Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mash
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2024 12:19
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mash »

Jag beställde en Y LR lagerbil strax innan julhelgen, blev uppringd av Tesla som uppmanade mig att omgående göra slutbetalningen då dom ville leverera i mellandagarna med hemleverans alternativt upphämtning i Huddinge om skyltarna hade kommit, vilket jag självklart ordnade då dom också hade bokat in leveranstid den 29e december. Tyvärr avbokade dom leveransen strax innan och har inte återkommit sedan dess. Idag kontaktar jag Tesla via chatten och dom konstaterar att bilen inte ens har kommit fram till Stockholm, och att dom inte heller kan beställa skyltar innan dom tagit emot bilen och påbörjat leveransprocessen - så det kommer ta ett bra tag till innan jag får min bil. Tråkigt att redan ha gjort full slutbetalning och fortfarande inte ens (längre) ha ett preliminärt leveransdatum inbokat. Har förståelse för att saker strular och ibland tar längre tid än beräknat speciellt i dessa strejktider, men bättre kommunikation hade dom verkligen kunnat kostat på sig.

Lärdom och tips till andra är väl kanske att hålla inne med slutbetalning till så nära inpå leverans som möjligt för att undvika att onödigt ligga ute med pengar i flera veckor. Att få betalningen registrerad i deras system tog iaf bara några timmar från att jag lagt banköverföringen.
Tesla Y LR 2024
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SosaTesla »

mash skrev: 02 jan 2024 12:46
Jag beställde en Y LR lagerbil strax innan julhelgen, blev uppringd av Tesla som uppmanade mig att omgående göra slutbetalningen då dom ville leverera i mellandagarna med hemleverans alternativt upphämtning i Huddinge om skyltarna hade kommit, vilket jag självklart ordnade då dom också hade bokat in leveranstid den 29e december. Tyvärr avbokade dom leveransen strax innan och har inte återkommit sedan dess. Idag kontaktar jag Tesla via chatten och dom konstaterar att bilen inte ens har kommit fram till Stockholm, och att dom inte heller kan beställa skyltar innan dom tagit emot bilen och påbörjat leveransprocessen - så det kommer ta ett bra tag till innan jag får min bil. Tråkigt att redan ha gjort full slutbetalning och fortfarande inte ens (längre) ha ett preliminärt leveransdatum inbokat. Har förståelse för att saker strular och ibland tar längre tid än beräknat speciellt i dessa strejktider, men bättre kommunikation hade dom verkligen kunnat kostat på sig.

Lärdom och tips till andra är väl kanske att hålla inne med slutbetalning till så nära inpå leverans som möjligt för att undvika att onödigt ligga ute med pengar i flera veckor. Att få betalningen registrerad i deras system tog iaf bara några timmar från att jag lagt banköverföringen.
Hände mig också och de hade pengarna i två veckor. Fast det tog 6 veckor att leverera min lagerbil så du har egentligen inte väntat så länge ;)

Ps värd vänta på säger jag bara. :D
Teslarob
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

Hur ser det ut med skyltar för er som fick leverans förra veckan? Jag fick leverans i lördags men ägarbytet gick inte igenom förens i tisdags. Har inte fått skyltar än. Hade ju verkligen hoppats på att få dem innan helgen men ser mörkt ut nu.
Användarvisningsbild
mash
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2024 12:19
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mash »

Det löste sig snabbt för mig och idag hämtade jag i Huddinge, skyltar ordnade Tesla och dom satt redan monterade på bilen när jag hämtade.
20240108_120650.jpg
Tesla Y LR 2024
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Frunken »

mash skrev: 08 jan 2024 13:20
Det löste sig snabbt för mig och idag hämtade jag i Huddinge, skyltar ordnade Tesla och dom satt redan monterade på bilen när jag hämtade.
20240108_120650.jpg
Snygg 🤩
Användarvisningsbild
dangr
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jan 2024 15:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dangr »

