flamman skrev: ↑05 feb 2024 22:10
mikebike skrev: ↑05 feb 2024 17:08
flamman skrev: ↑05 feb 2024 16:50
Arctic Drifter skrev: ↑05 feb 2024 12:57
Dinsdale skrev: ↑05 feb 2024 12:28
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på
Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket
Nyckelordet är väl ”oftast” i den meningen. Även belysta vägar kan anses ha otillfredställande belysning och där får man köra med hel-ljus. Lagen har ju just ordet ”tillfredsställande” av en anledning. Vad som är tillfredställande är mig veterligen inte definierat i lagen så jag antar att Gunnergard har all rätt att köra med hel-ljus när han upplever belysning som otillfredställande.
Jag anser att belysningen är tillfredsställande på Sveavägen och på Valhallavägen. Det gör tydligen inte min bil.
Kul ju! Men i stan är det väl enkelt att stänga av auto-läget. Lär väl dessutom typ alltid vara bilar på de gatorna så helljuset lär vara av oavsett.
Som jag fattat det så går nuvarande mjukvara på kart-data för var auto-helljus ska slås på och tar inte hänsyn till belysningsgrad på vägen. Får se om det ändras med nya versionen.
Nej, bevisligen slår den ju på helljuset även på hårt trafikerade gator, när det tillfälligt inte är en annan bil i blickfånget.
Grejen med automatik är att man inte skall behöva använda manuell inställning. Det är ju inte bara i Stockholms innerstad den tänder helljuset i onödan.
"Förbudet" mot att använda helljus i tätbebyggda områden är för att man inte skall blända fotgängare och lysa in i folks vardagsrum, det gör bilen nu.
Nej, den går definitivt inte på kartdata, då skulle den ju inte tända helljuset inne i städer. Min uppfattning är att den inte tar hänsyn till hastighet (som den gjorde förut), vägbelysning (som andra bilar) eller kartdata (mest logiskt), utan kör på med att detektera bilstrålkastare endast.