Tips på takräcke + takbox för skidor

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

MagnusF
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2017 22:31

Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av MagnusF »

Hej!

Jag har nyligen fått en Model Y och efter vårens skidresor tänkte jag kolla upp vad det skulle kosta att köpa takräcke och takbox. Den ska sitta på 1-2 veckor per år och räckvidden känns inte som ett problem så rent teoretiskt kan jag väl slänga upp lite vad som helst på taket, behöver alltså inte den dyraste aero-boxen.

Jag vill gärna att takräcket ska gå att ta av relativt enkelt och jag har läst att glastaket kan spricka, eventuella modeller som minskar den risken är att föredra. Teslas original-takräcke är relativt dyrt men kanske värt det? Såg att det fanns lite andra modeller för halva priset, fungerar de ungefär lika bra?

Kan jag köpa i princip vilken takbox som helst på Blocket eller vad ska jag tänka på?

Vill ha med mig fyra par skidor där de längsta är 190 cm långa, i övrigt ganska få krav.

Alla tips på hur ni gjort välkomnas!
Användarvisningsbild
freheg
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 apr 2023 12:12
Referralkod: ts.la/fredrik569068

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av freheg »

Jag valde faktiskt till slut att ha skidorna i bilen. Har en gammal skidväska från Audi som rymmer 4 skidor och stavar och som är vattentät och vadderad + att den har fäste för mittsäkerhetsbältet så att den inte flyger fram vid kollision. Väskan går fram till ungefär baksätets framkant. Har sett att liknande väskor går att köpa från andra leverantörer också. Bara som ett alternativt tips!
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Icerman »

Har också valt att ha skidorna inne i bilen trots att jag har takräcke och box. Slippa få upp asset på taket samt att man slipper ljudet från boxen. Skidfodral och spännrem för att hålla på plats. Detta är möjligt tack vare att fyra par pjäxor, fyra hjälmar plus vantar och Googles ryms i baljan bak. Mat fram och övrigt bredvid laggen. Har t.o.m. haft med 2 brädor och 2 par längdskidor med tillhörande boots/pjäxor.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av FStaake »

Jag köpte original takräcke från Tesla pga risken att taket spricker. Har inte haft problem hittills.
Rekommenderar oavsett att köpa PPF på Biltema och klippa till egna bitar att ha under gummifötterna.
Sedan köpte jag en cykel-momentnyckel för att få till 4,5 Nm åtdragningsmoment av muttrarna.
Boxen jag har är en gammal gigantisk Packline, rymmer lätt 10 par skidor.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
jockesyk
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 okt 2021 15:09
Ort: Luleå
Referralkod: ts.la/joakim727667

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av jockesyk »

Det är smidigt om takboxen går att skjuta fram så pass långt att det går att öppna bakluckan helt.
Moderna boxar är ofta bättre formade för att passa den typ av baklucka som Y har.

Så här ser det ut med min Thule Vector Alpine. Jag har inte behövt begränsa hur mycket bakluckan öppnas.

Bild
Bild

Snabbt och lätt att fästa boxen med de där gripklorna också. Det här är dock ingen billig box, men några saker att tänka på när du Blocket-shoppar i alla fall.
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av kaffekoko »

Körde på tesla orginal takräcke. Glad att jag gjord det då hela processen att fästa takboxen känns läskig. Man ska pilla in en metallbit under glastaket på en speciell plats där räcket ska sitta. Sen spänner man åt och väntar på att taket spricker. Men gör förhoppningsvis inte det för att det är tesla orginal. Känns som en udda konstruktion annars skulle jag garanterat köpt något annat eller begagnat.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Dafro »

jockesyk skrev: 18 apr 2023 10:44
Det är smidigt om takboxen går att skjuta fram så pass långt att det går att öppna bakluckan helt.
Moderna boxar är ofta bättre formade för att passa den typ av baklucka som Y har.

Så här ser det ut med min Thule Vector Alpine. Jag har inte behövt begränsa hur mycket bakluckan öppnas.

