Det är 50/50 om jag lever om 30 år. Så varför ska jag tänka på det?martinot skrev: ↑04 feb 2024 02:19Du fastnar i nutid. Tänk 30 år fram i tiden.Verdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Moderator: Redaktion
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Är inte därför köparna avvaktar. Alla vet att elbilar är framtiden.Verdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Men de VET att det kommer nya bättre och billigare elbilar som kommer längre.
Köparna förstår att massiv teknikutveckling gör att det man idag köper sjunker i värde som en gråsten.
Då avvaktar man lite.
Samma sak varje teknikskifte.
Nu har "early adopters" redan elbilar, men då den stora massan ska köpa...gäller lite andra förutsättningar.
Kolla det till skyhöga elpriser, höga räntor och dåliga tider så har du orsaken sammanfattad.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Utan att läsa 1. vad är sammanfattningen?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:501. Ett grundfalskt påstående. Se t.ex:Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:44[1] Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:29Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:23Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.tesla newbie skrev: ↑24 jan 2024 14:11Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. [2] Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
[3] För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
https://skepticalscience.com/global-war ... atives.htm
2. Exakt. Återstår således att se vad en majoritet kommer rösta för framöver.
3. Och?
Är varmare dåligt eller bra?
Personligen föredrar jag varmare. Bott många år i södra frankrike. Sweet att ha varmt året runt. Nej vi hade inte AC i huset.
Men man är olika, de andra i familjen tyckte det vara lite jobbigt med mellan 30-40 C i några månader.
Vår/höst där nere, a la svensk högsommar är rent magisk!
Vintern (runt nollan) upplevs kallare då husen är kassa.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det pratas om dåligt andrahandsvärde på elbilar.
Från 2012 fram till ca 2022 har andrahandsvärdet varit väldigt bra på elbilar vs fossilbil.
Är nu sista året? som dom sjunkit rejält, men från en väldigt hög nivå.
Vilka elbilar som är 3 år gamla med normalt antal mil kan man köpa för halva nypriset? Som varit normen för fossilbilar.
Jag tycker andrahandsvärdet är bra forfarande. Dom som haft "otur" att köpt precis innan prissänkning blir förstås mer drabbade men det finns också många exempel på köpare som knappt haft något värdeminskning på säg 1 års ägande, eller till och med fått mer för elbilen vid vid försäljning (pre 2022)
Från 2012 fram till ca 2022 har andrahandsvärdet varit väldigt bra på elbilar vs fossilbil.
Är nu sista året? som dom sjunkit rejält, men från en väldigt hög nivå.
Vilka elbilar som är 3 år gamla med normalt antal mil kan man köpa för halva nypriset? Som varit normen för fossilbilar.
Jag tycker andrahandsvärdet är bra forfarande. Dom som haft "otur" att köpt precis innan prissänkning blir förstås mer drabbade men det finns också många exempel på köpare som knappt haft något värdeminskning på säg 1 års ägande, eller till och med fått mer för elbilen vid vid försäljning (pre 2022)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 5763
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det är typ en/en och en halv A4-sida extremt lättläst populärvetenskaplig text på engelska. Innehållet finns i tre olika versioner: Basic, Intermediate och Advanced. Den version jag länkar till är versionen Basic. Det klarar alla som genomgått svensk grundskola med godkända betyg av att läsa. Så nej – det tänker jag inte sammanfatta åt dig. Det får du faktiskt läsa själv.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 feb 2024 11:45Utan att läsa 1. vad är sammanfattningen?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:501. Ett grundfalskt påstående. Se t.ex:Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:44[1] Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:29Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. [2] Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
[3] För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
https://skepticalscience.com/global-war ... atives.htm
2. Exakt. Återstår således att se vad en majoritet kommer rösta för framöver.
3. Och?
Är varmare dåligt eller bra?
Personligen föredrar jag varmare. Bott många år i södra frankrike. Sweet att ha varmt året runt. Nej vi hade inte AC i huset.
Men man är olika, de andra i familjen tyckte det vara lite jobbigt med mellan 30-40 C i några månader.
Vår/höst där nere, a la svensk högsommar är rent magisk!
Vintern (runt nollan) upplevs kallare då husen är kassa.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Håller generellt med dig, men det finns bilar som rasat rejält och som definitivt klarar dina kriterier. Några exempel:Tellus skrev: ↑04 feb 2024 15:28Det pratas om dåligt andrahandsvärde på elbilar.
