Model Y RWD eller Model Y LR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 25 jan 2024 13:12
Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 13:00
...] Så vill du verkligen ha så lång räckvidd som möjligt som du skriver, så finns det inget att fundera över. Men om det inte är så viktigt, tror jag RWD är ett minst lika bra köp. I alla fall så länge ljudanläggning är samma. Det pratas om att den ska reduceras väsentligt på RWD.
Nu har jag inte dubbelkollat själv, man för ungefär ngn dag sen så var det enligt Teslas svenska hemsida samma stereo i RWD. Så länge som det står att det är samma stereo på hemsidan och i konfiguratorn så får man väl utgå ifrån att det stämmer. Annars är nog de enda som kan svara på det här Tesla själva...
Och vad skrev jag som är felaktigt, eftersom du kände dig tvungen att kommenterar?
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 15:20
SwedishAdvocate skrev: 25 jan 2024 13:12
Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 13:00
...] Så vill du verkligen ha så lång räckvidd som möjligt som du skriver, så finns det inget att fundera över. Men om det inte är så viktigt, tror jag RWD är ett minst lika bra köp. I alla fall så länge ljudanläggning är samma. Det pratas om att den ska reduceras väsentligt på RWD.
Nu har jag inte dubbelkollat själv, man för ungefär ngn dag sen så var det enligt Teslas svenska hemsida samma stereo i RWD. Så länge som det står att det är samma stereo på hemsidan och i konfiguratorn så får man väl utgå ifrån att det stämmer. Annars är nog de enda som kan svara på det här Tesla själva...
Och vad skrev jag som är felaktigt, eftersom du kände dig tvungen att kommenterar?
Kanske otydligt av mig. Var menat som info till OP. Men annars tycker jag väl faktiskt att det jag skrev är tydligare än dina två sista meningar. Men det behöver vi ju inte vara eniga om. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Teslabilen2023 »

MY_piraya skrev: 25 jan 2024 14:57
mikebike skrev: 25 jan 2024 14:51
Verdi_ skrev: 25 jan 2024 14:37
MY_piraya skrev: 25 jan 2024 14:12
Jag tycker argumentet för LR även om man kör långresor är överdrivet, kolla tex. Tesla björns 1000km tester... det rör sig om minuter ...
Så långa resor är extremt sällsynta. Hur många här har kört över 100 mil på en dag? Hur ofta händer det?
Nej, inte ofta. Om man istället tänker sig Stockholm - Sundsvall sommartid så klarar man det utan att ladda med en LR, men inte med en RWD. Vintertid kommer man till Jönköping med en LR, o.s.v.
Ja... och även det är sällsynt att någon kör 4 timmar utan paus ... 1000km är ett sett att se att det är extremt lite som skiljer i tid ..
Vi har åkt Stockholm - Malaga ett par gånger och planerar att fortsätta med det. Några dagar blir det rena transportsträckor, och då med pass på max 2,5H åt gången, sen är det dags att pausa.

För oss funkar det fint med en M3 RWD som klarar 80%->10% med 275 mil i motorvägsfart. En MY RWD som klarar ca 225 mil 80%->10% blir det lite för många (eller långa) laddintervall.

Nu kör vi bara lokalt på vintern så vinterräckvidden är aldrig en issue, skulle vi bara åka inom Sverige eller grannländerna vore räckvidden för en MY RWD inte heller vara en issue= Det beror väldigt mycket på vilka behov man har.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MY_piraya skrev: 25 jan 2024 14:12
Jag tycker argumentet för LR även om man kör långresor är överdrivet, kolla tex. Tesla björns 1000km tester... det rör sig om minuter ...
Visst om det bara går ut på att avveka 100 mil på så kort tid som möjligt.

