Hej!patrickarlsson skrev: ↑25 jan 2024 12:29Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer )
Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.
Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.
Tänker jag helt fel?
Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?
Hälsningar,
Patric
Jag har haft model X sedan 2020 och det är klart att AWD är det bästa på vintern, det är bara gasa fullt och bromsa med regen utan att bilen beter sig nervöst. Ska man jämföra priser så får man bedöma om awd och det pris som gäller är värt i jämförelse med RWD. Andra fördelar med RWD är ju batteriet som ska var tåligare för laddning och laddar med hög nivå längre tid. Ska ju också vara mindre risk för brand om jag förstått det rätt. När det gäller bakhjulsdrift så finns ju tester att det är bättre än framhjulsdrift. Den känns väldigt trygg trots tvåhjulsdrift. Jag tycker att den är pigg och räcker väl till. Den modell X jag har är på 570 hk och den kör man på chill hela tiden för annars blir någon irriterad att det blir ryckigt eller hunden som hamnar i ena kanten på hundburen. Kul ibland med mycket hästar men är obekvämt i längden så det blir sällan det används. Jag kanske börjar bli gammal men är väldigt nöjd med model Y och RWD. Det som skiljer är fyrhjulsdrift och dimljus fram. RWD drar väldigt lite el per mil. Dimljus är bara bra att det saknas då det ofta är problem med justering och blir en 2:a vid besiktning.