Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 31 jan 2024 11:11
roffe_s skrev: 31 jan 2024 10:36
Vasaru skrev: 31 jan 2024 08:46
Var det dessa man skulle kryssa i för att slippa logga in varje gång man kör?

PXL_20240131_070412185.jpg

Har haft dom ikryssade hela tiden och har satt upp ansiktsigenkänning men behöver fortfarande skanna qr-koden varje gång.
Idag dök det inte heller upp någon qr-kod så det fick bli att köra en reset av bilen.
Den översta är den jag kryssat av, den undre får vara på. Dm4 har säkert en poäng, jag kanske aktiverar den igen efter uppdateringen och under förutsättning att vald profil ligger kvar även efter att bilen gått i viloläge.
______________

Vi har ju pratat lite Polestar 4 här, appen är nu öppen för konfiguration.

I förhållande till utrustningsnivån i Privilege hamnar jag, vid en snabb inknappning, på ca 920-960 kkr för motsvarande utrustningsnivå. Då kan man väl spekulera i om ventilerade säten (Nappa-läder) och Performancepaketet ska vara med, men klart är i alla fall att den är en rejäl slant dyrare än 001.

Jag skulle nog personligen och i detta fall göra samma val igen, om än P4 fanns för omedelbar leverans…
Tack, får testa att slå av den översta och se om jag fortsatt blir utloggad. Det här är den buggen jag stör mig mest på med bilen. Dom andra sakerna kan jag hantera.

Jag såg att P4 kommit så man kunde plocka ihop den. Jag roade mig med att i morse plocka ihop en P4a med motsvarande utrustning som min 001:a och hamnade runt miljonen.
Japp, med standardfärg men ventilerade säten (Nappa får väl ses som en "bonus") och Performance landade även jag i de trakterna. Det förefaller vara ett påslag om ca 150-200 kkr i f t en Privilege. Det är mycket pengar att göra annat med, och lär knappast gå att hämta hem när bilen en dag ska avyttras...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

martinsson skrev: 30 jan 2024 20:39
martinot skrev: 30 jan 2024 20:00
infelicitas skrev: 30 jan 2024 19:38
Men, FOB är ju en USP. Min sambo hatar att teslan inte har någon FOB. :D
Julklapp till sambon: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel ;)
Jag köpte en sådan samtidigt som jag hämtade ut bilen och använde den en eller två dagar. Sedan kopplade jag in telefonen som nyckel för att testa och har verkligen inte saknat en fob sedan det. Mycket mycket smidigare. Foben har legat i sin låda i tre år nu.
Håller med. Älskar att bilen fungerar automatiskt med mobilen som nyckel!

När jag tar någon av våra andra bilar, Mini eller BMW, så hatar jag att behöva tvingas använda fobben. Ytterligare en pryl att tvingas konstant hålla reda på.

Men för de som tycker annorlunda, så är det ju bra att allt finns i bilen förberett för fobbar, och att det är superenkelt att skaffa en för de få som föredrar det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 31 jan 2024 17:16
martinsson skrev: 30 jan 2024 20:39
martinot skrev: 30 jan 2024 20:00
infelicitas skrev: 30 jan 2024 19:38
Men, FOB är ju en USP. Min sambo hatar att teslan inte har någon FOB. :D
Julklapp till sambon: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel ;)
Jag köpte en sådan samtidigt som jag hämtade ut bilen och använde den en eller två dagar. Sedan kopplade jag in telefonen som nyckel för att testa och har verkligen inte saknat en fob sedan det. Mycket mycket smidigare. Foben har legat i sin låda i tre år nu.
Håller med. Älskar att bilen fungerar automatiskt med mobilen som nyckel!

När jag tar någon av våra andra bilar, Mini eller BMW, så hatar jag att behöva tvingas använda fobben. Ytterligare en pryl att tvingas konstant hålla reda på.

