Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Nicke Nyfiken skrev: 28 jan 2024 14:26
martinsson skrev: 28 jan 2024 14:07
dm4 skrev: 28 jan 2024 13:38
martinsson skrev: 28 jan 2024 11:45
En annan fråga...
Jag har hört att det är en kort fördröjning från att man trampat ner gaspedalen tills att man känner accelerationen. Stämmer det?
På Tesla kommer ju draget direkt. Det är ju det som gjort mig lite beroende :)
Stämmer bra, den är som en fossilbil i det avseendet. Körde MYP och Porsche Taycan CT 4s innan jag valde Zeekrn, de har det där direkta trycket, Zeekrn har det inte. Dessutom lite sättning när den drar iväg.
Tack för ditt svar dm4. Det var ju lite tråkigt att läsa i och för sig. Det kan vara en dealbreaker för min del då jag gillar direkt svar på gasen.
Undrar varför Zeekr har det så... kan det vara medvetet eller tror ni det kommer en uppdatering som löser det?
Det är garanterat en medveten strategi för att minska belastningen och slitaget på drivaxlar/knutar, växellådor/diffar, länkarmar/hjulupphängning mm.

Just den omedelbara och kraftiga "gas"responsen är ju det roligaste med elbilar i jämförelse med fossilbilar.
Tack Nicke. Jag var inne på samma linje om att det är medvetet. Jag är ju såld på det direkta svaret på gasen så det lutar mer och mer åt Tesla nu istället. Lite tråkigt för jag vill egentligen ha en 001.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinsson skrev: 28 jan 2024 14:39
Nicke Nyfiken skrev: 28 jan 2024 14:26
martinsson skrev: 28 jan 2024 14:07
dm4 skrev: 28 jan 2024 13:38
martinsson skrev: 28 jan 2024 11:45
En annan fråga...
Jag har hört att det är en kort fördröjning från att man trampat ner gaspedalen tills att man känner accelerationen. Stämmer det?
På Tesla kommer ju draget direkt. Det är ju det som gjort mig lite beroende :)
Stämmer bra, den är som en fossilbil i det avseendet. Körde MYP och Porsche Taycan CT 4s innan jag valde Zeekrn, de har det där direkta trycket, Zeekrn har det inte. Dessutom lite sättning när den drar iväg.
Tack för ditt svar dm4. Det var ju lite tråkigt att läsa i och för sig. Det kan vara en dealbreaker för min del då jag gillar direkt svar på gasen.
Undrar varför Zeekr har det så... kan det vara medvetet eller tror ni det kommer en uppdatering som löser det?
Det är garanterat en medveten strategi för att minska belastningen och slitaget på drivaxlar/knutar, växellådor/diffar, länkarmar/hjulupphängning mm.

Just den omedelbara och kraftiga "gas"responsen är ju det roligaste med elbilar i jämförelse med fossilbilar.
Tack Nicke. Jag var inne på samma linje om att det är medvetet. Jag är ju såld på det direkta svaret på gasen så det lutar mer och mer åt Tesla nu istället. Lite tråkigt för jag vill egentligen ha en 001.
En elmotor har en omedelbar respons med högt vridmoment utan fördröjning i grunden, så det är ingenting som behöver "fixas till". Det är istället så att man måste begränsa kraften med mjukvara och det har Zeekr gjort till den grad att det påminner om en fossilbil. Tror inte alls att detta är ett misstag från deras sida utan snarare ett sätt att minska antalet garantireparationer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev: 28 jan 2024 15:01
martinsson skrev: 28 jan 2024 14:39
Nicke Nyfiken skrev: 28 jan 2024 14:26
martinsson skrev: 28 jan 2024 14:07
dm4 skrev: 28 jan 2024 13:38


Stämmer bra, den är som en fossilbil i det avseendet. Körde MYP och Porsche Taycan CT 4s innan jag valde Zeekrn, de har det där direkta trycket, Zeekrn har det inte. Dessutom lite sättning när den drar iväg.
Tack för ditt svar dm4. Det var ju lite tråkigt att läsa i och för sig. Det kan vara en dealbreaker för min del då jag gillar direkt svar på gasen.
Undrar varför Zeekr har det så... kan det vara medvetet eller tror ni det kommer en uppdatering som löser det?
Det är garanterat en medveten strategi för att minska belastningen och slitaget på drivaxlar/knutar, växellådor/diffar, länkarmar/hjulupphängning mm.

