Storstad? Jag bor i småstad och ger 12000 för 2500 mil MS 75D 2018, helförsäkring, 55 år. När jag köpte min för 3 år sen fick jag kolla varje enskild bil i annonser mot bolagen, för det skilde lite på helförsäkring för varje bil trots att de var identiska. 'Alla andra' märken räcker det med reg nr för att få fram pris online.
Storstad? Jag bor i småstad och ger 12000 för 2500 mil MS 75D 2018, helförsäkring, 55 år. När jag köpte min för 3 år sen fick jag kolla varje enskild bil i annonser mot bolagen, för det skilde lite på helförsäkring för varje bil trots att de var identiska. 'Alla andra' märken räcker det med reg nr för att få fram pris online.
Swedbank, 2021 Model S Performance, 50+, Norra uppland, upp till 2500 mil, stora paketet, helförsäkring , 1101:-/ mån.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Prova ring Watercircles igen och kolla om det går att snacka ner priset eller om det går att sänka på annat sätt. Jag har en personförsäkring hos WC (inget som jag bryr mig om) som gör att jag får ner priset på bilförsäkringen ordentligt. Det är ju lätt att ge upp när man får en sådan fantasikalkyl men försök ändå. Kan kanske låst garage påverka?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Prova ring Watercircles igen och kolla om det går att snacka ner priset eller om det går att sänka på annat sätt. Jag har en personförsäkring hos WC (inget som jag bryr mig om) som gör att jag får ner priset på bilförsäkringen ordentligt. Det är ju lätt att ge upp när man får en sådan fantasikalkyl men försök ändå. Kan kanske låst garage påverka?
Japp testar. Får 24 000kr/år på mitt AB.
Ca 40K/år privat.
Men vill inte ta ut en bil på ABt igen, blir bara en massa skatt.
Hugaligen. Vågar inte tänka vad försäkringen går på utanför garantin. Svårt att få andrahandsköpare om de är medveten om kostnaden.
Vad går försäkringen på övriga elbilar? (kanske inte är så att de försöker pungslå teslaägare just specifikt utan elbilister i allmänhet)
En del på forumet har uppgett att de har Gjensidige, ICA eller Motormännen. Kolla med dem?...
Motormännen är en front för Gjensidige. Jag tecknade för MY via dem och fick ett riktigt bra pris, fick en offert giltig i 30 dagar och tackade ja. Säljaren varnade mig dock för att premien skulle gå upp rejält efter ett år då de legat fel i pris av någon orsak.
Varför köpa en så gammal sönderkörd Model S, när alla begagnade kostar lika mycket som en ny 2023 när man inte köper hos Tesla (som tar 400k i överpris)?
Ref tråden: Tips och snack om beg. Teslor...
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015 - 2015
Varför köpa en så gammal sönderkörd Model S, när alla begagnade kostar lika mycket som en ny 2023 när man inte köper hos Tesla (som tar 400k i överpris)?
Nu får du ta av tomtemössan. Rent stolleri. En sen MS 2020 kan man få till för 450' (på KVD 400-450) medan MS LR 2023 ligger ute för 950k på Blocket. Senaste avslut på Kvd på en sån var 730. Så diskrepansen mellan marknadsvärdet och begärt pris är enorm på nya MS 2023.
Tkr inte prislappen är motiverad på en ny MS LR 2023.
Nu får du ta av tomtemössan. Rent stolleri. En sen MS 2020 kan man få till för 450' (på KVD 400-450) medan MS LR 2023 ligger ute för 950k på Blocket. Senaste avslut på Kvd på en sån var 730. Så diskrepansen mellan marknadsvärdet och begärt pris är enorm på nya MS 2023.
Tkr inte prislappen är motiverad på en ny MS LR 2023.
Du får i princip samma bil för 450k.
Eller hur?
Jag återgav bara vad "någon" upprepat gång på gång i tråden: "Tips och snack om beg Teslor som säljs på blocket, kvd. mm."
Hur passar tomtemössan?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015 - 2015
Hugaligen. Vågar inte tänka vad försäkringen går på utanför garantin. Svårt att få andrahandsköpare om de är medveten om kostnaden.
Vad går försäkringen på övriga elbilar? (kanske inte är så att de försöker pungslå teslaägare just specifikt utan elbilister i allmänhet)
En id4gtx 2022 4380:-/år
id3 2022 2683:-/år båda med fria mil för mig 50+ på landsbygd i villa
Tror inte utdelningen av pungslag för vissa bilägare är drivande i prissättningen. Försäkringspremier baseras på statistik över de utgifter försäkringsbolagen har för respektive modeller. Är modellen dyr att försäkra betyder det att den ofta är inblandad i skadeärenden och/eller är dyr att laga (tex dyra delar, att många skrotas, att det tar lång tid att laga och handlägga, etc…).