Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43
TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 16:12
Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner. [Min u.] [...
:?: (!)...

På vilket sätt skulle det här inte ha med politik att göra?(!)...
Politics [...] is the set of activities that are associated with making decisions in groups, or other forms of power relations among individuals, such as the distribution of resources or status. [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Politics
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Metallare skrev: 06 jan 2024 17:37
Pontus skrev: 27 dec 2023 12:36
erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 00:27
Earplugged skrev: 27 dec 2023 00:08
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.
Man kan väl vara med i facket för att visa solidaritet med andra som hamnar i knipa och behöver hjälp samtidigt som man själv får möjlighet att få stöd om man skulle behöva? Att då bli utesluten för att man inte vill ta emot hjälp som man inte bett om blir väl väldigt märkligt??
Varför skulle jag strejka och förstöra för min arbetsplats om jag trivs och har det bra?
Om alla mekar skulle strejka så skulle företaget få panik och snabbt lösa KA eller annan lösning. Nu förhalar de anställda bara problemet och nu drabbar det andra företag också.
Det är oschysst anser jag. Varför tänker så många på sig själva bara? Vara kvar i facket och inte strejka. Vad är det flr stil?
Du menar att man ska inte stå upp för vad man tycker? Alla ska bara lägga sig ner och göra som facket vill annars är det egoistiskt och oschysst?
Men det uttalanden kan du enkelt också vända om: varför ska de fackliga inte stå upp för vad de tycker.
Varför ska de håller tyst och vika sig för Tesla och Teslaägare?
--> '...] Varför ska de hålla tyst och vika sig för Tesla och ~75(?)* teslaägare?'

There. 'Corrected' that one for you... ;)

*Ngn som vet hur många teslaägare det handlar om?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 19:52
JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43
TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 16:12
Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner. [Min u.] [...
:?: (!)...

På vilket sätt skulle det här inte ha med politik att göra?(!)...
Politics [...] is the set of activities that are associated with making decisions in groups, or other forms of power relations among individuals, such as the distribution of resources or status. [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Politics
Problemet är att det inte har något med arbetsvillkor att göra utan bara politik.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

JonasH skrev: 06 jan 2024 23:31
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 19:52
JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43
TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 16:12
Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner. [Min u.] [...
:?: (!)...

På vilket sätt skulle det här inte ha med politik att göra?(!)...
Politics [...] is the set of activities that are associated with making decisions in groups, or other forms of power relations among individuals, such as the distribution of resources or status. [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Politics
Problemet är att det inte har något med arbetsvillkor att göra utan bara politik.
Som jag förstått det så delar inte facket och de som strejkar den åsikten.

Och vadå "bara politik"?... Som Wikipedia definierar det så innefattar politik arbetsvillkor. [Retorisk fråga.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43
TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 16:12
Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner.

IF Metall har glömt deras eget syfte helt enkelt och det visar sig tydligt i hur många på Tesla som inte ställer upp på denna cirkus.
Tror tyvärr samma sak.
Uttalanden från IF Metall styrker detta.
Det handlar om makt o pengar i vanlig ordning. Den lilla personen de företräder verkar inte vara fokus.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av expat »

Sportbilsentusiasten skrev: 07 jan 2024 12:01
JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43
TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 16:12
Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner.

IF Metall har glömt deras eget syfte helt enkelt och det visar sig tydligt i hur många på Tesla som inte ställer upp på denna cirkus.
Tror tyvärr samma sak.
Uttalanden från IF Metall styrker detta.
Det handlar om makt o pengar i vanlig ordning. Den lilla personen de företräder verkar inte vara fokus.
Peka vela har satsat för mycket prestige nu med alla uttalande för att kunna backa, så det kommer väl att fortsätta tills någon högre upp tar honom i örat.

Får jag fråga vad du har för kompression i motorn på Miatan
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 23:45
JonasH skrev: 06 jan 2024 23:31
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 19:52
JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43


Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner. [Min u.] [...
:?: (!)...

På vilket sätt skulle det här inte ha med politik att göra?(!)...
Politics [...] is the set of activities that are associated with making decisions in groups, or other forms of power relations among individuals, such as the distribution of resources or status. [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Politics
Problemet är att det inte har något med arbetsvillkor att göra utan bara politik.
Som jag förstått det så delar inte facket och de som strejkar den åsikten.