Bild
Bild

Snabbt och lätt att fästa boxen med de där gripklorna också. Det här är dock ingen billig box, men några saker att tänka på när du Blocket-shoppar i alla fall.
Den boxen var faktiskt riktigt snygg, och inte gratis såg jag. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av slugger75 »

Jag har en Thule Touring Alpine. Den är bra men varje fjällresa är det någon som slår huvudet i luckan då jag behövt begränsa hur mycket den ska öppna sig, för att inte slå i boxen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
turningtesla
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jul 2023 09:13

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av turningtesla »

jockesyk skrev: 18 apr 2023 10:44
Det är smidigt om takboxen går att skjuta fram så pass långt att det går att öppna bakluckan helt.
Moderna boxar är ofta bättre formade för att passa den typ av baklucka som Y har.

Så här ser det ut med min Thule Vector Alpine. Jag har inte behövt begränsa hur mycket bakluckan öppnas.

Bild
Bild

Snabbt och lätt att fästa boxen med de där gripklorna också. Det här är dock ingen billig box, men några saker att tänka på när du Blocket-shoppar i alla fall.
Kolla på samma box till vinterns bravader!
Vilken size kör du, M eller L?
Hur är den gällande missljud osv? 😊

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av emlan »

jockesyk skrev: 18 apr 2023 10:44
Det är smidigt om takboxen går att skjuta fram så pass långt att det går att öppna bakluckan helt.
Moderna boxar är ofta bättre formade för att passa den typ av baklucka som Y har.

Så här ser det ut med min Thule Vector Alpine. Jag har inte behövt begränsa hur mycket bakluckan öppnas.

Bild
Bild

Snabbt och lätt att fästa boxen med de där gripklorna också. Det här är dock ingen billig box, men några saker att tänka på när du Blocket-shoppar i alla fall.
Liten klassisk trådkapning ;)

Om du har möjlighet att svara skulle jag bli glad, förstår fullt om du inte har box på och därmed svårt att mäta: Hur långt är det från t-spåret till glaset på bakluckan där takboxen slutar?
MY LR -23
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Oscar11 »

MagnusF skrev: 17 apr 2023 21:16
Hej!

Jag har nyligen fått en Model Y och efter vårens skidresor tänkte jag kolla upp vad det skulle kosta att köpa takräcke och takbox. Den ska sitta på 1-2 veckor per år och räckvidden känns inte som ett problem så rent teoretiskt kan jag väl slänga upp lite vad som helst på taket, behöver alltså inte den dyraste aero-boxen.

Jag vill gärna att takräcket ska gå att ta av relativt enkelt och jag har läst att glastaket kan spricka, eventuella modeller som minskar den risken är att föredra. Teslas original-takräcke är relativt dyrt men kanske värt det? Såg att det fanns lite andra modeller för halva priset, fungerar de ungefär lika bra?

Kan jag köpa i princip vilken takbox som helst på Blocket eller vad ska jag tänka på?

Vill ha med mig fyra par skidor där de längsta är 190 cm långa, i övrigt ganska få krav.

Alla tips på hur ni gjort välkomnas!
Hyra på Hygglo?
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
jockesyk
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 okt 2021 15:09
Ort: Luleå
Referralkod: ts.la/joakim727667

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av jockesyk »

turningtesla skrev: 25 jul 2023 20:39
Vilken size kör du, M eller L?
Hur är den gällande missljud osv? 😊
Vector Alpine finns bara i en storlek, eller så kan man säga att Vector finns i tre storlekar: M, L och Alpine.

Den är tystare än min förra takbox (av Mekonomens eget märke). Från 100km/h är det dock en del vindljud.
Användarvisningsbild
jockesyk
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 okt 2021 15:09
Ort: Luleå
Referralkod: ts.la/joakim727667

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av jockesyk »

emlan skrev: 28 jul 2023 16:55
Hur långt är det från t-spåret till glaset på bakluckan där takboxen slutar?
Cirka 53 centimeter i höjd med takräcket.
IMG_9156.jpeg
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av emlan »

jockesyk skrev: 28 jul 2023 21:23
emlan skrev: 28 jul 2023 16:55
Hur långt är det från t-spåret till glaset på bakluckan där takboxen slutar?
Cirka 53 centimeter i höjd med takräcket.
IMG_9156.jpeg
Tack!

