Bjelke skrev: ↑12 feb 2024 12:58
Jaegaern skrev: ↑11 feb 2024 20:17
Bjelke skrev: ↑11 feb 2024 12:37
SkipperO skrev: ↑10 feb 2024 16:19
mikebike skrev: ↑06 feb 2024 11:08
Hoppas kan man ju göra. Hur länge sedan är det som automatisk bromsning vid utebliven regen presenterades?
Noterade idag en light-variant på detta som jag inte noterat tidigare när jag släppte gasen, när vi skulle handla lördagsgodis. Kallt batteri, typ -10, Inget grönt på regenlinjen, då bromsar bilen lätt och jag hör vinandet som annars kommer när den förvärmer batteriet inför SuC. (Navigerade inte nånstans)
Bromseffekten kan nog motsvara de 7kW som bilen drar (tror jag) vid förvärmning av batteriet. Känns som bilen på eget bevåg värmer batteriet med rörelseenergin.
Det verkar snarare vara regen till klimatanläggningen, iaf vad jag har noterat…
Testa tex att stänga av klimatanläggningen och gör samma sak, då frirullar bilen helt,
så beter sig iaf båda mina bilar (model S förvisso men jag gissar att alla har liknande
funktion).
Att köra regen till att värma batteriet borde ha kommit för många år sedan kan man
tycka ändå, ”vi” har iaf på diverse forum pratat om det så länge jag kan minnas…
Problemet är inte att man inte kommit på det. Man kan inte ladda batteriet när det är under 0 grader C, eller där omkring utan att åsamka permanent skada. Därför kan man inte heller utnyttja motståndet som uppstår vid laddning, om man skulle använt regenerering till det.
Nej såklart, men det borde gå att köra batteri-värmaren med regen-effekt iaf, precis som att
man kan driva klimatanläggningen med regen-effekt.
Jag förstår inte helt hur det skulle fungera med att köra regen och på så sätt få "kraft" antingen i form av värme eller en ström "åt fel håll" utan att gå via batteriet?
Regen är ju mer eller mindre bara att vända på polerna. Strömmen går in i batteriet istället för tvärt om.
Att skapa värme i motorerna görs inte genom att "tomgångsköra dem" utan driv. Det görs ju inte heller genom att rotera dem. Det är väl genom att endast köra fasväxling eller liknande, som skickar ström, men mellan faser så du ej skapar rotation. Då får du värme som enda biprodukt.
Hur skulle man kunna driva klimatet med hjälp av detta utan att gå via batteri? För du kan hämta kraft, men ej stoppa in, varken mer än du förbrukar, eller samma mängd, då allt du stoppar i skulle skada batteriet om det är för kallt..?
Ingen kritik, utan jag försöker bara förstå