Men jag undrar vad ni anser om teslas deal för vinterdäck + fälg, är den hyffsat pris värd?
Försöker söka fram priser själv, men kan inte se dimensionerna, förutom 19tum. Sen fälgen vet jag inte vad det är (egen producerad?)
Moderator: Redaktion
Har du testat någon slags skydd för uberturbine fälgarna, typ https://shorturl.at/ejx69 ?
Teslas originalfälgar kan du bara köpa nya från Tesla. Ett alternativ kanske kan vara att bara köpa fälgarna från Tesla och fixa resten själv. Vet dock inte ifall fälgarna säljs separat och ifall det går att spara pengar på att göra på det viset...patrickarlsson skrev: ↑28 jan 2024 21:27Förmodligen väldigt dålig på att söka "rätt" i forumet för jag hittar inte riktigt
Men jag undrar vad ni anser om teslas deal för vinterdäck + fälg, är den hyffsat pris värd?
Försöker söka fram priser själv, men kan inte se dimensionerna, förutom 19tum. Sen fälgen vet jag inte vad det är (egen producerad?)
Tesla säljer endast kompletta hjul.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 14:43Teslas originalfälgar kan du bara köpa nya från Tesla. Ett alternativ kanske kan vara att bara köpa fälgarna från Tesla och fixa resten själv. Vet dock inte ifall fälgarna säljs separat och ifall det går att spara pengar på att göra på det viset...patrickarlsson skrev: ↑28 jan 2024 21:27Förmodligen väldigt dålig på att söka "rätt" i forumet för jag hittar inte riktigt
Jasså, var har du fått det ifrån?lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 14:47Tesla säljer endast kompletta hjul.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 14:43Teslas originalfälgar kan du bara köpa nya från Tesla. Ett alternativ kanske kan vara att bara köpa fälgarna från Tesla och fixa resten själv. Vet dock inte ifall fälgarna säljs separat och ifall det går att spara pengar på att göra på det viset...patrickarlsson skrev: ↑28 jan 2024 21:27Förmodligen väldigt dålig på att söka "rätt" i forumet för jag hittar inte riktigt
https://www.tesla.com/sv_se/support/faq
Jag bifogade en länk till Teslas FAQ där det står det jag skrev, angående vinterhjul. Något mer vet jag inte.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2024 16:39Jasså, var har du fått det ifrån?lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 14:47Tesla säljer endast kompletta hjul.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 14:43Teslas originalfälgar kan du bara köpa nya från Tesla. Ett alternativ kanske kan vara att bara köpa fälgarna från Tesla och fixa resten själv. Vet dock inte ifall fälgarna säljs separat och ifall det går att spara pengar på att göra på det viset...patrickarlsson skrev: ↑28 jan 2024 21:27Förmodligen väldigt dålig på att söka "rätt" i forumet för jag hittar inte riktigt
Självklart säljer tesla fälgar. Bara att kontakta valfritt SC.
Däremot säljer de inte lösa vinterdäck.
