) med kallt batteri utan att batterivärmning/konditionering startar? Nästa fråga blir då förstås hur bra batteriet mår av sådan körning?
Re: MY LR bränner el som bara den
Läs tråden om värmepumpar som ligger som aktuell nu.-AG- skrev: ↑08 jan 2024 20:39När man gör kortkörningar <1 mil, måste bilens batteri värmas? Kan man välja att bara värma kupé? Är ju ganska många kilon batteri som ska värmas upp. Värms hela batteriet eller kan det värmas i moduler?
Har hört, via jobbet, att vissa batteritillverkare bara tillåter uttag av effekt när batteriet är över en viss temp, som iaf är en bra bit över vanliga vintertemperaturer. Men de tillämpningar dessa batteri sitter i hanterar större effekter än de i en bil. Kan vara därför. Så… kan man köra en Tesla (eller annan valfri elbil) med kallt batteri utan att batterivärmning/konditionering startar? Nästa fråga blir då förstås hur bra batteriet mår av sådan körning?
Du måste inte värma batteriet för att köra kort.
Batteriet slits mer av att cyklas kallt men cyklisk degradering är hursomhelst jättelåg och när bilen inte körs är kallt batteri bra.
Bilar som bor i kalla klimat har lindre degradering överlag, så det är inget du måste fundera på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY LR bränner el som bara den
Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
Bor du i norrland?AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: MY LR bränner el som bara den
6kr/milen. Kan väl iofs vara rimligt några veckor om året då det är svinkallt. Jag kommer inte i närheten av din förbrukning men då kör jag RWD.teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03Bor du i norrland?AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:09teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:01
Den kostar som en en diesel nu i kylan.
De 35kwh jag förbrukade på 108km körning idag kostade mig ca 90kr med dagens elpriser.
Jag gissar att jag betalde ungefär en knapp hundring för att ladda bilen full innan jag åkte 30 mil till jobbet förra veckan. Hemresan gick på gratisel från SuC, så ~ 1.5:-/mil totalt för 60 mil. Snittade BTW 229 Wh/km t.o.r trots -30 till -35C
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
MY RWD Vit 2023
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
Freez skrev: ↑08 jan 2024 21:206kr/milen. Kan väl iofs vara rimligt några veckor om året då det är svinkallt. Jag kommer inte i närheten av din förbrukning men då kör jag RWD.teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03Bor du i norrland?AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
Brände av 35kwh idag på 108km körning. Så drivmedelskostnaden var 7,13kr milen.
Det är inte jättebilligt
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: MY LR bränner el som bara den
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Re: MY LR bränner el som bara den
Ja bilen läcker elektroner som ett såll när det är kallt. Märks tydligare när vi har en sån här vinter.
Re: MY LR bränner el som bara den
Japp.teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03
Bor du i norrland?
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
Men kör inte timpris, utan oftast bundet ett år i taget, just nu månadsrörligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY LR bränner el som bara den
Hur är det möjligt? Tung motvind? Vad snittar du i förbrukning? 300Wh/km? Jag har legat på drygt 230Wh/km med den tempen och förkonditionerat batteriet. 110km/h i 15mil och det drar typ 55%.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: MY LR bränner el som bara den
Inte jättedyrt. Du får se förbrukningen över ett års körning så kommer du ligga betydligt lägre i snitt.teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:32Freez skrev: ↑08 jan 2024 21:206kr/milen. Kan väl iofs vara rimligt några veckor om året då det är svinkallt. Jag kommer inte i närheten av din förbrukning men då kör jag RWD.teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 21:03Bor du i norrland?AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 20:57Jag låg väl under 1:-/ kWh i december med allt (utom fasta nätavgiften, den har jag hur som iom huset).teslaponken skrev: ↑08 jan 2024 20:12
Lite dyrare här. Kramar kanske ut 40kwh på en natt till priset av 60kr exkl alla elnätspålägg osv. Lägger jag på alla såna pålägg är det ca 95-100kr för 40kwh. Så ca 2,5kr kilowattimmen.
Om jag nu ska fortsätta göra av med 35kwh ToR till jobbet (11 mil) så blir det dyrt.
Typ som en diesel
Månadsrörligt pris så jag betalar snittpriset för månaden.
I natt kostade en kwh 135 öre ish för mig. Och elnätsavgifter och annat ca 82 öre. Så min kostnad va ca 2,2kr inkl allt inatt.
Brände av 35kwh idag på 108km körning. Så drivmedelskostnaden var 7,13kr milen.
Det är inte jättebilligt
MY RWD Vit 2023
Re: MY LR bränner el som bara den
Står din bil inne, Nogo?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.
54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).
Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.
Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: MY LR bränner el som bara den
Vad blev snittförbrukningen u W/km?teslaponken skrev: ↑09 jan 2024 07:50Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.
54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).
Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.
Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: MY LR bränner el som bara den
Elix747 skrev: ↑09 jan 2024 08:16Vad blev snittförbrukningen u W/km?teslaponken skrev: ↑09 jan 2024 07:50Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.
54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).
Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.
Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
Stod kring 225 ish när jag klev ur bilen
Vilket är en sjuk skillnad mot i somras. Kommer ihåg när jag körde i bergiga södra europa i 29 graders värme.
170km körda från 100% till 72% tror det var på ca 3h så snittfart 60km/h inkl ett kort stopp 10 min i dessa 3h.
Var nere i typ 110wh/km...
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20