Just den omedelbara och kraftiga "gas"responsen är ju det roligaste med elbilar i jämförelse med fossilbilar.
Tack Nicke. Jag var inne på samma linje om att det är medvetet. Jag är ju såld på det direkta svaret på gasen så det lutar mer och mer åt Tesla nu istället. Lite tråkigt för jag vill egentligen ha en 001.
En elmotor har en omedelbar respons med högt vridmoment utan fördröjning i grunden, så det är ingenting som behöver "fixas till". Det är istället så att man måste begränsa kraften med mjukvara och det har Zeekr gjort till den grad att det påminner om en fossilbil. Tror inte alls att detta är ett misstag från deras sida utan snarare ett sätt att minska antalet garantireparationer.
Det kan också vara en imagefråga, att bilarna från Zeekr ska vara lite mer tillbakalutade. Syskonet Polestar 4 är ju snart här och kommer säkert ha en annan och mer sportig mappning av lekpedalen om man vill ha det.. och det vill man förstås :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
BjKv
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2024 14:02

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BjKv »

Hade igår min provkörning, versionen som var tillgänglig var performance.
Blev trevligt och professionellt bemött, trevligt med personal som brinner för sitt jobb!
Testade under provkörningen med assIstenter aktiverade i starkt motljus. Tyckte det fungerade bättre än min nuvarande bil (förvisso en några år gammal bensinbil) i de förhållanden som var igår. Antar att det skett utveckling av mjukvaran, även den tidigare tre delade equalizern för ljud var nu fem delad.
Likt ni redan skrivit här så är bilen slående tyst och upplevs av mig väl sammanskruvad. (med förbehåll av släta motorvägar under provkörningen) Den mekaniska fjädringen på performance verkar vara väl avstämd och jag vacklar efteråt om kanske performance funkar nog så bra för min kravlista.
Innan tänkte jag att privilege var den specifikation jag siktade på.
Vacklar mellan 001 och Polestar 4, hoppas kunna komma loss till mässan i Stockholm nästa helg för att åtminstone kunna titta och klämma på Polestar innan beslut.
Ni som går i samma tankar - hur resonerar ni?
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Maw skrev: 28 jan 2024 15:13
Det kan också vara en imagefråga, att bilarna från Zeekr ska vara lite mer tillbakalutade. Syskonet Polestar 4 är ju snart här och kommer säkert ha en annan och mer sportig mappning av lekpedalen om man vill ha det.. och det vill man förstås :)
Detta är närmare sanningen plus framtida garantiåtaganden. Det är en 'gubb'-bil, tillbakalutad, lugn och inte överdrivet sportig, iaf inte luftfjädringsvarianten. Ang gasresponsen så påpekade jag detta redan vid provkörning i oktober till Zeekr, de noterade men jag förstod att det var enligt design, alltså skall vi inte förvänta oss stordåd inom det området.

Såg att de köpt in Raikkonen för att göra reklam för 001FR, han såg som ett frågetecken, the iceman har väl bara ett ansiktsuttryck men ändå.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

dm4 skrev: 28 jan 2024 15:34
Maw skrev: 28 jan 2024 15:13
Det kan också vara en imagefråga, att bilarna från Zeekr ska vara lite mer tillbakalutade. Syskonet Polestar 4 är ju snart här och kommer säkert ha en annan och mer sportig mappning av lekpedalen om man vill ha det.. och det vill man förstås :)
Detta är närmare sanningen plus framtida garantiåtaganden. Det är en 'gubb'-bil, tillbakalutad, lugn och inte överdrivet sportig, iaf inte luftfjädringsvarianten. Ang gasresponsen så påpekade jag detta redan vid provkörning i oktober till Zeekr, de noterade men jag förstod att det var enligt design, alltså skall vi inte förvänta oss stordåd inom det området.

