Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tnjo »

Verdi_ skrev: 04 feb 2024 11:07
tnjo skrev: 04 feb 2024 11:06
Verdi_ skrev: 04 feb 2024 11:00
hanst skrev: 04 feb 2024 09:50
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera,
Jag tror att angående 360 kamera så är tesla låst av ett patent på samma sätt som det var med skyltavläsningen och de jobbar på att runda det med hjälp av occupancy network.
Jag vill minnas mig att det är Nissan som äger patentet och det kan vara detta
https://patents.google.com/patent/CN202174989U/en

Hur gör alla andra då? Jo de betalar en liten summa för att få använda patentet. Om det där nu stämmer. Varför kan inte Tesla göra det också?
Det är teslas "Not invented here" kultur som gör att dom inte vill köpa in det

Ja det vet jag. Jag undrade varför de har en sån kultur. :)
Det undrar jag med :) dom får ju implemtera det hur dom vill själv

Med tanke på hur usel databasen dom använder nu så undrar hur det är att ha en 2024 modell som kräver att det plingar om man kör för fort, igår tyckte min bil att det var max 50 e4 i några mil...
Model Y RWD
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av MC Red »

Verdi_ skrev: 04 feb 2024 10:59
MC Red skrev: 04 feb 2024 10:29
+46 skrev: 04 feb 2024 09:42
Jag blev av med min Model S85D i en trafikolycka. Det naturliga hade varit att köpa en ny Model S eftersom jag var grymt nöjd med min bil. Men istället för att modellen blir bättre och bättre med åren så upplever jag det omvända. Det gäller alltifrån avsaknad av radar, sensorer, parkeringshjälp, skinnklädsel mm till fungerande vindrutetorkare, halvljusautomatik, avsaknad av blinkersspak, skinnklädsel, mm.
Att Tesla inte längre kan erbjuda samma typ av exklusiv service och personligt bemötande har jag full förståelse för.
Mina blickar går istället åt Ford. Jag tycker att Mustangen är klart läcker och prisvärd. Gillar också nya Ford Explorer som kommer till sommaren.
Man kan förstås ha åsikter om vissa features men att dagens S är en helt överlägsen bil jmf med tidigare utgåvor går inte komma runt. Jag ger också bilen en del minuspoäng men summerar det ändå till världens bästa bil sammantaget.

Den saknar ju massor av saker som de bästa bilarna har. Vad är det som gör den så bra?
Prestanda, komfort, utrymmen, väghållning, ljudanläggning, stolar, effektivitet, skärmar m.m.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Teslasemitruck
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Teslasemitruck »

Tror teslas strategi är att knäcka de etablerade fossil märkena med dumma besparingar på sensorer radar och vad de kan spara in på. De prispressar rätt hårt nu och sen kommer model 2 som en billigare modell.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2268
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 04 feb 2024 09:31
MC Red skrev: 03 feb 2024 23:13
Jag har också varit med Tesla länge och håller med om en del. Håller dock inte med om att någon kommit ifatt eller att riktiga alternativ finns. En Model 3 Highland är en betydligt bättre och mer utrustad bil än våra gamla S och till halva priset. Med tanke på hur billiga bilarna blivit kan jag acceptera att Tesla bara ger mig en uber eller kommer hem och lagar bilen.
Men då kan man ju ändå tycka att vi som betalat lite mer borde få bättre service, lånebilar eller?
För mig är det nog just det där med lånebilarna som svider lite, men jämför man med andra bilmärken så är det säker ganska bra ändå.
Det där tycker jag faktiskt är lite konstigt. Jag ser inget problem med att serviceorganisationen agerar lite annorlunda beroende på vilken bil som kommer in. Har man köpt dussinbilen, varsågod här är servicen med vissa begränsningar, har man däremot köpt den lite dyrare exklusivare, bjuds en annan, högre, service vid behov av hjälp med sin bil. Tycker det vore naturligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av A76 »