Attsingen, min befintliga box är 73 cm...
(Funderar starkt på en MY och inser att det inte bara är bilen som ka köpas ;) )
MY LR -23
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Ilduce77 »

emlan skrev: 29 jul 2023 11:13
jockesyk skrev: 28 jul 2023 21:23
emlan skrev: 28 jul 2023 16:55
Hur långt är det från t-spåret till glaset på bakluckan där takboxen slutar?
Cirka 53 centimeter i höjd med takräcket.
IMG_9156.jpeg
Tack!

Attsingen, min befintliga box är 73 cm...
(Funderar starkt på en MY och inser att det inte bara är bilen som ka köpas ;) )
Sälj din nuvarande box, köp en model Y med en ref-länk från någon av oss eller annan bekant med tesla och få 5000 kr i rabatt och använd pengarna till en ny box.. 😀

Det går inte att skjuta fram boxen lite, eller är 73 cm från "skruvskårans" bakre kant?

Det går att ställa in öppningsvinkeln på luckan också, så den inte öppnar lika högt.. Det kan också vara en lösning...
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av emlan »

Ilduce77 skrev: 29 jul 2023 13:12

Sälj din nuvarande box, köp en model Y med en ref-länk från någon av oss eller annan bekant med tesla och få 5000 kr i rabatt och använd pengarna till en ny box.. 😀

Det går inte att skjuta fram boxen lite, eller är 73 cm från "skruvskårans" bakre kant?

Det går att ställa in öppningsvinkeln på luckan också, så den inte öppnar lika högt.. Det kan också vara en lösning...
Det är så långt bak fästet kan röra sig på min klassiska Packline. Vi åker ofta med minst 10 par skidor i boxen - så det vill till att hitta en med volym.

Referal-pengen täcker ju bara det nya takräcket ;)
Mitt Thule täcker ju inte ens nära det.

Jo, nuvarande Volvon känner av om det är något i vägen och öppnar inte helt då, men med MY är det manuell programmering som gäller?
MY LR -23
SamiHuutoniemi
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
Ort: Östersund
Referralkod: ts.la/sami934995

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av SamiHuutoniemi »

emlan skrev: 29 jul 2023 21:11
Ilduce77 skrev: 29 jul 2023 13:12

Sälj din nuvarande box, köp en model Y med en ref-länk från någon av oss eller annan bekant med tesla och få 5000 kr i rabatt och använd pengarna till en ny box.. 😀

Det går inte att skjuta fram boxen lite, eller är 73 cm från "skruvskårans" bakre kant?

Det går att ställa in öppningsvinkeln på luckan också, så den inte öppnar lika högt.. Det kan också vara en lösning...
Det är så långt bak fästet kan röra sig på min klassiska Packline. Vi åker ofta med minst 10 par skidor i boxen - så det vill till att hitta en med volym.

Referal-pengen täcker ju bara det nya takräcket ;)
Mitt Thule täcker ju inte ens nära det.

Jo, nuvarande Volvon känner av om det är något i vägen och öppnar inte helt då, men med MY är det manuell programmering som gäller?
Hade nog tagit det säkra före det osäkra och hållt in knappen de tre sekunderna det tar för att ställa höjden på bakluckan :)
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Nikk »

Jag har haft takräcke och box till alla tidigare bilar men nu tröttnat på att köpa nya räcken vart annat vart tredje år.
Dessutom verkar det ju som att luftmotståndet kan bli en faktor särskilt vintertid.

Har funderat på bakbox eller en lastplatta för dragkroken. Nackdelen med bakbox är att utbudet är ytterst begränsat för längre skidor. Lastplatta känns intressant men då får man smutsiga skidfodral på köpet...

