Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback

1 - De är på tå och vill verkligen få mjukvaran på plats. Ju mer precis feedback de får in, desto snabbare kan de börja arbeta med åtgärderna.
2 - De arbetar väldigt nära utvecklingsavdelningen, det innebär att de sannolikt och till betydande andel är en del av klustret i Göteborg (Zeekr/Lync/Polestar/Volvo). Och det bådar i mina ögon, baserat på erfarenheterna från Polestar, gott.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar. Zeekr profileras ju inom Geely som den ungdomliga plattform som ska bli först med det senaste och gå i bräschen för utvecklingen. Det kan, enligt mina högst personliga tankar, i så fall vara en logisk konsekvens att det UI som nu utvecklas kan komma att utgöra en bas även för andra plattformar i bolagsgruppen...
Jag passade på att sätta mig in lite i vilka krav som egentligen ställs på nya bilars automatisering idag. Resultatet är inte precis upplyftande, den som vill veta mer kan kolla på https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... NIT/en/pdf
I korthet läser jag att följande system måste finnas aktiverade från start och får enligt lagstiftaren bara avaktiveras under begränsad tid och när så är nödvändigt:
1 - Lane-keeping (Körfältsassistans) inklusive varning för körfält som kan användas av räddningsfordon (typ omkörningssträckor på 2-1 väg).
2 - Varning vid hastighetsöverskridande.
3 - Varning vid bristande uppmärksamhet hos föraren.
Det är fler än vad jag anade och måste vara en rejäl utmaning för tillverkarna att hantera smart... De går också in på typ av varning, så att balansera dessa storebrorsfasoner mot användarvänlighet är naturligtvis en grannlaga uppgift. Nästan så att de förtjänar att finnas på en uppstarts- eller snabbmeny allihopa, inklusive typ av varning (visuell, audio eller båda).