Hur stor effekt tror ni att det har när 200 000 bilar har "bokats" hos Tesla på konkurrenternas försäljning? Det representera nästa 2/5 av globala försäljningen av plug-in bilar 2015 (inklusive plug-in hybrider). [1]
För mig så är det väldigt osannolikt att jag skulle köpa en annan elbil från en konkurrent just nu. Då behåller jag min ICE ett tag till istället. Blir det en märkbar nergång i försäljningen hos Teslas konkurrenter? Eller växer behovet så snabbt att det inte märks?
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... by_country
Effekten av 200-tusen "bokade" Model 3, på konkurrenterna
Moderator: Redaktion
Effekten av 200-tusen "bokade" Model 3, på konkurrenterna
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Effekten av 200-tusen "bokade" Model 3, på konkurrentern
Jag tror faktiskt att konkurrenterna kommer fortsätta sälja då väntetiden på Model III nu har blivit riktigt lång. Om jag lägger en beställning nu, kommer jag få den 2019 eller kommer jag behöva vänta till 2020? Jag tror faktiskt inte GM kommer ha så svårt att sälja Bolt av just den anledningen att för de som inte bokar nu så kommer väntetiden bli för lång i början av nästa år.
Förhoppningsvis satsar de hårdare på elbilar! Kanske tom Volvo?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Ja vad händer med priserna på Leaf - 340 000, e-Golf - 370 000 ? Ska bli intressant att se hur det går med försäljningen av just e-Golf i Norge..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag är helt övertygad om att det hållits ca 50 krismöten världen över senaste 24h - ett hos volvo, ett hos audi, ett hos chevrolet, ett hos toyota, ett hos mitsubishi, ett hos nissan, o.s.v...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
å andra sidan, undrar om diskussioner med underleverantörer går lättare nu
ms 76132 "Eleamore"
Nissan har ju inte visat sina kort än med den nya Leafen. Vad kommer den kosta, när kan de leverera och hur stort batteri har den? Nu vet de vilket behov som finns där ute om de kan leverera.
Kanske aning OT men läste denna interessanta artikel om kobolt tillgång http://investorintel.com/market-analysi ... batteries/
För att bespara er 20 minuters läsning kan man kortfattat säga att det inte bara är till batterier som kobolt används och författarens slutsats är att dessa områden har mer etablerade leveranskedjor och därför kommer batteri tillverkarna vara de som behöver driver frågan om att öka tillgången.
"Something has to give and I believe that something is the battery industry."
Det är kanske en effekt av nu då 325k Tesla M3, och dess konkurrenter?
För att bespara er 20 minuters läsning kan man kortfattat säga att det inte bara är till batterier som kobolt används och författarens slutsats är att dessa områden har mer etablerade leveranskedjor och därför kommer batteri tillverkarna vara de som behöver driver frågan om att öka tillgången.
"Something has to give and I believe that something is the battery industry."
Det är kanske en effekt av nu då 325k Tesla M3, och dess konkurrenter?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15