Hur hitta rätt bland begagnade model 3?
Moderator: Redaktion
-
Hur hitta rätt bland begagnade model 3?
Undrar om någon har något tips på hur man kan veta vilken utrustning bilarna har?
Rattvärme är ett krav, och värmepump starkt plus. Dessa kom i olika uppdateringar 2021 för SR om jag förstår det rätt, medan LR fick båda två direkt 2021.
Kvd, Carla etc listar ju typ "multifunktionsratt" men inte intressanta saker som batteristorlek, batterikemi, värmepump etc.
Rattvärme är ett krav, och värmepump starkt plus. Dessa kom i olika uppdateringar 2021 för SR om jag förstår det rätt, medan LR fick båda två direkt 2021.
Kvd, Carla etc listar ju typ "multifunktionsratt" men inte intressanta saker som batteristorlek, batterikemi, värmepump etc.
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Hur hitta rätt bland begagnade model 3?
Du köper min
nej men jag hade satsat på minst 2023 så man får allt bra inklusive 15,5 volt Li batteri
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
-
Störigt när man skrivit ett inlägg på ~4 rader, men att det raderas när man försöker ladda upp det pga av att man har ett sopigt VPN (eller vad det nu berodde på)...spacecowboy skrev: ↑18 jan 2024 22:26Undrar om någon har något tips på hur man kan veta vilken utrustning bilarna har?
Vet att det finns trådar om batteristorlek och batterikemi till LR och P. Gissar att det finns äldre trådar om batteristorlek och batterikemi även för grundmodellen. Gissar vidare att det även finns skrivet om rattvärme och värmepump i existerande trådar. Så om du känner dig otålig kanske Goggle kan vara behjälpligt...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Titta på framdörrarnas insida. Har framdörrarna fuskträ innebär det Q2 2021 eller senare (min SR+ levererades då och det var precis när man införde fuskträ på dörrarna, jag fick det). Dessa SR+ har hårdvara för ratt- och rumpvärme bak men det kostar 3000 spänn att låsa upp det om inte föregående ägare gjort det. Är du osäker, be att få se ett screenshot från appens köpsektion. Där framgår om det går att köpa till vinterpaketet eller vad det kallas som ger rattvärme.
Kvartalet efter lanserades M3 RWD med 60kWh-batteriet, dessa har ratt och rumpvärme aktiverad utan extra kostnad. Så köper du en sådan vet du att du både ha hårdvaran och funktionen upplåst.
LR fick möjligen rattvärme något tidigare än fuskträet på framdörrarna, men jag är lite osäker. Fuskträ på dörrarna och LR ska iaf ha rattvärme.
Fuskträ innebär även dubbelglas på framdörrarna, plus att bilen upplevs något tystare inuti än före fuskträet. Man gjorde nånting Q2 2021 iaf som gjorde att bullret minskade något jämfört med Q1. (Det kan ha varit att man bytte till däck med ljuddämpande skum på insidan också, svårt att säga.)
Svarta lister runt fönstren = värmepump. (Kom 2021 om jag minns rätt)
Silverlister runt fönstren = direktverkande el.
Så facelift ger dig värmepump.
Värt att veta om LR är att de levererades från usa och kina tills man helt bytte till kina Q3 2021 eller något sådant. Kinabyggda har chassinummer som börjar på LRW och är generellt sett (läs: i princip alltid) mer välbyggda än usa-monterade. Så kolla chassinumret efter LRW om du köper på distans, usabyggda behöver du nästan se på riktigt för att kolla hur snett och vint man skruvat ihop bilen.
SR+ med svarta lister har alltid levererats från Kina så där behöver man inte sålla.
SR+ med svarta lister samt RWD har LFP-batteri, alla andra har "vanliga" batteritypen.
Det enda som återstår om du tar en med fuskträ fram är dubbelglas på bakdörrarna samt att man ändrade bromsljusen från ett litet streck till att lysa med hela baklyset. Jag är osäker på om ett sådant bromsljus också innebär dubbelglas bak. Du kan eventuellt ta det på att det står bokstäver vid laddporten (som alltid brukar vara fotograferad). Saknas bokstäver helt i kombination med fuskträ är det minst Q2 2021, har du bokstäver är det Q3 eller Q4 2021.
Bästa kombinationen hårdvara är fuskträ på dörrarna fram, dubbelglas på bakdörrarna och parkeringsensorer.
Titta noga på hur mycket lack som blästrats bort framför bakhjulen, på undersidan mellan fram och bakhjul samt bakom bakhjulen. Ta om möjligt av stänkskydden fram för att kolla om det börjat rosta i smutsfickan som finns dold bakom dessa.
Var noga med att glastaket inte har några sprickor, det kostar nästan 14000 att byta. Om det har sprickor och du ändå vill ha bilen, pruta omedelbart ner 14000.
Kvartalet efter lanserades M3 RWD med 60kWh-batteriet, dessa har ratt och rumpvärme aktiverad utan extra kostnad. Så köper du en sådan vet du att du både ha hårdvaran och funktionen upplåst.