Men för de som tycker annorlunda, så är det ju bra att allt finns i bilen förberett för fobbar, och att det är superenkelt att skaffa en för de få som föredrar det.
Så länge mobilen har laddning... Ser fram emot att bilar får stöd för Apple Wallet Key som funkar även med strömlös telefon och inte kräver BLE.

https://support.apple.com/en-us/HT211234
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 22:26
martinsson skrev: 30 jan 2024 20:39
martinot skrev: 30 jan 2024 20:00
infelicitas skrev: 30 jan 2024 19:38
Men, FOB är ju en USP. Min sambo hatar att teslan inte har någon FOB. :D
Julklapp till sambon: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel ;)
Jag köpte en sådan samtidigt som jag hämtade ut bilen och använde den en eller två dagar. Sedan kopplade jag in telefonen som nyckel för att testa och har verkligen inte saknat en fob sedan det. Mycket mycket smidigare. Foben har legat i sin låda i tre år nu.
Vad vill du ha för den?
Du kan PM:a mig om du vill sälja den.
Jag har tyvärr lovat att skicka med den med bilen som säljs nu i veckan. Annars hade det inte varit något problem.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Jag har fått bekräftat av säljare hos Zeekr att bilen har V2L men det finns ingen adapter än. Det kommer att komma en men man får vänta på den. Hur länge vet dem inte. Vi får väl hoppas det inte tar allt för länge för det är ju ett grymt tillbehör. Kan köra elgrillen på stranden eller vad som helst :)

Har bestämt mig nu. Jag kommer beställa en 001. Jag är ju snart gubbe så jag behöver inte värsta direktsvaret på gasen som på en Tesla och vem vet, det kanske kommer bli bättre. Allting annat med bilen väger ju över så valet var ju till slut ganska enkelt.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

martinsson skrev:
Jag har fått bekräftat av säljare hos Zeekr att bilen har V2L men det finns ingen adapter än. Det kommer att komma en men man får vänta på den. Hur länge vet dem inte. Vi får väl hoppas det inte tar allt för länge för det är ju ett grymt tillbehör. Kan köra elgrillen på stranden eller vad som helst :)

Har bestämt mig nu. Jag kommer beställa en 001. Jag är ju snart gubbe så jag behöver inte värsta direktsvaret på gasen som på en Tesla och vem vet, det kanske kommer bli bättre. Allting annat med bilen väger ju över så valet var ju till slut ganska enkelt.
Grattis! Har du bestämt dig för vilken variant?

Slog på sportläget idag för första gången och det blev betydligt mer direkt. Kanske inte riktigt som i Teslan men inte långt ifrån.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
dm4
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

martinsson skrev: 31 jan 2024 18:06
Jag har fått bekräftat av säljare hos Zeekr att bilen har V2L men det finns ingen adapter än. Det kommer att komma en men man får vänta på den. Hur länge vet dem inte. Vi får väl hoppas det inte tar allt för länge för det är ju ett grymt tillbehör. Kan köra elgrillen på stranden eller vad som helst :)

Har bestämt mig nu. Jag kommer beställa en 001. Jag är ju snart gubbe så jag behöver inte värsta direktsvaret på gasen som på en Tesla och vem vet, det kanske kommer bli bättre. Allting annat med bilen väger ju över så valet var ju till slut ganska enkelt.
Så är det, välkommen till gubbeskaran!
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Vasaru skrev: 31 jan 2024 18:09
martinsson skrev:
Jag har fått bekräftat av säljare hos Zeekr att bilen har V2L men det finns ingen adapter än. Det kommer att komma en men man får vänta på den. Hur länge vet dem inte. Vi får väl hoppas det inte tar allt för länge för det är ju ett grymt tillbehör. Kan köra elgrillen på stranden eller vad som helst :)

Har bestämt mig nu. Jag kommer beställa en 001. Jag är ju snart gubbe så jag behöver inte värsta direktsvaret på gasen som på en Tesla och vem vet, det kanske kommer bli bättre. Allting annat med bilen väger ju över så valet var ju till slut ganska enkelt.
Grattis! Har du bestämt dig för vilken variant?

Slog på sportläget idag för första gången och det blev betydligt mer direkt. Kanske inte riktigt som i Teslan men inte långt ifrån.
Ja det blir en Privilege och eftersom taket är svart på den så blir det en svart bil. Tycker den ser läcker ut.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

dm4 skrev: 31 jan 2024 18:23
martinsson skrev: 31 jan 2024 18:06
Jag har fått bekräftat av säljare hos Zeekr att bilen har V2L men det finns ingen adapter än. Det kommer att komma en men man får vänta på den. Hur länge vet dem inte. Vi får väl hoppas det inte tar allt för länge för det är ju ett grymt tillbehör. Kan köra elgrillen på stranden eller vad som helst :)

