Problem med laddport på ny YLR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av lloydfabege »

Hämtade en YLR för en vecka sen. När jag ska ladda hemma så "hugger" låsmekanismen flera gånger men får inte riktigt tag i laddkontakten om jag bara sätter i laddkontakten och släpper den. Om jag sätter i kontakten i laddporten och håller kvar den med ett stadigt grepp så låser den fast ordentligt. Jag provade med en två år gammal, välanvänd, laddkabel och då låser laddporten bättre men måste ändå hålla kvar laddkontakten med handen för att den ska låsa.

Laddade på en Supercharger för att testa och där funkade det bättre, behövde bara trycka till laddkontakten och sen släppa den och den låste bra utan att behöva hålla kvar kontakten i ett "stadigt" grepp.

Är det normalt att behöva hålla kvar laddkontakten eller ska jag skapa ett serviceärende?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av MEF »

De verkar ha fått fel på en större batch nu. Man får trycka in kontakten så att pinnen kan låsa kontakten.
Bara att lägga ett serviceärende.
Ska byta min om nån vecka.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av lloydfabege »

MEF skrev: 08 feb 2024 21:53
De verkar ha fått fel på en större batch nu. Man får trycka in kontakten så att pinnen kan låsa kontakten.
Bara att lägga ett serviceärende.
Ska byta min om nån vecka.
Ja, sett lite uppgifter om att flera har problem. Har ett annat serviceärende med bokad tid, la ett meddelande om detta så förhoppningsvis kan de fixa det då också.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 dec 2023 00:51

Re: Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av Majstro »

Samma fel på min, fixas i mars (antar att mobila servicen åker från andra sidan Jorden :D).
Men, efter 4v så funkar den bättre och kräver nästan inget "tryck" för att låsa kabeln.
Justin Time
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av Justin Time »

Jag har samma fel på min två dagar gamla Y, tråkigt. Fastän jag fått laddkontakten att låsa så avbryts laddningen på en gång när jag schemalagt, två nätter i rad. Har lagt ett serviceärenden och fått prel. 20/2.
AndOst
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 dec 2023 10:36

Re: Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av AndOst »

Hej!

Hade samma fel på min som levererades vid årsskiftet.
Hade en ranger hemma som inte kunde justera laddporten utan ett nytt ärende skapades då laddporten behövdes bytas.
Igår kom en ny ranger och löste problemet med ny laddport.
MYLR - 2024
Användarvisningsbild
Jostman
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 feb 2024 19:13

Re: Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av Jostman »

Vi hade samma problem med vår 2023 MY RWD.
I samband med ett annat garantiärende så nämnde jag problemet med fastlåsningen som inte fungerade alla gånger med den medföljande Typ2 kabeln.

Teknikern visste precis vad som var fel, en plåt som själva CCS- intaget sitter i och som tydligen sitter några millimeter fel på vissa bilar och som gör att låset inte greppar.

Han skulle fixa det när han ändå var på plats...själv går jag in och efter en stund hör jag hur det hamras fruktansvärt hårt ute så jag måste springa ut för att se vad som händer.
Med en gummiklubba slår han allt vad han kan för att slå tillbaka plåten de där millimetrarna...numera fungerar fastlåsningen men jag har ingen aning om hur plåten som han hamrade på ser ut?
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Problem med laddport på ny YLR

Inlägg av lloydfabege »

Provade med den medföljande Typ2/230v-laddkabeln och den fungerar klockrent, inga problem alls. Har provat ett antal gånger med min Typ2-kabel, som tillhör min ID4, och den fungerar typ 95%, så möjligen fel på den medföljande blå Typ 2-laddkabeln.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Skriv svar