Från 2012 fram till ca 2022 har andrahandsvärdet varit väldigt bra på elbilar vs fossilbil.
Är nu sista året? som dom sjunkit rejält, men från en väldigt hög nivå.
Vilka elbilar som är 3 år gamla med normalt antal mil kan man köpa för halva nypriset? Som varit normen för fossilbilar.
Jag tycker andrahandsvärdet är bra forfarande. Dom som haft "otur" att köpt precis innan prissänkning blir förstås mer drabbade men det finns också många exempel på köpare som knappt haft något värdeminskning på säg 1 års ägande, eller till och med fått mer för elbilen vid vid försäljning (pre 2022)
* Audi e-tron
* Jaguar i-pace
* Porsche Taycan (Turbo/Turbo S åtminstone)
* Model S Raven
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Tänkte mer på bra vs dåligt…det hade räckt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2024 15:34Det är typ en/en och en halv A4-sida extremt lättläst populärvetenskaplig text på engelska. Innehållet finns i tre olika versioner: Basic, Intermediate och Advanced. Den version jag länkar till är versionen Basic. Det klarar alla som genomgått svensk grundskola med godkända betyg av att läsa. Så nej – det tänker jag inte sammanfatta åt dig. Det får du faktiskt läsa själv.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 feb 2024 11:45Utan att läsa 1. vad är sammanfattningen?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:501. Ett grundfalskt påstående. Se t.ex:Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:44[1] Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:29
Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. [2] Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
[3] För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
https://skepticalscience.com/global-war ... atives.htm
2. Exakt. Återstår således att se vad en majoritet kommer rösta för framöver.
3. Och?
Är varmare dåligt eller bra?
Personligen föredrar jag varmare. Bott många år i södra frankrike. Sweet att ha varmt året runt. Nej vi hade inte AC i huset.
Men man är olika, de andra i familjen tyckte det vara lite jobbigt med mellan 30-40 C i några månader.
Vår/höst där nere, a la svensk högsommar är rent magisk!
Vintern (runt nollan) upplevs kallare då husen är kassa.
Får läsa sedan
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 5763
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Den extremkorta sammanfattningen är att det är katastrofalt dåligt för allt levande i den här planetens biosfär.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 feb 2024 15:44Tänkte mer på bra vs dåligt…det hade räckt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2024 15:34Det är typ en/en och en halv A4-sida extremt lättläst populärvetenskaplig text på engelska. Innehållet finns i tre olika versioner: Basic, Intermediate och Advanced. Den version jag länkar till är versionen Basic. Det klarar alla som genomgått svensk grundskola med godkända betyg av att läsa. Så nej – det tänker jag inte sammanfatta åt dig. Det får du faktiskt läsa själv.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 feb 2024 11:45Utan att läsa 1. vad är sammanfattningen?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:501. Ett grundfalskt påstående. Se t.ex:Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:44
[1] Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. [2] Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
[3] För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
https://skepticalscience.com/global-war ... atives.htm
2. Exakt. Återstår således att se vad en majoritet kommer rösta för framöver.
3. Och?
Är varmare dåligt eller bra?
Personligen föredrar jag varmare. Bott många år i södra frankrike. Sweet att ha varmt året runt. Nej vi hade inte AC i huset.
Men man är olika, de andra i familjen tyckte det vara lite jobbigt med mellan 30-40 C i några månader.
Vår/höst där nere, a la svensk högsommar är rent magisk!
Vintern (runt nollan) upplevs kallare då husen är kassa.
Får läsa sedan
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 feb 2024 11:38Är inte därför köparna avvaktar. Alla vet att elbilar är framtiden.Verdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Men de VET att det kommer nya bättre och billigare elbilar som kommer längre.
Köparna förstår att massiv teknikutveckling gör att det man idag köper sjunker i värde som en gråsten.
Då avvaktar man lite.
Samma sak varje teknikskifte.
Nu har "early adopters" redan elbilar, men då den stora massan ska köpa...gäller lite andra förutsättningar.
Kolla det till skyhöga elpriser, höga räntor och dåliga tider så har du orsaken sammanfattad.
Känner inte riktigt så. Tycker min 5,5 år gamla Model S hänger med rätt ok vad gäller räckvidd och prestanda jämfört mot nya elbilar. Däremot laddar den lite långsammare men det tycker inte jag är hela världen för egen del.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 881
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Många har redan svarat.
