Tvinga helljus
Moderator: Redaktion
Tvinga helljus
Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Tvinga helljus
Stäng av det automatiska så kan du ju köra helt manuellt, eller är du ute efter en mer tillfällig lösning?rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Visst är det märkligt att bilen inte slår på helljuset i en skog i Lappland, men däremot i centrala Stockholm med gatlysen?rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
På våra S o X så hade det med hastighet att göra, typ över 40 km/h så tändes de.rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
- mikebike
- Teslaägare
Så var det tidigare (Model 3), men nu finns ingen logik. Jag har varit med om att bilen tänt helljuset mitt i natten på en "gångväg" inne i ett radhusområde där jag körde i promenadfart.pitemacc skrev: ↑17 jan 2024 14:32På våra S o X så hade det med hastighet att göra, typ över 40 km/h så tändes de.rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
Min gamla Volvo verkade gå på gatlysen, fanns det gatlysen släcktes helljuset, även på motorvägen.
Man kan tycka att en modern bil borde kunna använda "geofencing" med hjälp av GPS för att släcka/blockera helljuset i tätbebyggda områden.
Jag gissar att det används men att kartdata för det inte är korrekt eller tillräckligt detaljerat. Jag ser lite samband i var helljuset kan slås på eller inte. Helt slumpmässigt var det slås på är det inte - det räcker inte med att det är mörkt utan det känns som att det faktiskt är blockerat i vissa områden också.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Det är nästan exakt som med torkarna.mikebike skrev: ↑17 jan 2024 14:40Så var det tidigare (Model 3), men nu finns ingen logik. Jag har varit med om att bilen tänt helljuset mitt i natten på en "gångväg" inne i ett radhusområde där jag körde i promenadfart.pitemacc skrev: ↑17 jan 2024 14:32På våra S o X så hade det med hastighet att göra, typ över 40 km/h så tändes de.rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
Min gamla Volvo verkade gå på gatlysen, fanns det gatlysen släcktes helljuset, även på motorvägen.
Man kan tycka att en modern bil borde kunna använda "geofencing" med hjälp av GPS för att släcka/blockera helljuset i tätbebyggda områden.
När de inte ska gå, går de. När de ska; inte.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Det behöver inte vara speciellt detaljerat, men när det tänds på Strandvägen i Stockholm är det definitivt fel.agehall skrev: ↑17 jan 2024 14:55Jag gissar att det används men att kartdata för det inte är korrekt eller tillräckligt detaljerat. Jag ser lite samband i var helljuset kan slås på eller inte. Helt slumpmässigt var det slås på är det inte - det räcker inte med att det är mörkt utan det känns som att det faktiskt är blockerat i vissa områden också.
De borde kunna geofenca imnanför tullarna i alla fall.
Eller kolla om det finns andra ljuskällor (gatlysen).
Jag håller med. Dock tycker jag mig se mönster där helljuset aldrig tänds och sträckor där automatiken slår till om det är tillräckligt mörkt trots att det är i stan.
Hursomhelst, geofencingen borde bli betydligt bättre.
Hursomhelst, geofencingen borde bli betydligt bättre.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Problemet är ju att det inte finns något helt manuellt läge med hel-ljuset på. Man måste hålla helljus-spaken mot sig hela tiden för att få helljus i manuella läget (den fjädrar ju tillbaka annars och slår av helljuset).Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2024 13:44Stäng av det automatiska så kan du ju köra helt manuellt, eller är du ute efter en mer tillfällig lösning?rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
-
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Tryck spaken bort från dig istället så togglar den.flamman skrev: ↑17 jan 2024 19:08Problemet är ju att det inte finns något helt manuellt läge med hel-ljuset på. Man måste hålla helljus-spaken mot sig hela tiden för att få helljus i manuella läget (den fjädrar ju tillbaka annars och slår av helljuset).Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2024 13:44Stäng av det automatiska så kan du ju köra helt manuellt, eller är du ute efter en mer tillfällig lösning?rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
MYLR
Till auto hel-ljus väl? (Vilket är det man inte vill ha)Bel skrev: ↑17 jan 2024 19:32Tryck spaken bort från dig istället så togglar den.flamman skrev: ↑17 jan 2024 19:08Problemet är ju att det inte finns något helt manuellt läge med hel-ljuset på. Man måste hålla helljus-spaken mot sig hela tiden för att få helljus i manuella läget (den fjädrar ju tillbaka annars och slår av helljuset).Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2024 13:44Stäng av det automatiska så kan du ju köra helt manuellt, eller är du ute efter en mer tillfällig lösning?rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
-
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Det går att stänga av i inställningarna och då blir det manuellt istället (är dock lite osäker på hur det är när autopilot är igång, eventuellt tvingar den auto då, kommer inte ihåg exakt).flamman skrev: ↑17 jan 2024 21:54Till auto hel-ljus väl? (Vilket är det man inte vill ha)Bel skrev: ↑17 jan 2024 19:32Tryck spaken bort från dig istället så togglar den.flamman skrev: ↑17 jan 2024 19:08Problemet är ju att det inte finns något helt manuellt läge med hel-ljuset på. Man måste hålla helljus-spaken mot sig hela tiden för att få helljus i manuella läget (den fjädrar ju tillbaka annars och slår av helljuset).Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2024 13:44Stäng av det automatiska så kan du ju köra helt manuellt, eller är du ute efter en mer tillfällig lösning?rpd skrev: ↑17 jan 2024 13:23Finns det något sätt att tvinga fram helljuset? Har varit med om det flera gånger nu när jag kör i mörk skog att automatiska helljuset inte slår på. Måste då hålla ner spaken för tillfälligt helljus. Läser manualen och där framgår bara information om tillfälligt helljus.