TB gör många korta laddstopp för att minimera restiden, vilket gör att han får äta i bilen medan han kör. Men det resemönster har oftast inte en familj på bilresa. Man föredrar färre men längre stopp så man hinner med att äta och gå på muggen. Det tar sin tid med 3 ungar. Och då blir det större skillnad i restid mellan LR och RWD.

Vi kör 100 mil på en dag i alla fall 4 gånger om året vintertid, och då strävar vi alltid efter så få stopp som möjligt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Arctic Drifter »

Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 15:40
TB gör många korta laddstopp för att minimera restiden, vilket gör att han får äta i bilen medan han kör. Men det resemönster har oftast inte en familj på bilresa. Man föredrar färre men längre stopp så man hinner med att äta och gå på muggen. Det tar sin tid med 3 ungar. Och då blir det större skillnad i restid mellan LR och RWD.

Vi kör 100 mil på en dag i alla fall 4 gånger om året vintertid, och då strävar vi alltid efter så få stopp som möjligt.
Beror på hur man uppfostrat sina barn :lol:
Jag brukar ställa den retoriska frågan, vill ni ha långa raster (underförstått > 25 min) eller är det roligare att komma fram lite snabbare?

Så vi bestämmer 10 min innan vi är framme vad alla vill käka, går det att beställa i förväg så gör vi det också. Full respekt för att andra vill stå och försöka samla ihop familjen vid kassan och fundera där över vad man vill äta men vi har valt det andra alternativet. :D

Så jag brukar försöka rulla in med SOC runt 10 % och ladda till 50-60 %. Vi hade klarat oss bra på en RWD men frugan tror att hon måste ha AWD.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Joho »

patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
...Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%?
Som flera andra skriver så upplever jag också bara räckviddsångest på långresor och ENDAST i kombination med att det är köer vid laddstationerna. För min del är ångesten störst vid fjällresor (som jag gör flera gånger per säsong) då det är svårt att INTE pricka samma restider/dagar som många andra (tor/fre/sön). Jag kör Model 3 RWD och jag tror inte en LR skulle dämpa min ångest då det ändå skulle krävas en laddning per resväg. Har inte heller "behövt" AWD, funkat bra med RWD. Är alltså nöjd med mitt RWD-köp.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev: 25 jan 2024 15:48
Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 15:40
TB gör många korta laddstopp för att minimera restiden, vilket gör att han får äta i bilen medan han kör. Men det resemönster har oftast inte en familj på bilresa. Man föredrar färre men längre stopp så man hinner med att äta och gå på muggen. Det tar sin tid med 3 ungar. Och då blir det större skillnad i restid mellan LR och RWD.

Vi kör 100 mil på en dag i alla fall 4 gånger om året vintertid, och då strävar vi alltid efter så få stopp som möjligt.
Beror på hur man uppfostrat sina barn :lol:
Jag brukar ställa den retoriska frågan, vill ni ha långa raster (underförstått > 25 min) eller är det roligare att komma fram lite snabbare?

Så vi bestämmer 10 min innan vi är framme vad alla vill käka, går det att beställa i förväg så gör vi det också. Full respekt för att andra vill stå och försöka samla ihop familjen vid kassan och fundera där över vad man vill äta men vi har valt det andra alternativet. :D

Så jag brukar försöka rulla in med SOC runt 10 % och ladda till 50-60 %. Vi hade klarat oss bra på en RWD men frugan tror att hon måste ha AWD.
Ha ha...
Jag ser att ni inte har rest under stugbytarsöndagar på sportlovet...
Att ladda 10-50% tar 12 minuter med vår bil. Lycka till att gå från bilen till restaurangen, äta den förbeställa maten, stå i 10 meter kö till toaletten och sedan gå tillbaka till bilen på den tiden. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av mlmmax »

Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 16:04
Arctic Drifter skrev: 25 jan 2024 15:48
Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 15:40
TB gör många korta laddstopp för att minimera restiden, vilket gör att han får äta i bilen medan han kör. Men det resemönster har oftast inte en familj på bilresa. Man föredrar färre men längre stopp så man hinner med att äta och gå på muggen. Det tar sin tid med 3 ungar. Och då blir det större skillnad i restid mellan LR och RWD.

