Hur många Model 3 reservationer blir det?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Antal reservationer första månaden Model 3.

Omröstningen slutade 31 mar 2016 23:21

0 - 10.000
2
2%
10.001 - 25.000
6
6%
25.001 - 50.000
17
16%
50.001 - 100.000
21
19%
100.001 - 200.000
31
28%
200.001 - 300.000
14
13%
300.001 - 400.000
6
6%
400.001 - 500.000
2
2%
500.001 - 600.000
2
2%
600.001 - 700.000
0
Inga röster
700.001 - 800.000
1
1%
800.001 - 900.000
0
Inga röster
900.001 - 1.000.000
0
Inga röster
Mer än 1 miljon.
7
6%

Antal röster: 109

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Pontus »

Nu såg jag att han skrev "will have the full week's number early tomorrow morning" för 4h sedan vilket blir strax innan klockan 5 vår tid dvs. klockan 20 deras tid. då har han 10-12 timmar till tidig morgon där. Innebär det klockan 15-17 vår tid idag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Nu såg jag att han skrev "will have the full week's number early tomorrow morning" för 4h sedan vilket blir strax innan klockan 5 vår tid dvs. klockan 20 deras tid. då har han 10-12 timmar till tidig morgon där. Innebär det klockan 15-17 vår tid idag?
Borde vara kring den tiden, ungefär då som Nasdaq öppnar så vi får väll se hur marknaden reagerar idag.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Gissar på en veckas reservationer på 353 000 model 3 i Elons tweet. Vad tror du? ( mer reservationer, mer press på alla gamla biltillverkare att göra elbilar, jättebra)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ser ut att vara 325000 efter en vecka.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Var har du hittat det?
Han har inte tweetat nått än i allafall av vad jag kan se.. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nämen.. varför kom inte det där upp i mitt flöde. :/
Borde kollat den separat.. kollade bara Elons användare.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

joel80 skrev:
Nämen.. varför kom inte det där upp i mitt flöde. :/
Borde kollat den separat.. kollade bara Elons användare.
Det gjorde jag med, tills jag insåg att posten med Ludicrous vs Qantas var retweetad från ett annat konto som också kunde vara värt att kolla :D

Så vad ska man säga om 325000 reservationer på en vecka? Det ligger onekligen högre än vad de flesta trott skulle komma in på en månad, så det blir mycket intressant att se hur det ser ut om tre veckor när vi närmar oss just en månad. Och man kan gissa att Teslas produktionsplanerare river sig lite i huvudet nu, även om jag inte precis tror de är ledsna utan snarare förtjusta över den utmaning de står inför 8-)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Ja, man får nog klassa det som ett angenämt problem... "Åh nej, alldeles för många vill köpa vår nya bil"
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Hahaha, va fel vi gissade ;)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Kalle skrev:
Hahaha, va fel vi gissade ;)
Ja, och vi är ändå Teslas mest inbitna anhängare (i Sverige). Hade varit kul att få veta vad höjdarna hos Audi, BMW, Mercedes, VW och Volvo hade gissat. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Tror dom känner sig bortgjorda. Omöjligt att lansera en bil med möjlighet till förhandsbokning. Borde inte finnas en chans att dom kan matcha det här.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Äsch nu har ju bokningstakten minskat till sådär 10 000 beställningar per dag. Det blir ju bara... 3.6 miljoner bilar per år :shock: :shock: :shock:

OMG Tesla har inte en chans att nånsin hinna ikapp :shock:
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Om det nu är någon som inte har fattat hur sjuukt många bilar det rör sig om. Ok nu är inte alla reservationer gjorda i USA. Men ändå. Den här bilden säger en hel del...
tesla sales.jpg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Vi får väl se hur mina beräkningar håller sig över tid men några 10000 reservationer per dag blir det nog inte efter den första ruschen. Kurvan har faktiskt gått ner lite snabbare än vad jag förutsåg. De 700.000 bilar som jag tidigt pratade om under första året kommer sannolikt att bli mycket mera men inte så mycket som man kan tro efter denna första vecka. Om reservationerna når 900.000 under den första månade eller om det blir 700.000 spelar egentligen inte så stor roll. Saken är den att i stort sett alla har tagits på sängen av den enorma efterfrågan av en vettig elbil med rejäl räckvidd för sansade pengar.

Jag räknar nu, med dessa bekräftade siffror som bas, att reservationerna av Model 3 under det första året kommer att motsvara 3-4 års produktion anno 2020, alltså runt 2 miljoner bilar. Hur ska då Tesla klara detta? Ja, vi kan bara hoppas att någon inom organisationen har en plan för detta, och det verkar inte vara Elon tyvärr...