Teslasemitruck skrev: 04 feb 2024 12:41
Tror teslas strategi är att knäcka de etablerade fossil märkena med dumma besparingar på sensorer radar och vad de kan spara in på. De prispressar rätt hårt nu och sen kommer model 2 som en billigare modell.
Tror du har ganska rätt. Det har blivit en kostnadsfråga för att kunna pressa de andra tillverkarna och hålla uppe sin försäljning. Allt för att hålla uppe aktiekursen. Men jag tror de gått för långt. Avsaknad av radar, uss och spakar tror jag snart kommer börja slå igenom rejält i försäljningssiffrorna. Och då har Tesla tappat i anseende så pass att det kommer bli kostsamt att åtgärda. Vad den spiralen gör med aktiekursen är nog inte så svårt att förstå. Bättre tid än någonsin att blanka Tesla. Och det är sååå synd att de dragit det så långt.

Finns det då någon annan bil som är tillräckligt nära Tesla i elbilsupplevelse? Tyvärr är det ingen som är tillräckligt nära och som har ett rimligt pris. Hade höga förhoppningar på Fisker men den verkar ha stora problem och bolaget verkar förblöda. Så det blir till att åka MY ett tag till.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mans71 »

+46 skrev: 04 feb 2024 09:42
Jag blev av med min Model S85D i en trafikolycka. Det naturliga hade varit att köpa en ny Model S eftersom jag var grymt nöjd med min bil. Men istället för att modellen blir bättre och bättre med åren så upplever jag det omvända. Det gäller alltifrån avsaknad av radar, sensorer, parkeringshjälp, skinnklädsel mm till fungerande vindrutetorkare, halvljusautomatik, avsaknad av blinkersspak, skinnklädsel, mm.
Att Tesla inte längre kan erbjuda samma typ av exklusiv service och personligt bemötande har jag full förståelse för.
Mina blickar går istället åt Ford. Jag tycker att Mustangen är klart läcker och prisvärd. Gillar också nya Ford Explorer som kommer till sommaren.
Jag har samma tankegång och svarade ungefär så på Teslas kundundersökning. Ser inget som lockar med att byta till en ny Model S. Dessutom känner jag att man inte kan lita på att det man köpt behåller sina egenskaper med tanke på OTA som kan förändra saker till det sämre som tex försämrad laddhastighet. Nöjd med nuvarande bil som funkar bra som shoppingbil och för kortare/ej tidskänsliga resor. Sneglar just nu på en Range Rover som möjlig andrabil för långturer.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jaegaern »

mussla skrev: 03 feb 2024 22:47
Jag har nyligen köpt min första Tesla. En model Y. Jag har en smekmånad än så länge men några saker tycker jag borde ha ingått i en bil i den här prisklassen:

- Elektrisk infällbar dragkrok
- BLIS i speglarna. Vem kollar på mittskärmen efter att man har börjat blinka?
- Radar
- Regnsensor
- Matrix strålkastare (kanske kommer verkar det som)

Leveransen var lite märklig också. Fick en varning om för högt däcktryck på ett av hjulen efter någon kilometer. Luftrycket var då 3,6 bar på ett hjul och 2.4 någonting på övriga. Det är ju märkligt att de inte har kollat däcktrycket på bilen och att jag det första jag gör blir tvungen att svänga in på en mack. Inte riktigt vad man förväntar sig på en bil för över 600kkr.

Men annars är det väldigt många rätt på den här bilen tycker jag.

Jag gillar att Tesla gör saker annorlunda också som den kontaktlösa leveransen på Tesla center. Rätt skönt att slippa en meningslös ceremoni med en säljare som bjuder på äckligt kaffe.

Det är intressant att Elon släppte alla patententen fria. Undrar hur mycket av de sakerna som anänds i andra bilar. Kanske ångrar han detta också om den kinesiska staten pumpar in pengar i sina bilbolag och slår undan konkurrensen.
Använder bara yttre speglarna om jag känner att kamerabilden är dålig. Det är numera min backup. Så BLIS i bilden är perfekt för mig.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jaegaern »

martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Måste bara ge en lite annan vinkel på det hela. Jag håller med om mycket i ditt inlägg. Men måste bara ge en jämförelse.

