Byta nu eller i November?
Moderator: Redaktion
Byta nu eller i November?
Jag leasar en Model Y LR -2021 (3800 mil, Röd multicoat, svart inredning, 20" Induction), där leasingen går ut i November.
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska lösa ut leasingen redan nu eller vänta till i November.
Tanken är att byta till en ny Model Y Performance.
Fördelen nu är att jag kan nyttja den förmånliga räntan på 1,99%.
Risken är att Juniper lanseras i sommar och att jag då leasat en "gammal" bil med större värdeminskning. Kanske går på ett ut eftersom min nuvarande bil antagligen också tappat en del i värde från nu till November.
Vad tror ni?
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska lösa ut leasingen redan nu eller vänta till i November.
Tanken är att byta till en ny Model Y Performance.
Fördelen nu är att jag kan nyttja den förmånliga räntan på 1,99%.
Risken är att Juniper lanseras i sommar och att jag då leasat en "gammal" bil med större värdeminskning. Kanske går på ett ut eftersom min nuvarande bil antagligen också tappat en del i värde från nu till November.
Vad tror ni?
Kör till vardags en Model Y LR -21. Säljer och monterar solceller och batterilagring på dagarna (äger och driver https://inlandetssolenergi.se ). Konverterar en Volvo 140 till eldrift på kvällarna (givetvis med en del Tesla-delar inblandat )
Re: Byta nu eller i November?
Juniper kommer utan blinkerspakar. Kan vara USP nog att ta en bil nu istället.
Tesla MY -24
Re: Byta nu eller i November?
Juniper kommer med dödavinkel-lampa, skärm bak, bättre ljudisolering, HW4, troligtvis bättre chassi/stötdämpare, bättre dörrar, längre räckvidd, nya fälgar, troligtvis nytt utseende. Kan vara USP nog att vänta
Edit: och ventilerade säten!
Edit: och ventilerade säten!
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Byta nu eller i November?
Ja, kommer bli intressant..
Chassi/stötdämpare har kontinuerligt uppdateras, de senare versionerna skiljer sig tydligen markant från tidigare MY.
Vad tror du priset kommer hamna på? Känns som priset kan bumpa upp..
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Re: Byta nu eller i November?
Beror helt på marknaden. 3 Highland gick ju inte upp i pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 246
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Byta nu eller i November?
Ventilerade säten hade varit väl värt väntan...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Byta nu eller i November?
Men förmodligen ingen 1,99% ränta på Juniper. Det var det som avgjorde för mig att köpa nu. Skulle helt enkelt inte ha råd med den nya om det blir dubbla räntan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Byta nu eller i November?
Det lär komma. Allt för att nå kvartalsmålen…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Byta nu eller i November?
Det är ju väldigt vanskligt att tro när man inte är präst.. Frågan avgörs nog baserat på hur viktigt det är att få 1,99 %. Tror(men jag är inte en präst) att de inte kommer köra ränterabatt på Juniper i början.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Byta nu eller i November?
Alla har mer eller mindre olika preferenser. För mig betydde ovan inget mot förlusten av spakarna då vi har många små rondeller som vi kör i varje dag här i Stockholm närförort.
Dödavinkel-lampa: Bryr mig inte om detta, kollar alltid ändå eller kollar på skärmen (som nu också blir röd)
Skärm bak: Ungarna kollar ändå på sina 7-tums-mobiler eller iPad, en 8-tumsskärm vid fötterna är mest en gimmick (för oss).
Bättre ljudisolering: Jag har en ID4 som är tystare än vår Y (2024) men Y är tillräckligt tyst men visst, bättre ljudisolering skulle jag inte tacka nej till.
HW4: Kamerorna är tillräckligt bra idag.
Chassi/stötdämpare: Bra idag.
Bättre dörrar: Vet inte tillräckligt för att ha en åsikt.
Längre räckvidd: I tester med Highland verkar det ju inte vara någon större skillnad mot vanliga. Med Y LR är ändå räckvidden tillräckligt bra.
Nya fälgar, nytt utseende: Bryr mig inte jättemycket om detta.
Ventilerade säten: Detta brukar väl göra sätena lite hårdare? Jag har inte heller några större behov av detta. Är inte så svettig av mig
Stora minuspostarna, för mig, är spakarna och räntan, det gjorde jag att jag slog till nu istället för Juniper. Spakarna enligt ovan och räntan gör ändå några tusen i månaden just nu men vet förstås inte hur länge.