Det bästa är antagligen att liera sig med en etablerad biltillverkare som har kapaciteten att tillverka behövligt antal bilar på årsbasis och själva koncentrera sig på utveckling och batteritillverkning. Frågan är då bara, vilka skulle vara beredda att underkasta sig Tesla och erkänna sig besegrade. :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja Tesla behöver köpa in sig i en tillverkare i EU och en tillverkare i Kina. Har inte koll men gissar att det finns ledig kapacitet på sina håll inom bilindustrin. NEVS har ju en tom fabrik tex finns säkert fler. Tror inte ens det är en begränsande faktor med fabrikskapacitet egentligen.
Batteritillverkning däremot blir jobbigt. Hur lång tid tog/tar det att bygga Gigafactory? Hur lång tid tar nästa gigafactory? Det är väl det här Toyota och de andra fossilarna har oroat sig för. Tänk er att Toyota helt plötsligt fick beställningar på 350k bilar som de inte har komponenter till samtidigt som ingen vill köpa fossilvarianten... jobbigt är väl lite av en underdrift? För hur många av er som bokat en Model 3 planerar att köpa en ny fossilbil innan 3:an levereras? Inte många.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
För hur många av er som bokat en Model 3 planerar att köpa en ny fossilbil innan 3:an levereras? Inte många.
Nja, jag har ju aldrig köpt nya bilar förut, och skulle inte gjort det nu heller om det inte var för att det inte finns begagnade elbilar att köpa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

De verkligt stora boomen av beställningar av Tesla model 3 kommer att komma när bilarna börjar levereras. Då kommer så oändligt många fler att ha en släkting/granne/bekant/arbetskamrat som har en 3:a och de kan se den på nära håll, provåka, provköra osv. så de kommer att fatta då om inte förr att elbilar är det som gäller i framtiden.

Då blir det rätt många som kommer att se på sina fossilbilar som nåt äckligt som katten har släpat in...
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ett hedersomnämnande är nog på sin plats då majoriteten verkar missförstått att frågan gällde hela första månaden inte första dagen (även om det tekniskt var mars som var den första månaden).
om det bli mer än 1 miljon så blir de nog tvingade att myndigheterna att skriva att det kommer vara långa väntetider.
Det om något(väntetiderna) kan vara en faktor som begränsar antalet förbeställningar (vi har ännu inte sett hur det färdiga bilen kommer se ut, men ser förvisningen som en marknadsundersökning för produktutvecklingens skull). Nu har elon fått in kapital så kassaflödet är det inget fel på (motsvarar väl 10 000 producerade bilar.) Borde vara mer än väl för att säkra produktionslinjen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Ett hedersomnämnande är nog på sin plats då majoriteten verkar missförstått att frågan gällde hela första månaden inte första dagen (även om det tekniskt var mars som var den första månaden).
Ja, nu är det bara 18 av 109 röstande som har en chans att ha prickat rätt, och de som röstat på 300-400k kommer nog också att bli blåsta på konfekten!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Mickep skrev:
Jag tror nog att de allra flesta är läskunniga och förstod att omröstningen gällde en månad (30 dagar) från reservationssläpp. Däremot skulle ju flera ha haft rätt om det bara gällde mars månad... ;)
Nu kommer det nog att sluta med ett hedersomnämnande för de som valde 1 miljon eller mera. Vi får se...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Jerker skrev:
De verkligt stora boomen av beställningar av Tesla model 3 kommer att komma när bilarna börjar levereras. Då kommer så oändligt många fler att ha en släkting/granne/bekant/arbetskamrat som har en 3:a och de kan se den på nära håll, provåka, provköra osv. så de kommer att fatta då om inte förr att elbilar är det som gäller i framtiden.

Då blir det rätt många som kommer att se på sina fossilbilar som nåt äckligt som katten har släpat in...
Precis! Det är den snöbollseffekten som jag också tror kommer att sätta igång elbilsrevolutionen på allvar. Förvånansvärt många vet fotfarande inte om att Tesla släppt en ny bilmodell och om dom vet något så är en det väldigt knapphändig information.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Lite som Model S faktiskt gjort.. Jag skulle tro att varje model S som såldes under 2014 var "ansvarig" för minst 2 nya beställningar efter den hade levererats. Det låter i allafall så på alla er ägare som blivit utfrågade och ikappsprugna på parkeringsplatser mm..
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det känns som om att Tesla aldrig kommer att klara att leverera tillräckligt många bilar inom en överskådlig framtid. Vilka ska hjälpa till? Finns det egentligen någon tillverkare som är beredd på den enorma efterfrågan som Model 3 kommer att väcka? Det får nog bli en omröstning till... ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Har du alldeles för många beställningar av din produkt har du satt priset för lågt...
Skriv svar