Har bestämt mig nu. Jag kommer beställa en 001. Jag är ju snart gubbe så jag behöver inte värsta direktsvaret på gasen som på en Tesla och vem vet, det kanske kommer bli bättre. Allting annat med bilen väger ju över så valet var ju till slut ganska enkelt.
Så är det, välkommen till gubbeskaran!
:lol: Tackar
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
dm4
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 31 jan 2024 18:09
Slog på sportläget idag för första gången och det blev betydligt mer direkt. Kanske inte riktigt som i Teslan men inte långt ifrån.
Kör med det hela tiden, den har bra prestanda där man (jag) vill ha det, 70->130(160) går snabbt och man kommer om långsammare fordon utan några större ansträngningar.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

dm4 skrev: 31 jan 2024 18:28
Vasaru skrev: 31 jan 2024 18:09
Slog på sportläget idag för första gången och det blev betydligt mer direkt. Kanske inte riktigt som i Teslan men inte långt ifrån.
Kör med det hela tiden, den har bra prestanda där man (jag) vill ha det, 70->130(160) går snabbt och man kommer om långsammare fordon utan några större ansträngningar.
Ja det läget kommer säkerligen vara aktivt på min hela tiden också :D
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

martinot skrev: 31 jan 2024 17:16
martinsson skrev: 30 jan 2024 20:39
martinot skrev: 30 jan 2024 20:00
infelicitas skrev: 30 jan 2024 19:38
Men, FOB är ju en USP. Min sambo hatar att teslan inte har någon FOB. :D
Julklapp till sambon: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel ;)
Jag köpte en sådan samtidigt som jag hämtade ut bilen och använde den en eller två dagar. Sedan kopplade jag in telefonen som nyckel för att testa och har verkligen inte saknat en fob sedan det. Mycket mycket smidigare. Foben har legat i sin låda i tre år nu.
Håller med. Älskar att bilen fungerar automatiskt med mobilen som nyckel!

När jag tar någon av våra andra bilar, Mini eller BMW, så hatar jag att behöva tvingas använda fobben. Ytterligare en pryl att tvingas konstant hålla reda på.

Men för de som tycker annorlunda, så är det ju bra att allt finns i bilen förberett för fobbar, och att det är superenkelt att skaffa en för de få som föredrar det.
Lurigt med flera olika bilar. Risken är väl att man lämnar bilen olåst om man är van vid att lämna en Tesla. :-)
Som sagt överlägset att slippa fob.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

infelicitas skrev: 31 jan 2024 06:41
Vasaru skrev: 30 jan 2024 22:16
infelicitas skrev: 30 jan 2024 19:38
Jag såg precis att du hade Växjö som ort. Jag tänkte att jag blir kanske först att ha en Zeekr här, men jag har ju precis beställt och du har hämtat. :)
Ja det verkar som att jag var först i Växjö :) Första gången det har hänt! Kul att vi snart blir två (minst), vad beställde du för variant?
Vit med vit inredning. Så det känns som det kommer ta ett tag för dem att hitta en. Det har i alla fall varit ganska tyst från zeekr.
Det stod ett par vita 001 (och även en vit X) när jag hämtade min i måndags, det är väldigt snygg vit färg. Har inte sett den vita inredning i verkligheten men den ser snygg ut på de videos jag sett. Tror du kommer bli nöjd när den väl dyker upp :)
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

Hej forumet, är inte så aktiv på grund av tidsbrist men tänkte delge lite ytterligare feedback jag nu har sammanställt till Zeekr efter min första månad med bilen. Om det kan vara av intresse. Jag har uppdaterat den lista jag gav dem efter en vecka och som jag då delade här på forumet. Det har nu efter ytterligare några veckor tillkommit nya punkter och även ny input till flera av de tidigare punkterna. Och ett par punkter har strukits då jag inte hade rätt kunskap då. Kanske finns det något även denna gång som jag helt enkelt inte förstår, tacksam i såna fall för er feedback. I kontakterna med Zeekr gör jag såklart inga anspråk på att tala för kollektivet. Detta är mina egna synpunkter. Det är fortsatt högt och lågt men syftet är gott; att hjälpa Zeekr att utveckla mjukvaran till en nivå som den fantastiska hårdvaran (och även vi kunder) förtjänar. Jag är ganska krävande och ogillar dåliga användargränssnitt och att som ny bilägare vara betatestare av uppenbart ej färdig eller testad mjukvara, men har gott hopp om att Zeekr löser det om inte allt för länge. För er här som funderar men som ännu inte bestämt er. Låt inte mig avskräcka er. Jag är kanske extra picky och i grunden är det en kanonbil. Och mjukvara går ju lätt att förbättra.

Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Hej forumet, är inte så aktiv på grund av tidsbrist men tänkte delge lite ytterligare feedback jag nu har sammanställt till Zeekr efter min första månad med bilen. Om det kan vara av intresse. Jag har uppdaterat den lista jag gav dem efter en vecka och som jag då delade här på forumet. Det har nu efter ytterligare några veckor tillkommit nya punkter och även ny input till flera av de tidigare punkterna. Och ett par punkter har strukits då jag inte hade rätt kunskap då. Kanske finns det något även denna gång som jag helt enkelt inte förstår, tacksam i såna fall för er feedback. I kontakterna med Zeekr gör jag såklart inga anspråk på att tala för kollektivet. Detta är mina egna synpunkter. Det är fortsatt högt och lågt men syftet är gott; att hjälpa Zeekr att utveckla mjukvaran till en nivå som den fantastiska hårdvaran (och även vi kunder) förtjänar. Jag är ganska krävande och ogillar dåliga användargränssnitt och att som ny bilägare vara betatestare av uppenbart ej färdig eller testad mjukvara, men har gott hopp om att Zeekr löser det om inte allt för länge. För er här som funderar men som ännu inte bestämt er. Låt inte mig avskräcka er. Jag är kanske extra picky och i grunden är det en kanonbil. Och mjukvara går ju lätt att förbättra.

Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
Hej, kan nog kommentera några punkter som kanske inte kommer i turordning men håll till godo:

1 - Min twist är att klimat funkar bättre när den startas från parkering utomhus, vad den inte verkar gilla är att åka ut från varmt garage och till kall/fuktig utomhusmiljö. Då får jag köra defroster - dock har jag nog fortfarande landets nordligaste Zeekr so far och den har provat mycket kyla sedan jag fick hem den…

9. Du har noterat att det nu, i alla fall med iPhone, går att installera telefonen som nyckel? Dessutom går det att dela appen via ägarens telefon. Min bättre hälft har tex installerat appen, då kan jag bjuda in henne från min telefon och hon får tillgång till bilen. I manualen står hur man går till väga. Jag har dock inte ännu kunnat kolla den exakta funktionen vid låsning/upplåsning enbart med telefon, här kan dm4 ha bättre koll.

11. Vid riktigt kalla temperaturer räcker inte en förvärmning på 2-3 mil för att batteriet ska ha temperatur för full laddning från start. Vid vår hemfärd hade jag allt mellan 155 kW (förvärmt) till 35kW (ej förvärmt, Tesla V3). Det brukar gå att kolla om man jämför laddarens matade effekt med det batteriet enligt bilen tar emot. Skiljer det mycket så värms batteriet och begränsar därmed laddningen.

Anledningen kan möjligen även vara total belastning i nätet, jag fick dåligt med effekt från ett par laddare på hemvägen (svinkallt) och laddade därför bara minsta möjliga för att ta mig till nästa laddare. Den sista laddaren (Umeå) förvärmde vi till och då blev det bra fart på prylarna.

Jag tror vi har en mycket konservativ inställning för laddningen just nu, avviker förhållandena från de optimala begränsas den nog rätt hårt. Det lär bli bättre när Zeekr analyserar sin data från kundbilarna.

22kW - har Du effektvakt i kåken så Du kan läsa belastningarna per fas? Det är den mest belastade fasen som begränsar det som tilldelas bilen, så med 25A huvudsäkringar och en snedbelastning om t ex 12/3/8 A så kommer laddaren max att kunna ge 25 - 12 = 13A på alla tre faserna. Men det kanske Du redan har järnkoll på? En annan sak är att bilens likriktare vid hemmaladdning inte används vid likströmsladdning vid snabbladdare.

20 - Anpassning av hastighetsgränsen gör att bilen automatiskt läser av hastighetsskyltarna och anpassar farten. Du kan manuellt justera hastigheten uppåt eller nedåt i f t skyltad fart med rattknapparna.