På tidiga model S fick man förvisso grym service. De hämtade bilen och gav dig nyckeln till lånebilen. Fett bekvämt. Men det hände så ofta att man vissa perioder undrade när nästa gång skulle bli. Då har jag hellre som idag att man har nästan noll kontakt med Tesla i serviceväg.

Tidiga model S hade högt vindljud och mycket vägljud. Där är till och med Y från 21 mycket bättre. Och dagens bilar är riktigt bra.

Att man väljer bort massage och elkrok till fördel för pruttkuddar etc förstår jag att många kan uppleva som problem. Men jag själv har hellre en dragkrok som är lite jobbigare att montera, för att slippa framtida problem med sensorer som leder till kostsamma servicebesök. Annorlunda om man byter bil var tredje år såklart och jag själv har väl sällan en bil längre. Men teoretiskt så borde det vara bättre för slutanvändaren. Och massage i stolarna ser jag verkligen inte som en grej att ha. Jag kanske är fel generation eller bara annorlunda, men jag ser det som riktigt knäppt att ha i en bil. Då får hellre sittdelen vara lite längre för ökat stöd för låren. Sen är jag nöjd!

Jag håller dock med om att de verkligen blivit "slappa" eller nonchalanta angående de lite enklare grejerna som andra tillverkare samlar poäng på. Typ autopark, vindrutetorkare, matrix-ljus 3 år för sent, L3 autopilot på motorväg (borde klarats för flera år sedan om det varit fokus).
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Jaegaern skrev: 04 feb 2024 18:50
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Måste bara ge en lite annan vinkel på det hela. Jag håller med om mycket i ditt inlägg. Men måste bara ge en jämförelse.

På tidiga model S fick man förvisso grym service. De hämtade bilen och gav dig nyckeln till lånebilen. Fett bekvämt. Men det hände så ofta att man vissa perioder undrade när nästa gång skulle bli. Då har jag hellre som idag att man har nästan noll kontakt med Tesla i serviceväg.

Tidiga model S hade högt vindljud och mycket vägljud. Där är till och med Y från 21 mycket bättre. Och dagens bilar är riktigt bra.

Att man väljer bort massage och elkrok till fördel för pruttkuddar etc förstår jag att många kan uppleva som problem. Men jag själv har hellre en dragkrok som är lite jobbigare att montera, för att slippa framtida problem med sensorer som leder till kostsamma servicebesök. Annorlunda om man byter bil var tredje år såklart och jag själv har väl sällan en bil längre. Men teoretiskt så borde det vara bättre för slutanvändaren. Och massage i stolarna ser jag verkligen inte som en grej att ha. Jag kanske är fel generation eller bara annorlunda, men jag ser det som riktigt knäppt att ha i en bil. Då får hellre sittdelen vara lite längre för ökat stöd för låren. Sen är jag nöjd!

Jag håller dock med om att de verkligen blivit "slappa" eller nonchalanta angående de lite enklare grejerna som andra tillverkare samlar poäng på. Typ autopark, vindrutetorkare, matrix-ljus 3 år för sent, L3 autopilot på motorväg (borde klarats för flera år sedan om det varit fokus).
Ja allting är ju inte kass. Det är väl bra att alla inte håller med om allt :-)
Jag tycker dock att tillräckligt mycket är kass för att jag vill byta. Det är dags för lite nytt friskt blod.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Thed75 skrev: 03 feb 2024 23:02
Tycker att en Y är mest bang for the buck om man vill ha en familjebilsliknande grej. Att det tillverkats ganska många bör säkerställa rimliga reservdelspriser mm
Köpa en hiphi eller annan kinabil känns lite mer osäkert
Jag tror det är mycket säkrare att köpa en kinabil idag än vad det var att köpa en Tesla 2013 för min del.
Om man köper en elbil från samma bolag som äger Volvo och Polestar så tror jag nog att det är ganska safe.
Model Y är absolut ingen dålig bil. Det är bara jag som tröttnat på Tesla och vill ha något annat.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jaegaern »

martinsson skrev: 04 feb 2024 19:40
Jaegaern skrev: 04 feb 2024 18:50
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Måste bara ge en lite annan vinkel på det hela. Jag håller med om mycket i ditt inlägg. Men måste bara ge en jämförelse.