Vi är i skidsäsongen, där kan Skistar hjälpa till, varför måste alla byta stugan på söndagar och ute senast kl 11? Och incheckning kl 15 till 18.
Där kan skistar hjälpa till genom att ha olika bytesdagar och annan incheckning.
Sedan kan vi CPOer hjälpa till genom att sätta högre priser vid lunchtid, vid storhelger.
För att lära oss resenärer nya resvanor, vi måste inte resa hemifrån ungefär vid samma tidpunkt, så att vi vill ladda från ca kl 11 till 15.
Enda köerna jag såg ute i Europa var köer i Tyskland och Danmark vid bensinstationer för att tanka bensin och diesel. (Satt själv i laddkö i Sverige pga fasta stugbytardagar och tider)
Vi är i skidsäsongen, där kan Skistar hjälpa till, varför måste alla byta stugan på söndagar och ute senast kl 11? Och incheckning kl 15 till 18.
Där kan skistar hjälpa till genom att ha olika bytesdagar och annan incheckning.
Sedan kan vi CPOer hjälpa till genom att sätta högre priser vid lunchtid, vid storhelger.
För att lära oss resenärer nya resvanor, vi måste inte resa hemifrån ungefär vid samma tidpunkt, så att vi vill ladda från ca kl 11 till 15.
Enda köerna jag såg ute i Europa var köer i Tyskland och Danmark vid bensinstationer för att tanka bensin och diesel. (Satt själv i laddkö i Sverige pga fasta stugbytardagar och tider)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Tellus skrev: ↑04 feb 2024 15:28Det pratas om dåligt andrahandsvärde på elbilar.
Från 2012 fram till ca 2022 har andrahandsvärdet varit väldigt bra på elbilar vs fossilbil.
Är nu sista året? som dom sjunkit rejält, men från en väldigt hög nivå.
Vilka elbilar som är 3 år gamla med normalt antal mil kan man köpa för halva nypriset? Som varit normen för fossilbilar.
Jag tycker andrahandsvärdet är bra forfarande. Dom som haft "otur" att köpt precis innan prissänkning blir förstås mer drabbade men det finns också många exempel på köpare som knappt haft något värdeminskning på säg 1 års ägande, eller till och med fått mer för elbilen vid vid försäljning (pre 2022)
Jag jämförde ju mot en jämnårig bensinbil som kostade mindre som ny men som nu är dyrare begagnad än min Model S.
Andrahandsvärdet på Model Y måste ju också fått sig en törn?
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Du får fråga TS.Verdi_ skrev: ↑04 feb 2024 10:09Det är 50/50 om jag lever om 30 år. Så varför ska jag tänka på det?martinot skrev: ↑04 feb 2024 02:19Du fastnar i nutid. Tänk 30 år fram i tiden.Verdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Det var TS som tog upp den frågan att vi skulle tänka på det tidsperspektivet när hen startade tråden:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Jag tänkte snarare 10-20 år men ok.martinot skrev: ↑04 feb 2024 23:13Du får fråga TS.Verdi_ skrev: ↑04 feb 2024 10:09Det är 50/50 om jag lever om 30 år. Så varför ska jag tänka på det?martinot skrev: ↑04 feb 2024 02:19Du fastnar i nutid. Tänk 30 år fram i tiden.Verdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11
Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Det var TS som tog upp den frågan att vi skulle tänka på det tidsperspektivet när hen startade tråden:
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Vad jag vet så är där även skiften på lördagar dock ett färre antal stugor. Sen har de såklart byte på helgen eftersom de ska passa med sportlovet för alla som har barn. Så även om Skistar skulle erbjuda byten andra dagar så gör de kanske inte så stor skillnad i praktiken.Lerumsexpressen skrev: ↑04 feb 2024 17:31Många har redan svarat.
Vi är i skidsäsongen, där kan Skistar hjälpa till, varför måste alla byta stugan på söndagar och ute senast kl 11? Och incheckning kl 15 till 18.
Där kan skistar hjälpa till genom att ha olika bytesdagar och annan incheckning.
Sedan kan vi CPOer hjälpa till genom att sätta högre priser vid lunchtid, vid storhelger.
För att lära oss resenärer nya resvanor, vi måste inte resa hemifrån ungefär vid samma tidpunkt, så att vi vill ladda från ca kl 11 till 15.