Själv noterar jag sådant som jag kommer på allt eftersom men av erfarenhet från tidigare väljer jag att hålla på dem till dess att vi får ut den nya uppdateringen. Att-göra-listan för Zeekr blev snabbt rätt diger och jag tänker att det är bättre att först testa de nya förändringarna så att nästa feedback blir aktuell och relevant.

Vet inte om ovanstående gav något men det var i alla fall några tankar kring din lista :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
Diger lista, men jag håller med. Ang laddningen så ser inte jag att min förvärmer överhuvudtaget och då har jag ändå tryckt i ca 600Kwh varav mesta snabbladdning. Men som sagts innan här i tråden så avvaktar jag första uppdateringen.

Kan kanske vara intressant att se produktionsdatum samt nuvarande version av programvara för våra bilar, jag börjar så får ni fylla på ifall ni vill.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 01 feb 2024 06:32
Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
...Kan kanske vara intressant att se produktionsdatum samt nuvarande version av programvara för våra bilar, jag börjar så får ni fylla på ifall ni vill.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1
Lägger till modellvariant av 001 då det tydligen ska skilja på mjukvaruversion mellan utrustningsnivåerna.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 01 feb 2024 07:59
dm4 skrev: 01 feb 2024 06:32
Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
...Kan kanske vara intressant att se produktionsdatum samt nuvarande version av programvara för våra bilar, jag börjar så får ni fylla på ifall ni vill.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1
Lägger till modellvariant av 001 då det tydligen ska skilja på mjukvaruversion mellan utrustningsnivåerna.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Hej forumet, är inte så aktiv på grund av tidsbrist men tänkte delge lite ytterligare feedback jag nu har sammanställt till Zeekr efter min första månad med bilen. Om det kan vara av intresse. Jag har uppdaterat den lista jag gav dem efter en vecka och som jag då delade här på forumet. Det har nu efter ytterligare några veckor tillkommit nya punkter och även ny input till flera av de tidigare punkterna. Och ett par punkter har strukits då jag inte hade rätt kunskap då. Kanske finns det något även denna gång som jag helt enkelt inte förstår, tacksam i såna fall för er feedback. I kontakterna med Zeekr gör jag såklart inga anspråk på att tala för kollektivet. Detta är mina egna synpunkter. Det är fortsatt högt och lågt men syftet är gott; att hjälpa Zeekr att utveckla mjukvaran till en nivå som den fantastiska hårdvaran (och även vi kunder) förtjänar. Jag är ganska krävande och ogillar dåliga användargränssnitt och att som ny bilägare vara betatestare av uppenbart ej färdig eller testad mjukvara, men har gott hopp om att Zeekr löser det om inte allt för länge. För er här som funderar men som ännu inte bestämt er. Låt inte mig avskräcka er. Jag är kanske extra picky och i grunden är det en kanonbil. Och mjukvara går ju lätt att förbättra.

Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
Tack Paddy för att du så noggrant dokumenterar alla brister och "features".
Nu har jag bara haft bilen sen i måndags och det var jag som postade bilden på när jag laddade.

6)
Detta är det enskilt största irritationsmomentet för mig. Jag har inte en enda gång fått bilen till att logga in mig automatiskt utan jag har varje gång varit tvungen till att scanna QR-koden. Två gånger har jag varit tvungen att starta om bilen för att QR-koden inte fungerat. Bägge dessa gånger har varit på ställen där det varit full 5G täckning så jag har svårt att tro att det har med uppkopplingen att göra.
Jag ser när jag sätter mig i bilen att det står "Ansiktsigenkänning lyckades" eller något liknande så tycker att jag borde loggas in.

8)
Upplever radiointerfacet som riktigt dåligt. Varför listar den till samma kanal flera gånger, ta den som har bäst signalstyrka - jag behöver inte ha 4 SR P1 i listan. Jag har inte testat Favoritläget ännu, det kanske löser det på ett bättre sätt.
Även som skriver hade jag gärna sett knappen där man väljer input att ligga på vänstersidan eller ännu menyraden längst. Hade till exempel kunnat kombinerats med volymikonen.

15)
I de senaste bilarna jag har haft har jag med autoläget på aldrig behövt bry mig att ändra fläktstyrkan manuellt. Är det inte det som är "auto-läget"?

