Klockren beskrivning!Niklas Z skrev: ↑06 aug 2023 12:38Våt vägbana gerSamiHuutoniemi skrev: ↑06 aug 2023 11:25Vad är det egentligen med regn som försämrar räckvidden? Förstår att våt vägbana säkert ger lite mer motstånd, men det gör det ju för alla bilar. Vad är kruxet med elbilar?
Räckvidd släp? Gissa om det går.
Moderator: Redaktion
Re: Räckvidd släp? Gissa om det går.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Intressant.Walker skrev: ↑06 aug 2023 08:02Som du själv skriver, Olycksfri bilist, så har du inte så stor erfarenhet av elbil, men det har de som svarat dig. Man behöver inte diskutera det i tid och evighet för att bli överens. Ibland behöver man bara lyssna på de med erfarenhet och om man inte tror dem, själv skaffa sig den erfarenheten.
Utifrån dina svar tror jag att du kommer få en ganska brysk överraskning när vintern faller. Att räkna på förbrukning och räckvidd på en elbil är tämligen annorlunda än på en bil med förbränningsmotor. Men det kommer du märka. (Våra inlägg är inte gjorda för att kritisera dig eller vara elaka utan för att dela med oss av vår erfarenhet och vara till hjälp)IMG_7460.jpeg
Nu på semestern körde jag 100% laddat från Sthlm - Gbg. Passagerare och last i bilen. 47,5 mil. Kalluften var avstängd.
Inget laddstopp, bara en kort paus längs vägen. Det var 8% kvar av laddningen i Gbg. Bra!
Därefter provade jag motorvägskörningar med stopp och läste av ruttsummeringen. Det var väldigt stor skillnad i elförbr. per mil mellan 90, 100, 110 och 120 kph. Minns nu inte exakt med bara mellan 100 och 110 var det klart märkbar skillnad.
Även provade med och utan farrhållare. Mindre förbrukning utan farthållare cirka 5% mindre. Ungefär samma skillnad som jag har noterat för bränslebilar
Spännande och se hur det blir för siffror vintertid.
Om du använder navigatorn och stannar och laddar när den vill behöver du inte oroa dig över räckvidden och du kan även köra igång ACnOlycksfri bilist skrev: ↑07 aug 2023 20:44Intressant.Walker skrev: ↑06 aug 2023 08:02Som du själv skriver, Olycksfri bilist, så har du inte så stor erfarenhet av elbil, men det har de som svarat dig. Man behöver inte diskutera det i tid och evighet för att bli överens. Ibland behöver man bara lyssna på de med erfarenhet och om man inte tror dem, själv skaffa sig den erfarenheten.
Utifrån dina svar tror jag att du kommer få en ganska brysk överraskning när vintern faller. Att räkna på förbrukning och räckvidd på en elbil är tämligen annorlunda än på en bil med förbränningsmotor. Men det kommer du märka. (Våra inlägg är inte gjorda för att kritisera dig eller vara elaka utan för att dela med oss av vår erfarenhet och vara till hjälp)IMG_7460.jpeg
Nu på semestern körde jag 100% laddat från Sthlm - Gbg. Passagerare och last i bilen. 47,5 mil. Kalluften var avstängd.
Inget laddstopp, bara en kort paus längs vägen. Det var 8% kvar av laddningen i Gbg. Bra!
Därefter provade jag motorvägskörningar med stopp och läste av ruttsummeringen. Det var väldigt stor skillnad i elförbr. per mil mellan 90, 100, 110 och 120 kph. Minns nu inte exakt med bara mellan 100 och 110 var det klart märkbar skillnad.
Även provade med och utan farrhållare. Mindre förbrukning utan farthållare cirka 5% mindre. Ungefär samma skillnad som jag har noterat för bränslebilar
Spännande och se hur det blir för siffror vintertid.

MY RWD Vit 2023
-
Visst. Det är rätt.Freez skrev: ↑08 aug 2023 11:18Om du använder navigatorn och stannar och laddar när den vill behöver du inte oroa dig över räckvidden och du kan även köra igång ACnOlycksfri bilist skrev: ↑07 aug 2023 20:44Intressant.Walker skrev: ↑06 aug 2023 08:02Som du själv skriver, Olycksfri bilist, så har du inte så stor erfarenhet av elbil, men det har de som svarat dig. Man behöver inte diskutera det i tid och evighet för att bli överens. Ibland behöver man bara lyssna på de med erfarenhet och om man inte tror dem, själv skaffa sig den erfarenheten.