Enda köerna jag såg ute i Europa var köer i Tyskland och Danmark vid bensinstationer för att tanka bensin och diesel. (Satt själv i laddkö i Sverige pga fasta stugbytardagar och tider)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Du har väl barn?Verdi_ skrev: ↑04 feb 2024 10:09Det är 50/50 om jag lever om 30 år. Så varför ska jag tänka på det?martinot skrev: ↑04 feb 2024 02:19Du fastnar i nutid. Tänk 30 år fram i tiden.Verdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Varför skulle det inte vara möjligt?
Vi gick från häst och vagn till bilar på några decennier. Infrastrukturen med mackar etc byggdes upp allt eftersom.
Vi gick från CDs och DVDs till Spotify och Netflix etc. Infrastrukturen med snabbare kabelmodem, fiber etc byggdes ut allt eftersom.
Vi gick från ved och oljeeldad uppvärmning i våra hem till el/värmepump(rejält mkt mer belastning på elnätet än att gå till eldrift för våra bilar).
Förändring sker inte över en natt. När man är mitt uppe i det verkar det gå långsamt. Men tittar man tillbaka var det inte många år man hade en "dum" mobiltelefon tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Fast jag upplever motståndet mot elbilar som större än när det gäller de övriga förändringarna. Tror inte många tycker att DVD:er är bättre än Netflix eller längtar tillbaka till sin gamla oljepanna. Men när det gäller bilar så verkar det vara enormt viktigt för vissa att det säger "brum" när man startar och att det kommer ut rök därbak. Såg nyligen "Förnuft och känsla" där Alrik visar sin nyinköpta Lexus LS för Peder Karlsson, som blir jätteglad att Alrik köpt en bränsleslukande V8, som mullrar, istället för en elbil. Skitsamma att en elmotor är bättre på allt jämfört med V8:an, det mullrar ju när man startar bilen.taliz skrev: ↑06 feb 2024 14:39Varför skulle det inte vara möjligt?
Vi gick från häst och vagn till bilar på några decennier. Infrastrukturen med mackar etc byggdes upp allt eftersom.
Vi gick från CDs och DVDs till Spotify och Netflix etc. Infrastrukturen med snabbare kabelmodem, fiber etc byggdes ut allt eftersom.
Vi gick från ved och oljeeldad uppvärmning i våra hem till el/värmepump(rejält mkt mer belastning på elnätet än att gå till eldrift för våra bilar).
Förändring sker inte över en natt. När man är mitt uppe i det verkar det gå långsamt. Men tittar man tillbaka var det inte många år man hade en "dum" mobiltelefon tex.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Entusiaster är inte "vanligt folk".tesla newbie skrev: ↑06 feb 2024 14:54Fast jag upplever motståndet mot elbilar som större än när det gäller de övriga förändringarna. Tror inte många tycker att DVD:er är bättre än Netflix eller längtar tillbaka till sin gamla oljepanna. Men när det gäller bilar så verkar det vara enormt viktigt för vissa att det säger "brum" när man startar och att det kommer ut rök därbak. Såg nyligen "Förnuft och känsla" där Alrik visar sin nyinköpta Lexus LS för Peder Karlsson, som blir jätteglad att Alrik köpt en bränsleslukande V8, som mullrar, istället för en elbil. Skitsamma att en elmotor är bättre på allt jämfört med V8:an, det mullrar ju när man startar bilen.taliz skrev: ↑06 feb 2024 14:39Varför skulle det inte vara möjligt?
Vi gick från häst och vagn till bilar på några decennier. Infrastrukturen med mackar etc byggdes upp allt eftersom.
Vi gick från CDs och DVDs till Spotify och Netflix etc. Infrastrukturen med snabbare kabelmodem, fiber etc byggdes ut allt eftersom.
Vi gick från ved och oljeeldad uppvärmning i våra hem till el/värmepump(rejält mkt mer belastning på elnätet än att gå till eldrift för våra bilar).
Förändring sker inte över en natt. När man är mitt uppe i det verkar det gå långsamt. Men tittar man tillbaka var det inte många år man hade en "dum" mobiltelefon tex.
Titta på valfri parkering och räkna hur många bilar med mer än 4-5cyl du ser, hur många som har modifierat avgassystem etc.
Det är inte många.