Jag beställde en MYLR lagerbil i Norrköping den 28/12 med Bilreda som leasingbolag. Har väntat på regskyltar sen dess och jag får inte bilen levererad utan regskyltar. Jag har förstått det som att Tesla beställt regskyltar till Bilreda och att Tesla sedan hämtar skyltarna och monterar dem. Är det någon här som har erfarenhet av hur lång tid det tar innan skyltarna når Bilreda? När kan man få hämta bilen? Varken Tesla eller Bilreda har några svar…
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nogren »

mash skrev: 08 jan 2024 13:20
Det löste sig snabbt för mig och idag hämtade jag i Huddinge, skyltar ordnade Tesla och dom satt redan monterade på bilen när jag hämtade.
20240108_120650.jpg
Välkommen till Tesla+ChargeAmps familjen.
Tyckte jag kände igen husen på bilden. :-)

/ Stellas husse
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Kalabalika
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jan 2024 09:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Kalabalika »

Ok jag hakar på in i väntrummet på denna som skall komma innan 31e Jan
Aldrig haft en Tesla innan eller en bil med vita säten så detta blir min första - Hoppas att jag kommer bli nöjd :D :D
Screenshot 2024-01-11 091737.jpg
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Kalabalika skrev: 11 jan 2024 09:20
Ok jag hakar på in i väntrummet på denna som skall komma innan 31e Jan
Aldrig haft en Tesla innan eller en bil med vita säten så detta blir min första - Hoppas att jag kommer bli nöjd :D :D

Screenshot 2024-01-11 091737.jpg
Fantastisk bil på alla sätt :) svårt att vara missnöjd med en MYP! Min är vit/svart men lika glad för det!
Teslarob
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslarob »

Kalabalika skrev: 11 jan 2024 09:20
Ok jag hakar på in i väntrummet på denna som skall komma innan 31e Jan
Aldrig haft en Tesla innan eller en bil med vita säten så detta blir min första - Hoppas att jag kommer bli nöjd :D :D

Screenshot 2024-01-11 091737.jpg
Har en MYP i quicksilver. Fick plåtarna i måndags. So far helt fantastisk. Inga minus än
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av maxhallden »

Ni som fått bilar levererade i januari som står på er privat. Har ni fått bilen med monterade skyltar?

Ska hämta bil på fredag och ställde frågan om skyltar via sms till leveransteamet och fick svar att de har beställt och förväntas få dem nu i veckan.
Säger de så får man ju lita på det men ändå lite förvånande. De kanske har hittat ett annat kryphål nu så de kan få tag i skyltarna själv.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
mash
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2024 12:19
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mash »

maxhallden skrev: 23 jan 2024 09:14
Ni som fått bilar levererade i januari som står på er privat. Har ni fått bilen med monterade skyltar?

Ska hämta bil på fredag och ställde frågan om skyltar via sms till leveransteamet och fick svar att de har beställt och förväntas få dem nu i veckan.
Säger de så får man ju lita på det men ändå lite förvånande. De kanske har hittat ett annat kryphål nu så de kan få tag i skyltarna själv.
Jag hämtade min Y för två veckor sedan färdig med monterade skyltar, stod flera bilar uppställda klara för leverans med skyltar på. Min bilen skrevs inte över på mig förrän dagen som jag hämtade den. Exakt hur Tesla löser det kanske man inte behöver gräva för djupt i för att undvika fler onödiga sympatiåtgärder från facket. Så säger Tesla att dom löser skyltarna för dig så stämmer det sannolikt och du kan ta det lugnt. Lycka till och njut av din nya bil när du väl får den!
Tesla Y LR 2024
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av maxhallden »

mash skrev: 23 jan 2024 09:38
maxhallden skrev: 23 jan 2024 09:14
Ni som fått bilar levererade i januari som står på er privat. Har ni fått bilen med monterade skyltar?

Ska hämta bil på fredag och ställde frågan om skyltar via sms till leveransteamet och fick svar att de har beställt och förväntas få dem nu i veckan.
Säger de så får man ju lita på det men ändå lite förvånande. De kanske har hittat ett annat kryphål nu så de kan få tag i skyltarna själv.
Jag hämtade min Y för två veckor sedan färdig med monterade skyltar, stod flera bilar uppställda klara för leverans med skyltar på. Min bilen skrevs inte över på mig förrän dagen som jag hämtade den. Exakt hur Tesla löser det kanske man inte behöver gräva för djupt i för att undvika fler onödiga sympatiåtgärder från facket. Så säger Tesla att dom löser skyltarna för dig så stämmer det sannolikt och du kan ta det lugnt. Lycka till och njut av din nya bil när du väl får den!
Stort tack för svar! Fantastiskt.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Christos74
elbilist
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2024 21:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Christos74 »

Tjena allihopa

Som en nuvarande ägare (inte så länge till) av en Ioniq 5, har jag nu lagt in en order på en Model Y LR, med 20" fälgar, Midnight Cherry Red och vit inredning.

