Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
Dom har faktiskt lite på benen. Har man en bil med lite kortare räckvidd som inte kommer över krönet så att säga, så får man mycket kortare räckvidd med norrmännens test.
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Problemet är när man går över till elfordon även i de världsdelarna och konkurrenterna har tagit fram bilar till halva priset, med dubbla räckvidden och pålitlig mjukvara. Då kan inte Toyota fortsätta. Så det är väl tills dess de har på sig.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Det kan dock gå fort om/när tillgången på billiga elbilar blir större, man ska inte underskatta komplexiteten och kostnaderna för den logistik som krävs för att hålla igång en flotta av ICE, i delar av Afrika är t.ex. solenergi redan den överlägset billigaste energikällan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Ett antagande från din sida, jag har inte sagt att "hela världen är på gränsen till EL".
Är mycket väl medveten om att det finns stora delar av världen där omställningen till eldrift kommer ta längre tid, dessa regioner är inte heller dom mest köpstarka regionerna och därav inte så stor nybilsförsäljning öht.
Jag tror precis som jag sa, att Toyota inte kommer vara uppe i toppen inom några år. (jag kan få fel såklart)
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.7 Pro Edition -24 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Det kan dock gå fort om/när tillgången på billiga elbilar blir större, man ska inte underskatta komplexiteten och kostnaderna för den logistik som krävs för att hålla igång en flotta av ICE, i delar av Afrika är t.ex. solenergi redan den överlägset billigaste energikällan.
/fth
Jo, jag håller med. Nu har jag inte aktier i Tesla, en jag är väldigt glad att inte ha aktier på lång sikt i Toyota. Tror det finns mycket potentiellt fall i deras marknadsandelar och aktiekurs på 10 års sikt.
Hur som helst tycker jag det är riktigt pinsamt att de inte vill vara med i tester som är ytterst bra konsumentupplysningar. Inget jag hade tyckt varit förtroendeingivande om jag var potentiell Toyota-kund.
Problemet är när man går över till elfordon även i de världsdelarna och konkurrenterna har tagit fram bilar till halva priset, med dubbla räckvidden och pålitlig mjukvara. Då kan inte Toyota fortsätta. Så det är väl tills dess de har på sig.
ja, kolla bara vad som händer nu med 25k€ elbilarna.
"bilar till halva priset, med dubbla räckvidden" är nära nu.
Toyota är VÄLDIGT långt efter.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Hur många nya bilar säljs där? Hur ser det ut med elbilsmarknaden i Asien? Kina?
Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
Rätt patetiskt att SVT väljer att intervjua just Toyota. De har ju bara en enda elbil i sortimentet – och det är ju dessutom en av de allra sämsta på hela den svenska elbilsmarknaden...
Problemet är när man går över till elfordon även i de världsdelarna och konkurrenterna har tagit fram bilar till halva priset, med dubbla räckvidden och pålitlig mjukvara. Då kan inte Toyota fortsätta. Så det är väl tills dess de har på sig.
ja, kolla bara vad som händer nu med 25k€ elbilarna.
"bilar till halva priset, med dubbla räckvidden" är nära nu.
Toyota är VÄLDIGT långt efter.
Exakt. Och likt andra tillverkare så går det just nu att klistra på fasaden. Men det funkar inte när man inte kan få ner tillverkningskostnaden, i framtiden. Det går bara sålänge folk tolererar att behöva tanka sina bilar ibland, alltså PHEV.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
Rätt patetiskt att SVT väljer att intervjua just Toyota. De har ju bara en enda elbil i sortimentet – och det är ju dessutom en av de allra sämsta på hela den svenska elbilsmarknaden...
Det gäller inte alla nyheter och inslag, men tyvärr så brukar SVT vara duktiga på att hitta många kritiker till elbilar (som kanske ofta inte är helt representativa) och lyfta fram mer negativa saker med att köra och äga elbilar.
Om SVT dock skall vara kritiska mot någon elbil och elbilstillverkare, så borde göra ett inslag om Toyota, och hur deras elbilar är så dåliga att Toyota inte vill att de ens skall testas. Men ej tyvärr någon sådan nyhet hos SVT (kanske andra media plockar upp det småningom).