Och vadå "bara politik"?... Som Wikipedia definierar det så innefattar politik arbetsvillkor. [Retorisk fråga.]
De som strejkar är bara ca 10st av 130, så att ingen råkar tro att det är stor andel av jobbarna som strejkar hos Tesla, utan det är ca 120 som inte strejkar och jag föredrar att vara solidarisk med dem.
WALL-E
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 sep 2021 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WALL-E »




Undrar om våran Statsminister fortfarande står för orden!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Metallare skrev: 06 jan 2024 17:37
Pontus skrev: 27 dec 2023 12:36
erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 00:27
Earplugged skrev: 27 dec 2023 00:08
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.
Man kan väl vara med i facket för att visa solidaritet med andra som hamnar i knipa och behöver hjälp samtidigt som man själv får möjlighet att få stöd om man skulle behöva? Att då bli utesluten för att man inte vill ta emot hjälp som man inte bett om blir väl väldigt märkligt??
Varför skulle jag strejka och förstöra för min arbetsplats om jag trivs och har det bra?
Om alla mekar skulle strejka så skulle företaget få panik och snabbt lösa KA eller annan lösning. Nu förhalar de anställda bara problemet och nu drabbar det andra företag också.
Det är oschysst anser jag. Varför tänker så många på sig själva bara? Vara kvar i facket och inte strejka. Vad är det flr stil?
Du menar att man ska inte stå upp för vad man tycker? Alla ska bara lägga sig ner och göra som facket vill annars är det egoistiskt och oschysst?
Men det uttalanden kan du enkelt också vända om: varför ska de fackliga inte stå upp för vad de tycker.
Varför ska de håller tyst och vika sig för Tesla och Teslaägare?
Dom kan ju börja med att undersöka hur de som faktiskt jobbar där vill ha det, nu kör dom ju bara på och tycker att vi vet bättre än alla andra 90% som jobbar där och nu är nöjda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

expat skrev: 07 jan 2024 12:36
Sportbilsentusiasten skrev: 07 jan 2024 12:01
JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43
TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 16:12
Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner.

IF Metall har glömt deras eget syfte helt enkelt och det visar sig tydligt i hur många på Tesla som inte ställer upp på denna cirkus.
Tror tyvärr samma sak.
Uttalanden från IF Metall styrker detta.
Det handlar om makt o pengar i vanlig ordning. Den lilla personen de företräder verkar inte vara fokus.
Peka vela har satsat för mycket prestige nu med alla uttalande för att kunna backa, så det kommer väl att fortsätta tills någon högre upp tar honom i örat.

Får jag fråga vad du har för kompression i motorn på Miatan
Ja mycket prestige tyvärr.

"OT"
Det är oförändrat.
Jag har bara bytt grenrör (större och rakare), första katten borta och ny ljuddämpare som har mindre motstånd.
Sedan ny motorstyrning och tuning till Etanol.
Allt utprovat av andra i bromsbänk, innan jag köpte/monterade. Mycket skräp finns som bara förstör.
"Slut OT"
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Vi har beställt en ny Tesla MY strax innan årsskiftet (en ny lagerbil) men igår ringde dom och sa att bilen var klar för att hämtas med regplåtar redan. Bilen vi beställde i November kom utan plåtar i December och de fick beställa regskyltar till min adress som vi fick montera sen.
Frågan är om de lyckats hitta ett kryphål nu :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

PhR34k skrev: 11 jan 2024 07:19
Vi har beställt en ny Tesla MY strax innan årsskiftet (en ny lagerbil) men igår ringde dom och sa att bilen var klar för att hämtas med regplåtar redan. Bilen vi beställde i November kom utan plåtar i December och de fick beställa regskyltar till min adress som vi fick montera sen.
Frågan är om de lyckats hitta ett kryphål nu :)
Eller kanske så enkelt att det är en bil som någon hoppade av.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Oväntat ärlig intervju i Dagens Arbete. Min känsla är att hans åsikter delas av väldigt många av de anställda på Tesla SC:

https://da.se/2024/01/utesluten-strejkb ... if-metall/
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Hoppsan, vad är det som har hänt!? Det där var ju inte ens i närheten av vad man bör förvänta sig från DA.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

agehall skrev: 11 jan 2024 08:13
Hoppsan, vad är det som har hänt!? Det där var ju inte ens i närheten av vad man bör förvänta sig från DA.
Nej, håller med, kollade vilka ägarna är och det är tre fackförbund varav ett är metall.

Svårt att veta, men antingen är det en journalist som snart är övertalig eller också börjar metall bli orolig för framtiden, när man valde att inte alls tala med jobbarna som var medlemmar innan man startade strejken? Jag har inte kollat om det finns statistik på hur antalet medlemmar utvecklat sig på sistone?

De hade nog räknat med att Tesla skulle ge sig tidigare med tanke på sympatistrejkar etc. Men tror de felbedömt, jag tror inte Tesla ger sig någonsin,kanske metall börjat inse den möjligheten?