Jag har även beställt ett komplett set mattor från 3d Maxspider, en 8 meters kabel med knapp från EvConnect, plus skärmskydd samt mittkonsol hylla från Spigen.

Vi har sen tidigare en Easee box med lastbalansering, så det kändes onödigt att byta till Wall Connector. Frugan kör idag en BYD Atto 3, så det känns bra att komma in i Tesla-familjen.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lloydfabege »

Har letat i gamla trådar men otroligt nog inte hittat något: var kan man se var ens tesla är om man har reg/VIN?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jojjeselbil »

lloydfabege skrev: 26 jan 2024 07:04
Har letat i gamla trådar men otroligt nog inte hittat något: var kan man se var ens tesla är om man har reg/VIN?
Du ser det i appen, längst upp till vänster

Det står:
MODEL Y
(RN-nummer)
Fordonsuppgifter

klicka dig vidare på fordonsuppgifter så ser den en rad som heter VIN-kod
patrickarlsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Christos74 skrev: 24 jan 2024 15:09
Tjena allihopa

Som en nuvarande ägare (inte så länge till) av en Ioniq 5, har jag nu lagt in en order på en Model Y LR, med 20" fälgar, Midnight Cherry Red och vit inredning.

Jag har även beställt ett komplett set mattor från 3d Maxspider, en 8 meters kabel med knapp från EvConnect, plus skärmskydd samt mittkonsol hylla från Spigen.

Vi har sen tidigare en Easee box med lastbalansering, så det kändes onödigt att byta till Wall Connector. Frugan kör idag en BYD Atto 3, så det känns bra att komma in i Tesla-familjen.
Tjena,

Får man fråga varför du välja att gå från en Ioniq 5 till en MYLR?
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lloydfabege »

Jojjeselbil skrev: 26 jan 2024 07:21
lloydfabege skrev: 26 jan 2024 07:04
Har letat i gamla trådar men otroligt nog inte hittat något: var kan man se var ens tesla är om man har reg/VIN?
Du ser det i appen, längst upp till vänster

Det står:
MODEL Y
(RN-nummer)
Fordonsuppgifter

klicka dig vidare på fordonsuppgifter så ser den en rad som heter VIN-kod
Jo, VIN-nr OCH regnr har jag men jag undrar alltså om man kan kolla VAR bilen är någonstans just nu?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Christos74
elbilist
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2024 21:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Christos74 »

patrickarlsson skrev: 26 jan 2024 07:48
Christos74 skrev: 24 jan 2024 15:09
Tjena allihopa

Som en nuvarande ägare (inte så länge till) av en Ioniq 5, har jag nu lagt in en order på en Model Y LR, med 20" fälgar, Midnight Cherry Red och vit inredning.

Jag har även beställt ett komplett set mattor från 3d Maxspider, en 8 meters kabel med knapp från EvConnect, plus skärmskydd samt mittkonsol hylla från Spigen.

Vi har sen tidigare en Easee box med lastbalansering, så det kändes onödigt att byta till Wall Connector. Frugan kör idag en BYD Atto 3, så det känns bra att komma in i Tesla-familjen.
Tjena,

Får man fråga varför du välja att gå från en Ioniq 5 till en MYLR?

God morgon Patrick,

Jag kan säga så här. Jag älskade min Ioniq 5 första året, och hade svårt att tänka mig att jag skulle vilja ha någon annan bil. Rymlig, praktisk, hyfsat pigg, priset helt ok.