Såg att de köpt in Raikkonen för att göra reklam för 001FR, han såg som ett frågetecken, the iceman har väl bara ett ansiktsuttryck men ändå.
Kanske blir en MYP i tre år först och sedan en 001 FR. Den lär ju inte ha någon fördröjning 😉
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

martinsson skrev: 28 jan 2024 14:34
roffe_s skrev: 28 jan 2024 14:22
martinsson skrev: 28 jan 2024 14:07
dm4 skrev: 28 jan 2024 13:38
martinsson skrev: 28 jan 2024 11:45
En annan fråga...
Jag har hört att det är en kort fördröjning från att man trampat ner gaspedalen tills att man känner accelerationen. Stämmer det?
På Tesla kommer ju draget direkt. Det är ju det som gjort mig lite beroende :)
Stämmer bra, den är som en fossilbil i det avseendet. Körde MYP och Porsche Taycan CT 4s innan jag valde Zeekrn, de har det där direkta trycket, Zeekrn har det inte. Dessutom lite sättning när den drar iväg.
Tack för ditt svar dm4. Det var ju lite tråkigt att läsa i och för sig. Det kan vara en dealbreaker för min del då jag gillar direkt svar på gasen.
Undrar varför Zeekr har det så... kan det vara medvetet eller tror ni det kommer en uppdatering som löser det?
Jag är fortfarande nöjd om än jag upptäcker lite saker då och då. Men med tanke på vår initiala feedback tänker jag att Zeekrs produktteam behöver lite arbetsro inför den kommande uppdateringen.

Så sent som idag kör jag med släp och ser till min förvåning att farthållaren verkar inaktiverad vid körning med släp! Det kan inte vara ett lagkrav utan ett förbiseende från Zeekr. Så är det inte fixat i den kommande uppdateringen ska det påpekas. Däremot är den snål, i nollgradigt 3.2 kWh/mil är mer än ok.

Tror inte Du behöver oroa Dig för accpedalens reaktion, jag förväntar mig finetuning av hela antispinn och -sladdsystemet så småningom, då lär även accpedalens reaktion omfattas :)
Tack för dina input Roffe.
Jag är sugen men lite kluven nu. Familjen vill ha Tesla som dem är vana vid. Det är jag som strätar emot och vill ha något nytt/annat.
Det kan bli en helomvändning och en MYP i tre år men känslan är "Hellre HUD och 360-kamera än pruttkuddar och annat oviktigt".
Mmm. Det finns en massa fördelar med Zeekrn som, med mina preferenser, även är LED Matrix, luftfjädring, utfällbart drag, allmän kvalitetskänsla, komfort och ljudnivå. Men familjen är en särskild sak, min bättre hälft hade naturligtvis inte haft något emot ännu en PS2. Eller en Volvo. Trots att de vanligen är hon som tycker att en bil ska vara stooor när det ska lastas ;)

Alla nya bilar på en ny plattform jag provat behöver några mjukvaruuppdateringar innan de kommer till sin rätt och når sin fulla potential. Jag har inte sett något som tyder på att inte vi ägare delar den ambitionen med Zeekr.

Men det är jag det, lycka till med Ditt - och Ert - val :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

roffe_s skrev: 28 jan 2024 16:41
martinsson skrev: 28 jan 2024 14:34
roffe_s skrev: 28 jan 2024 14:22
martinsson skrev: 28 jan 2024 14:07
dm4 skrev: 28 jan 2024 13:38


Stämmer bra, den är som en fossilbil i det avseendet. Körde MYP och Porsche Taycan CT 4s innan jag valde Zeekrn, de har det där direkta trycket, Zeekrn har det inte. Dessutom lite sättning när den drar iväg.
Tack för ditt svar dm4. Det var ju lite tråkigt att läsa i och för sig. Det kan vara en dealbreaker för min del då jag gillar direkt svar på gasen.
Undrar varför Zeekr har det så... kan det vara medvetet eller tror ni det kommer en uppdatering som löser det?
Jag är fortfarande nöjd om än jag upptäcker lite saker då och då. Men med tanke på vår initiala feedback tänker jag att Zeekrs produktteam behöver lite arbetsro inför den kommande uppdateringen.

