Jag pendlar en hel del med min Tesla, då får man tid till att fundera och se på alla olika värden som finns i Teslan.
Min slutsat är att det lönar sig att köra så fort man vågar (max: +29km/h) - någon som har andra tankar?
Antagande:
Avstånd mellan SC: 180km
Förbrukning 110km/h: 210wh/km
Förbrukning 139km/h: 250wh/km
Antagen laddeffekt SC, snitt: 80kW
Tid att köra 180km i 110km/h = 1h38min
Tid att köra 180km i 139km/h = 1h18min, diff 20min
Förbrukning 180km i 110km/h = 38kWh
Förbrukning 180km i 139km/h = 45kWh, diff 7kWh
Att ladda 7 kWh med borde ta ca 5-6minuter
Har ni andra andra erfarenheter? Tänker jag helt fel? Är antagandena riktiga?
Kör så fort du vågar - snabbaste sättet (?)
Moderator: Redaktion
Kör så fort du vågar - snabbaste sättet (?)
Senast redigerad av Marten, redigerad totalt 1 gånger.
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Kör så fort du vågar - snabbaste sättet (?)
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fartkontroll och böter håller jag med om.Svenssons skrev:Lägg till en fartkontroll och du tappar hela tidsvinsten och x antal lakan... Största tidsvinsten gör du om du inte behöver ladda på SC och då kan lägre hastighet hjälp.
Men inte helt att slippa SC ladda... jag tror faktiskt man tjänar på att köra snabbare och ladda än att köra långsamt..
Dessutom blir 600km svårt att klara utan att ladda

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ja det har räknats ut att optimala hastigheten för långresor faktiskt är ca 150 km/h
Då kommer man fram till Superchargern med tomma batterier så laddningen går snabbare än om man skulle ha kört lite mer lagom och haft mer laddning kvar i batterierna.

Då kommer man fram till Superchargern med tomma batterier så laddningen går snabbare än om man skulle ha kört lite mer lagom och haft mer laddning kvar i batterierna.
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Helt enigSvenssons skrev:Du skrev pendla och då tänkte jag mer på 20-30 mil och inte 60 mil. Kan du ladda på jobb eller hemma så sparar du mer tid än att stanna en halvtimme vid SC. Tiden det tar att ladda hemma eller på jobbet ska ju inte räknas in i färdtiden.Marten skrev:Men inte helt att slippa SC ladda... jag tror faktiskt man tjänar på att köra snabbare och ladda än att köra långsamt..
Dessutom blir 600km svårt att klara utan att ladda

Det dagliga laddar jag hemm/på jobb - men på resorna mellan Oslo/Malmö så använder jag 2 av 4 SC längs E6. Blir mycket MAX-mat