Men allt förändrades senaste 6 månaderna. Jag känner att den har strulat lite till och från, framför allt med 12V batteriet som dör ut om man låter huvudbatterriet gå under 20%. Den har också dött ut om man laddar bilen, men låter laddkabeln sitta i mer än 36 timmar. Det har hänt vid 2 tillfällen att jag kopplade i den på en fredag eftermiddag, men sen inte åkte någonstans på lördagen. På söndag morgon hade 12V batteriet dött. Och det var en gång på sommaren och en gång på vintern, så det har inget med kylan att göra. Jag har en starthjälp i frunken, som jag har behövt använda och den har funkat, men det är ändå frustrerande. Förklaringen jag kunde hitta i diverse forum var att när man kopplar in laddkabeln så lyser den lilla laddlampan, och när bilen har laddat klart (90% som jag var den inställd på), så slutar den ladda, men den lilla lampan går på 12V batteriet. Risken finns då att om man låter den stå så i exempelvis 36 timmar, hinner den ladda ur. Och hamnar batteriet under 20 % försöker Hyundai skydda den från att ladda ur, och därför sätts ytterligare belastning på 12V batteriet, vilket kan resultera i ett urladdat batteri.

En annan sak som var mindre bra, var avsaknaden av vindrutetorkare bak. Så som Ioniq:en är.formad, kommer det smuts och slask väldigt fort på bakrutan. Jag blev chockad att de inte la till en vindrutetorkare efter uppdateringen de gjorde i Korea ett år senare.

Jag har 11 månader kvar på min leasing, och började kika på andra alternativ sedan december. Tesla har alltid lockat, framför allt pga deras smidiga Supercharger nätverk. Vi gör 3-4 road trips per år i familjen, och självklart underlättar det. När jag sen såg prissänkningen kombinerat med 1.99% ränta, kombinerat med prestandan och rymligheten på en LR, var det ett enkelt val.

Riddermark gav mig ett bra pris på min Ioniq 5. Jag har finansiell leasing med 10 månader kvar, där jag hade 0 kr i kontantinsats, och 55% restvärde. Ändå gav de mig mer än vad restvärdet var redan nu. Så det underlättade ännu mer.

Tidigare körde jag Lexus i 16 år, där jag bytte till ny bil vart 2-3 år och jag var extremt lojal och nöjd där. Det som gjorde att jag bytte till Ioniq var att vi ville gå över till BEV, och då hade inte Lexus det.

Jag hoppas att denna bil blir starten på ännu en 16-årig resa.

Edit: Jag fick precis ett estimat på Tesla appen. 11 feb - 4 Mars. När ungefär brukar man kunna se ett Vin-nummer ?
Jag kan inte klicka på appen vid RN-numret. Så här ser det ut på appen
Screenshot_20240126-082938.png
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av maxhallden »

När du blivit tilldelad en bil kommer det att stå Fordonsuppgifter under RN-numret i appen som du kan klicka på.
Där står VIN-nummer och resten av bilens utrustning.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Christos74
elbilist
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2024 21:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Christos74 »

maxhallden skrev: 26 jan 2024 09:05
När du blivit tilldelad en bil kommer det att stå Fordonsuppgifter under RN-numret i appen som du kan klicka på.
Där står VIN-nummer och resten av bilens utrustning.

Ok, då är jag med. Tack för snabbt svar
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pom »

Nu är jag också med i väntrummet 8-)

Efter ett jädra velande över vilken modell så slog jag till på MYP i svart tillslut.
Otroligt smidig upplevelse hitintills! Beställd på söndag kväll och redan 08 måndag morgon är all finans löst.

Hoppas nu att 2-3 veckor leverans stämmer, hype! :mrgreen:
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lloydfabege »

Ska hämta en Tesla YLR på torsdag i Huddinge. Någon som vet hur det funkar med registreringsskyltarna nuförtiden?

När jag pratade med Tesla-killen efter provkörningen sa han att den "långa vägen" var att jag skulle få hem skyltarna och ta med dem vid leverans men att det kunde lösa sig på annat sätt också, tyvärr kommer jag inte ihåg vad han sa.

Finansierad via 1,99%-DNB-erbjudandet om det kan ha betydelse.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mlmmax »

Hur lång är leveranstiden på en lagerbil? Handlar det om ett par dagar, eller 2 veckor?
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pasjostrom »

mlmmax skrev: 29 jan 2024 23:37
Hur lång är leveranstiden på en lagerbil? Handlar det om ett par dagar, eller 2 veckor?
Det beror på om bilen finns i Sverige redo för leverans eller om den är på väg hit. Generellt sett kan det skilja från ett par dagar till över en månad.
Skriv svar