Vi kör 100 mil på en dag i alla fall 4 gånger om året vintertid, och då strävar vi alltid efter så få stopp som möjligt.
Beror på hur man uppfostrat sina barn :lol:
Jag brukar ställa den retoriska frågan, vill ni ha långa raster (underförstått > 25 min) eller är det roligare att komma fram lite snabbare?

Så vi bestämmer 10 min innan vi är framme vad alla vill käka, går det att beställa i förväg så gör vi det också. Full respekt för att andra vill stå och försöka samla ihop familjen vid kassan och fundera där över vad man vill äta men vi har valt det andra alternativet. :D

Så jag brukar försöka rulla in med SOC runt 10 % och ladda till 50-60 %. Vi hade klarat oss bra på en RWD men frugan tror att hon måste ha AWD.
Ha ha...
Jag ser att ni inte har rest under stugbytarsöndagar på sportlovet...
Att ladda 10-50% tar 12 minuter med vår bil. Lycka till att gå från bilen till restaurangen, äta den förbeställa maten, stå i 10 meter kö till toaletten och sedan gå tillbaka till bilen på den tiden. :lol:
Håller med... när man väl stannar för laddning, då vill jag ladda ordentligt och få en "OK" paus samtidigt.
Få men längre stopp, helt klart mest bekvämt.

Att optimera resan utifrån kortast restid ger så få minuter, men så mycket mer stress.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3358
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Niklas Z »

Flera faktorer påverkar, som många redan varit inne på. Resmönster, vilken rutt man färdas, tid på året, tillgång på laddstationer, m m.
Långfärder är något jag i stort sett bara företar mig på sommarhalvåret och jag vill kunna köra runt 4 timmar mellan laddstoppen, så att laddning sker i samband med måltider. Det tycker jag är bekvämast och dessutom tidsbesparande. Det har fungerat utmärkt under de 100+ mil långa dagsetapperna, men det är med en M3LR, som klarar det även när merparten av körningen är på motorväg.
Har man andra körmönster och andra förutsättningar blir valet antagligen annorlunda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 25 jan 2024 15:26
Men annars tycker jag väl faktiskt att det jag skrev är tydligare än dina två sista meningar. Men det behöver vi ju inte vara eniga om. ;)
Ja du är så otroligt duktig. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 17:47
SwedishAdvocate skrev: 25 jan 2024 15:26
Men annars tycker jag väl faktiskt att det jag skrev är tydligare än dina två sista meningar. Men det behöver vi ju inte vara eniga om. ;)
Ja du är så otroligt duktig. :roll:
Tack! Snällt av dig. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Arctic Drifter »

Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 16:04
Ha ha...
Jag ser att ni inte har rest under stugbytarsöndagar på sportlovet...
Att ladda 10-50% tar 12 minuter med vår bil. Lycka till att gå från bilen till restaurangen, äta den förbeställa maten, stå i 10 meter kö till toaletten och sedan gå tillbaka till bilen på den tiden. :lol:
Joda, men vi packar på kvällen innan och rullar 08.00, då slipper vi dessutom hamna i kön som uppstår när alla som drar kring 10.00 rullar :D Detta gör också att vi slipper köa på SuC och toaletterna lika mycket som om vi hade åkt 2 h senare.

Men som sagt, vi har olika approach till detta...

Enligt profilen ser vi ut att ha MYP båda två, har dock aldrig lyckats gå från 10-50% på 12 minuter en sportlovssöndag.
Räknar jag rätt blir det kring 156 kW i snitt. Sen räknar jag med stopp på 25 min och då hinner man 10-60 % i alla fall, sen är vår bil ändå nere under 100 kW i laddeffekt oavsett hur bra SuC ger.