Så sent som idag kör jag med släp och ser till min förvåning att farthållaren verkar inaktiverad vid körning med släp! Det kan inte vara ett lagkrav utan ett förbiseende från Zeekr. Så är det inte fixat i den kommande uppdateringen ska det påpekas. Däremot är den snål, i nollgradigt 3.2 kWh/mil är mer än ok.

Tror inte Du behöver oroa Dig för accpedalens reaktion, jag förväntar mig finetuning av hela antispinn och -sladdsystemet så småningom, då lär även accpedalens reaktion omfattas :)
Tack för dina input Roffe.
Jag är sugen men lite kluven nu. Familjen vill ha Tesla som dem är vana vid. Det är jag som strätar emot och vill ha något nytt/annat.
Det kan bli en helomvändning och en MYP i tre år men känslan är "Hellre HUD och 360-kamera än pruttkuddar och annat oviktigt".
Mmm. Det finns en massa fördelar med Zeekrn som, med mina preferenser, även är LED Matrix, luftfjädring, utfällbart drag, allmän kvalitetskänsla, komfort och ljudnivå. Men familjen är en särskild sak, min bättre hälft hade naturligtvis inte haft något emot ännu en PS2. Eller en Volvo. Trots att de vanligen är hon som tycker att en bil ska vara stooor när det ska lastas ;)

Alla nya bilar på en ny plattform jag provat behöver några mjukvaruuppdateringar innan de kommer till sin rätt och når sin fulla potential. Jag har inte sett något som tyder på att inte vi ägare delar den ambitionen med Zeekr.

Men det är jag det, lycka till med Ditt - och Ert - val :)
Tack Roffe,
Det finns ju väldigt många fördelar med 001 som du säger. Det kan ju vara det som fäller avgörandet till slut.
Synd att dem inte har provkörningar i Göteborg. Det hade ju gett mig en bättre uppfattning.
Jag får bestämma mig nästa vecka.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 28 jan 2024 14:21
Imorgon är det min tur att hämta bilen. Är det något jag speciellt ska tänka på?
Hur är det med försäkring? Behöver jag teckna det innan jag hämtar ut eller kan man köra 2v på den TH-försäkringen som dom skriver ingår?
Nej, TH har Du de första tio dagarna och innan den går ut kommer Du att få ett erbjudande från den hem i postlådan.

Det ska bara vara att tuta och köra, tror att det mesta finns i denna tråd så Du lär känna igen Dig :) Lycka till, och gärna några bilder i tråden tack!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev:
Vasaru skrev: 28 jan 2024 14:21
Imorgon är det min tur att hämta bilen. Är det något jag speciellt ska tänka på?
Hur är det med försäkring? Behöver jag teckna det innan jag hämtar ut eller kan man köra 2v på den TH-försäkringen som dom skriver ingår?
Nej, TH har Du de första tio dagarna och innan den går ut kommer Du att få ett erbjudande från den hem i postlådan.

Det ska bara vara att tuta och köra, tror att det mesta finns i denna tråd så Du lär känna igen Dig :) Lycka till, och gärna några bilder i tråden tack!
Tack Roffe!

Tycker det är riktigt konstigt att det skiljer sig 170kr/mån från billigaste offert från IF till dyraste från LF (där jag har 20% rabatt).