På tidiga model S fick man förvisso grym service. De hämtade bilen och gav dig nyckeln till lånebilen. Fett bekvämt. Men det hände så ofta att man vissa perioder undrade när nästa gång skulle bli. Då har jag hellre som idag att man har nästan noll kontakt med Tesla i serviceväg.

Tidiga model S hade högt vindljud och mycket vägljud. Där är till och med Y från 21 mycket bättre. Och dagens bilar är riktigt bra.

Att man väljer bort massage och elkrok till fördel för pruttkuddar etc förstår jag att många kan uppleva som problem. Men jag själv har hellre en dragkrok som är lite jobbigare att montera, för att slippa framtida problem med sensorer som leder till kostsamma servicebesök. Annorlunda om man byter bil var tredje år såklart och jag själv har väl sällan en bil längre. Men teoretiskt så borde det vara bättre för slutanvändaren. Och massage i stolarna ser jag verkligen inte som en grej att ha. Jag kanske är fel generation eller bara annorlunda, men jag ser det som riktigt knäppt att ha i en bil. Då får hellre sittdelen vara lite längre för ökat stöd för låren. Sen är jag nöjd!

Jag håller dock med om att de verkligen blivit "slappa" eller nonchalanta angående de lite enklare grejerna som andra tillverkare samlar poäng på. Typ autopark, vindrutetorkare, matrix-ljus 3 år för sent, L3 autopilot på motorväg (borde klarats för flera år sedan om det varit fokus).
Ja allting är ju inte kass. Det är väl bra att alla inte håller med om allt :-)
Jag tycker dock att tillräckligt mycket är kass för att jag vill byta. Det är dags för lite nytt friskt blod.
Sånt är kul ibland! Hoppas du blir nöjd med Zeekr!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
mussla
Inlägg: 200
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mussla »

Jaegaern skrev: 04 feb 2024 18:38
mussla skrev: 03 feb 2024 22:47
Jag har nyligen köpt min första Tesla. En model Y. Jag har en smekmånad än så länge men några saker tycker jag borde ha ingått i en bil i den här prisklassen:

- Elektrisk infällbar dragkrok
- BLIS i speglarna. Vem kollar på mittskärmen efter att man har börjat blinka?
- Radar
- Regnsensor
- Matrix strålkastare (kanske kommer verkar det som)

Leveransen var lite märklig också. Fick en varning om för högt däcktryck på ett av hjulen efter någon kilometer. Luftrycket var då 3,6 bar på ett hjul och 2.4 någonting på övriga. Det är ju märkligt att de inte har kollat däcktrycket på bilen och att jag det första jag gör blir tvungen att svänga in på en mack. Inte riktigt vad man förväntar sig på en bil för över 600kkr.

Men annars är det väldigt många rätt på den här bilen tycker jag.

Jag gillar att Tesla gör saker annorlunda också som den kontaktlösa leveransen på Tesla center. Rätt skönt att slippa en meningslös ceremoni med en säljare som bjuder på äckligt kaffe.

Det är intressant att Elon släppte alla patententen fria. Undrar hur mycket av de sakerna som anänds i andra bilar. Kanske ångrar han detta också om den kinesiska staten pumpar in pengar i sina bilbolag och slår undan konkurrensen.
Använder bara yttre speglarna om jag känner att kamerabilden är dålig. Det är numera min backup. Så BLIS i bilden är perfekt för mig.
Fast man vill ju titta i spegeln och döda vinkeln innan man blinkar.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Donk »