Spännande och se hur det blir för siffror vintertid..
Men då blir det stopp på A6 tråkiga parkering eller i Ulricehamn på ett blåsigt fält och McD som granne.
Vi stannade istället kort vid en trevlig badsjö och pausade där.
Man undrar om det finns Teslaladdare på mer välsignade platser också?
Med mitt 4P Twin XL kåpsläp bakom Tesla Y LR får jag en genomsnittsförbrukning sommar på 248 Wh/km med farthållaren på 80 km/h, mätt mellan Luleå och Åre. Drar man bort förvärmningen hamnar man nedåt 235 Wh/km. Genomsnittshastighet 75 km/h.
Det ger dryga 31 mils räckvidd. Min gamla Tesla 3P 2019 klarade ungefär 25 mil med samma förutsättningar, men aldrig under 20 mil ens vintertid. Dock kan man minska förbrukningen ganska rejält genom att minska farten till 70 om man får räckviddsångest...
Det ger dryga 31 mils räckvidd. Min gamla Tesla 3P 2019 klarade ungefär 25 mil med samma förutsättningar, men aldrig under 20 mil ens vintertid. Dock kan man minska förbrukningen ganska rejält genom att minska farten till 70 om man får räckviddsångest...
Tesla Y LR -22 EAP
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Kanske aningen offtopic men jag undrar ifall man ”tar” energin från fordonet framför när man slipstreamar? Att slipstream funkar för bakomvarande är självklart. Har kört på minimal förbrukning med MC genom att ligga bakom lastbilar eller husvagnar. Lyckades förlänga räckvidden med Plaiden i somras med största hyrsläpet från OK genom att ligga bakom lastbil. Borde egentligen behövt ladda extra i Sundsvall men kom till Örnsköldsvik på en laddning i Huddik tack vare långtradaren framför. Har en gång i tiden tävlat i downhill med skateboard och då påverkas inte farten för den som ligger först när man slipstreamar. Det känns snarare som att det går ännu fortare för båda två, men det kanske är andra fysiska förutsättningar när man ligger bakom en lastbil med elbil och släp? Det här är ju klurigt då luftmotståndet inte enbart är frontytan, det har ju även att göra med hur lätt luften släpper från fordonet baktill.
Alltså - kostar min slipstream i Teslan extra diesel för framförvarande lastbil? Eller hjälper man kanske t.o.m. framförvarande fordon med att sänka förbrukningen?
Alltså - kostar min slipstream i Teslan extra diesel för framförvarande lastbil? Eller hjälper man kanske t.o.m. framförvarande fordon med att sänka förbrukningen?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Frågan är ju mer akademisk än av praktisk betydelse. Jag tror du sänker förbrukningen på framförvarande fordon, om än ytterst marginellt. Experimentlastbilar sätter ju på en tail som smalnar av för att minska luftmotståndet och tester har ju visat att en vanlig lastbox på dragkroken också kan minska luftmotståndet på en bil. Allt som gör formen mer dropp/fisk-formad hjälper till.
Som jag förstår det och gissar att det blir; Bakom lastbilen bildas en turbulent zon med undertryck som ”suger lastbilen bakåt”. Framför din bil är det övertryck. Kör du tillräckligt nära borde övertrycket från din bil minska undertrycket från lastbilen så lastbilen går lättare. I bästa fall skapas en stationär luftkudde mellan fordonen som gör flödet mer laminärt när det lämnar lastbilen.
Som jag förstår det och gissar att det blir; Bakom lastbilen bildas en turbulent zon med undertryck som ”suger lastbilen bakåt”. Framför din bil är det övertryck. Kör du tillräckligt nära borde övertrycket från din bil minska undertrycket från lastbilen så lastbilen går lättare. I bästa fall skapas en stationär luftkudde mellan fordonen som gör flödet mer laminärt när det lämnar lastbilen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”