IF, 307kr/mån inkl tillägg för hyrbil
TH, 408kr/mån
LF, 478kr/mån inkl mer-försäkring
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

BjKv skrev: 28 jan 2024 15:30
Hade igår min provkörning, versionen som var tillgänglig var performance.
Blev trevligt och professionellt bemött, trevligt med personal som brinner för sitt jobb!
Testade under provkörningen med assIstenter aktiverade i starkt motljus. Tyckte det fungerade bättre än min nuvarande bil (förvisso en några år gammal bensinbil) i de förhållanden som var igår. Antar att det skett utveckling av mjukvaran, även den tidigare tre delade equalizern för ljud var nu fem delad.
Likt ni redan skrivit här så är bilen slående tyst och upplevs av mig väl sammanskruvad. (med förbehåll av släta motorvägar under provkörningen) Den mekaniska fjädringen på performance verkar vara väl avstämd och jag vacklar efteråt om kanske performance funkar nog så bra för min kravlista.
Innan tänkte jag att privilege var den specifikation jag siktade på.
Vacklar mellan 001 och Polestar 4, hoppas kunna komma loss till mässan i Stockholm nästa helg för att åtminstone kunna titta och klämma på Polestar innan beslut.
Ni som går i samma tankar - hur resonerar ni?
Jag går i samma tankar och har precis som du landat i att Performance är fullt tillräcklig om valet faller på Zeekr. Jag har kört Zeekr 001 2ggr och tycker drivlinan verkar riktigt bra. Storlekamässigt så skulle jag klara mig med mindre och eftersom PS4 är både mindre och snyggare (imo) så väger det över mot den. Dock beror det på prissättning, paketering och finansieringserbjudande för min del.

En osäkerhet med PS4 är såklart upplevelsen när man sitter i bilen, men jag ska också försöka ta mig till Friends nästa vecka för en provsittning. Tyvärr tilltalar stolarna i Zeekr mig inte riktigt, jag vill helst ha mer skålning framförallt. Ljudet gav inte heller nåt bra intryck, men det verkar ju bero mycket på inställningarna så där blir jag säkert nöjd. I väntan så hoppas jag även att det vita hinner försvinna från vägarna och att mjukvaran uppdateras så man kan prova Zeekr under bättre förhållanden.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 28 jan 2024 20:35
roffe_s skrev:
Vasaru skrev: 28 jan 2024 14:21
Imorgon är det min tur att hämta bilen. Är det något jag speciellt ska tänka på?
Hur är det med försäkring? Behöver jag teckna det innan jag hämtar ut eller kan man köra 2v på den TH-försäkringen som dom skriver ingår?
Nej, TH har Du de första tio dagarna och innan den går ut kommer Du att få ett erbjudande från den hem i postlådan.

Det ska bara vara att tuta och köra, tror att det mesta finns i denna tråd så Du lär känna igen Dig :) Lycka till, och gärna några bilder i tråden tack!
Tack Roffe!

Tycker det är riktigt konstigt att det skiljer sig 170kr/mån från billigaste offert från IF till dyraste från LF (där jag har 20% rabatt).

IF, 307kr/mån inkl tillägg för hyrbil
TH, 408kr/mån
LF, 478kr/mån inkl mer-försäkring
Ja, försäkringar är ett kapitel för sig men efter en medelålder i sporthojsträsket är jag rätt luttrad… :) Jag kör ju lite mer än medelföraren och har 3 500 mil/år, dessutom bilen på firman. Tror jag betalar någonstans mellan TH och LF inklusive extra allt.

LF är lite luriga då de är ett gäng separata regionala bolag som samverkar under gemensam flagg. Det innebär att dom kan vara väldigt konkurrenskraftiga i en region men helt out of bounds i andra. För mig fanns det betydligt förmånligare alternativ.

PS - jag vill minnas att toppnoteringen för en hoj innebar att jag skulle betala nypriset en gång till på 18 månader ungefär… :knasigt Så att det kan skilja en del på bilar - speciellt för marknaden nya märken - får mig inte att hissa ögonbrynen särskilt mycket :)

När det gäller Zeekr vs PS 4 kan jag inte uttala mig ännu. Men som jag långt tidigare sa är vi jättenöjda med vår PS2 lanseringsmodell, den är definitivt en kul bil när det svänger och Öhlinsfjädringen tillsammans med permanent fyrhjulsdrift ger den ett väldigt konsekvent beteende i kurvorna.