martinsson skrev: 04 feb 2024 19:49
Thed75 skrev: 03 feb 2024 23:02
Tycker att en Y är mest bang for the buck om man vill ha en familjebilsliknande grej. Att det tillverkats ganska många bör säkerställa rimliga reservdelspriser mm
Köpa en hiphi eller annan kinabil känns lite mer osäkert
Jag tror det är mycket säkrare att köpa en kinabil idag än vad det var att köpa en Tesla 2013 för min del.
Om man köper en elbil från samma bolag som äger Volvo och Polestar så tror jag nog att det är ganska safe.
Model Y är absolut ingen dålig bil. Det är bara jag som tröttnat på Tesla och vill ha något annat.
Känner exakt likadant. Brukar rekommendera MY till de flesta, svårslagen elbil när det kommer till helheten. Men också rätt trist och saknar det där lilla extra man gärna vill ha. Jag sålde min vita MYP när en vit MY blev vanligaste bilen på gatan och även om min nuvarande MS LR+ är grym på massor av sätt är jag sugen på att prova nåt annat. Kanske en Zeekr, PS4 eller en EQE SUV 500 eller en iX50. Fast jag är helt säker på att ingen annan bil kommer funka lika bra att åka långt med när det kommer till förbrukning, laddning, planering etc.
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Donk skrev: 04 feb 2024 22:38
martinsson skrev: 04 feb 2024 19:49
Thed75 skrev: 03 feb 2024 23:02
Tycker att en Y är mest bang for the buck om man vill ha en familjebilsliknande grej. Att det tillverkats ganska många bör säkerställa rimliga reservdelspriser mm
Köpa en hiphi eller annan kinabil känns lite mer osäkert
Jag tror det är mycket säkrare att köpa en kinabil idag än vad det var att köpa en Tesla 2013 för min del.
Om man köper en elbil från samma bolag som äger Volvo och Polestar så tror jag nog att det är ganska safe.
Model Y är absolut ingen dålig bil. Det är bara jag som tröttnat på Tesla och vill ha något annat.
Känner exakt likadant. Brukar rekommendera MY till de flesta, svårslagen elbil när det kommer till helheten. Men också rätt trist och saknar det där lilla extra man gärna vill ha. Jag sålde min vita MYP när en vit MY blev vanligaste bilen på gatan och även om min nuvarande MS LR+ är grym på massor av sätt är jag sugen på att prova nåt annat. Kanske en Zeekr, PS4 eller en EQE SUV 500 eller en iX50. Fast jag är helt säker på att ingen annan bil kommer funka lika bra att åka långt med när det kommer till förbrukning, laddning, planering etc.
Ja byter du till SUV så ökar luftmotståndet.
Sedan är mång superchargers iof öppna men laddluckan sitter ändå fel…
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jerker »

Jag har ju nu bytt från Tesla model 3 SR+ till en MG4 Standard (vilket är den variant av MG4 med lägsta utrustningsnivå, batteristorlek etc.) och har haft 2,5 månader på mig att reflektera över skillnader. Och de finns naturligtvis, men det som verkligen slår mig är att skillnaderna inte alls står i proportion till skillnaderna i pris. Det finns vissa detaljer som är irriterande, men det fanns det i 3:an också, bara andra. Men det fundamentala, känslan och upplevelsen av att köra bilen, skiljer sig förvånansvärt lite. Batteristorleken på 51 kWh och DC-laddningen på max 70 kW är fullt tillräcklig för mig även på långresor. Skillnaden mot min 3:a är faktiskt förvånande liten i upplevelsen av hur en långresa går att genomföra.

En sak som Tesla är överlägsen på, och det är den ju i förhållande till de flesta bilmärken, är uppdateringar OTA som omfattar alla bilens delsystem. Efter att ha kört bilen ett tag och hängt på MG4-forum så börjar jag nu ladda för att kontakta märkesverkstaden för att få dem att ge mig alla uppdateringar som jag vet finns att få. Innan jag pratar med dem så ska jag dra ett väldigt djupt andetag. Andra MG4-ägare har berättat hur de har fått kämpa för att få alla tillgängliga uppdateringar, som rör nåt dussintal olika delsystem. Serviceverkstäderna saknar i många fall helt enkelt kunskap om och vilja till att ta reda på vad som går/bör uppdateras i bilen.

En annan sak som Tesla är överlägsen på är appen.

Jag tillhör dem som anser att Teslas fokus på självkörning är överreklamerat. I början var jag fascinerad av det hela men mitt intresse har svalnat betydligt under åren. Det som för mig har en stor betydelse är om bilen har en adaptiv farthållare eller ej. Och det har de flesta bilar idag och i MG4 styrs den av en radar och det fungerar klockrent och den bländas inte av solen. Jag är inte imponerad av Teslas metod att lägga över allt på kameror.