En annan tanke som slog mig var att använda cykelhållaren och surra fast ett eller två skidfodral på den... är det någon som gjort så någongång?
Gäller för en max två resor per år så funderar seriöst på den här budgetidén (även utrymmesbesparande)...
Låter det som en galen idé?
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av mikebike »

Jag har cyklarna på taket och skidorna inuti bilen. Dock inte samtidigt. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Arctic Drifter »

emlan skrev: 29 jul 2023 21:11
Det är så långt bak fästet kan röra sig på min klassiska Packline. Vi åker ofta med minst 10 par skidor i boxen - så det vill till att hitta en med volym.

Referal-pengen täcker ju bara det nya takräcket ;)
Mitt Thule täcker ju inte ens nära det.

Jo, nuvarande Volvon känner av om det är något i vägen och öppnar inte helt då, men med MY är det manuell programmering som gäller?
Ooo... back in the days hade jag en Packline 115 (där siffran stod för bredden och inte längden). Det rymde allt och lite till!

Idag har jag en Packline NX 215 (säljs som NX Traveller numera), betydligt snyggare box men rymmer kanske hälften. Får dock in 5 st par skidor och 3 st snowboards. Men då är det fullt...

Nu är jag såklart partisk men tycker den är snyggare än Thule-boxen ovan... och sitter som en smäck på Model Y :D

Å andra sidan, du kan inte borra nya hål i din befintliga Packline?
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av emlan »

Arctic Drifter skrev: 16 aug 2023 15:33
Nu är jag såklart partisk men tycker den är snyggare än Thule-boxen ovan... och sitter som en smäck på Model Y :D
Jag brukar kalla vår gamla packline för "stöldsäker". Det var en takboxräd här i omådet där vi bor, ett antal takboxar försvann en natt. Vår var kvar ;) Dess USP är inte dess skönhet - även om när den kom var den väl att anse creme-de-la-creme ;)
Arctic Drifter skrev: 16 aug 2023 15:33
Å andra sidan, du kan inte borra nya hål i din befintliga Packline?
I teorin går det utmärkt, dock blir jag lite osäker på integriteten i konstruktionen fixar det.
MY LR -23
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Arctic Drifter »

emlan skrev: 16 aug 2023 18:43
Arctic Drifter skrev: 16 aug 2023 15:33
Å andra sidan, du kan inte borra nya hål i din befintliga Packline?
I teorin går det utmärkt, dock blir jag lite osäker på integriteten i konstruktionen fixar det.
Glasfiber är ju sjukt stabilt, kan inte tänka mig att det ska vara några problem. Men om inte annat så går det ju alltid att plasta igen de gamla hålen...

Insåg precis att 2016 när jag köpte min Packline NX kostade den 7 995 kr som riktpris och idag är riktpriset drygt det dubbla...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av emlan »

Arctic Drifter skrev: 17 aug 2023 10:59
Insåg precis att 2016 när jag köpte min Packline NX kostade den 7 995 kr som riktpris och idag är riktpriset drygt det dubbla...
Vad är det för skillnad på den och denna?
https://www2.bilia.se/biltillbehor/pack ... gJc2_D_BwE

Packlines sajt lämnar en del övrigt att önska ;)
MY LR -23
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Arctic Drifter »

emlan skrev: 17 aug 2023 12:45
Arctic Drifter skrev: 17 aug 2023 10:59
Insåg precis att 2016 när jag köpte min Packline NX kostade den 7 995 kr som riktpris och idag är riktpriset drygt det dubbla...
Vad är det för skillnad på den och denna?
https://www2.bilia.se/biltillbehor/pack ... gJc2_D_BwE

Packlines sajt lämnar en del övrigt att önska ;)
Att den ena heter "Premium" :-) Inser dock att min nog ersatts av NX Traveller och inte Premium som jag tidigare skrivit, så prisutvecklingen är inte en dubblering.
Däremot har Bilia fel, den är inte gjord i ABS-plast utan glasfiber
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Tips på takräcke + takbox för skidor

Inlägg av Becada »

Bumpar denna tråd. Är det någon annan takbox än Thule Vector som funkar om man vill kunna öppna bakluckan normalt?
Model Y Long Range
Skriv svar