18)
Jag har androidappen, här har jag förutom det du nämner även sett att laddprocenten står på 0% och att den anger temperaturen i bilen helt felaktigt. När jag kollade nu stod att det var 11 grader i bilen efter den stått ute hela natten.

21)
Jag har märkt att det verkar som bilen behöver ladda in navigator, klimatanläggning, inställningar första gången man trycker på dom. Detta borde ske i bakgrunden när bilen startar.

22)
Förstår inte varför det inte finns autoinställning för ljusstyrkan för förarskärmen, det borde inte vara så svårt att lägga till det med tanke på att det finns för övriga displayer.

25)
Håller med dig, farthållaren behöver bli lugnare i återgången till tidigare hastighet. Upplever även att den inte är så mjuk i samband med att den behöver bromsa ner då man kommer ifatt bilar eller ifall bilar svänger ut framför. Det blir ganska ryckigt.

30)
Saknar detta från Teslan.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
dm4
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 31 jan 2024 23:47
22kW - har Du effektvakt i kåken så Du kan läsa belastningarna per fas? Det är den mest belastade fasen som begränsar det som tilldelas bilen, så med 25A huvudsäkringar och en snedbelastning om t ex 12/3/8 A så kommer laddaren max att kunna ge 25 - 12 = 13A på alla tre faserna. Men det kanske Du redan har järnkoll på? En annan sak är att bilens likriktare vid hemmaladdning inte används vid likströmsladdning vid snabbladdare.
iOS appen har ett problem med att visa rätt effekt vid AC laddning då den bara räknar med en fas, kör man 3-fas laddning visar den alltså kraftigt fel.
Senast redigerad av dm4, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
dm4
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 01 feb 2024 08:42
6)
Detta är det enskilt största irritationsmomentet för mig. Jag har inte en enda gång fått bilen till att logga in mig automatiskt utan jag har varje gång varit tvungen till att scanna QR-koden. Två gånger har jag varit tvungen att starta om bilen för att QR-koden inte fungerat. Bägge dessa gånger har varit på ställen där det varit full 5G täckning så jag har svårt att tro att det har med uppkopplingen att göra.
Jag ser när jag sätter mig i bilen att det står "Ansiktsigenkänning lyckades" eller något liknande så tycker att jag borde loggas in.
Jag har kört med telefonen som nyckel ett par dagar, låser man upp med den har jag iaf hittills blivit inloggad automatiskt. Att QR koden inte kan scannas beror på att tiden inte är synkad, kolla det nästa gång. Det är naturligtvis fel i vilket fall som helst men du behöver inte starta om.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 31 jan 2024 17:34
martinot skrev: 31 jan 2024 17:16
martinsson skrev: 30 jan 2024 20:39
martinot skrev: 30 jan 2024 20:00
infelicitas skrev: 30 jan 2024 19:38
Men, FOB är ju en USP. Min sambo hatar att teslan inte har någon FOB. :D
Julklapp till sambon: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel ;)
Jag köpte en sådan samtidigt som jag hämtade ut bilen och använde den en eller två dagar. Sedan kopplade jag in telefonen som nyckel för att testa och har verkligen inte saknat en fob sedan det. Mycket mycket smidigare. Foben har legat i sin låda i tre år nu.
Håller med. Älskar att bilen fungerar automatiskt med mobilen som nyckel!

När jag tar någon av våra andra bilar, Mini eller BMW, så hatar jag att behöva tvingas använda fobben. Ytterligare en pryl att tvingas konstant hålla reda på.

Men för de som tycker annorlunda, så är det ju bra att allt finns i bilen förberett för fobbar, och att det är superenkelt att skaffa en för de få som föredrar det.
Så länge mobilen har laddning... Ser fram emot att bilar får stöd för Apple Wallet Key som funkar även med strömlös telefon och inte kräver BLE.

https://support.apple.com/en-us/HT211234
Ja, det är klart nästa steg. Vore grymt!

Samt om det även kom till Apple Watch så skulle jag bli ännu gladare. Vore underbart skönt att slippa ha med mobilen över allt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

martinsson skrev: 31 jan 2024 18:44
martinot skrev: 31 jan 2024 17:16
martinsson skrev: 30 jan 2024 20:39
martinot skrev: 30 jan 2024 20:00
infelicitas skrev: 30 jan 2024 19:38
Men, FOB är ju en USP. Min sambo hatar att teslan inte har någon FOB. :D
Julklapp till sambon: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel ;)
Jag köpte en sådan samtidigt som jag hämtade ut bilen och använde den en eller två dagar. Sedan kopplade jag in telefonen som nyckel för att testa och har verkligen inte saknat en fob sedan det. Mycket mycket smidigare. Foben har legat i sin låda i tre år nu.
Håller med. Älskar att bilen fungerar automatiskt med mobilen som nyckel!