LR fick möjligen rattvärme något tidigare än fuskträet på framdörrarna, men jag är lite osäker. Fuskträ på dörrarna och LR ska iaf ha rattvärme.
Fuskträ innebär även dubbelglas på framdörrarna, plus att bilen upplevs något tystare inuti än före fuskträet. Man gjorde nånting Q2 2021 iaf som gjorde att bullret minskade något jämfört med Q1. (Det kan ha varit att man bytte till däck med ljuddämpande skum på insidan också, svårt att säga.)
Svarta lister runt fönstren = värmepump. (Kom 2021 om jag minns rätt)
Silverlister runt fönstren = direktverkande el.
Så facelift ger dig värmepump.
Värt att veta om LR är att de levererades från usa och kina tills man helt bytte till kina Q3 2021 eller något sådant. Kinabyggda har chassinummer som börjar på LRW och är generellt sett (läs: i princip alltid) mer välbyggda än usa-monterade. Så kolla chassinumret efter LRW om du köper på distans, usabyggda behöver du nästan se på riktigt för att kolla hur snett och vint man skruvat ihop bilen.
SR+ med svarta lister har alltid levererats från Kina så där behöver man inte sålla.
SR+ med svarta lister samt RWD har LFP-batteri, alla andra har "vanliga" batteritypen.
Det enda som återstår om du tar en med fuskträ fram är dubbelglas på bakdörrarna samt att man ändrade bromsljusen från ett litet streck till att lysa med hela baklyset. Jag är osäker på om ett sådant bromsljus också innebär dubbelglas bak. Du kan eventuellt ta det på att det står bokstäver vid laddporten (som alltid brukar vara fotograferad). Saknas bokstäver helt i kombination med fuskträ är det minst Q2 2021, har du bokstäver är det Q3 eller Q4 2021.
Bästa kombinationen hårdvara är fuskträ på dörrarna fram, dubbelglas på bakdörrarna och parkeringsensorer.
Titta noga på hur mycket lack som blästrats bort framför bakhjulen, på undersidan mellan fram och bakhjul samt bakom bakhjulen. Ta om möjligt av stänkskydden fram för att kolla om det börjat rosta i smutsfickan som finns dold bakom dessa.
Var noga med att glastaket inte har några sprickor, det kostar nästan 14000 att byta. Om det har sprickor och du ändå vill ha bilen, pruta omedelbart ner 14000.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Även om du fått ett gediget svar av Dinsdale vill jag bara hinta om att inte stirra dig blind på det svarta runt fönstren, förekommer att folk folierat dessa svarta eftersom en del (även jag) tycker det är mycket snyggare.
Tesla Model Y Performance
När det gäller SR så är det allra bästa att satsa på en -22a, då får man lågvoltsbatteri som är 15.5 volt, ryzen och allting.
Dessutom mycket större batteri. Sommartid drar den sjukt lite och går minst lika långt som en LR 2019.
det skall vara Chassinummer N som tionde siffra i chassinummer. De bilarna heter inte heller längre SR eller SR+, de heter bara Model3.
Det är väldigt stor skillnade på en sådan mot tidigare, särskiligt tidiga usa-tillverkade SR som är sämre på alla plan. En helt annan bil.
Så jag skulle satsa på en LR 2021 eller nyare, alt Model3 22 el nyare, beroende på ekonomi, Model3-22an blir inte jättemkt billigare än en LR 2021 med samma mil.
Dessutom mycket större batteri. Sommartid drar den sjukt lite och går minst lika långt som en LR 2019.
det skall vara Chassinummer N som tionde siffra i chassinummer. De bilarna heter inte heller längre SR eller SR+, de heter bara Model3.
Det är väldigt stor skillnade på en sådan mot tidigare, särskiligt tidiga usa-tillverkade SR som är sämre på alla plan. En helt annan bil.
Så jag skulle satsa på en LR 2021 eller nyare, alt Model3 22 el nyare, beroende på ekonomi, Model3-22an blir inte jättemkt billigare än en LR 2021 med samma mil.
-
Utom kanske ett plan...

Är inte de äldre bilarna ~50-100 kg lättare än de nyare (kommer inte ihåg exakt hur mkt vikten diffar)?... De har väl inte LFP-batterier utan istället typ samma batterikemi som LR/P-bilarna. Och eftersom batterierna är mindre med färre celler...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Tackar. Också bra input.
Hade ju varit nice men blir nog svårt då jag vill hålla det under 400k
jag vet en som ev kan släppa en pedantskött lågmilare 2022:a för 410.
Den är på 2300 mil tror jag och Midnight Grey.
Han är så noga med bilen så jag aldrig sett något liknande, du vet stora väskor med bilvård i frunken.
Förra vintern vinterkörde han den inte ens alls. Dvs sommadäck på hela året.
Förvaras inomhus och står just nu som vanligt upputsad till nyskick i garaget med nylagd däckglans:)
Skulle det vara intressant så skicka ett pm så kan jag kika med honom. Vet att han funderar på att sälja.
-