Ni som gillar få och långa laddstopp, vad siktar ni på 50 min?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3358
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Niklas Z »

Arctic Drifter skrev: 25 jan 2024 21:19
Ni som gillar få och långa laddstopp, vad siktar ni på 50 min?
40 minuter räcker för att nå en bit över 90 % i min bil. Det är lagom för en lunch.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev: 25 jan 2024 21:19
Nicke Nyfiken skrev: 25 jan 2024 16:04
Ha ha...
Jag ser att ni inte har rest under stugbytarsöndagar på sportlovet...
Att ladda 10-50% tar 12 minuter med vår bil. Lycka till att gå från bilen till restaurangen, äta den förbeställa maten, stå i 10 meter kö till toaletten och sedan gå tillbaka till bilen på den tiden. :lol:
Joda, men vi packar på kvällen innan och rullar 08.00, då slipper vi dessutom hamna i kön som uppstår när alla som drar kring 10.00 rullar :D Detta gör också att vi slipper köa på SuC och toaletterna lika mycket som om vi hade åkt 2 h senare.

Men som sagt, vi har olika approach till detta...

Enligt profilen ser vi ut att ha MYP båda två, har dock aldrig lyckats gå från 10-50% på 12 minuter en sportlovssöndag.
Räknar jag rätt blir det kring 156 kW i snitt. Sen räknar jag med stopp på 25 min och då hinner man 10-60 % i alla fall, sen är vår bil ändå nere under 100 kW i laddeffekt oavsett hur bra SuC ger.

Ni som gillar få och långa laddstopp, vad siktar ni på 50 min?
Vi (du och jag) har ju lite olika långt att köra på sportlovet ifall vi ska till fjällen. Så det handlar nog inte så mycket om approachen, utan att förutsättningarna är helt olika och därför använder vi lite olika taktik.

Vi kör runt 100 mil på en dag då, och vi startar antingen klockan 05:00 eller så väntar vi till efter 10:00 för att slippa kö på laddarna.

Jo vi har MYP -22 och den laddar 10-50% på 12 minuter på V.3 SuC. Det har jag klockat flera gånger.
Och på 25 minuter laddar den 10-70%.

Jag loggade sista fjällresan förra året och på vägen upp komma vi till Jönköping med 6% kvar. (Så långt hade vi inte kommit med en RWD) Laddade i 27 minuter medan vi åt frukost och lämnade med 72%. Så på 25 minuter hinner den få 70% även en sportlovssöndag.

Längsta stoppet var 37 minuter när vi åt lunch. Då hann bilen ladda till 86%.

På 50 minuter laddar min bil 10-95%.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av jalfa »

Jag kör 2023 RWD privat. Räckvidden är dryga 40 mil på sommaren, dryga 30 vid +- noll och 20 mil vid minus 38 (och det är ju inte så vanligt tack o lov). Kör sex mil enkel väg till arbetet på 80 och 100 vägar. 18x0 fälgar, 235/55 odubbat på vintern. Valde RWD efter litet betänketid då 80-90 tusen till för AWD var litet för mycket. Kör inte så jättelånga resor ofta, men Umeå - Norrköping 1-2 ggr per år och en resa till Tammerfors har det blivit. Inga problem överhuvudtaget.
tobbe367
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 maj 2023 22:01

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av tobbe367 »

En annan sak att ta med i beslutet är att det skiljer lite i material på inredning och stolarna, iaf gjorde det det tidigare när jag provkörde båda bilarna i våras. Upplevde LR lite mer premium och gillade stolarna mer. Sen är det en smaksak, vissa gillar stolarna i Rwd mer. Ingen stor skillnad men rekommenderar ändå att prova och känna på båda.