När jag tar någon av våra andra bilar, Mini eller BMW, så hatar jag att behöva tvingas använda fobben. Ytterligare en pryl att tvingas konstant hålla reda på.

Men för de som tycker annorlunda, så är det ju bra att allt finns i bilen förberett för fobbar, och att det är superenkelt att skaffa en för de få som föredrar det.
Lurigt med flera olika bilar. Risken är väl att man lämnar bilen olåst om man är van vid att lämna en Tesla. :-)
Som sagt överlägset att slippa fob.
Japp! Har hänt mig hur många gånger som helst att jag glömmer låsa våra andra bilar. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

roffe_s skrev: 31 jan 2024 23:47
Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Hej forumet, är inte så aktiv på grund av tidsbrist men tänkte delge lite ytterligare feedback jag nu har sammanställt till Zeekr efter min första månad med bilen. Om det kan vara av intresse. Jag har uppdaterat den lista jag gav dem efter en vecka och som jag då delade här på forumet. Det har nu efter ytterligare några veckor tillkommit nya punkter och även ny input till flera av de tidigare punkterna. Och ett par punkter har strukits då jag inte hade rätt kunskap då. Kanske finns det något även denna gång som jag helt enkelt inte förstår, tacksam i såna fall för er feedback. I kontakterna med Zeekr gör jag såklart inga anspråk på att tala för kollektivet. Detta är mina egna synpunkter. Det är fortsatt högt och lågt men syftet är gott; att hjälpa Zeekr att utveckla mjukvaran till en nivå som den fantastiska hårdvaran (och även vi kunder) förtjänar. Jag är ganska krävande och ogillar dåliga användargränssnitt och att som ny bilägare vara betatestare av uppenbart ej färdig eller testad mjukvara, men har gott hopp om att Zeekr löser det om inte allt för länge. För er här som funderar men som ännu inte bestämt er. Låt inte mig avskräcka er. Jag är kanske extra picky och i grunden är det en kanonbil. Och mjukvara går ju lätt att förbättra.

Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
Hej, kan nog kommentera några punkter som kanske inte kommer i turordning men håll till godo:

1 - Min twist är att klimat funkar bättre när den startas från parkering utomhus, vad den inte verkar gilla är att åka ut från varmt garage och till kall/fuktig utomhusmiljö. Då får jag köra defroster - dock har jag nog fortfarande landets nordligaste Zeekr so far och den har provat mycket kyla sedan jag fick hem den…

9. Du har noterat att det nu, i alla fall med iPhone, går att installera telefonen som nyckel? Dessutom går det att dela appen via ägarens telefon. Min bättre hälft har tex installerat appen, då kan jag bjuda in henne från min telefon och hon får tillgång till bilen. I manualen står hur man går till väga. Jag har dock inte ännu kunnat kolla den exakta funktionen vid låsning/upplåsning enbart med telefon, här kan dm4 ha bättre koll.

11. Vid riktigt kalla temperaturer räcker inte en förvärmning på 2-3 mil för att batteriet ska ha temperatur för full laddning från start. Vid vår hemfärd hade jag allt mellan 155 kW (förvärmt) till 35kW (ej förvärmt, Tesla V3). Det brukar gå att kolla om man jämför laddarens matade effekt med det batteriet enligt bilen tar emot. Skiljer det mycket så värms batteriet och begränsar därmed laddningen.

Anledningen kan möjligen även vara total belastning i nätet, jag fick dåligt med effekt från ett par laddare på hemvägen (svinkallt) och laddade därför bara minsta möjliga för att ta mig till nästa laddare. Den sista laddaren (Umeå) förvärmde vi till och då blev det bra fart på prylarna.

Jag tror vi har en mycket konservativ inställning för laddningen just nu, avviker förhållandena från de optimala begränsas den nog rätt hårt. Det lär bli bättre när Zeekr analyserar sin data från kundbilarna.