Men vi får se, jag kanske ändrar mig när väl Juniper kommer.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Byta nu eller i November?
Tack för input
De uppgraderingar som kommer med Juniper är sådant som skulle vara trevligt, men inget måste.
Mer intressant för mig är hur det påverkar prisnivån. Hur mycket mer kommer min nuvarande MY sjunka i värde? Hur kommer en icke-Juniper stå sig värdemässigt mot en Juniper av samma årsmodell? Kommer räntan på 1.99% komma tillbaks?
De uppgraderingar som kommer med Juniper är sådant som skulle vara trevligt, men inget måste.
Mer intressant för mig är hur det påverkar prisnivån. Hur mycket mer kommer min nuvarande MY sjunka i värde? Hur kommer en icke-Juniper stå sig värdemässigt mot en Juniper av samma årsmodell? Kommer räntan på 1.99% komma tillbaks?
Kör till vardags en Model Y LR -21. Säljer och monterar solceller och batterilagring på dagarna (äger och driver https://inlandetssolenergi.se ). Konverterar en Volvo 140 till eldrift på kvällarna (givetvis med en del Tesla-delar inblandat )
Re: Byta nu eller i November?
Juniper kommer inte vara så ÖVERLÄGSET mycket bättre än din MYLR, det blir en inkrement upgradering, troligen likt Highlander. Om du precis plockat ut en MYLR då har den flertalet förbättringar i sig redan, bättre stötdämpare och ljuddämpning, osv, osv..PontusLSE skrev: ↑08 feb 2024 14:08Tack för input
De uppgraderingar som kommer med Juniper är sådant som skulle vara trevligt, men inget måste.
Mer intressant för mig är hur det påverkar prisnivån. Hur mycket mer kommer min nuvarande MY sjunka i värde? Hur kommer en icke-Juniper stå sig värdemässigt mot en Juniper av samma årsmodell? Kommer räntan på 1.99% komma tillbaks?
Personligen tycker jag det är sjukt att man sätter in en skärm i baksätet, men tar bort spakarna? Köpare av en Tesla har råd med iPhone och tablets till barn i baksätet, en lösning som är mycket bättre.
...
Vad gäller pris och ränterabatter. Det är mer en fråga om världsekonomin, inflation och ränteläget. Hur mycket pengar har folk för att köpa en ny bil? Tesla kan nog tänka sig använda kassan, krympa marginaler, om det behövs för att sälja bilar.
Jag är ingen guru vad gäller världsekonomin, men det känns fortfarande lite skakigt så jag gissar på att Tesla kommer fortsätta vara aggressiva med sina erbjudanden, dvs förvänta dig ingen stor prishöjning på Juniper och ränterabatter kommer förekomma.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Re: Byta nu eller i November?
Ja, räntan lär inte komma tillbaka på ett tag så förstår absolut att du slår till.lloydfabege skrev: ↑08 feb 2024 08:44Alla har mer eller mindre olika preferenser. För mig betydde ovan inget mot förlusten av spakarna då vi har många små rondeller som vi kör i varje dag här i Stockholm närförort.
Dödavinkel-lampa: Bryr mig inte om detta, kollar alltid ändå eller kollar på skärmen (som nu också blir röd)
Skärm bak: Ungarna kollar ändå på sina 7-tums-mobiler eller iPad, en 8-tumsskärm vid fötterna är mest en gimmick (för oss).
Bättre ljudisolering: Jag har en ID4 som är tystare än vår Y (2024) men Y är tillräckligt tyst men visst, bättre ljudisolering skulle jag inte tacka nej till.
HW4: Kamerorna är tillräckligt bra idag.
Chassi/stötdämpare: Bra idag.
Bättre dörrar: Vet inte tillräckligt för att ha en åsikt.
Längre räckvidd: I tester med Highland verkar det ju inte vara någon större skillnad mot vanliga. Med Y LR är ändå räckvidden tillräckligt bra.
Nya fälgar, nytt utseende: Bryr mig inte jättemycket om detta.
Ventilerade säten: Detta brukar väl göra sätena lite hårdare? Jag har inte heller några större behov av detta. Är inte så svettig av mig
Stora minuspostarna, för mig, är spakarna och räntan, det gjorde jag att jag slog till nu istället för Juniper. Spakarna enligt ovan och räntan gör ändå några tusen i månaden just nu men vet förstås inte hur länge.