Jag är inte heller imponerad av att den övervakning av föraren som ökar i Teslan. Sambon har en Y och den har nu börjat klaga på att hon inte tittar tillräckligt på vägen när hon använder AP. Det där är ju rent nonsens och förmynderi. En av de saker som jag sett som en stor fördel med att använda AP är att man inte behöver ha blicken fastnaglad på vägen rakt framför sig hela tiden utan kan bredda intrycken från en vidare vy och därmed öka säkerheten. Att man då ska straffas för det är helt galet.

Att Elon var galen var det kanske en och annan som anade tidigare också. Väggen mellan galenskap och geni är tyvärr ofta väldigt tunn. Nu har det tydligen slagit över för honom. Men den galenskapen har också varit till stor nytta för utvecklingen av Tesla och för hela världens elbilstillverkning. Men hans maniska strävan efter att rensa bort allt från bilarna som han anser vara onödiga lockar inte mig. Jag har hellre en bil som saknar uppdateringar OTA än en med en leksaksratt utan blinkersspak m.m.. Sambons Y har inga sensorer eller radar men tack och lov riktig ratt och spakar.

Jag skulle kunna vara intresserad av en Tesla 2, men jag ser risken som överhängande att den kommer att vara så strippad på manuella kontroller att jag aldrig skulle vilja ha en.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tslaqqq »

Du förstår att det inte är Tesla som står för förmynderiet va? Det är myndigheterna som hittar på alla dessa saker, men det är i princip bara Tesla som blir lidande då de har möjligheten att förändra saker iom att hela bilenr mjukvarustyrd jmf med de flesta andra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jerker »

tslaqqq skrev: 05 feb 2024 08:57
Du förstår att det inte är Tesla som står för förmynderiet va? Det är myndigheterna som hittar på alla dessa saker, men det är i princip bara Tesla som blir lidande då de har möjligheten att förändra saker iom att hela bilenr mjukvarustyrd jmf med de flesta andra.
Så att ha kameraövervakning av föraren är det lag på? Varför har jag inte det i min lika nya bil?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tslaqqq »

För de som tänker på andra bilar, kanske även kinabilar och inte gillar klingande o plingande varningsljud - tänk om.

Har även en BYD Atto3 som man blir mer el mindre vansinnig på - med senaste (endast kommit 2) mjukvaruuppdateringen så är värmen alltid inställd på max, varningsljud för hastighet, skolzoner o allt går inte att stänga av el nollställs vid varje start osv.

Mjukvaran är verkligen vad som skiljer Tesla från mängden, den är mer genomtänkt och konsistent än någon annan bil man prövat. Tesla har en långsiktig vision som ingen annan verkar ha - legacy tillverkarna är helt nollställda vad gäller mjukvara och sitter med enorm teknisk skuld och okunskap i grunden det kommer inte ändras
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10420
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Legato »

tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:01
För de som tänker på andra bilar, kanske även kinabilar och inte gillar klingande o plingande varningsljud - tänk om.

Har även en BYD Atto3 som man blir mer el mindre vansinnig på - med senaste (endast kommit 2) mjukvaruuppdateringen så är värmen alltid inställd på max, varningsljud för hastighet, skolzoner o allt går inte att stänga av el nollställs vid varje start osv.

Mjukvaran är verkligen vad som skiljer Tesla från mängden, den är mer genomtänkt och konsistent än någon annan bil man prövat. Tesla har en långsiktig vision som ingen annan verkar ha - legacy tillverkarna är helt nollställda vad gäller mjukvara och sitter med enorm teknisk skuld och okunskap i grunden det kommer inte ändras
Tycker dock personligen både Google Automotive men även Android Auto funkar bra. Däremot är det sällan det funkar ok med "inbyggda" legacy mjukvaror.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av juristen »

tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:01
För de som tänker på andra bilar, kanske även kinabilar och inte gillar klingande o plingande varningsljud - tänk om.