Zeekr 001 är mer av en GT-vagn (Gran Turismo) i ordets rätta bemärkelser - den slukar mil och gör det bekvämt för förare och passagerare. På isbana eller bana väljer jag PS2, men på landsväg äger Zeekr 001, även när det svänger lite.

PS4 blir säkert en kanonbil, men som jag sagt är jag inte helt övertygad om avsaknaden av bakruta. Våra jyckar trivs bra i vår Zeekr, den som är lite åksjuk funkar bättre än i både vår tidigare V90 och vår PS2. Så därför gick PS4 tyvärr bort för oss denna gången :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 28 jan 2024 14:21
Imorgon är det min tur att hämta bilen. Är det något jag speciellt ska tänka på?
Ha roligt!

.. och kontrollera vilken mjukvaruversion du har, vi har tydligen lite olika versioner. Kan du förmodligen se redan nu i appen.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev:
Vasaru skrev: 28 jan 2024 14:21
Imorgon är det min tur att hämta bilen. Är det något jag speciellt ska tänka på?
Ha roligt!

.. och kontrollera vilken mjukvaruversion du har, vi har tydligen lite olika versioner. Kan du förmodligen se redan nu i appen.
Tack, strax dax att sätta mig på tåget till Stockholm.

0.9.1c verkar det va enligt appen.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 27 jan 2024 17:55
Nu gick jag in och kollade min app, serverproblem verkar det som. TietoEvry? ;)
Nej, det var appen, kom en uppdatering i dag som löste problemet.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 29 jan 2024 14:48
roffe_s skrev: 27 jan 2024 17:55
Nu gick jag in och kollade min app, serverproblem verkar det som. TietoEvry? ;)
Nej, det var appen, kom en uppdatering i dag som löste problemet.
Jag måste säga att Du är kung på att ha koll på uppdateringar :) Tack!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Vasaru skrev: 29 jan 2024 07:59
Tack, strax dax att sätta mig på tåget till Stockholm.

0.9.1c verkar det va enligt appen.
Grattis. Hoppas allt har gått bra.
Vi vill gärna höra dina första reflektioner på din resa.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

martinsson skrev: 29 jan 2024 21:12
Vasaru skrev: 29 jan 2024 07:59
Tack, strax dax att sätta mig på tåget till Stockholm.

0.9.1c verkar det va enligt appen.
Grattis. Hoppas allt har gått bra.
Vi vill gärna höra dina första reflektioner på din resa.
Hemkommen efter ca 50 mil i bilen. Allt har gått bra tycker jag. Har lite samma intryck som andra har skrivit.
Trevligt bemötande på Zeekr, med bra genomgång av bilen innan avfärd.
Grymt skön att köra, går mjukt och tyst. Har aldrig haft en bil med LED-matrix men nu kommer jag aldrig skaffa en bil som inte har det :)
Fick lite varningar om DOW och LCA inte tillgängligt, och även några varningar om förarövervakningen (fast den var avstängd) men inget som störde jättemycket. Förarövervakningslarmen kom bara i rondeller men aldrig under landsväg eller motorvägskörning, även om jag då höll armen framför sensorn.
Upplevde farthållaren som lite ryckig i början, men tyckte det blev bättre på nått konstigt sätt efter ett tags körning. Vet inte om det var någon kalibrering som skedde.
Navigationen tycker jag funkade bra även om jag tycker beteendet att tala om för mig var jag inte ska svänga är lite konstigt. Vid varje avfart på E4:an säger den att jag ska hålla mig i dom två vänstra filerna. För mig räcker det att tala om när jag ska svänga av istället.
Laddade på Tesla SuC i Jönköping, kom dit med 9% kvar i batteriet - nu va jag tvungen att gå att äta så jag satt inte kvar i bilen och följde laddkurvan men den startade på ca 200kW och höll sig där den minut jag tittade. När jag satt på restaurangen kollade jag i appen och då hade det sjunkt till ca 140 vid 40% för att sedan sjunka sakta till 110 vid 70% och runt 90 vid 80%.
Snittförbrukningen blev 23.1kWh/100km, torra vägar mestadels och mellan 0-5 grader hela vägen. Ganska ok tycker jag ändå.
Testade lite med att ställa in ljudet när jag laddade och fick till det ganska bra tycker jag. Jag är verkligen ingen audiofil men tyckte det blev minst lika bra som i min gamla Tesla.
PXL_20240129_140646971.jpg
PXL_20240129_183019881.jpg
Förbrukningen fram till första laddstoppet. Mestadels E4an enligt hastighetsbegränsningarna. Det gick inte speciellt snabbt fram till Södertälje i rusningstrafiken.
PXL_20240129_183013082.jpg
Bra laddhastighet i början :)
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Vasaru skrev: 29 jan 2024 22:24
Startade du med 100%? Ändå 110 km/h större del av resan? Över förväntan enligt mig!
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Eldsig skrev: 29 jan 2024 22:48
Vasaru skrev: 29 jan 2024 22:24
Startade du med 100%? Ändå 110 km/h större del av resan? Över förväntan enligt mig!
Startade med ca 87%
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 30 jan 2024 06:56
Eldsig skrev: 29 jan 2024 22:48
Vasaru skrev: 29 jan 2024 22:24
Startade du med 100%? Ändå 110 km/h större del av resan? Över förväntan enligt mig!
Startade med ca 87%
Du, det var bra fart på den laddningen :) Grattis till nya bilen och bra ändå att den motsvarade förväntningarna. Då har vi andra kanske ändå gett en rimlig bild av bilen. Jag har faktiskt glömt att nämna Navin, jag slår alltid av ljudet från den förutom möjligen om jag navigerar i en helt okänd stadskärna.