MYLR
Ah! Det måste jag testa. Kan ju funka de få gångerna man är på ställen där man vill slå på hel-ljus och automatiken vägrar. (Vore ju dock smidigt om det gick att få manuellt hel-ljus även i auto-läget).Bel skrev: ↑18 jan 2024 00:18Det går att stänga av i inställningarna och då blir det manuellt istället (är dock lite osäker på hur det är när autopilot är igång, eventuellt tvingar den auto då, kommer inte ihåg exakt).flamman skrev: ↑17 jan 2024 21:54Till auto hel-ljus väl? (Vilket är det man inte vill ha)Bel skrev: ↑17 jan 2024 19:32Tryck spaken bort från dig istället så togglar den.flamman skrev: ↑17 jan 2024 19:08Problemet är ju att det inte finns något helt manuellt läge med hel-ljuset på. Man måste hålla helljus-spaken mot sig hela tiden för att få helljus i manuella läget (den fjädrar ju tillbaka annars och slår av helljuset).Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2024 13:44
Stäng av det automatiska så kan du ju köra helt manuellt, eller är du ute efter en mer tillfällig lösning?
- mikebike
- Teslaägare
Eller att Auto fungerade bra.flamman skrev: ↑18 jan 2024 07:30Ah! Det måste jag testa. Kan ju funka de få gångerna man är på ställen där man vill slå på hel-ljus och automatiken vägrar. (Vore ju dock smidigt om det gick att få manuellt hel-ljus även i auto-läget).Bel skrev: ↑18 jan 2024 00:18Det går att stänga av i inställningarna och då blir det manuellt istället (är dock lite osäker på hur det är när autopilot är igång, eventuellt tvingar den auto då, kommer inte ihåg exakt).

Jag är nöjd med hur automatiken slår av helljuset vid ex. möte, men tycker att den väntar alldeles för länge innan den slår på helljuset igen. Man hinner långt i mörkret...
Sedan är det kanske lite onödigt med helljus i välbelyst tätort, men det går ju att slå av.
Halvljuskalibreringen blir jag inte klok på. Använder den kameran för att ställa ljusbilden?
Ändrar jag inställningen manuellt känns det som det ignoreras när man lämnar kalibreringsmenyn.
Sedan är det kanske lite onödigt med helljus i välbelyst tätort, men det går ju att slå av.
Halvljuskalibreringen blir jag inte klok på. Använder den kameran för att ställa ljusbilden?
Ändrar jag inställningen manuellt känns det som det ignoreras när man lämnar kalibreringsmenyn.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag tycker auto-läget är för dåligt så stängde av det redan under 2022. Den har aldrig kickat in per automatik sedan dess oavsett AP eller inte. Så jag kör helt manuellt och håller inte in spaken utan som nämndes tidigare är tricket att trycka bak spaken.
Tesla Model Y Performance
Och jag upplever det precis tvärtom. Kör auto-läget hela tiden och det funkar toppen och som man vill. Bländar av så fort möte kommer och slår på det efter att mötet passerat (kunde vara aningen snabbare/mer aggressiv som någon är inne på ovan). I summa dock en sjukt smidig och bekväm funktion.Arctic Drifter skrev: ↑18 jan 2024 08:17Jag tycker auto-läget är för dåligt så stängde av det redan under 2022. Den har aldrig kickat in per automatik sedan dess oavsett AP eller inte. Så jag kör helt manuellt och håller inte in spaken utan som nämndes tidigare är tricket att trycka bak spaken.
- mikebike
- Teslaägare
Den har blivit bättre, nu är den på samma nivå som en 10 år gammal Volvo, medan de flesta moderna bilar har partiellt avbländande strålkastare.flamman skrev: ↑18 jan 2024 09:28Och jag upplever det precis tvärtom. Kör auto-läget hela tiden och det funkar toppen och som man vill. Bländar av så fort möte kommer och slår på det efter att mötet passerat (kunde vara aningen snabbare/mer aggressiv som någon är inne på ovan). I summa dock en sjukt smidig och bekväm funktion.Arctic Drifter skrev: ↑18 jan 2024 08:17Jag tycker auto-läget är för dåligt så stängde av det redan under 2022. Den har aldrig kickat in per automatik sedan dess oavsett AP eller inte. Så jag kör helt manuellt och håller inte in spaken utan som nämndes tidigare är tricket att trycka bak spaken.