Har även en BYD Atto3 som man blir mer el mindre vansinnig på - med senaste (endast kommit 2) mjukvaruuppdateringen så är värmen alltid inställd på max, varningsljud för hastighet, skolzoner o allt går inte att stänga av el nollställs vid varje start osv.

Mjukvaran är verkligen vad som skiljer Tesla från mängden, den är mer genomtänkt och konsistent än någon annan bil man prövat. Tesla har en långsiktig vision som ingen annan verkar ha - legacy tillverkarna är helt nollställda vad gäller mjukvara och sitter med enorm teknisk skuld och okunskap i grunden det kommer inte ändras
Jag tycker det är både-och med mjukvaran. Jag har en Hyundai Ioniq 5 nu och kommer från en Model 3, innan det körde jag en 2014 Model S.

Av de tre rankar jag Model S 2014 först, då den saknade allt vad Autopilot heter och hade bara en enkel konstantfarthållare som funkade perfekt, även regnsensor, parkeringssensorer och blinkersspakar. Den hade vad som behövdes och det som fanns fungerade bra utan konstigheter. En fantastisk bil, tills Tesla nerfade laddhastigheten. Ironiskt nog var det avsaknaden av AP som lyfte bilen. För mig är de tvingande funktionerna hos AP på Tesla det som förstör bilen och körupplevelsen.

Sen kommer definitivt min Ioniq. Den har absolut sina sidor och en del riktigt ogenomtänkta delar av sitt sega UI, men den gör sitt jobb och stör inte föraren under körning om man inte väljer att ge bilen möjligheten att göra det. På Tesla finns inte det valet. Ioniq kan varna och bromsa när man vill köra iväg utan bälte, men det är enda gången den lägger sig i hur jag kör. Detta i kombination med den klart bättre komforten ger en skön och avslappnad körning som är långt bättre för mig än vad moderna Teslor ger.

Sämst var i särklass Model 3 2022. Trots ett rappt och intuitivt UI och ett bra ljudsystem är den i mina ögon klart sämst mjukvarumässigt. Det handlar till största delen om en kass och brysk AP samt att man inte får välja i vilken utsträckning man vill använda de olika funktionerna - att de är tvingande. Teslan plingade och plongade betydligt mer än vad min Ioniq gör, men det var inte det värsta. Jag avskyr verkligen när bilen tar initiativ, varnar, styr och bromsar, när den i stort sett ALDRIG har rätt i sina beslut. Bilen fick mig på dåligt humör nästan dagligen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
MY RWD Vit 2023
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tslaqqq »

juristen skrev: 05 feb 2024 09:37
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:01
För de som tänker på andra bilar, kanske även kinabilar och inte gillar klingande o plingande varningsljud - tänk om.

Har även en BYD Atto3 som man blir mer el mindre vansinnig på - med senaste (endast kommit 2) mjukvaruuppdateringen så är värmen alltid inställd på max, varningsljud för hastighet, skolzoner o allt går inte att stänga av el nollställs vid varje start osv.

Mjukvaran är verkligen vad som skiljer Tesla från mängden, den är mer genomtänkt och konsistent än någon annan bil man prövat. Tesla har en långsiktig vision som ingen annan verkar ha - legacy tillverkarna är helt nollställda vad gäller mjukvara och sitter med enorm teknisk skuld och okunskap i grunden det kommer inte ändras
Jag tycker det är både-och med mjukvaran. Jag har en Hyundai Ioniq 5 nu och kommer från en Model 3, innan det körde jag en 2014 Model S.

Av de tre rankar jag Model S 2014 först, då den saknade allt vad Autopilot heter och hade bara en enkel konstantfarthållare som funkade perfekt, även regnsensor, parkeringssensorer och blinkersspakar. Den hade vad som behövdes och det som fanns fungerade bra utan konstigheter. En fantastisk bil, tills Tesla nerfade laddhastigheten. Ironiskt nog var det avsaknaden av AP som lyfte bilen. För mig är de tvingande funktionerna hos AP på Tesla det som förstör bilen och körupplevelsen.