Den absoluta lejonparten är "tråkiga" bilar där ägaren snarare önskar att de låter så lite som möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Verkligen. 2023 var ett bra år för snabbladdarna. Över 70% ökning av laddpunkterna, vilket är betydligt mycket mer än fordon som kan snabbladda ökade med (i antal med ca 40% 2023).Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 jan 2024 16:37Det sker en massiv utveckling varje år, hur många nya laddstolpar finns det till sommaren?
Finns det någon som har koll på alla planerade elstolpar?
Man kan även planera sina resor på olika sätt.
Jag har tex alltid rest utanför rustningstrafiken.
I övrig kan man läsa nedan att ”Om elektrifieringen ges rätt förutsättningar visar prognoser från Power Circle att varannan svensk bil kan vara laddbar år 2030.” vilket är mycket troligt, Power Circle är de som har bäst koll på elbilsmarknaden i Sverige skulle jag säga, betydligt mer så än Mobility Sweden eller några andra i branschen.
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... -kraftigt/
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Första svackan på 8 år i Tyskland. Jag tror elbilar kommer fortsätta öka men inte alls i samma takt som många här tagit för given.
https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... AnxDEF--7k
https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... AnxDEF--7k
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Visst är det så. Merparten av nyblivna elbilister (lnkluvsive jag själv) kommer troligen från en 2-liters diesel fyra och det ljudet slipper man gärna. Samtidigt så har jag svårt att förstå denna vurm för motorljud. Varför är det så viktigt att bilen brummar?taliz skrev: ↑06 feb 2024 15:05Entusiaster är inte "vanligt folk".
Titta på valfri parkering och räkna hur många bilar med mer än 4-5cyl du ser, hur många som har modifierat avgassystem etc.
Det är inte många.
Den absoluta lejonparten är "tråkiga" bilar där ägaren snarare önskar att de låter så lite som möjligt.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Tror det måste till fler morötter om el ska bli normen inom 10år. Kraftigt höjd skrotpremie och bonus igen?
En oljekris ala 70tal kan ju också göra att fler går över till den ljusa sidan ganska fort
Men sen är det ju inte alla som behöver en elbil med stort batteri och då kanske en liten fossilare är det bästa för miljön.
Kör man 400mil per år är det ju bara dumt att stå och degradera ett stort batteri
En oljekris ala 70tal kan ju också göra att fler går över till den ljusa sidan ganska fort
Men sen är det ju inte alla som behöver en elbil med stort batteri och då kanske en liten fossilare är det bästa för miljön.
Kör man 400mil per år är det ju bara dumt att stå och degradera ett stort batteri
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
För mig kan det vara viktigt att den brummar, men då ska den brumma fint. Idag har ju ~alla bensinmotorer turbo och redan där går de bort, enligt mig. Då kan man lika gärna köra på el. JDM-stuket är inte min grej, det ska vara utan överladdning om det ska låta fint!tesla newbie skrev: ↑06 feb 2024 15:55Visst är det så. Merparten av nyblivna elbilister (lnkluvsive jag själv) kommer troligen från en 2-liters diesel fyra och det ljudet slipper man gärna. Samtidigt så har jag svårt att förstå denna vurm för motorljud. Varför är det så viktigt att bilen brummar?taliz skrev: ↑06 feb 2024 15:05Entusiaster är inte "vanligt folk".
Titta på valfri parkering och räkna hur många bilar med mer än 4-5cyl du ser, hur många som har modifierat avgassystem etc.
Det är inte många.
Den absoluta lejonparten är "tråkiga" bilar där ägaren snarare önskar att de låter så lite som möjligt.
Tesla Model Y Performance
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
De närmaste decennierna (pluralis), får nog ändå betraktas som minst 20+ år. Men Ok.Verdi_ skrev: ↑05 feb 2024 03:12
Oavsett så handlar ju tråden om hur det kommer gå långsiktigt (inte nästa år).
Även om jag är den första att lyfta problem med saker som inte fungerar 100% i dag med elbilar, så ser jag inga som helst orsaker att man inte kommer kunnat lösa de på 20+ års tid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Öh, nej.martinot skrev: ↑06 feb 2024 16:18De närmaste decennierna (pluralis), får nog ändå betraktas som minst 20+ år. Men Ok.
Oavsett så handlar ju tråden om hur det kommer gå långsiktigt (inte nästa år).
Även om jag är den första att lyfta problem med saker som inte fungerar 100% i dag med elbilar, så ser jag inga som helst orsaker att man inte kommer kunnat lösa de på 20+ års tid.