Jag har haft min MYP nu i ett par veckor och fick först igår min wall connector installerad.
Hur ska jag ladda på bästa sätt? Jag har läst på här inne och förstått att jag helst inte ska ladda över 80%. Har lagt gräns på 70% och vill gärna att den tar strömmen under natten då vi har låglast pris. Men är det smartare och mer effektivt att ladda på kvällen när man kommer hem eftersom batteriet är varmt då? Går det åt mindre el eftersom den inte behöver värma batteriet då?
Om jag inte laddar när jag kommer hem och istället vill ha laddning på natten kan jag ställa in så bilen börjar ladda och blir klar precis innan avresa på morgonen? I appen ställde jag in avresetid och ställde sedan in wall connectorn att jag vill ha laddning på nattetid men då drog laddningen igång kl 22 och var klar 01. Förstår inte hur man ställer in det här och vad som är smartast?
Hur ladda
Moderator: Redaktion
Re: Hur ladda
Det går inte åt mindre el bara för att batteriet är varmt.
Sedan så kommer du inte få ut mer än 11kw oavsett från din box. Och även om batteriet är kallt så bör du få ut 11kw direkt från start mitt i natten.
Du har lite olika alternativ att välja på egentligen.
Antingen gör du som många andra och skaffar Tibber och kör med smartladdning, dvs den laddar när priset är som lägst, då oftast på natten.
Detta är väl det vanligaste alternativet men jag läser att många har issues med smartladdningen då den inte alltid startar m.m.
Eller så sätter du laddningsschema i laddboxen, t ex start 01:00-08:00. Bilen börjar då ladda när boxen tillåter kl 01:00. Den kommer vara klar tidigare men kommer kunna förvärma m.m. innan avfärd om du har det inställt och tar då ström från boxen fram till kl 08:00.
Tror inte att du kan ställa in så den ska ladda för att vara fulladdad till ett visst klockslag om du har boxen öppen för laddning oavsett tid på dygnet.
Jag personligen har min Easee-box inställd på schema 00:00-08:00 på vardagar t ex.
Då vet jag att bilen kommer vara laddad till morgonen och kan ta ström från boxen för att vara uppvärmd och redo när jag åker till jobbet.
Sedan så kommer du inte få ut mer än 11kw oavsett från din box. Och även om batteriet är kallt så bör du få ut 11kw direkt från start mitt i natten.
Du har lite olika alternativ att välja på egentligen.
Antingen gör du som många andra och skaffar Tibber och kör med smartladdning, dvs den laddar när priset är som lägst, då oftast på natten.
Detta är väl det vanligaste alternativet men jag läser att många har issues med smartladdningen då den inte alltid startar m.m.
Eller så sätter du laddningsschema i laddboxen, t ex start 01:00-08:00. Bilen börjar då ladda när boxen tillåter kl 01:00. Den kommer vara klar tidigare men kommer kunna förvärma m.m. innan avfärd om du har det inställt och tar då ström från boxen fram till kl 08:00.
Tror inte att du kan ställa in så den ska ladda för att vara fulladdad till ett visst klockslag om du har boxen öppen för laddning oavsett tid på dygnet.
Jag personligen har min Easee-box inställd på schema 00:00-08:00 på vardagar t ex.
Då vet jag att bilen kommer vara laddad till morgonen och kan ta ström från boxen för att vara uppvärmd och redo när jag åker till jobbet.
MYLR -23
Nja, det där är väl inte helt sant. Om batteriet är kallt värms det av bilen, vilket drar mer el, innan det börjar laddas. Det resulterar i mer förbrukning från uttaget i väggen för att nå samma SOC i bilen än om batteriet är varmt.
Däremot kan man diskutera om det är kostnadseffektivt att ladda när man kommer hem på kvällen jmf med att ladda tidigt på morgonen. Elen kan ju vara bra mycket dyrare på kvällen, så det får man nog räkna rätt noga på.
Personligen bryr jag mig inte så mycket. Har laddgränsen på 50% om jag inte vet att jag behöver mer nästa dag och låter bilen börja ladda vid midnatt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Som Age’ säger!
En Tesla med värmepump laddas företrädesvis med så hög strömstyrka man kan och så sent man kan. Batteriet blir varmt och då kan värmepumpen nyttja värmeenergin i batteriet till att värma kupen.
Skillnaden i förbrukning är marknant, och man får nytta av eventuell batterivärmning och förlusterna vid laddningen.
I sträng kyla ser jag en halvering av förbrukningen på korta körningar och på lite längre sparas ~30% eller mer.
Jag bryr mig inte om förbrukning som elkostnad, elen är vägförhållandevis billig i norr men det är kul att förstå och kunna optimera efter hur systemet fungerar.
En Tesla med värmepump laddas företrädesvis med så hög strömstyrka man kan och så sent man kan. Batteriet blir varmt och då kan värmepumpen nyttja värmeenergin i batteriet till att värma kupen.
Skillnaden i förbrukning är marknant, och man får nytta av eventuell batterivärmning och förlusterna vid laddningen.
I sträng kyla ser jag en halvering av förbrukningen på korta körningar och på lite längre sparas ~30% eller mer.
Jag bryr mig inte om förbrukning som elkostnad, elen är vägförhållandevis billig i norr men det är kul att förstå och kunna optimera efter hur systemet fungerar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack för svaren. Så det bästa är alltså att försöka ladda bilen så pass nära avresa som möjligt. Då får jag ställa in i appen att den ska ladda mellan 03.00-07.00 typ. Då är det dessutom billiagare el.