Sen kommer definitivt min Ioniq. Den har absolut sina sidor och en del riktigt ogenomtänkta delar av sitt sega UI, men den gör sitt jobb och stör inte föraren under körning om man inte väljer att ge bilen möjligheten att göra det. På Tesla finns inte det valet. Ioniq kan varna och bromsa när man vill köra iväg utan bälte, men det är enda gången den lägger sig i hur jag kör. Detta i kombination med den klart bättre komforten ger en skön och avslappnad körning som är långt bättre för mig än vad moderna Teslor ger.

Sämst var i särklass Model 3 2022. Trots ett rappt och intuitivt UI och ett bra ljudsystem är den i mina ögon klart sämst mjukvarumässigt. Det handlar till största delen om en kass och brysk AP samt att man inte får välja i vilken utsträckning man vill använda de olika funktionerna - att de är tvingande. Teslan plingade och plongade betydligt mer än vad min Ioniq gör, men det var inte det värsta. Jag avskyr verkligen när bilen tar initiativ, varnar, styr och bromsar, när den i stort sett ALDRIG har rätt i sina beslut. Bilen fick mig på dåligt humör nästan dagligen.
Märkligt, varför fortsatte du envisas med o köra med AP om det var så dåligt?
Jag kör aldrig med AP.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6496
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:55
Märkligt, varför fortsatte du envisas med o köra med AP om det var så dåligt?
Jag kör aldrig med AP.
Det här tråden handlar inte om AP eller vad någon tycker om en person som vill använda förarstöd. Den handlar om att det finns andra märken som är bättre på vissa saker.

Vad man värdesätter mest är en personlig preferens.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tslaqqq »

Ja precis, om man värdesätter ljudet då dörren stängs eller servicebemötandet, framför om man ens någonsin behöver besöka servicen eller om man tycker körupplevelsen känns viktigare än ljudet av hur dörren låter vid stängning är nog en smaksak ja..

Lite lustigt är det ju dock att alla som verkligen inte gillar Tesla befinner sig på ett Tesla forum för att påpeka detta, minus då alla befintliga Teslaägare som vill pröva lyckan med annat märke.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

tslaqqq skrev: 05 feb 2024 10:26
Ja precis, om man värdesätter ljudet då dörren stängs eller servicebemötandet, framför om man ens någonsin behöver besöka servicen eller om man tycker körupplevelsen känns viktigare än ljudet av hur dörren låter vid stängning är nog en smaksak ja..

Lite lustigt är det ju dock att alla som verkligen inte gillar Tesla befinner sig på ett Tesla forum för att påpeka detta, minus då alla befintliga Teslaägare som vill pröva lyckan med annat märke.
Jag tycker inte körupplevelsen i Model Y (som vore aktuell för min del) är särskilt tilltalande faktiskt. Styrningen är alldeles för direkt och fjädringen är alldeles för hård. Jag tycker även gaspedalen är på tok för aggressivt mappad, iaf i Performance-modellen som är den man får provköra i Uppsala.

Jag tycker känslan i ratten är dålig också. Jag tycker att den är för liten, jag gillar inte materialet och så är formen sådan att jag inte får ett skönt grepp kvart-i-tre.

Stolarna saknar nästan helt sidostöd och är i minsta laget. Det luktar inte nybil i den heller utan nåt slags frän plastlukt. Det går visserligen över för det var lika i min Model S när den var ny men det förtar ju ändå lite av glädjen och känslan med en ny bil.

Det här med att den saknar radar, regnsensor och parkeringssensorer är visserligen uttjatat men förtjänar ändå att nämnas igen.

Den har dock självklara fördelar också. Prestandan, räckvidden, smidig snabbladdning, hög laddhastighet, bra app...

Som du ser så har det där med dörrklang inte särskilt mycket med det här att göra för min del men nu när du säger det så. ;)

Jag provkörde EQE Suv och Model Y samma helg i höstas och jag provkörde E-Tron och Model Y samma helg hösten innan dess (verkar som att jag får bilbytaranfall främst under hösten). Det som slog mig båda gångerna var hur enormt mycket komfortablare tyskarna var. Tyvärr kommer det till ett pris i form av sämre prestanda, högre förbrukning och högre pris och sämre app samt ingen dog mode...
Skriv svar