Fast frågan i den den FAQen är:lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 16:51Jag bifogade en länk till Teslas FAQ där det står det jag skrev, angående vinterhjul. Något mer vet jag inte.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2024 16:39Jasså, var har du fått det ifrån?lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 14:47Tesla säljer endast kompletta hjul.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 14:43Teslas originalfälgar kan du bara köpa nya från Tesla. Ett alternativ kanske kan vara att bara köpa fälgarna från Tesla och fixa resten själv. Vet dock inte ifall fälgarna säljs separat och ifall det går att spara pengar på att göra på det viset...patrickarlsson skrev: ↑28 jan 2024 21:27Förmodligen väldigt dålig på att söka "rätt" i forumet för jag hittar inte riktigt
Precis. Och i länken står det ingenting om att de inte säljer lösa fälgar.lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 16:51Jag bifogade en länk till Teslas FAQ där det står det jag skrev, angående vinterhjul. Något mer vet jag inte.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2024 16:39Jasså, var har du fått det ifrån?lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 14:47Tesla säljer endast kompletta hjul.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 14:43Teslas originalfälgar kan du bara köpa nya från Tesla. Ett alternativ kanske kan vara att bara köpa fälgarna från Tesla och fixa resten själv. Vet dock inte ifall fälgarna säljs separat och ifall det går att spara pengar på att göra på det viset...patrickarlsson skrev: ↑28 jan 2024 21:27Förmodligen väldigt dålig på att söka "rätt" i forumet för jag hittar inte riktigt
Som vanligt är du tydligare än mig.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 16:55Fast frågan i den den FAQen är:lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 16:51Jag bifogade en länk till Teslas FAQ där det står det jag skrev, angående vinterhjul. Något mer vet jag inte.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2024 16:39Jasså, var har du fått det ifrån?lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 14:47Tesla säljer endast kompletta hjul.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 14:43
Teslas originalfälgar kan du bara köpa nya från Tesla. Ett alternativ kanske kan vara att bara köpa fälgarna från Tesla och fixa resten själv. Vet dock inte ifall fälgarna säljs separat och ifall det går att spara pengar på att göra på det viset...
"Kan jag köpa vinterdäck utan fälgar?"
Det finns ingen fråga om ifall det går att köpa fälgar utan (vinter)däck...
Då kanske det går att spara en slant på att 'endast' köpa fälgarna från Tesla.
OK, det kan säkert stämma. Jag tolkade det dock som att de inte säljer lösa fälgar heller, eftersom de skriver att de endast säljer kompletta hjul. Annars tänker jag, för tydlighetens skull, att de skulle skriva de inte säljer lösa vinterdäck utan enbart säljer vinterdäck med fälgar men att de dock säljer lösa fälgar. Hittade heller inga lösa fälgar i shopen men går, som ni skriver, säkert att lösa genom SC.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2024 17:10Som vanligt är du tydligare än mig.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2024 16:55Fast frågan i den den FAQen är:lloydfabege skrev: ↑29 jan 2024 16:51Jag bifogade en länk till Teslas FAQ där det står det jag skrev, angående vinterhjul. Något mer vet jag inte.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2024 16:39Jasså, var har du fått det ifrån?
"Kan jag köpa vinterdäck utan fälgar?"
Det finns ingen fråga om ifall det går att köpa fälgar utan (vinter)däck...
Då kanske det går att spara en slant på att 'endast' köpa fälgarna från Tesla.![]()
Men vi menar samma sak.![]()
Tyvärr tror jag inte det finns några pengar att tjäna på att köpa lösa fälgar. Tesla tar hutlöst betalt för lösa fälgar.
Enda anledningen att göra så är om man absolut vill ha originalfälgar men vill ha andra vinterdäck än de Tesla erbjuder.
Om jag vore dig så skulle jag kolla upp vad det är för ET på Teslas originalfälgar innan jag köper ngn tredjepartsfälg. Annars finns risken att hjulet hamnar för långt ut i hjulhuset, och då kan det ju bli blästring av karossen från däckens slitbana... Man behöver ju även veta hur mkt vikt originalfälgarna klarar. Även bultcirkel kan väl ställa till det i värsta fall.patrickarlsson skrev: ↑28 jan 2024 21:27...] Försöker söka fram priser själv, men kan inte se dimensionerna, förutom 19tum. Sen fälgen vet jag inte vad det är (egen producerad?)
Prova att googla.
Det är ju en smaksak och ingenting du kan fastslå som fakta.
En hel industri skulle inte finnas om alla köpte originalfälgar.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 jan 2024 18:56Det är ju en smaksak och ingenting du kan fastslå som fakta.
Personligen tycker jag sällan att de billigaste (basalternativet) är de snyggaste fälgarna, oavsett bilmärke. Brukar finnas en anledning till att det finns dyrare tillval att välja när man köper ny bil.
Ja 19" till Y är 3000:- billigare nu än för 1,5 år sedan när jag hämtade min bil. Lite mer rimliga priser nu.