Men vi får se, jag kanske ändrar mig när väl Juniper kommer.
Man brukar också säga att bästa tillfället att köpa en Tesla är nu så bara gratulera till bilen! Inget vet ju heller när Juniper kommer och vad den innehåller… Jag gissar det är först i höst. Men räntekampanjen får mig att tro att någon typ av uppdatering kanske kommer i Q2, frågan är vad dock (inte alls säkert att allt kommer på en gång).
Att blinka i små rondeller tycker jag funkar kasst generellt, både i min nuvarande Tesla och tidigare bilar. Kör med auto-läget ska nog tilläggas men tycker alltid det är ett fipplande fram och tillbaka även med spaken, det blir 3-blink eller avstängd blink osv. Särskilt i de mindre rondeller vi har med dubbla filer. Jag tror dock att man vänjer sig att spakarna försvinner, verkar som många som äger sådana bilar vänjer sig och inte ser det som ett problem. Men att man har problem i början och vid en provkörning tror jag absolut. Men så är det ju med alla ändringar i förarmiljö, vilken sida/spak man aktiverar spolaren på, hur man växlar, osv. så ser inte borttagandet av spakar som en stor sak.
När det gäller övriga saker det ryktas om så är min vy följande:
Döda-vinkel-lampa: Mycket bättre då den alltid tänds om du har ett fordon där. Skärmen visas ju först när man aktiverar blinkers och att hålla på och titta över axeln hela tiden kan man ju inte heller göra.
Skärm bak: Kolla film kanske är gimmick men väldigt smidigt att de där bak kan justera både temperatur och sätesvärme själva. Highland har också en till klimat-zon så höger passagerare kan justeras helt separat.
Chassi/stötdämpare/ljudisolering: Håller med om att det är bra idag. Men som du säger kan bli tystare och om det där Frequency Selective Damping gör det den ska så bör det bli klart bättre vid sämre vägar (vilket vi har gott om i Sverige..)
Ventilerade säten: Varma soliga sommar-dagar blir det åtminstone för mig lätt lite svettigt i galonsätena. Då kommer ventilering bra till användning.
Summa summarum: Model Y är och har alltid varit en kanonbil oavsett vilken variant man har. Den kommer bli bättre framöver men inget revolutionerande. Jag kommer överväga att byta när Juniper kommer, alltid kul med nytt och bättre. Men egentligen vill jag då ha 7-sits och aningen längre räckvidd (eller snabbare laddning).
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Byta nu eller i November?
Jag befinner mej i ungefär samma sits. Har en M3 LR där leasing går ut sista juni. Jag väntar helt klart till Juniper kommer, visst suger det att den kommer utan spakar men det är det enda som är sämre.PontusLSE skrev: ↑06 feb 2024 08:57Jag leasar en Model Y LR -2021 (3800 mil, Röd multicoat, svart inredning, 20" Induction), där leasingen går ut i November.
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska lösa ut leasingen redan nu eller vänta till i November.
Tanken är att byta till en ny Model Y Performance.
Fördelen nu är att jag kan nyttja den förmånliga räntan på 1,99%.
Risken är att Juniper lanseras i sommar och att jag då leasat en "gammal" bil med större värdeminskning. Kanske går på ett ut eftersom min nuvarande bil antagligen också tappat en del i värde från nu till November.
Vad tror ni?
Model 3 LR -21
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Byta nu eller i November?
Det var nästan samma för mig. Jag satt och väntade på Juniper men var i behov att byta till en större bil än Model 3 tidigare än så. Svaret blev Zeekr 001 iställetPontusLSE skrev: ↑06 feb 2024 08:57Jag leasar en Model Y LR -2021 (3800 mil, Röd multicoat, svart inredning, 20" Induction), där leasingen går ut i November.
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska lösa ut leasingen redan nu eller vänta till i November.
Tanken är att byta till en ny Model Y Performance.
Fördelen nu är att jag kan nyttja den förmånliga räntan på 1,99%.
Risken är att Juniper lanseras i sommar och att jag då leasat en "gammal" bil med större värdeminskning. Kanske går på ett ut eftersom min nuvarande bil antagligen också tappat en del i värde från nu till November.
Vad tror ni?
Om jag inte hade hittat Zeekr så hade jag tagit en MYP av dagens mått. Det är bra pris helt klart.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)