22kW - har Du effektvakt i kåken så Du kan läsa belastningarna per fas? Det är den mest belastade fasen som begränsar det som tilldelas bilen, så med 25A huvudsäkringar och en snedbelastning om t ex 12/3/8 A så kommer laddaren max att kunna ge 25 - 12 = 13A på alla tre faserna. Men det kanske Du redan har järnkoll på? En annan sak är att bilens likriktare vid hemmaladdning inte används vid likströmsladdning vid snabbladdare.

20 - Anpassning av hastighetsgränsen gör att bilen automatiskt läser av hastighetsskyltarna och anpassar farten. Du kan manuellt justera hastigheten uppåt eller nedåt i f t skyltad fart med rattknapparna.

Själv noterar jag sådant som jag kommer på allt eftersom men av erfarenhet från tidigare väljer jag att hålla på dem till dess att vi får ut den nya uppdateringen. Att-göra-listan för Zeekr blev snabbt rätt diger och jag tänker att det är bättre att först testa de nya förändringarna så att nästa feedback blir aktuell och relevant.

Vet inte om ovanstående gav något men det var i alla fall några tankar kring din lista :)

Tack roffe_s för återkopplingen.

9 - Japp, det har jag och använder den ofta, men visst har jag väl rätt att jag manuellt behöver låsa/låsa upp i appen. Bilen låser ju inte upp bara jag närmar mig den med mobilen i fickan. Det gör väl Tesla eller? Eller har jag fått detta om bakfoten så att det är någon inställning nånstans jag missat och som löser det?

11 - Jag går bara på det jag ser i bilens laddskärm och i appen. Hur ser jag laddarens "matade effekt" så jag kan jämföra? Ser man det i respektive operatörs app? Eller på själva laddaren? Och förstår jag dig rätt att det vid temperaturer på bara ett par plusgrader inte kan förväntas mer laddeffekt än typ 40-60 kW om batteriet inte förkonditionerats minst nån timme? Men framåt våren/sommaren med temperaturer uppåt 15-20 grader och mer borde det väl inte vara en issue. Då borde väl väsentligt högre laddeffekt kunna förväntas?

Angående AC-laddningen. Tack för förklaring. Är inte superbevandrad i det elektriska.
Men just nu (med 72% laddat i kall bil och nollgradigt ute) visar Zeekr-appen: 7 kW / 17,9 A
Laddbox-appen visar: 13 kW
Effektvaktsappen visar: 15 kW med följande fasbelastning: 4,9 / 5,1 / 5,5
Hjälp mig snälla att tolka dessa siffror.

20 - Ah, såklart. Tack för klargörandet.

Angående input till Zeekr. Jag tänkte också att jag skulle invänta en uppdatering men ångrade mig. Vi vet ju faktiskt inte bekräftat när den kommer och vad den innehåller och jag känner att det är viktigt att få ur mig vad jag anser och så hoppas jag de värderar det de får och hanterar det som värdefull input, oavsett vilka beslut de sen fattar och var de ligger i utvecklingsprocessen. Men jag kommer att bli väldigt bråkig med dem om de inte i första uppgraderingen i alla fall har löst inloggnings/profilhaveriet, distraktionsvarnaren som piper varje gång jag vrider på ratten, att anpassat körprogram inte ska behöva väljas om varje gång samt en snabbgenväg för att slå av hastighetsvarnaren. Det är mina absolut viktigaste issues. Och att de i alla fall bemöter klimatproblematiken på något trovärdigt sätt. Med det sagt så tycker jag det finns många fler lågt hängande frukter i listan så jag håller tummarna och avvaktar deras återkoppling och kommande uppdatering. Skulle mycket hellre prata om fördelarna med bilen för den är i grund och botten fantastiskt fin och välbyggd. Med vettig mjukvara kommer jag bli en otroligt nöjd Zeekrägare.
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

Vasaru skrev: 01 feb 2024 08:17
roffe_s skrev: 01 feb 2024 07:59
dm4 skrev: 01 feb 2024 06:32
Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
...Kan kanske vara intressant att se produktionsdatum samt nuvarande version av programvara för våra bilar, jag börjar så får ni fylla på ifall ni vill.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1
Lägger till modellvariant av 001 då det tydligen ska skilja på mjukvaruversion mellan utrustningsnivåerna.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege
dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege
Paddy, 2023-09-03, 0.9.1b Privilege
Skriv svar