patrickarlsson skrev: ↑25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer
![😅](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f605.svg)
)
Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.
Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.
Tänker jag helt fel?
Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?
Hälsningar,
Patric
Tjena Patric!
Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.
Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.
För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu..
2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.
Är det värt 80k? Det frågar man sig...