En bra grej med Rwd som jag kan inte tänkte på när jag beslutade mig för en LR är att pga av lite lägre totalvikt på Rwd så får den dra släp med totalvikt på 1000kg på b-körkort vilket är ett plus.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av mikebike »

tobbe367 skrev: 26 jan 2024 08:18
En annan sak att ta med i beslutet är att det skiljer lite i material på inredning och stolarna, iaf gjorde det det tidigare när jag provkörde båda bilarna i våras. Upplevde LR lite mer premium och gillade stolarna mer. Sen är det en smaksak, vissa gillar stolarna i Rwd mer. Ingen stor skillnad men rekommenderar ändå att prova och känna på båda.

En bra grej med Rwd som jag kan inte tänkte på när jag beslutade mig för en LR är att pga av lite lägre totalvikt på Rwd så får den dra släp med totalvikt på 1000kg på b-körkort vilket är ett plus.
Det har varit lite olika stolar beroende på produktionsort, men nu när alla tillverkas i Berlin är det väl samma stolar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 26 jan 2024 08:39
tobbe367 skrev: 26 jan 2024 08:18
En annan sak att ta med i beslutet är att det skiljer lite i material på inredning och stolarna, iaf gjorde det det tidigare när jag provkörde båda bilarna i våras. Upplevde LR lite mer premium och gillade stolarna mer. Sen är det en smaksak, vissa gillar stolarna i Rwd mer. Ingen stor skillnad men rekommenderar ändå att prova och känna på båda.

En bra grej med Rwd som jag kan inte tänkte på när jag beslutade mig för en LR är att pga av lite lägre totalvikt på Rwd så får den dra släp med totalvikt på 1000kg på b-körkort vilket är ett plus.
Det har varit lite olika stolar beroende på produktionsort, men nu när alla tillverkas i Berlin är det väl samma stolar?
Helt riktigt.
Samma stolar oavsett version av bil, nu när alla bilar kommer från Berlinfabriken.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2021 18:26

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av jongut »

patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer 😅)

Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.

Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.

Tänker jag helt fel? 🙈

Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?

Hälsningar,
Patric
Tjena!

Lycka till med bilköpet! :)

En passus bara, LFP batteriet i RWD är mer tåligt än de andra batterierna men slits mer om du hela tiden laddar till hundra procent. Alla batterier förlorar kapacitet fortare om du ligger på maxladdning hela tiden.

Mvh

Jonas
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Liqwid78 »

jongut skrev: 26 jan 2024 12:43
patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer 😅)

Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.

Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.

Tänker jag helt fel? 🙈

Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?

Hälsningar,
Patric
Tjena!

Lycka till med bilköpet! :)

En passus bara, LFP batteriet i RWD är mer tåligt än de andra batterierna men slits mer om du hela tiden laddar till hundra procent. Alla batterier förlorar kapacitet fortare om du ligger på maxladdning hela tiden.

Mvh

Jonas
Dvs LR batterierna är sämre än RWD batterierna när de är laddad till 100%
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Freez »

Jag är supernöjd med min MY RWD och det är ett mycket bra val men behöver du fyrhjulsdrift, lite mer prestanda samt räckvidd, välj LR.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Tomsgbg »

Är även jag nöjd med MY RWD.
Min första elbil och alltid varit sugen på en Tesla.
Och den förmedlar ju allt som dom dyrare gör förutom prestandan.

Men jag ville köpa in mig så billigt som möjligt denna gången och testa.
Vet att de kommer en uppdaterad modell senare i år och hoppas att fallhöjden blir lägst såhär när de sen är dags att sälja.
Treorna ser ju ut att ha rasat efter Highland när man ser priset från kvd i den andra tråden.
Senast redigerad av Tomsgbg, redigerad totalt 2 gång.
Piggelin
Inlägg: 659
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Piggelin »

pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Freez »

Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27
pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
MY RWD Vit 2023
Piggelin
Inlägg: 659
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Piggelin »

Freez skrev: 26 jan 2024 19:16
Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27
pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
Han skriver ju att han har en LR. Öppna ögonen.
Skriv svar