För sin storlek tycker jag fortfarande bilen är riktigt effektiv. Jag har legat mellan 2.2 och 2.4 kWh/mil under de senaste dagarna med temperaturer kring nollan, det tycker jag är riktigt bra. Jag antar att det är värmepumpen som gör sitt jobb, plus en bra aerodynamik.
BjKv skrev: 28 jan 2024 15:30
...Antar att det skett utveckling av mjukvaran, även den tidigare tre delade equalizern för ljud var nu fem delad...
Det här är ju lite intressant, endera har Performance en annan eq än Privilege (kommer inte ihåg från min provkörning) eller så hade Din testbil en inofficiell uppdatering. I vilket fall som helst så ser jag fram emot den kommande uppdateringen, framför allt för att se hur mycket de hunnit ändra/åtgärda. Sedan är alltid första OTA-uppdateringen lite spännande, det är på något vis examensprovet för att kommunikationen fungerar som den ska.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Hur va det man gjorde för att slippa scanna QR-koden varje gång för att logga in?
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 30 jan 2024 10:47
Hur va det man gjorde för att slippa scanna QR-koden varje gång för att logga in?
Ja du, det fungerar ju inte varje gång men ansiktsigenkänning eller låsa upp bilen med telefonen.
Zeekr 001 2023
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Vasaru skrev: 30 jan 2024 06:56
Eldsig skrev: 29 jan 2024 22:48
Vasaru skrev: 29 jan 2024 22:24
Startade du med 100%? Ändå 110 km/h större del av resan? Över förväntan enligt mig!
Startade med ca 87%
:o det ger ju en teoretisk möjlig räckvidd (100->0%) på ca 43 mil motorväg. Det är riktigt bra. Nu blev man ju extra sugen bara därför.

Hoppas bara de får till mjukvaran snart.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Eldsig skrev: 30 jan 2024 10:57
Vasaru skrev: 30 jan 2024 06:56
Eldsig skrev: 29 jan 2024 22:48
Vasaru skrev: 29 jan 2024 22:24
Startade du med 100%? Ändå 110 km/h större del av resan? Över förväntan enligt mig!
Startade med ca 87%
:o det ger ju en teoretisk möjlig räckvidd (100->0%) på ca 43 mil motorväg. Det är riktigt bra. Nu blev man ju extra sugen bara därför.

Hoppas bara de får till mjukvaran snart.
Läste på Facebook att det är en "stor" uppgradering på G under februari.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Skriv svar