En av de andra ägarna av tidningen var pappas fackförbund och en gång gick medlemmarna dit mangrant och bytte ut hela styrelsen där han jobbade men det var bara den gången alla orkade gå så senare var det som vanligt igen. :|
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Har kikat lite på DA tidigare och då känt ett stort obehag kring propagandan. Nu är jag istället förstummad över en riktigt välskriven artikel. Den tar även upp de upplevda hoten från IF Metall mot de fackanslutna som vi kunnat läsa om på annat håll. Hatten av för artikelförfattarna och DA som valt att publicera.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Det känns som det finns folk inom Metall som uppfört sig olämpligt och DA ville kritisera dem. Hela intervjun var egentligen en täckmantel för ta upp att Metall sagt att man skulle blockera personen från framtida arbeten på kollektivavtalsanslutna arbetsplatser.

Att föra register över arbetare och vidta hämndaktioner mot dem i framtiden är två lagbrott. Jag gissar att Metalls jurist inte gillar argumentationen.

Det skulle vara lagbrott åt andra hållet också. Arbetsgivarorganisationer eller andra intresseorganisationer får inte upprätta register över personer som inte ska anställas för att de är aktiva i facket.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 939
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Jag undrar mest över vilken grupp det är som hackat DA... :lol:
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Facktidningarna har såklart fackperspektivet och fackglasögon på sig, men det är inte helt ovanligt att de rapporterar om problem i förbunden. Viss journalistisk självständighet har de nog. Det är en medlemstidning, inte ett organ för förbundsstyrelsen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
gjohansson
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

bjornnilsson skrev: 11 jan 2024 09:05
Har kikat lite på DA tidigare och då känt ett stort obehag kring propagandan. Nu är jag istället förstummad över en riktigt välskriven artikel. Den tar även upp de upplevda hoten från IF Metall mot de fackanslutna som vi kunnat läsa om på annat håll. Hatten av för artikelförfattarna och DA som valt att publicera.
Håller med dig om att det är förvånande att DA tar in denna artikel, jag trodde de var mer av ett rent propagandaorgan för de fack som äger tidningen. Så lite imponerande att de inte är helt enögda utan även belyser "andra sidan".
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

”de har sagt att jag aldrig kommer att kunna jobba på en fackansluten verkstad i framtiden och inga fack kommer att företräda mig i framtiden”

Nån sa maffiametoder och det kan nog få inte hålla med om med slika metoder..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Airlift skrev: 11 jan 2024 20:17
”de har sagt att jag aldrig kommer att kunna jobba på en fackansluten verkstad i framtiden och inga fack kommer att företräda mig i framtiden”

Nån sa maffiametoder och det kan nog få inte hålla med om med slika metoder..
GDPR. Bara att begära att de raderar all info vid utträde. Om de lagrar något så ligger de illa till.
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

Airlift skrev: 11 jan 2024 20:17
”de har sagt att jag aldrig kommer att kunna jobba på en fackansluten verkstad i framtiden och inga fack kommer att företräda mig i framtiden”

Nån sa maffiametoder och det kan nog få inte hålla med om med slika metoder..
Instämmer till fullo, skrämmande att man får agera på så sätt från fackets sida.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

RagWal skrev: 11 jan 2024 21:59
GDPR. Bara att begära att de raderar all info vid utträde. Om de lagrar något så ligger de illa till.
Kanske. Tyvärr är GDPR till stor del byggd på att man måste ha ett syfte för att lagra uppgifter och om de har uteslutit någon, så lär de behöva behålla personnummer under en längre tid för att du inte ska kunna gå med igen. Där har de ett syfte.

Dock - om de delar med sig av uppgifterna till någon annan (dvs andra tänkbara arbetsgivare) så har de nog gått ganska långt utanför syftet och då ligger de riktigt risigt till.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
BTC
elbilist
Inlägg: 63
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BTC »

Marjan skrev: 11 jan 2024 22:11
Airlift skrev: 11 jan 2024 20:17
”de har sagt att jag aldrig kommer att kunna jobba på en fackansluten verkstad i framtiden och inga fack kommer att företräda mig i framtiden”

Nån sa maffiametoder och det kan nog få inte hålla med om med slika metoder..
Instämmer till fullo, skrämmande att man får agera på så sätt från fackets sida.
Så får de inte agera. Såhär säger säger IF Metalls förbundssekreterare i frågan:

"Man för inte den typen av register. Det är en personuppgift om något varit med i ett fackförbund och det får man inte lämna ut till någon annan. Däremot skulle det vara prövning om personen skulle begära inträde igen till IF Metall."

Citatet är hämtat direkt från DA-artikeln.
Skriv svar